Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΘΕΜΑΤΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ


Σωματείο Αρτοποιών Δράμας «Η Ευτυχία»

Αγοράζουμε ψωμί από το φούρνο της γειτονιάς

 

Με αυτό το κεντρικό σύνθημα οι αρτοποιοί της χώρας ξεκίνησαν την καμπάνια ενημέρωσης του καταναλωτικού κοινού για τον διαχωρισμό του παραδοσιακού ελληνικού φούρνου από σούπερ μάρκετ, bake off και διάφορα άλλα καταστήματα πώλησης άρτου και αρτοπαρασκευασμάτων των οποίων τα προϊόντα παράγονται με κατεψυγμένη και προ ψημένη ζύμη, αγνώστου προέλευσης και αμφιβόλου ποιότητας.

Στο φούρνο της γειτονιάς εξασφαλίζεται η αγορά φρέσκων και αγνών προϊόντων των οποίων η παραγωγική διαδικασία, ζύμωμα, πλάσιμο, ωρίμανση, ψήσιμο γίνεται αυθημερόν, με ελληνικές πρώτες ύλες, σε φούρνους που είναι πλήρως εξοπλισμένοι με σύγχρονα μηχανήματα, που λειτουργούν υπό αυστηρούς κανονισμούς υγιεινής και ασφάλειας και ίσως το σημαντικότερο από ανθρώπου που τους γνωρίζουμε και εμπιστευόμαστε. Το ψωμί εδώ και 6000 χρόνια αποτελεί το βασικό καταναλωτικό και συνάμα το πολυτιμότερο αγαθό στην καθημερινή διατροφική συνήθεια του ανθρώπου. Έξι χιλιάδες χρόνια ο αρτοποιός καθημερινά με τέχνη και μεράκι παράγει και προσφέρει το ψωμί, φρέσκο και ζεστό στο φούρνο της γειτονιάς. Όλα αυτά τα χρόνια, παρόλο που πολλά άλλαξαν, το ψωμί παρέμεινε το αγνότερο και το πιο καθαρό προϊόν που υπάρχει σήμερα στον κόσμο. Ακόμα και αν άλλαξε μορφή και σχήμα ή ονομάστηκε με πολλά διαφορετικά ονόματα, ο τρόπος παρασκευής του παρέμεινε αγνός και ταυτόχρονα παραδοσιακός έτσι όπως γινόταν κάποτε. Ο Πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Δράμας, «Η Ευτυχία», Παρασκευάς Παπαδόπουλος, επισημαίνει πως οι δραμινοί φούρνοι της γειτονιάς προσφέρουν υγιεινό, φρεσκοζυμωμένο και αχνιστό ψωμί, και πάμπολλες νόστιμες λιχουδιές αρτοποιίας όλες τις ώρες, για όλη την οικογένεια και για όλα τα γούστα και είναι η πρώτη επιλογή των καταναλωτών.

- Πότε ιδρύθηκε ο Σωματείο Αρτοποιών Δράμας και ποιος είναι ο σκοπός του;

- Το Σωματείο μας, ιδρύθηκε το 1952 και σκοπός του είναι η διαφύλαξη, η μελέτη και η προαγωγή των κοινών οικονομικών, κοινωνικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών της στα πλαίσια της εξυπηρέτησης του κοινωνικού συνόλου.

- Όταν λέμε καλό ψωμί τι εννοούμε;

- Το ψωμί του Φούρνου της Γειτονιάς φυσικά. Είναι αυτό που βασίζεται η παραγωγή του σε άριστες πρώτες ύλες, ζυμώνεται καθημερινά και ψήνεται καθημερινά από τους παραδοσιακούς φούρνους της περιοχής μας και φυσικά είναι απόλυτα εγγυημένο.

- Αλήθεια σήμερα ποιος είναι ο τρόπος παραγωγής του ψωμιού και γενικά των προϊόντων σας, από τους αρτοποιούς της περιοχής μας;

- Ο τρόπος παραγωγής του ψωμιού από τον φούρνο της γειτονιάς παραμένει ο ίδιος εδώ και 6.000 χρόνια. Μπορεί η τεχνολογία και τα νέα μηχανήματα να διευκόλυναν την δουλειά του αρτοποιού, ο τρόπος παραγωγής όμως παραμένει ο ίδιος όπως έχω πει και πριν.

- Ποιά είναι η γκάμα των προϊόντων που παράγεται;

- Το μεράκι και ο υγιείς ανταγωνισμός μας έχει οδηγήσει στον συνεχή εμπλουτισμό των καταστημάτων μας με νέα προϊόντα. Έτσι στο φούρνο της γειτονιάς, ο καταναλωτής μπορεί βρει μεγάλη γκάμα προϊόντων με ντόπιες πρώτες ύλες. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε πως παράγονται πέρα από την μεγάλη ποικιλία ψωμιών, τσουρέκια, σταφιδόψωμα, ελαιόψωμα, τυρόψωμα, ριγανόψωμα, τυροπιτάκια, κουλουράκια αλμυρά ή γλυκά, κριτσίνια πολλών τύπων και πολλά άλλα.

- Υπάρχουν και διάφοροι τύποι ψωμιού ποιες είναι οι διαφορές τους;

- Οι διαφορές εντοπίζονται στα συστατικά. Τα δημητριακά, η πρόσμιξη διαφόρων αλεύρων, και δημητριακών είναι τα στοιχεία που αποδίδουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τύπου ψωμιού. Έτσι ο καταναλωτής έχει την δυνατότητα επιλογής.

- Με την τελευταία τροποποίηση της αρτοποιητικής νομοθεσίας, δεν υπάρχει πλέον περιορισμός στην έψηση και διάθεση του ψωμιού στην χώρα μας. Ποιους εξυπηρετεί η κατάσταση αυτή;

-Είναι γεγονός πλέον και νόμος, ότι στην έψηση και διάθεση του ψωμιού στην χώρα μας δεν υπάρχει πλέον περιορισμός. Παρά το γεγονός ότι η χώρα μας δεν είχε καμία μνημειακή υποχρέωση οι «υπεύθυνοι» τροποποίησαν την αρτοποιητική νομοθεσία και σήμερα ψωμί μπορεί να διαθέτουν και τα Σούπερ Μάρκετ.  Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος στην επιτροπή της Βουλής και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης δήλωσε ότι: «αυτό που λείπει από την συγκεκριμένη τροπολογία είναι οι φωτογραφίες συγκεκριμένης αλυσίδας Σούπερ Μάρκετ και μεγάλης Ελληνικής Βιομηχανίας». Οι λόγοι όπως αντιλαμβάνεστε είναι καθαρά οικονομικοί και κάποιοι τους εξυπηρετούν. Εδώ να τονίσουμε ότι το ψωμί που ψήνεται και διατίθεται μέσα σε Σούπερ Μάρκετ, προέρχεται από κατεψυγμένη ζύμη άγνωστης προέλευσης.

- Υπάρχουν Πανεπιστημιακές μελέτες σχετικά με την κατεψυγμένη ζύμη και τα σοβαρά μειονεκτήματα της, είναι τελικά τόσο σοβαρά;

- Βεβαίως και υπάρχουν μελέτες από πάρα πολλά πανεπιστήμια σχετικά με τα σοβαρά προβλήματα της κατεψυγμένης ζύμης. Το ποιο σημαντικό είναι ότι το ψωμί που παρασκευάζεται με κατεψυγμένη ζύμη έχει αμετάκλητες αλλαγές των ιστών του, λόγω της καταστροφής τους από την κατάψυξη, που τις ονομάζουμε «βλάβες ψύχους». Έτσι έχουμε πιθανή απώλεια όλων των θρεπτικών συστατικών του ψωμιού, ιδιαίτερα των βιταμινών και των φυτικών ινών. Παράλληλα ο όγκος του είναι μειωμένος, αλλά έχει και μειωμένη ποιότητα στο ψήσιμο και ιδιαίτερη σκλήρυνση της ψίχας. Επίσης έχουμε μειωμένη βιωσιμότητα και δραστηριότητα της μαγιάς και της γλουτένης με τα γνωστά αρνητικά αποτελέσματα. Σύμφωνα μάλιστα με επιστημονική μελέτη από Ιάπωνες επιστήμονες, δημοσιευμένη το 2003, η καταστροφή της ζύμης οφείλεται στη δημιουργία κρυστάλλων πάγου και στην μεγάλη διάρκεια αποθήκευσης της σε θερμοκρασίες κατάψυξης, το δίκτυο γλουτένης διαμερισματοποιείται και καταστρέφεται, Ο όγκος της ψημένης φραντζόλας είναι μειωμένος (Naito S. Cereal Chem.81 (1): 80-86.2003) σημαντικά και γενικά έχουμε παραδοχή της κατώτερης ποιότητας της κατεψυγμένης ζύμης, άρα και τελική υποβαθμισμένη ποιότητα του προϊόντος. Επίσης σύμφωνα με επιστημονική μελέτη από Έλληνες επιστήμονες, του Πανεπιστημίου Χημικών Μηχανικών, η ποιότητα της κατεψυγμένης ζύμης επηρεάζονται από: το χρόνο μίξης της ζύμης, το ρυθμό κατάψυξης, τη διάρκεια αποθήκευσης, το ρυθμό απόψυξης. Οι παράγοντες αυτοί προκαλούν: μείωση δραστικότητας της μαγιάς, μειωμένη παραγωγή CO2, βλάβη του δικτύου γλουτένης, σταδιακή απώλεια της δύναμης της ζύμης και φτωχή απόδοση στο ψήσιμο. Και άλλες μελέτες… Μελέτη του Γαλλικού Πανεπιστημίου υποδεικνύει ότι η συνηθισμένη παραγωγή και αποθήκευση της καταψυγμένης ζύμης παραμένει προβληματική. Για το λόγω αυτό οι βιομηχανίες χρησιμοποιούν μεγαλύτερη ποσότητα μαγιάς (>2 φορές του φυσιολογικού), πρόσθετα και συντηρητικά. Οι τεχνικές αυτές  έχουν αρνητικές συνέπειες από ήπιες έως σοβαρές, όπως: μη επιθυμητό άρωμα μαγιάς από υπερβολική χρήση της, πρόκληση αλλεργιών σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, εξαιτίας της μη πλήρως ζύμωσής της. Τέλος από τον Μάρτιο του 1998 έως το Μάρτιο του 1999, οι πωλήσεις του κατεψυγμένου ψωμιού στην Αμερική αυξήθηκαν κατά 15,3% και της κατεψυγμένης ζύμης σε 6,9%. Αυτό δυστυχώς σημαίνει ότι τα πειράματα που πραγματοποιούνται στα εργαστήρια περιλαμβάνουν και τη δημιουργία νέων, γενετικά τροποποιημένων τύπων μαγιάς, που είναι ανθεκτικοί στις θερμοκρασίες κατάψυξης.

- Ποιοί είναι τελικά οι κίνδυνοι κατανάλωσης προϊόντων αυτού του είδους;

- Από τις παραπάνω μελέτες, φαίνονται οι σημαντικοί κίνδυνοι. Σύμφωνα με τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι εκτός από όλα τα πραγματικά μειονεκτήματα που έχουν μελετηθεί και πιστοποιηθεί από τα αναφερόμενα Πανεπιστημιακά ιδρύματα, εάν δεν ακολουθηθεί η σωστή διαδικασία μεταφοράς, αποθήκευσης, απόψυξης, τοποθέτησης και έψησης, επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο το τελικό προϊόν με κίνδυνο ακόμη και της υγείας του καταναλωτή.

- Η κατεψυγμένη ζύμη από πού προέρχεται;

- Από οποιαδήποτε χώρα του πλανήτη, χωρίς να αναγράφεται ούτε ο τόπος καταγωγής, ούτε η ημερομηνία παραγωγής. Άρα και ο καταναλωτής δεν γνωρίζει τι τρώει αυτός και η οικογένεια του !

- Ποιά είναι η θέση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας σας;

- Επίσημα έχει κάνει δηλώσεις ο πρόεδρος μας για την σημερινή κατάσταση. Η πώληση ψωμιού από κατεψυγμένη ζύμη σε Σούπερ Μάρκετ έχει γίνει γιατί εξυπηρετεί καθαρά οικονομικά συμφέροντα και φυσικά αυτούς που τα στηρίζουν. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν στοιχεία, που εκπονήθηκαν από την Ομοσπονδία Αρτοποιών Ελλάδος για σημαντική απώλεια θέσεων εργασίας από τις 20.000 θέσεις εργασίας στο χώρο της αρτοποιίας. Η θέση της Ομοσπονδίας και του Συλλόγου μας, είναι ότι πρέπει να στηριχθεί η μικρομεσαία επιχείρηση στην Ελλάδα γιατί αυτή είναι που δημιουργεί θέσεις εργασίας.

- Πώς μπορεί σήμερα να διαφυλαχθεί ο καταναλωτής και ποιες ενέργειες θα κάνει ο Σύλλογος σας για αυτό;

Ο Σύλλογος μας προβαίνει σε συνεχή ενημέρωση του κοινού για την αξία του καλού ψωμιού που παράγεται από τον φούρνο της γειτονιάς, βασιζόμενο σε ελληνικές άριστες πρώτες ύλες. Μην ξεχνάτε ότι είναι το βασικότερο διατροφικό αγαθό του Έλληνα και μέχρι σήμερα το αγνότερο. Δυστυχώς στο Νομό μας παρατηρείτε η εισαγωγή ψωμιού από γειτονικές χώρες, αλλά και η έψηση κατεψυγμένης ζύμης. Συνιστώ στο αγαπητό καταναλωτικό κοινό να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό στην αγορά του ψωμιού για την οικογένεια του και γενικά στα προϊόντα της αρτοποιίας.

- Για ποιους λόγους τελικά ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει το φούρναρη και τον φούρνο της γειτονιάς του;

- Αυτοί που εργάζονται εκεί είναι γνωστοί του, τους ξέρει και τον ξέρουν, υπάρχει προσωπική σχέση ετών. Στο φούρνο της γειτονιάς τηρούνται όλοι οι κανονισμοί υγιεινής και ασφάλειας των παραγόμενων προϊόντων και ο καταναλωτής έχει πλήρη εικόνα. Το βασικότερο όμως είναι ότι όλα τα προϊόντα, όπως έχω τονίσει και πριν παράγονται με ελληνικές πρώτες ύλες άριστης ποιότητας και συγκεκριμένης προέλευσης, είναι απόλυτα εγγυημένα και δεν εγκυμονούν κανένα κίνδυνο.  Για αυτούς τους λόγους ο καταναλωτής πρέπει να εμπιστεύεται τον φούρνο της γειτονιάς!

-Τελικά σήμερα ποια είναι τα γενικά προβλήματα του κλάδου σας;

-Το σημαντικότερο πρόβλημα που εντοπίζεται αυτήν την στιγμή είναι οι παραπλανητικές πρακτικές που εφαρμόζουν τα διάφορα Σούπερ Μάρκετ πουλώντας το κατεψυγμένο - βιομηχανικό ψωμί για φρέσκο. Επίσης αρκετές επιχειρήσεις του χώρου μας έχουν φτάσει στο όριο επιβίωσης, λόγου της ιδιαίτερης αύξησης του κόστους παραγωγής, ενέργεια, φόροι, αύξηση Α΄ & Βοηθητικών υλών κ.λ.π.), όπου στην περίοδο κρίσης που διανύουμε δεν είναι εύκολο να μετακυλήσουν στην κατανάλωση αλλά να απορροφώνται από τους αρτοποιούς. Εμείς σαν Σωματείο αρτοποιών Δράμας, ζητάμε από το αγαπητό καταναλωτικό κοινό του νομού μας την στήριξη του φούρνου της γειτονιάς.

-κ. Παπαδόπουλε, τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με τα κοινά του κλάδου σας, και τι νομίζετε πως είναι άξιο αναφοράς στην μέχρι τώρα πορεία σας;

- Η βαθιά πεποίθηση μου ότι τα προβλήματα ενός πολύπαθου κλάδου, όπως ο δικός μας, λύνονται μόνο με κοινές δράσεις. Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος θα έλεγα, της εμπλοκής μου στο τοπικό σωματείο όπου και είναι τιμή μου να προΐσταμαι. Στα δύο χρόνια που βρίσκομαι στην προεδρία του Σωματείου, μαζί με τα υπόλοιπα μέλη καταφέραμε και έχουμε κυκλοφορήσει, για πρώτη φορά ένα ετήσιο ημερολόγιο το οποίο διανεμήθηκε δωρεάν σε όλους τους συναδέλφους του Νομού μας, φροντίσαμε μάλιστα να συμπεριλάβουμε στην έκδοση αυτή και την Αρτοποιητική Νομοθεσία για ενημέρωση. Ακόμα στα προσεχή μας σχέδια είναι η επιστολή υγειονομικού ενδιαφέροντος σε όλα τα αρτοποιεία που θα προβαίνει σε παρατηρήσεις υγειονομικού χαρακτήρα, προκειμένου οι συνάδελφοι να βρίσκονται στα πλαίσια του νόμου και να είναι έτοιμοι για οποιονδήποτε έλεγχο του άρτου. Επίσης πρέπει να τονίσω πως βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με άλλα Σωματεία ανά την Ελλάδα και παρευρισκόμαστε σε όλες της εκδηλώσεις που γίνονται από την Πανελλήνια Ομοσπονδία έχοντας σαν στόχο να είμαστε παράμετροι στις άτυπες αποφάσεις που λαμβάνονται Πανελλαδικά. Έτσι με τις ενέργειες αυτές αλλά και με την ενημέρωση που θα παρέχουμε στα μέλη μας, αλλά και στο καταναλωτικό κοινό σαν Σωματείο Αρτοποιών Δράμας, ευελπιστούμε στην γενική αναβάθμιση της δουλειάς μας, αλλά και των προϊόντων μας.

 


Αφήστε το σχόλιό σας