Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΘΕΜΑΤΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ


Χαρίκλεια Γκλαβοπούλου

Η υψίφωνος που έφερε την Όπερα στη Δράμα. Η όπερα για τη δραμινής καταγωγής υψίφωνο Χαρίκλειας Γκλαβοπούλου είναι όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «…ο αέρας που αναπνέει» της έδωσε νέα πνοή και επηρέασε καταλυτικά τη ζωή της. Οι κοσμοπολίτικοι δρόμοι άνοιξαν γι’ αυτήν μετά τις σπουδές της στην Genova της Ιταλίας, κοντά σε επώνυμους και καταξιωμένους καλλιτέχνες. Η δραστηριότητα της εντός και εκτός Ελλάδος, πλούσια, μα ακόμη πιο πλούσια η προσφορά της στην μουσική παιδεία της χώρας.

 

Η Δραμινής καταγωγής υψίφωνος Χαρίκλεια Γκλαβοπούλου σπούδασε Μονωδία στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης. Η πρώτη της επαφή με την μουσική ήταν κατά τη διάρκεια των σπουδών της στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης. Έκτοτε, το τραγούδι, η έκφραση μέσω της όπερας, επηρέασε καταλυτικά στη ζωή της. Η Νομική δεν εξασκήθηκε ποτέ. Η όπερα που είναι γι’ αυτήν, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στη συνέντευξη που παραχώρησε στη Ρένα Τριανταφυλλίδου, «ο αέρας που αναπνέω…», έδωσε νέα πνοή στη ζωή της. Οι κοσμοπολίτικοι δρόμοι άνοιξαν  γι’ αυτήν μετά τις σπουδές της στην Genova της Ιταλίας, κοντά σε επώνυμους και καταξιωμένους καλλιτέχνες. Η δραστηριότητα της εντός και εκτός Ελλάδος, πλούσια, μα ακόμη πιο πλούσια η προσφορά της στην μουσική παιδεία της χώρας. Μαθητές της έχουν διακριθεί σε διαγωνισμούς και έχουν συμμετάσχει κατόπιν ακροάσεως σε σεμινάρια που διοργάνωσαν το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και Αθηνών καθώς και άλλοι φορείς.  Και δεν φαντάζει καθόλου υπερβολικό το γεγονός ότι η κ. Γκλαβοπούλου κατάφερε να δημιουργήσει σχολή όπερας στη Δράμα, όπως χαρακτηριστικά της είχε πει ο βαρύτονος Σπύρος Σακάς παρακολουθώντας μια συναυλία των μαθητών του Δημοτικό Ωδείο Δράμας. Είναι γεγονός ότι η πόλη μας και το Δημοτικό Ωδείο της, διαθέτει καταξιωμένους, με σπουδαίες σπουδές δασκάλους, οι οποίοι αποτελούν το βασικό κύτταρο πολιτισμού. Είναι αυτοί που ανοίγουν ορίζοντες στις νέες γενιές. Αυτό που χρήζουν είναι μια μεγαλύτερης προσοχής από την πολιτεία και τους τοπικούς φορείς.

 

- Κυρία Γκλαβοπούλου, ποιά ήταν τα πρώτα σας βήματα στο χώρο της τέχνης;

- Τα πρώτα μου βήματα στην τέχνη τα έκανα στα χρονιά των σπουδών μου στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης έως μέλος της χορωδίας φιλών της μουσικής, υπό τη διεύθυνση του Αντώνη Κοντογεωργίου. Είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ με σημαντικούς μαέστρους -από τον Μίκη Θεοδωράκη ως τον Μιλτιάδη Καρύδη- να εμφανιστώ στο Ηρώδειο, το Μέγαρο Μουσικής, την Επίδαυρο (Ορέστεια Ξενάκη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Παπαϊωάννου),να περιοδεύσω σε Αμερική και Καναδά τραγουδώντας στα μεγαλύτερα θέατρα (Carnegie Hall, Kennedy Center, Metropolitan Opera). Ακλούθησαν τα χρόνια της Ιταλίας όπου παράλληλα με τις σπουδές μου άρχισα τη σολιστική μου καριέρα με ρεσιτάλ στο Auditorium του Teatro Carlo Felice και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Silvia στο «Ζανέττο» του Mascagni. Το ντεμπούτο μου στην Ελλάδα το έκανα στο αρχαίο θέατρο του Δίου τραγουδώντας το Requiem Mozart.

 

- Ποιές θεωρείτε τις σημαντικότερες στιγμές στην καριέρα σας;

- Κάθε τι που έκανα είναι για μένα σημαντικό! Τόσο οι παραγωγές όπερας του Μεγάρου Μουσικής και της Όπερας Θεσσαλονίκης, όσο και οι συνεργασίες μου με Σύνολα Μουσικής Δωματίου και διακεκριμένους πιανίστες. Η κάθε δημιουργική στιγμή είναι μοναδική και πολύτιμη…

 

- Τί είναι αυτό που σας γοητεύει στην όπερα;

- Ο συνδυασμός μουσικής και θεάτρου! Ο Όσκαρ Ουάιλντ λέει πως «από τη σκοπιά της μορφής, αρχέτυπο όλων των τεχνών είναι η τέχνη του μουσικού. Από τη σκοπιά του αισθήματος, αρχέτυπο είναι η τέχνη του ηθοποιού». Στην όπερα καλείσαι να είσαι και τα δυο!

 

- Ποιές φωνές θαυμάζετε;

- Όσο κοινότοπο κι αν ακούγεται πρέπει να το πω: τη Μαρία Κάλλας! Δεν είναι τυχαίος ο μύθος γύρω της. Ήταν μια μοναδική καλλιτέχνης. Βέβαια, θαυμάζω και πολλούς άλλους. Η αλήθεια είναι, πως μου είναι δύσκολο να μιλήσω για φωνές. Η φωνή είναι ένα μόνο στοιχείο της τέχνης του τραγουδιστή. Η μουσικότητα, η ειλικρίνεια στην έκφραση, η αισθητική είναι αυτά που τον κάνουν να ξεχωρίζει. Αυτή την περίοδο απολαμβάνω να άκουω την ισπανίδα μεσόφωνο Teresa Berganzα: απλά τη λατρεύω! Αγαπώ τους καλλιτέχνες που υπηρετούν την ουσία της τέχνης και δε στήνουν την καριέρα τους πάνω στο marketing.

 

- Είστε ευτυχισμένη μέσα στην τέχνη; Θα μπορούσατε να ζήσετε χωρίς μουσική και τραγούδι;

- Δεν πιστεύω στην ευτυχία σαν κατάσταση. Υπάρχουν ευτυχισμένες στιγμές και η μουσική μου έχει δώσει πολλές! Το τραγούδι είναι για μένα τόσο απαραίτητο, όσο κι ο αέρας που αναπνέω… Νομίζω πως κάθε τραγουδιστής στον κόσμο θα σας έλεγε το ίδιο!

 

- Ποιό το ενδιαφέρον των νέων για την κλασική μουσική;

- Το ενδιαφέρον των νέων είναι μεγάλο! Η φτώχεια της μουσικής που αναπαράγουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν καλύπτει τις ανάγκες των νέων ανθρώπων και μάλιστα αυτών που ζητούν να εκφραστούν μέσα από τη μουσική. Οπότε στρέφονται με λαχτάρα στις «πηγές», στους μεγάλους δημιουργούς, στα μεγάλα έργα. Είναι συγκινητικό και ίσως σηματοδοτεί την απαρχή μιας νέας, καλύτερης εποχής…

 

- Η επιλογή της μουσικής παιδείας που θα ακολουθήσει ένα παιδί, γίνεται από το ίδιο ή από τους γονείς του;

- Η επίδραση των γονέων εξαρτάται από την ηλικία των παιδιών. Σίγουρα επηρεάζουν πολύ στις μικρές ηλικίες. Συχνά πάντως οι γονείς φέρνουν τα παιδιά στο ωδείο για να μάθουν λίγα ακόρντα κι εκεί τους ανοίγεται ένας κόσμος που τα μαγεύει. Ένας καλός δάσκαλος μπορεί επίσης να επηρεάσει και να κατευθύνει ένα παιδί με ταλέντο.

 

- Τα δημοτικά ωδεία, τι έργο προσφέρουν προς την κατεύθυνση αυτή;

- Τα Δημοτικά Ωδεία θεωρώ πως έκαναν μια επανάσταση σ‘ αυτό τον τομέα. Με προσιτά δίδακτρα και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου έφεραν την κλασική μουσική κοντά στον καθένα. Πέρα όμως κι από το εκπαιδευτικό τους έργο, είναι κύτταρα πολιτισμού που δημιουργούν ζυμώσεις και ανοίγουν ορίζοντες-ιδίως στις επαρχιακές πόλεις.

 

- Υπάρχει σοβαρή μουσική παιδεία στην Ελλάδα σήμερα;

- Η μουσική παιδεία στην Ελλάδα πιστεύω πως έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Οι δάσκαλοι μουσικής είναι πιο καταρτισμένοι, με σοβαρές σπουδές-συχνά στο εξωτερικό-και είναι φορείς μιας άλλης νοοτροπίας. Ωστόσο οι θεσμοί πάσχουν από θεμελιώδη προβλήματα. Η λειτουργία των Ωδείων και των Μουσικών Πανεπιστήμιων χρειάζεται, κατά τη γνώμη μου, να μπει σε άλλες βάσεις. Κι αυτό απαιτεί πολιτική βούληση και πολλή δουλεία.

 

- Έχετε μαθητές για τους οποίους νιώθετε υπερήφανη για την εξέλιξη τους;

Νιώθω υπερήφανη για όλους τους μαθητές μου. Τόσο γι΄ αυτούς που συνεργάζονται ήδη με τις μεγάλες ορχήστρες σε σημαντικές παραγωγές (όπως η Πέννυ Σωφρονιάδου και ο Απόστολος Ζωίδης που συνέπραξαν με τη Δημοτική Ορχήστρα και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο Μέγαρο Μουσικής και αλλού και ο Δημήτρης Καρολίδης που θα πάρει μέρος στην Carmen που ανεβαίνει το φθινόπωρο στο Μέγαρο) -όσο και γι΄ αυτούς που είναι ακόμα στα πρώτα σταδία των σπουδών τους και μελετούν με αγάπη και συνέπεια. Έχω καταφέρει να έχω μια τάξη τραγουδιού που εντυπωσιάζει όπου παρουσιάζεται.

Την Άνοιξη του 2014 δώσαμε συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μπροστά σε ένα κοινό που αποτελούνταν από καλλιτέχνες και φίλους της όπερας ξεσηκώνοντας ενθουσιασμό… Η πρόεδρος των Φιλών της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μίλησε με τα κολακευτικότερα λόγια. Ο βαρύτονος Σπύρος Σακάς μου είπε: «είναι απίστευτο, έχεις δημιουργήσει σχολή όπερας στη Δράμα!»

Το Δ.Σ του Σωματείου Gina Bachauer μας κάλεσε να συμμετέχουμε στις εκδηλώσεις τους. Πέρσι η Δημοτική Ορχήστρα διοργάνωσε στο Μέγαρο Συναυλία με νέους σολίστ. Από τους 6 νέους καλλιτέχνες που επιλέχτηκαν με ακρόαση, οι 3 ήταν μαθητές μου στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας. Αυτές οι εμπειρίες είναι εξαιρετικά σημαντικές! Είμαι πολύ περήφανη γι` αυτό. Χρειάστηκαν 15 χρόνια σκληρής δουλειάς αλλά το αποτέλεσμα με ανταμοίβει!

 

- Ο κόσμος ανταποκρίνεται στις εκδηλώσεις που διοργανώνονται από το Δημοτικό Ωδείο Δράμας;

- Δυστυχώς υπάρχει ένα επικοινωνιακό κενό. Η σύνδεση του Ωδείου με την τοπική κοινωνία και τους άλλους πολιτιστικούς φορείς της πόλης είναι χαλαρή. Πολλοί πιστεύουν πως οι συναυλίες του Ωδείου είναι ανιαρές μαθητικές επιδείξεις. Συχνά τα παιδιά παίζουν μόνο για τους γονείς και λίγους φίλους. Υπάρχει μια ευθύνη και από την πλευρά του Ωδείου, μια εσωστρέφεια που πρέπει αλλάξει. Μετά από 15 χρόνια συναυλιών φέτος καταφέραμε να γεμίσουμε την αίθουσα του Ωδείου στη συναυλία του κλασικού τραγουδιού. Η ατμόσφαιρα στην αίθουσα ήταν συγκινητική, απερίγραπτη. Είναι τόσο ωραίο να παρακολουθείς έναν καλλιτέχνη στα πρώτα του βήματα…

 

- Ποιά εφόδια πρέπει να έχει κανείς για να σταδιοδρομήσει στο χώρο της κλασικής μουσικής;

- Το πρώτο που πρέπει να έχει κανείς είναι πάθος γι` αυτό που κάνει. Μετά έρχονται το ταλέντα, η στερεή τεχνική -χωρίς αυτήν δε νοείται μια καριέρα στην κλασική μουσική- ο χαρακτήρας και βεβαία η εργατικότητα γιατί πρόκειται για μια σκληρή και ανταγωνιστική δουλεία. Πρέπει να είναι κανείς ευαίσθητος και δυνατός ταυτόχρονα και να έχει την ικανότητα να κάνει σωστές επιλογές-τόσο στα χρόνια των σπουδών, όσο και αργότερα. Βέβαια θέλει και αρκετή τύχη !

 

- Η πολιτεία στηρίζει την κλασική μουσική στον τόπο μας;

- Η πολιτεία δυστυχώς θεωρεί τον πολιτισμό πολυτέλεια. Οι θεσμοί των μουσικών σχολείων, των Δημοτικών Ωδείων, οι Ορχήστρες, τα Μέγαρα Μουσικής, έχουν εγκαταλειφθεί και συρρικνώνονται συνεχώς. Η γραφειοκρατία και η έλλειψη χρηματοδότησης είναι οι μεγαλύτεροι εχθροί!

 

- Ποιά είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά - επαγγελματικά σας σχέδια;

- Αυτό το καλοκαίρι δίδαξα στη μουσική εβδομάδα Λευκάδας, όπου ανεβάσαμε την όπερα «Διδώ και Αινείας». Το φθινόπωρο θα είμαι και πάλι εκεί καλεσμένη από τη χορωδία Λευκάδας. Επίσης, αρχίζω μια συνεργασία με τον εξαιρετικό πιανίστα Χρήστο Νούλη. Έχουμε πρόσκληση για το Φεστιβάλ Φωνητικής Μουσικής στην Arles της Γαλλίας και ετοιμάζουμε ένα πρόγραμμα με Ισπανικά και Γαλλικά τραγούδια τα οποία θα παρουσιάσουμε έπειτα και σε Ελληνικά Φεστιβάλ… Είμαι πολύ ενθουσιασμένη γι΄αυτή τη συνεργασία

 

- Υπάρχουν προοπτικές στον Ελλαδικό χώρο για μια υψίφωνο;

- Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα σε κρίση. Αυτό σημαίνει πως οι μεγάλες παραγωγές όπερας είναι λίγες. Υπάρχει μόνο ένα λυρικό θέατρο που λειτουργεί σε σταθερή βάση. Ωστόσο μια καινούρια τάση υπάρχει διεθνώς αλλά και στη χώρα μας. Η δημιουργία ομάδων που έχουν σκοπό το ανέβασμα παραστάσεων με εναλλακτικούς τρόπους, σε χώρους μη συμβατικούς και με ευέλικτα Μουσικά Σύνολα. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουν το απαγορευτικό κόστος μιας πλήρους οπερετικής παραγωγής. Ο μαθητής μου Τίμος Σιρλαντζής βρίσκεται τώρα στην Αθήνα για το ανέβασμα μιας τέτοιας παράστασης στο θέατρο Olvio στο Γκάζι. Βλέπετε η τέχνη βρίσκει πάντα τον τρόπο! Γιατί αποτελεί μια αληθινή ανάγκη των ανθρώπων. Και τολμώ να πω πως ένα ευρύτερο κοινό έρχεται έτσι σε επαφή με μια τέχνη που θεωρείται -εσφαλμένα- ελιτίστικη. Αλλά καλλιεργείται κι ένα άλλο ήθος στους ίδιους τους καλλιτέχνες - πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας !

Βιογραφικό σημείωμα

 

Η υψίφωνος Χαρίκλεια Γκλαβοπούλου γεννήθηκε στη Δράμα. Σπούδασε Μονωδία στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης (Ν.Ω.Θ.) με την Βαρβάρα Τσαμπαλή και πήρε το δίπλωμά της με άριστα παμψηφεί. Παρακολούθησε σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό με διακεκριμένους καλλιτέχνες όπως οι Κώστας Πασχάλης, Νίκος Ζαχαρίου, Ελένη Καρούσο, Gabriella Ravazzi, Gabriele Pisani, Sergio Magli, F.M. Carminatti, Czaba Vegvary, Γιώργος Χατζηνίκος, Δάφνη Ευαγγελάτου, Mirella Freni και Cheryl Studer.

Συνέχισε τις σπουδές της στην Genova της Ιταλίας με την Gabriella Ravazzi και στην Αθήνα με τη Βαρβάρα Γκαβάκου.

Έκανε το Ιταλικό της ντεμπούτο με τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Silvia στο «Ζanetto» του Mascagni στο Τeatro Mancinelli του Οrvieto και ακολούθησαν ατομικά ρεσιτάλ σε διάφορες πόλεις της Ιταλίας και μια περιοδεία με το Gruppo Caronte. Έδωσε ρεσιτάλ με έργα ελλήνων συνθετών στο Αuditorium του Τeatro Carlo Felice στη Genova και στη Fiera Internazionale Di Milano.

Στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί με την Δημοτική Ορχήστρα και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Όπερα Θεσσαλονίκης και άλλους φορείς ερμηνεύοντας ρόλους στα έργα: «Διδώ και Αινείας» του Purcell , Requiem του Mozart, «Medium» του Μenotti, «O Pulchritudo» του Μenotti, «Gianni Schicchi» του Puccini, «Hansel und Gretel» του Humperdinck , «La Τraviata» του Verdi, «Rigoletto» του Verdi, υπό τη διεύθυνση μαέστρων όπως οι: Λουκάς Καρυτινός, Νίκος Αθηναίος, Δημήτρης Αγραφιώτης, Βύρων Φιδετζής, Άλκης Μπαλτας, Luciano Di Martino κ.α..

Έχει πλούσια συναυλιακή δραστηριότητα και έχει εμφανιστεί σε πολλά φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα με προσωπικά ρεσιτάλ και με έργα μουσικής Δωματίου. Έχει εμφανιστεί στα Δημήτρια με το κουαρτέτο εγχόρδων «Αιμίλιος Ριάδης» ερμηνεύοντας το έργο «Il Tramonto» του Respighi, καθώς και με το Μακεδονικό κουαρτέτο σαξοφώνων ερμηνεύοντας Δημήτρη Νικολάου στα Δημήτρια και το Μήνα Ελλήνων Συνθετών στο Κ.Ω.Θ. Ενσάρκωσε τη Μαργαρίτα στη Μουσικοθεατρική Παράσταση «Η ιστορία της Μαργαρίτας… Από τον Φάουστ» ερμηνεύοντας έργα Schubert, Gounod, Verdi, Boito, Berlioz στο Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης.

Το καλοκαίρι του 2013 εμφανίστηκε στα Φεστιβάλ Ρόδου και Μήλου. Πρόσφατα συμμετείχε σε Γκαλά Όπερας αφιερωμένο στον Verdi στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών.

Από το 2000 διδάσκει μονωδία έχοντας εργαστεί στα ωδεία: Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης, Μουσικό Κολέγιο, Εθνικό Ωδείο (Παράρτημα Πολυγώνου), Δημοτικό Ωδείο Λαμίας, Δράμας και Καβάλας.

Από το 2012 διδάσκει στη θερινή ακαδημία που διοργανώνει το Δίκτυο Δημοτικών Ωδείων.

Μαθητές της έχουν διακριθεί σε διαγωνισμούς και έχουν συμμετάσχει κατόπιν ακροάσεως σε σεμινάρια που διοργάνωσαν το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και Αθηνών καθώς και άλλοι φορείς. Έχουν συνεργαστεί ως σολίστ με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και την Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και έχουν εμφανιστεί σε παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης δίπλα σε καταξιωμένους λυρικούς τραγουδιστές υπό τη διεύθυνση μαέστρων όπως ο Νίκος Αθηναίος, ο Κάρολος Τρικολίδης, ο Μίλτος Λογιάδης και ο Ανδρέας Τσελίκας. Έχουν δώσει συναυλίες στο Κέντρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, τα δημοτικά θέατρα Μυτιλήνης, Κέρκυρας, Λευκάδας, το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, το Μέγαρο Βεροίας κ.α. Τον Δεκέμβριο του 2012 ερμήνευσαν τρεις από τους κύριους ρόλους στην όπερα «Ι Pagliacci» του Leoncavallo στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον Θεσσαλονίκης.

Είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ.

 

 

Αφήστε το σχόλιό σας