Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΘΕΜΑΤΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ


Άγιον Φώς

1 σχόλιο

Ο Χάρης Σκαρλακίδης, καταγράφει τη μαρτυρία της ιστορίας για το θαυμαστό γεγονός. Το βιβλίο, του Δραμινής καταγωγής Χάρη Σκαρλακίδη, καταγράφει τη μαρτυρία της ιστορίας για το θαυμαστό γεγονός της έλευσης του Αγίου Φωτός, καλύπτοντας μία περίοδο δεκατριών αιώνων, από τον 4ο μέχρι τον 16ο αιώνα.

 

Μια ιστορική καταγραφή, 70 μαρτυρίες ανθρώπων διαφορετικών εθνοτήτων, μια περίοδος δεκατριών αιώνων και ένα θαυμαστό γεγονός, αυτό της έλευσης του Αγίου Φωτός κάθε Μεγάλο Σάββατο, στον Τάφο του Ιησού Χριστού, καταγράφονται με τον πλέον τεκμηριωμένο τρόπο, από τον Δραμινής καταγωγής ερευνητή Χάρη Σκαρλακίδη, στο καλαίσθητο πόνημα του με τίτλο: «Άγιον Φως». Μια δουλειά χρόνων, ένα πάθος και μια λύτρωση για τον συγγραφέα του βιβλίου, που σε προκαλεί όχι απλά να το διαβάσεις, αλλά να το μελετήσεις. Να «ψηλαφίσεις» τις λέξεις και να φανταστείς τις δεκάδες γαλαζόλευκες εκλάμψεις, σαν μικρές αστραπές, που πλημμυρίζουν τον Ναό της Αναστάσεως, στέλνοντας το μήνυμα της αιώνιας ζωής, της Ανάστασης του Κυρίου, την προσμονή της δικής μας λύτρωσης και την εξύψωση της ψυχής μας. Ο Χάρης Σκαρλακίδης, με απίστευτο πάθος, «όργωσε» τις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες του κόσμου, τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, για να συλλέξει με προσοχή, αξιοπιστία και εγκυρότητα, όλες αυτές τις μαρτυρίες, που καθιστούν το βιβλίο του, όχι απλά άρτια επιστημονικά τεκμηριωμένο, αλλά και καινοτόμο, μιας και δεν υπήρξε καμιά άλλη παρόμοια προσπάθεια καταγραφής και ανάδειξης όλων των ιστορικών αυτών στοιχείων, για το Άγιο Φως. Ο κ. Σκαρλακίδης, δεν περιορίστηκε απλά στην καταγραφή των 70 μαρτυριών. Προχώρησε την έρευνα του ιστορικά και αρχαιολογικά και μέσω Η/Υ, αναπαριστά, σύμφωνα με τις μαρτυρίες και τα αρχαιολογικά ευρήματα, την αρχική μορφή που είχε ο Τάφος του Χριστού και ο βράχος του Γολγοθά, το έτος 33 μ.Χ. Ο κ. Σκαρλακίδης στην συνέντευξη που έδωσε στη δημοσιογράφο Ρένα Τριανταφυλλίδου, αναφέρεται στην μεγάλη αυτή προσπάθεια, στην αποδοχή της δουλειάς του ανά τον κόσμο και μας προκαλεί να επισκεφτούμε τον Ναό της Αναστάσεως, έστω και μια φορά στη ζωή μας, για να ζήσουμε και οι ίδιοι από κοντά το Μέγα αυτό Θαύμα. Τον ευχαριστούμε από καρδιάς για τον χρόνο που μας διέθεσε και ως Δραμινοί συμπατριώτες του, δηλώνουμε ότι είμαστε υπερήφανοι, γι’ αυτόν και το έργο του

- Κύριε Σκαρλακίδη, το πόνημα σας με θέμα: «Το Άγιο Φως», αποτελεί την πρώτη ιστορική καταγραφή του θαύματος του Αγίου Φωτός. Τι σας οδήγησε να ασχοληθείτε με το θέμα αυτό;

- Όταν το Μεγάλο Σάββατο του 1998  συμμετείχα για πρώτη φορά στην τελετή του Αγίου Φωτός στην Ιερουσαλήμ, εντυπωσιάστηκα από τον τρόπο που εκδηλώθηκε το Φως μέσα στον Ναό της Αναστάσεως και εν συνεχεία θέλησα να διερευνήσω περαιτέρω το μοναδικό αυτό το φαινόμενο. Θέλησα να διερευνήσω την ιστορική πλευρά του θέματος και να εξακριβώσω τον τρόπο που εκδηλωνόταν το Φως κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες. Διαπίστωσα, όμως, ότι υπήρχε ένα μεγάλο συγγραφικό κενό σχετικά με αυτό το ζήτημα. Δεν υπήρχε μία πλήρης ιστορική έρευνα σχετικά με το θαύμα, γεγονός που με ώθησε αργότερα στη συγγραφή του βιβλίου.

 

- Το έργο σας αποκτά ακόμη μεγαλύτερο κύρος, λόγω και των σπάνιων χειρογράφων, που αναζητήσατε και παραθέσατε στο πόνημα σας. Αυτό που πραγματικά προκαλεί θαυμασμό, είναι, το πως φτάσατε στις πηγές αυτές…

- Χρειάστηκαν πολλά χρόνια έρευνας μέσα στις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες του κόσμου, σε Παρίσι, Βατικανό, Λονδίνο, Οξφόρδη, Βερολίνο, Μόναχο κ.α., προς ανεύρεση πολύτιμων χειρογράφων και δυσεύρετων εκδόσεων. Στο βιβλίο περιλαμβάνονται εικόνες από 22 μεσαιωνικά χειρόγραφα, σε διάφορες γλώσσες (λατινικά, ελληνικά, αραβικά, αγγλοσαξονικά, αρμενικά, συριακά και αιθιοπικά), τα οποία χρονολογούνται μεταξύ του 10ου και του 16ου αιώνα. Πολλά απ’ αυτά τα χειρόγραφα, μεταφράστηκαν από ειδικούς μεταφραστές και παλαιογράφους, με τους οποίους συνεργάστηκα. Από τις 70 ιστορικές μαρτυρίες που περιέχει το βιβλίο, περίπου οι 40, δεν έχουν δημοσιευθεί ποτέ μέχρι σήμερα, σε κάποιο άλλο βιβλίο

 

- Πόσα χρόνια χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση του έργου αυτού;

- Περίπου έξι χρόνια.

 

- Πέρα από την ικανοποίηση της πρωτοτυπίας του έργου σας, την κούραση, το κόστος της αναζήτησης όλων αυτών των μαρτυριών, ως αποτέλεσμα κ. Σκαρλακίδη, η όλη αυτή προσπάθεια, επέδρασε «λυτρωτικά» στη ζωή σας;

- Είχε αναμφίβολα ευεργετική επίδραση, ενδεχομένως και «λυτρωτική».

 

- Προσωπικά πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει, λογική προσέγγιση ενός θαύματος, που επιτελείται κοντά δυο χιλιετίες;

- Το βιβλίο μου συνιστά μία καθαρά ιστορική και επιστημονική μελέτη, και κατά συνέπεια έτσι κι αλλιώς λειτουργεί ως μία λογική προσέγγιση. Όσον αφορά τη λογική προσέγγιση του ίδιου του θαυματουργικού φαινομένου, αυτή διέπεται από κάποιους περιορισμούς. Το Άγιο Φως, το οποίο εμφανίζεται κάθε Μεγάλο Σάββατο στον Τάφο του Χριστού, είναι το ίδιο Φως που περιέβαλλε το Σώμα του Θεανθρώπου την ημέρα της Αναστάσεώς του, στις 4 Απριλίου του 33 μ.Χ. Είναι το Φως του Αναστημένου Χριστού. Είναι το Φως της θεότητάς του. Κατά συνέπεια, αν κάποιος θελήσει να διεισδύσει στην ουσία του θαύματος, αν θελήσει να αγγίξει και να ψηλαφίσει το ίδιο το Φως, είναι σαν να προσπαθεί να αγγίξει τον ίδιο τον Θεό - πράγμα αδύνατον. Ο τρόπος που παράγεται και εκδηλώνεται το Φως είναι για εμάς τελείως ανερμήνευτος.

Λογική προσέγγιση στο θαύμα μπορεί να υπάρξει μόνο διά της πίστεως - μόνο αν κάποιος πιστεύει ότι ο Χριστός πράγματι αναστήθηκε.

 

- Μια που θίγετε το ζήτημα της πίστης, οι 70 μαρτυρίες που καταθέτετε, τεκμηριώνουν την ορθότητα της πίστης της Ορθοδοξίας μας ή αφήνουν στον αναγνώστη την ευχέρεια να αναζητήσει και να πιστέψει στο θαύμα του Αγίου Φωτός, από μόνος του;

- Οι αυτόπτες μάρτυρες της τελετής του Αγίου Φωτός, από τον 9ο μέχρι τον 15ο αιώνα, αναφέρουν ομόφωνα ότι την ώρα της τελετής ο Τάφος του Χριστού ήταν άδειος, κλειδωμένος και φρουρούμενος. Δηλαδή, ο ελληνορθόδοξος πατριάρχης δεν εισερχόταν στον Τάφο όπως σήμερα, αλλά βρισκόταν έξω από το μνημείο, μαζί με τον κόσμο. Οι εβδομήντα συγγραφείς που φιλοξενούνται στο βιβλίο μου και περιγράφουν το θαύμα (δεκατρείς Γάλλοι, δέκα Άγγλοι, επτά Έλληνες, επτά Γερμανοί, πέντε Άραβες, πέντε Αρμένιοι, τέσσερις Ιταλοί, τρεις Ρώσοι, τρεις Ισλανδοί, δύο Σύριοι, δύο Αιγύπτιοι, δύο Ιρακινοί κ.ά.), κάνουν λόγο για ένα φως ή ένα πυρ ή μια αστραπή που κατερχόταν από τον ουρανό ενώπιον όλων των ανθρώπων. Το Φως αυτό διαχεόταν μέσα σε όλο τον ναό και την ίδια χρονική στιγμή άναβε από μόνη της η ιερή κανδήλα που υπήρχε μέσα στον άδειο και κλειδωμένο Τάφο. Όλα αυτά, όμως, συνέβαιναν σε μια εποχή που δεν υπήρχε ούτε ηλεκτρισμός ούτε η τεχνολογική δυνατότητα αναπαραγωγής όλων αυτών των φαινομένων. Δεν μπορούσε κάποιος να αναπαράγει μια αστραπή τον 9ο μ.Χ. αιώνα μέσα σε έναν ναό. Κατά συνέπεια, το θαύμα γινόταν αποδεκτό από όλους τους κατοίκους της Ιερουσαλήμ - ακόμη και από τους αλλόθρησκους. Ήταν το γεγονός της χρονιάς, για το οποίο συνέρρεαν στην πόλη χιλιάδες άνθρωποι από τα πιο απομακρυσμένα μέρη του κόσμου. Η αυθεντικότητα του θαύματος, η οποία την εποχή εκείνη ήταν αδιαμφισβήτητη, τεκμηριώνει, αυτό ακριβώς που είπατε: την ορθότητα της πίστης της Ορθοδοξίας.

 

- Γιατί επιλέξατε την ιστορική καταγραφή, μεταξύ του 4ου και 16ου αιώνα; Αν υποθέσουμε ότι δεν υπάρχουν έγκυρες αναφορές πριν το 4ο αιώνα, φαντάζομαι ότι δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο και για μετά τον 16ο αιώνα.

- Η αρχαιότερη μαρτυρία για το θαύμα ξεκινά την περίοδο που κατασκευάζεται ο ναός της Αναστάσεως, περί το έτος 330 μ.Χ., πέντε περίπου χρόνια μετά την ανακάλυψη του Τάφου του Χριστού κατά τις ανασκαφές που έγιναν με επικεφαλής την Αγία Ελένη. Η έρευνά μου εστιάζεται στους πρώτους αιώνες κατά τους οποίους καταγράφεται το θαύμα και σταματάει στον 16ο αιώνα λόγω πληθώρας στοιχείων. Ήδη οι 70 μαρτυρίες που συγκεντρώθηκαν είναι πολλές για ένα ιστορικό βιβλίο. Υπάρχουν πολλές μαρτυρίες και μετά τον 16ο αιώνα, όμως, αυτές απαιτούν έναν δεύτερο τόμο. Ίσως ασχοληθεί με αυτές κάποιος άλλος ερευνητής.

 

- Πώς ερμηνεύουν και τι συμβολίζει, το Άγιο Φως, για όλους αυτούς τους αλλόθρησκους, που  εντυπωσιασμένοι από την παρατήρηση του φαινομένου, έσπευσαν να το καταγράψουν, ανά τους αιώνες;

- Ήταν τόσο μεγάλο το κύρος του θαύματος και τόσο ευρέως αποδεκτό από τους κατοίκους της Συρίας-Παλαιστίνης που, χωρίς υπερβολή, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι χριστιανοί και οι μουσουλμάνοι «μάλωναν» μεταξύ τους για το ποιος θα μπει πρώτος μέσα στον κλειδωμένο Τάφο για να παραλάβει το Φως. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια του 10ου αιώνα, πρώτοι έμπαιναν στον Τάφο οι μουσουλμάνοι, οι οποίοι είχαν την Ιερουσαλήμ στην κατοχή τους. Συχνά έμπαινε στον Τάφο ο ίδιος σουλτάνος ή ο τοπικός εμίρης. Χριστιανοί και μουσουλμάνοι τιμούσαν εξίσου το θαύμα. Ο τρόπος που φανερωνόταν το Φως εκείνη την εποχή δεν άφηνε περιθώρια αμφισβήτησης.

 

- Ποιά μαρτυρία θεωρείτε ως την πλέον εντυπωσιακή;

- Είναι πολλές οι εντυπωσιακές. Ως συνέχεια της προηγούμενης ερώτησής σας, αξίζει να αναφέρουμε τη μαρτυρία ενός Άραβα συγγραφέα, του μουσουλμάνου Ιμπν αλ-κας, η οποία χρονολογείται στο έτος 940 μ.Χ. Ο Ιμπν αλ-Κας αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια της τελετής του Μεγάλου Σαββάτου ήταν παρόντες τα πιο διακεκριμένα πρόσωπα του μουσουλμανικού κόσμου, ακόμη και ο μεγάλος σουλτάνος. Γράφει ο Άραβας συγγραφέας στο έργο του: «...Ο εμίρης και ο ιμάμης του τεμένους είναι παρόντες. Ο σουλτάνος κλειδώνει την πόρτα του Τάφου. Όλοι παραμένουν ακίνητοι, μέχρι που αντικρίζουν ένα Φως παρόμοιο με λευκή φωτιά το οποίο βγαίνει από το εσωτερικό του Τάφου. Τότε ο σουλτάνος ανοίγει την πόρτα και εισέρχεται κρατώντας μια λαμπάδα, την οποία ανάβει με αυτό το Φως και εν συνεχεία εξέρχεται. Η φλόγα της αναμμένης λαμπάδας δεν καίει. Τη δίνει στον ιμάμη που τη μεταφέρει και ανάβει τις κανδήλες του (μουσουλμανικού) τεμένους. Όταν αυτή η λαμπάδα περνάει σε τρία χέρια, τότε καίει και μεταμορφώνεται σε φλόγα (κανονική)». Ο Ιμπν αλ-Κας επιβεβαιώνει ότι το Άγιο Φως, που ήταν όμοιο με «λευκή φωτιά», έβγαινε μόνο του μέσα από τον άδειο και κλειδωμένο Τάφο. Αναφέρει επίσης ότι η φλόγα της πρώτης λαμπάδας που άναβε με το Φως δεν έκαιγε τους ανθρώπους που την άγγιζαν - φαινόμενο που παρατηρείται μέχρι και σήμερα. Οι μουσουλμάνοι τιμούσαν τόσο πολύ το Άγιο Φως και συμμετείχαν με τέτοια επισημότητα, που θα νόμιζε κανείς ότι η τελετή ήταν δική τους.

 

- Σήμερα ο κόσμος αν και δεν αμφισβητεί το θαύμα του Αγίου Φωτός, εμβαθύνει στο γεγονός, αντιλαμβάνεται το μέγεθος της Χάριτος του Κυρίου ή αντιμετωπίζει το θέμα ως κάτι δεδομένο;

- Σήμερα οι περισσότεροι άνθρωποι δεν εμβαθύνουν σε ζητήματα πνευματικής φύσεως. Έχουν την προσοχή τους στραμμένη αλλού: στα υλικά αγαθά και στις πρόσκαιρες απολαύσεις. Υπάρχουν βεβαίως και πολλές εξαιρέσεις, άνθρωποι που προσπαθούν να ανακαλύψουν τους κρυμμένους θησαυρούς της Ορθοδοξίας. Χιλιάδες άνθρωποι επισκέπτονται την Ιερουσαλήμ κάθε Πάσχα, με σκοπό να γνωρίσουν το θαύμα του Αγίου Φωτός και να εμβαθύνουν στο γεγονός της Ανάστασης του Χριστού. Η κάθοδος του Αγίου Φωτός αποτελεί μία επιβεβαίωση και μία επισφράγιση της Ανάστασης του Θεανθρώπου, και συγχρόνως συνιστά το μοναδικό γεγονός μέσα στην παγκόσμια ιστορία που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο, την ίδια ημέρα, επί δύο σχεδόν χιλιετίες.

 

- Όπως είπατε, έχετε παρακολουθήσει το θαύμα του Αγίου Φωτός, αρκετές φορές. Διηγηθείτε μας μια δική σας εμπειρία.

- Την πρώτη φορά που συμμετείχα στην τελετή, το 1998, είδα μέσα στον Ναό της Αναστάσεως να κατέρχονται δεκάδες γαλαζόλευκες εκλάμψεις, σαν μικρές αστραπές, και την ίδια χρονική στιγμή, αντίκρισα την λαμπάδα μιας γυναίκας να ανάβει από μόνη της, ακριβώς μπροστά στα μάτια μου, σε απόσταση μόλις ενός μέτρου. Την ίδια ακριβώς τη στιγμή, ακούστηκαν εκατοντάδες ιαχές απ’ όλο τον ναό - οι περισσότερες από την περιοχή του αγίου Τάφου. Εκείνη την ώρα βρισκόμουν ακριβώς κάτω από τον Γολγοθά, σε απόσταση περίπου 35 μέτρων από τον Τάφο. Το μέρος που στεκόμουν ήταν τόσο σκοτεινό, που με δυσκολία διέκρινα τα πρόσωπα των ανθρώπων που ήταν γύρω μου. Ο ναός ήταν ασφυκτικά γεμάτος από περίπου 8000 ανθρώπους, οι οποίοι ανέμεναν υπομονετικά το Φως. Μέσα σ’ αυτόν τον ναό, όπου επικρατούσε η σιωπή και το σκοτάδι, έλαβε χώρα ο απρόσμενος συγχρονισμός στον οποίο αναφέρθηκα: εκατοντάδες άνθρωποι φώναξαν ξαφνικά, μέσα στο ίδιο δευτερόλεπτο, από διαφορετικά μέρη του ναού, τη στιγμή που εμφανίστηκαν οι πρώτες εκλάμψεις ή «αστραπές». Ήταν τόσο δυνατές οι φωνές, που ήταν σαν να μπήκε γκολ στο γήπεδο. Θεωρώ ότι κανείς δεν μπορεί να προγραμματίσει έναν τέτοιου είδους τριπλό συγχρονισμό: ανάφλεξη λαμπάδας, γαλαζωπές «αστραπές» και εκατοντάδες ιαχές, την ίδια χρονική στιγμή.

 

- Τι απαντάτε σ’ όλους αυτούς που με ευτελείς πειραματισμούς, προσπαθούν να υποβαθμίσουν και να απαξιώσουν, την δια της Χάριτος του Χριστού έλευση του Αγίου Φωτός, στο Ναό της Αναστάσεως;

- Δεν νιώθω την ανάγκη να απαντήσω σε κανένα, διότι δεν προσπαθώ ούτε να πείσω κανένα ούτε να επιβάλλω τη γνώμη μου. Το μόνο που οφείλω να επισημάνω είναι ότι οι αρνητές του θαύματος είναι συνήθως και αρνητές του Χριστού, οι οποίοι δεν έχουν παραστεί ποτέ στην τελετή.

 

- Έχει γίνει ποτέ προσπάθεια να διερευνηθεί το θαύμα με τρόπο επιστημονικό;

- Το Πάσχα του 2008, μία ομάδα Ρώσων επιστημόνων, με επικεφαλής τον φυσικό Αντρέι Βολκόβ, κατάφερε να καταγράψει με ειδικές συσκευές την κάθοδο του ουρανίου Φωτός. Κατέγραψαν μία ισχυρή ηλεκτρική εκκένωση, η οποία έμοιαζε με αόρατη αστραπή. Σύμφωνα με τις μετρήσεις τους, την ώρα που κατήλθε το Φως, έλαβαν χώρα τρία γεγονότα τα οποία ο ίδιος ο Βολκόβ χαρακτηρίζει «απίστευτα και πλήρως ανεξήγητα». Τα γεγονότα αυτά και τα αποτελέσματα των μετρήσεών τους περιέχονται σε ένα ειδικό κεφάλαιο του βιβλίου μου. Φέτος το Πάσχα, μία δεύτερη ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, με επικεφαλής τον καθηγητή Σταύρο Παπαμαρινόπουλο, θα επιχειρήσει να διερευνήσει εκ νέου το θαύμα.

 

- Υπάρχει κάποια ορατή διαφορά ανάμεσα στο Άγιο Φως και στο δικό μας ηλιακό φως;

- Θα αναφέρω ενδεικτικά μόνο μία. Το Άγιο Φως δεν παράγει σκιές, γεγονός που αποτελεί ένα άγνωστο φαινόμενο για τον δικό μας φυσικό κόσμο.

 

- Κύριε Σκαρλακίδη, πόσο ικανοποιημένος είστε από την ανταπόκριση του κόσμου; Το βιβλίο σας έχει μεταφραστεί και σε άλλες γλώσσες. Σε ποιες είχε την μεγαλύτερη αποδοχή;

- Η ανταπόκριση του κόσμου είναι πολύ θετική, όπως και η συνολική πορεία του βιβλίου. Έχει εκδοθεί σε εννέα γλώσσες, είναι υπό έκδοση σε άλλες τέσσερις, και κυκλοφορεί σε περισσότερες από 30 χώρες. Μόνο η ισπανική έκδοση που βιβλίου, που εκδόθηκε στη Μαδρίτη από έναν πολύ μεγάλο εκδοτικό οίκο, κυκλοφορεί σε περίπου 20 χώρες της Λατινικής Αμερικής. Η γλώσσα που έχει τη μεγαλύτερη ανταπόκριση είναι με διαφορά η ρωσική, και ακολουθεί η αγγλική.

 

- Κύριε Σκαρλακίδη, τι νοιώθετε περισσότερο, αρχιτέκτονας, ιστορικός, αρχαιολόγος ή θεολόγος;

- Αν και είμαι αρχιτέκτων, οι ανάγκες του βιβλίου με ώθησαν να εμβαθύνω πολύ στους τομείς της ιστορίας, της αρχαιολογίας και της θεολογίας. Στο βιβλίο περιέχεται και μία πολύ σημαντική αρχαιολογική μελέτη σχετικά με την αρχική μορφή που είχε ο Γολγοθάς και ο Τάφος του Χριστού το έτος 33 μ.Χ. Βασιζόμενοι στα ευρήματα των ανασκαφών και με τη βοήθεια προγραμμάτων σχεδίασης σε Η.Υ. καταφέραμε να αναπαραστήσουμε την πραγματική εικόνα του χώρου του Γολγοθά και του Αγίου Τάφου, όπως φαινόταν την εποχή του Χριστού. Οι αναπαραστάσεις αυτές περιέχονται σε ένα ειδικό κεφάλαιο του βιβλίου.

 

- Να υποθέσουμε ότι το πάθος σας για την ιστορική, αρχαιολογική και θρησκευτική έρευνα, θα σας οδηγήσει στην εκπόνηση ενός ακόμη έργου;

- Πράγματι, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα ακόμη ερευνητικό βιβλίο με τελείως διαφορετικό θέμα.

 

- Κλείνοντας, θα ήθελα να μας πείτε και δυο λόγια και για το πρώτο σας βιβλίο με τίτλο: «Οι Προάγγελοι του Ιησού Χριστού - Απόλλων και Σίβυλλες», που εκδόθηκε το 2005.

- Κεντρικό πρόσωπο αυτού του βιβλίου είναι η Σίβυλλα η Ερυθραία, ένα άγνωστο σχετικά πρόσωπο, το οποίο εξυμνείται από πολλούς αρχαίους φιλοσόφους. Η συγκεκριμένη Σίβυλλα, που ήταν ιέρεια του Απόλλωνος σε διάφορα μαντεία (όπως στους Δελφούς), προφήτευσε την έλευση του Χριστού στη γη, τη γέννησή του από την παρθένο Μαρία καθώς και πολλά άλλα γεγονότα.

Στο πρώτο μου βιβλίο προσπαθώ να αναδείξω τη σύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στο αρχαίο ελληνικό πνεύμα και  στο πνεύμα της χριστιανικής πίστης. Ανάμεσα στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και τη χριστιανική διδασκαλία υπάρχει μεγάλη αρμονία.

Οι περισσότεροι Έλληνες φιλόσοφοι πίστευαν σε έναν Θεό και όχι σε πολλούς.

Πριν από δυόμισι χιλιετίες, ο Πλάτων είχε ορίσει ότι πρωταρχικός σκοπός στη ζωή του ανθρώπου είναι η «ομοίωση με τον Θεό» διά μέσου της ασκήσεως της αρετής.

Δηλαδή, ο διαρκής αγώνας του ανθρώπου, διά μέσου των ενάρετων πράξεων, να ομοιάσει κατά το δυνατόν περισσότερο με τον Θεό.

Αυτό ακριβώς πρεσβεύει και η χριστιανική διδασκαλία. Θεωρεί ύψιστο σκοπό της ζωής του ανθρώπου το «καθ’ ομοίωσιν», δηλαδή το να ομοιάσουμε στον Θεό με την αρετή και να ενωθούμε μαζί του.

Οι βασικές αρχές της χριστιανικής διδασκαλίας μάς ήταν ήδη γνωστές από την εποχή των αρχαίων φιλοσόφων. Απλώς, με τη έλευση του Χριστού στη γη αντικρίζουμε το αληθινό πρόσωπο του Θεού και γνωρίζουμε για πρώτη φορά το Τέλειο. Διότι, αυτά που δίδαξε ο Ιησούς δεν συνιστούν διδασκαλία ανθρώπου, αλλά διδασκαλία Θεανθρώπου.

Σας ευχαριστώ πολύ για τη θερμή σας φιλοξενία.

 

 

 


Σχόλια (1)

ΘΩΜΑΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ - Τρίτη 3 Μαΐου 2016 στις 02:11
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟ ΠΑΡΑΓΕΙΛΟΥΜΕ?

Αφήστε το σχόλιό σας