Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΘΕΜΑΤΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ


Χρήστος Γουντζίδης

1 σχόλιο

Διευθύνων Σύμβουλος της Γουντσίδης Α.Ε.

 

Ο Χρήστος Γουντσίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, περιγράφει την εμπειρία του στην οικογενειακή επιχείρηση σαν ένα πολυετές ταξίδι αγωνίας και ελπίδας για ανάπτυξη και επενδύσεις. Το ταξίδι όμως δεν σταματάει ποτέ, όπως δηλώνει, πάντα υπάρχουν νέοι και ελκυστικοί προορισμοί… κάνουμε πλάνα, οραματιζόμαστε και παλεύουμε για την ανάπτυξη, αναλαμβάνοντας υπεύθυνα το επιχειρηματικό ρίσκο που ελλοχεύει σε περίοδο εγχώριας οικονομικής κρίσης, και αυτό γιατί θέλουμε να παραμείνουμε στην αγορά αλώβητοι από τα τόξα των πολυεθνικών αντίπαλών μας.

 

70 Χρόνια συμπληρώνονται φέτος για την αλυσίδα «Σούπερ Μάρκετ Γουντσίδης».70 χρόνια σκληρής δουλειάς, δημιουργίας, ανάπτυξης, αμοιβαίας εμπιστοσύνης και υποστήριξης της τοπικής κοινωνίας…Η ιστορία των «Σούπερ Μάρκετς Γουντσίδη», ξεκινά λίγο μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο. Εκείνη την περίοδο «κυκλοφόρησε» το πρώτο κατάστημα «Γουντσίδης», που δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα καρότσι πάνω σε τρεις ρόδες σαν αυτά που βλέπουμε ακόμη στις λαϊκές, κουβαλώντας την ελάχιστη πραμάτειά του.Το πρώτο πραγματικό κατάστημα νοικιάστηκε το 1946 στην οδό Κολοκοτρώνη κοντά στο ΚΤΕΛ, όπου και στεγάζεται μέχρι και σήμερα και εμπορευόταν εγχώρια είδη. Ιδρυτής του ο Δημήτριος Γουντσίδης. Άνθρωπος εργατικός και ιδιαίτερα διορατικός, όπου σε συνεργασία με τον αδερφό του Γιάννη, κατόρθωσε μόλις μέσα σε λίγα χρόνια να ανταγωνίζεται επιχειρήσεις της εποχής, με πολυετή ιστορία και μεγαλύτερο τζίρο. Έτσι φτάνουμε στην πιο σημαντική στιγμή της επιχείρησης το 1975, όταν ο Δημήτριος Γουντσίδης προβλέπει τις εξελίξεις που έρχονται και αναλαμβάνει το ρίσκο να μετατρέψει το μικρό-τοπικού χαρακτήρα κατάστημα εγχώριων ειδών σε Σούπερ Μάρκετ. Τα πλεονεκτήματα του νέου καταστήματος δίνουν τεράστια ώθηση στην επιχείρηση, που τίποτε πια δεν μπορεί να την σταματήσει. Το 1978 λειτουργεί και το 2ο Σούπερ Μάρκετ, ενώ μετά από λίγα χρόνια ξεκινά και το χτίσιμο ενός ιδιόκτητου σχεδόν, πολυκαταστήματος στο κέντρο της πόλης, συνολικής έκτασης 4.000 τ.μ., με ιδιόκτητο πάρκινγκ. Όταν τελικά το 1988 λειτουργεί το κατάστημα αυτό βρίσκεται μεταξύ των τριών - τεσσάρων μεγαλύτερων και πιο σύγχρονων καταστημάτων σε όλη την Βόρεια Ελλάδα.

Κατά τα έτη 1993, 1994, 1996, 1998, λειτούργησαν ακόμη τέσσερα καταστήματα φτάνοντας έτσι συνολικά τα επτά καταστήματα, όλα στην πόλης της Δράμας. Το 1997 λειτούργησε η νέα κεντρική αποθήκη της επιχείρησης, η οποία δουλεύει και ως Cash and Carry.Η ανοδική πορεία συνεχίζεται στο πέρασμα των ετών, με σημείο αναφοράς το 2009 όπου η επιχείρηση προχωρά σε μία εντυπωσιακή και πολύ σημαντική κίνηση. Μετά από 21 χρόνια αποφασίζει να αντικαταστήσει το κεντρικό της κατάστημα με ένα νέο υπερσύγχρονο κατάστημα με χώρους πώλησης 3.000 τ.μ. και πάρκινγκ 200 θέσεων στο κέντρο της πόλης. Είναι μία τολμηρή και δυναμική κίνηση με κόστος περίπου 10 εκ. ευρώ, τα οποία αντλούνται, όπως και οι προηγούμενες επενδύσεις, από τα αποθεματικά της επιχείρησης! Το νέο κατάστημα είναι από τα πλέον σύγχρονα και λειτουργικά στην Βόρεια Ελλάδα. Σήμερα η επιχείρηση αριθμεί 20 κατάστηματα συνολικά, εκ των οποίων τα έντεκα είναι ιδιόκτητα.

Τα «Σούπερ Μάρκετς Γουντσίδη», το 2016 κλείνουν 70 χρόνια ιστορίας, 70 δημιουργικά χρόνια, γεμάτα όνειρα, αγωνίες, αλλά και επιτυχίες τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο και στα πλαίσια στήριξης της ελληνικής οικονομίας, μια και αποτελούν μέλος του Ελληνικού Ομίλου Αλυσίδων Σούπερ Μάρκετς - ΕΛ.ΟΜ.Α.Σ. Η συνδρομή τους στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου είναι ιδιαίτερα σημαντική, μιλώντας σε όρους οικονομικούς, προσφέροντας εργασιακές ευκαιρίες σε νέους και νέες, συμβάλλοντας δυναμικά στην μείωση του υψηλού δείκτη ανεργίας στην τοπική κοινωνία, καθώς επίσης στηρίζοντας και προβάλλοντας πολλές μικρές επιχειρήσεις τοπικού χαρακτήρα. Οικοδομώντας αμοιβαία επωφελείς σχέσεις και συμμαχίες με ευρεία γκάμα φορέων και οργανισμών (προμηθευτές, προσωπικό, κυβερνητικές υπηρεσίες, καταναλωτές, επιχειρηματικές και εργατικές ενώσεις και μη κυβερνητικές οργανώσεις).

Σήμερα και μετά από 70 χρόνια σκληρής δουλειάς, η αλυσίδα «Σούπερ Μάρκετ Γουντσίδη» αποτελεί πλέον Success Story και οι Δραμινοί είναι υπερήφανοι γι’ αυτήν. Η σχέση που έχει δημιουργηθεί είναι μία σχέση αμφίδρομη και στηρίζεται σε γερούς πυλώνες και εμπειρία ετών, στην άψογη και φιλική εξυπηρέτηση, αλλά και στο γεγονός ότι  η εταιρία είναι πολύ ευαισθητοποιημένη στα εκάστοτε προβλήματα και ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, δρα με εταιρική κοινωνική ευθύνη, λαμβάνοντας ενεργή δράση και πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στην κοινωνική ευημερία και στην αειφόρο οικονομική ανάπτυξη,  σε συνεργασία με τους εργαζομένους, τις οικογένειές τους, την τοπική και την ευρύτερη κοινωνία, ώστε να βελτιώσει την ποιότητα ζωής τους.

Ο Χρήστος Γουντσίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, χαρακτηριστικά περιγράφει την εμπειρία του στην οικογενειακή επιχείρηση σαν ένα πολυετές ταξίδι αγωνίας και ελπίδας για ανάπτυξη και επενδύσεις, οι οποίες στην πλειοψηφία αντλούνται από τα ίδια κεφάλαια και όχι από δανεισμό κάτι που συντελεί ουσιαστικά στην υγιή βιωσιμότητα της αλυσίδας «Σούπερ Μάρκετ Γουντσίδη». Το ταξίδι όμως δεν σταματάει ποτέ, πάντα υπάρχουν νέοι και ελκυστικοί προορισμοί… κάνουμε πλάνα, οραματιζόμαστε και παλεύουμε για την ανάπτυξη, αναλαμβάνοντας υπεύθυνα το επιχειρηματικό ρίσκο που ελλοχεύει σε περίοδο εγχώριας οικονομικής κρίσης, και αυτό γιατί θέλουμε να παραμείνουμε στην αγορά αλώβητοι από τα τόξα των πολυεθνικών αντίπαλών μας.

Και στην ερώτηση ποιά η συνταγή της επιτυχίας; …η απάντηση ήταν η εξής, δανειζόμενος τη ρήση του Αριστοτέλη Ωνάση: «Πολύ απλά, όταν οι άλλοι έκλειναν, εμείς ανοίγαμε». Έτσι και η Γουντσίδης Α.Ε. στην πορεία όλων αυτών των ετών παρά τις αντιξοότητες και τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες ήταν γενναία, ρίσκαρε, τόλμησε και δικαίως κέρδισε την εύνοια,  την αγάπη και την εμπιστοσύνη της τοπικής κοινωνίας.

 

- Οραματιστές και πρωτοπόροι οι κ. Δημήτρης και Γιάννης Γουντσίδης, όμως το μεγάλο βήμα έγινε από τη δεύτερη γενιά της διοίκησης εσάς και τον εξάδελφό σας Χρήστο. Νοιώσατε κάποια στιγμή πως μπορεί να πέσετε «έξω»;

- H επιχειρηματικότητα είναι ένας υψηλός συντελεστής beta σε όρους επενδυτικού κινδύνου. Σαφώς, και αυτή η ανασφάλεια υπάρχει πάντα πίσω από κάθε επιχειρηματικό και επενδυτικό εγχείρημα. Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιο θα είναι το end story και η κερδοφορία μίας επιχειρηματικής ιδέας. Στο παρελθόν που το περιβάλλον ήταν πιο σταθερό αυτό το συναίσθημα απόρρεε από την έλλειψη εμπειρίας μας στα πλαίσια της αγοράς, στο παρόν αυτό το συναίσθημα προκύπτει από την απίστευτη αστάθεια της οικονομίας σε παγκόσμιο επίπεδο και την έντονη αλλαγή των καταναλωτικών τάσεων και προτύπων. Βρισκόμαστε ήδη στο έκτο έτος ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, τα πάντα αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς στο οικονομικό περιβάλλον, διατάξεις, νόμοι, φορολογική νομοθεσία. Από την άλλη πλευρά σήμερα μιλάμε για μεταμοντέρνους καταναλωτές, για καταναλωτικές τάσεις απίστευτα αντιφατικές. Συνεπώς, για να ξεπεράσει κανείς όλα αυτά τα εμπόδια και τους αστάθμητους παράγοντες θα πρέπει να θέτει σαφείς ρεαλιστικούς στόχους, να κάνει καλό action plan, cost & loss αναλύσεις και να σκέφτεται έξυπνες λύσεις για σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, διότι τα μακρόπνοα πλάνα δεν αποδίδουν πλέον.

 

- Είστε μία οικογένεια γέννημα-θρέμμα από την Δράμα. Πόσο επηρεάζει τις επιδόσεις της «Γουντσίδης Α.Ε.» η καταγωγή και η αγάπη για τον τόπο; Ποιά είναι η ενδεδειγμένη δοσολογία ανάμεσα στην επιχειρηματικότητα και τη διάθεση για προσφορά και πώς μπολιάζεται η μία στην άλλη;

- Η αφοσίωση και η αγάπη για τον τόπο μας αποτέλεσε το Α & το Ω για το success story της αλυσίδας μας. Επικοινωνούμε γινόμαστε φίλοι με τους συμπολίτες μας, ζούμε, βιώνουμε και αγωνιζόμαστε για τα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας. Συνεπώς, αφουγκραζόμαστε καλύτερα τις ανάγκες που προκύπτουν και προσπαθούμε προσωπικά, αλλά και επαγγελματικά να προσφέρουμε στους πελάτες μας τις καλύτερες και πιο αποτελεσματικές λύσεις, εστιάζοντας σε χαμηλή τιμή όμως παρέχοντας ταυτόχρονα υψηλή ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτή, λοιπόν, η φιλική και με σεβασμό προσέγγιση με τους συντοπίτες μας αποδίδει καρπούς και αυτό διότι θεωρούμαστε κομμάτι της τοπικής κοινωνίας, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συμπαράσταση και η κατανόηση που δείξαμε στην απεργία των εργαζομένων κατά της νέας ασφαλιστικής νομοθεσίας που διαπραγματεύεται η κυβέρνηση στο νέο μνημόνιο. Δεν σας κρύβω το χρηματικό κόστος αυτής της απόφασής μας ήταν υψηλό, όμως θα ήταν ακόμα μεγαλύτερο το κοινωνικό εάν κάναμε πίσω. Προτιμήσαμε να πάρουμε τη θέση του πελάτη μας, του εργαζομένου, του αγρότη που απειλείται επικίνδυνα το εισόδημά του, στηρίζοντας τον αγώνα και την προσπάθεια έμπρακτα και υπεύθυνα. Όσο για την ενδεδειγμένη δοσολογία… απλά δεν υπάρχει, γιατί κινούμαστε σε ένα συνεχές δυναμικό περιβάλλον και συναλλασσόμαστε με ανθρώπους, συνεπώς δεν λύνουμε εξίσωση. Στην ουσία αυτό που σε οδηγεί είναι το ένστικτό σου, η αλληλεπίδραση με τον κόσμο, αλλά και το σωστό feedback που μπορείς να έχεις από την αγορά.

 

- Μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες Σούπερ Μάρκετ, ήρθαν και απήλθαν από την περιοχή μας. Η «Γουντσίδης Α.Ε.» όμως παραμένει πάντα η πρώτη επιλογή …πώς το καταφέρατε;

- Δεν το καταφέραμε μόνοι, αυτό αποτελεί προϊόν μίας προσπάθειας που κάναμε από κοινού, αλλά και παράγωγο της εμπιστοσύνης που μας δείξατε, έναντι των ανταγωνιστικών πολυεθνικών δυνάμεων στον χώρο των Σούπερ Μάρκετ. Πολύ απλά θεωρώ πως αυτό συμβαίνει διότι επενδύσαμε στην τοπική αγορά και στους ανθρώπους της. Συνεχίζουμε να επενδύουμε και η ανταμοιβή μας είναι πολύ απλά η δική σας πίστη στο πέρασμα όλων αυτών των ετών, φτάνοντας στο σήμερα που γιορτάζουμε 70 χρόνια επιτυχίας και επιτυχούς ανάπτυξης.

 

- Πώς εξελίσσεται η κατάσταση στην αγορά την παρούσα περίοδο καθώς μόνο μέτρα που επιβαρύνουν τους επιχειρηματίες ανακοινώνονται και όχι προτάσεις για τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος; Ποιες είναι οι προοπτικές για την τοπική οικονομία το  2016;

- Η παρούσα οικονομική κατάσταση είναι αρκετά δύσκολη για οποιονδήποτε δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά. Βομβαρδισμός από φόρους, πρόστιμα, ρήτρες, έλλειψη ρευστότητας στην αγορά και αυξημένες δυσκολίες στην δυνατότητα δανεισμού από τον τραπεζικό τομέα είναι μερικοί μόνο από τους παράγοντες που δηλώνουν την υφεσιακή εικόνα της ελληνικής οικονομίας. Θεωρώ ότι αυτή η κατάσταση είναι πιο έντονη στα μεγάλα αστικά κέντρα όπου εκεί βρίσκεται και το μεγαλύτερο μερίδιο του πληθυσμού της Ελλάδος και όχι τόσο εμφανής σε τοπικό επίπεδο. Μιλώντας για την Δράμα, σαφώς και εμείς έχουμε επηρεαστεί, όμως ακόμα εδώ τα πράγματα είναι πιο ήπια. Σε αντίθετη τροχιά κινείται η Γουντσίδης Α.Ε., μια και τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει αναπτυξιακή πορεία, με συνεχώς αυξανόμενο μερίδιο στην αγορά και υψηλή κερδοφορία, έναντι των κολοσσών πολυεθνικών αντιπάλων. Αυτό ενδεχομένως συμβαίνει, διότι έχουμε επενδύσει και συνεχίζουμε να επενδύουμε στην τοπική κοινωνία, από την οποία αντλούμαι και τα κεφάλαια μας. Επενδύουμε σε μικρομεσαίους παραγωγούς, επενδύουμε σε ανθρώπους, επενδύουμε στην ποιοτική εξυπηρέτηση. Συνεπώς, προσωπική μου άποψη είναι πως ακόμα και σε περιόδους κρίσης υπάρχουν ευκαιρίες ανάπτυξης, αρκεί να τολμήσεις και να επενδύσεις σε σωστές επιχειρηματικές ιδέες, χρησιμοποιώντας κατάλληλα το ανθρώπινο δυναμικό σου.

Σε γενικά πλαίσια καλό είναι να σκεφτόμαστε θετικά για να πάμε την πόλη μας ψηλά, στην θέση που της αξίζει. Αυτό μπορεί να γίνει και με την ενεργή συμβολή των τοπικών κρατικών φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οποίοι θα πρέπει να ξεφύγουν από το πεδίο του προσωπικού συμφέροντος, κυνηγώντας το συλλογικό συμφέρον, το συμφέρον όλων των Δραμινών, μέσω της εξοικονόμησης κονδυλίων που θα δώσουν το πράσινο φως και κίνητρα σε όλους τους νέους και νέες που αγαπούν τον τόπο τους, δεν θέλουν να τον αφήσουν, αλλά πολύ περισσότερο επιθυμούν να δημιουργήσουν και να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά σε αυτόν.

 

- Είναι ευρέως γνωστό πως στηρίζετε εδώ και πολλά χρόνια τα τοπικά προϊόντα. Ποιά είναι τα κριτήρια για να τοποθετηθεί στο ράφι ένα τοπικό προϊόν;

- Το positioning είναι μία διαδικασία που χρειάζεται πολύ προγραμματισμό και ανάλυση πριν γίνει. Αποτελεί παράγωγο της εταιρικής φιλοσοφίας και είναι το Α & το Ω στο χώρο τον δικό μας, μια και μέσω αυτής της διαδικασίας οριοθετείς την εκάστοτε αγορά-στόχο σου. Η στόχευση αυτή θα πρέπει να γίνεται με βάση το μέγεθος, την ανάπτυξη του υπάρχοντος/ δυνητικού ανταγωνισμού, τη συμβατότητα με τους πόρους και τους στόχους της εταιρείας. Εμείς, στηρίζουμε τους τοπικούς παραγωγούς με βάση τα κάτωθι κριτήρια: 1) την διαφοροποίηση του προϊόντος έναντι των αντίστοιχων ανταγωνιστικών, 2) την ποιότητα του προϊόντος σε συνδυασμό πάντα με την τιμή που μας το προσφέρει ο παραγωγός, 3) την διαφοροποίηση στην εξυπηρέτηση, και το πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά καλύπτει ο προμηθευτής τις ανάγκες μας. Για την αλυσίδα «Σούπερ Μάρκετ Γουντσίδης» η τοπική παραγωγή και οικονομία, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της φιλοσοφίας μας «We Αct & Do Local». Με αυτόν τον τρόπο συμμετέχουμε στην προβολή και επιβράβευση του τόπου μας, διαδίδοντας τα τοπικά ήθη και έθιμα, παρουσιάζοντας την τοπική κουζίνα, στηρίζοντας το τοπικό εργατικό δυναμικό, καλύπτοντας την ανάγκη για επιστροφή στις ρίζες και την καλύτερη ποιότητα ζωής.

 

- Η κρίση έφερε την αμφισβήτηση και την απαξίωση της πολιτικής. Εκτιμάτε ότι μπορεί να αποκατασταθεί η σχέση πολιτών και πολιτικών;

- Η οικονομική κρίση έχει επιπτώσεις όχι μονό στην πολιτική, αλλά στην γενικότερη λειτουργία ολόκληρης της Δημοκρατίας. Απόδειξη για τις παρενέργειες της κρίσης στη λειτουργία της Δημοκρατίας είναι ο αριθμός των ανέργων που ξεπέρασε κάθε προηγούμενο στην Ελλάδα, η αύξηση κοινωνικών ανισοτήτων και ο εκτεταμένος περιορισμός των εισοδημάτων της μεσαίας τάξης και των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων. Παράγοντες που οδήγησαν στην πολιτική απαξίωση των ημερών μας είναι τόσο η τεράστια σπατάλη πόρων κατά το διάστημα 2004 - 2009 για πελατειακές κομματικές εξυπηρετήσεις και κομματικούς διορισμούς, όσο και ότι τα κόμματα μπορεί να κάνουν και στροφή 180 μοιρών στις απόψεις τους για να διατηρηθούν στην εξουσία, με άμεσο παράδειγμα την τωρινή κυβέρνηση της χώρας. Η στάση αυτή των κομμάτων επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα της Δημοκρατίας. Είναι η αιτία οικονομικών και κοινωνικών κρίσεων και της υστέρησης της χώρας μας. Όταν απουσιάζει μία συγκεκριμένη πολιτική, όταν δεν υπάρχει θάρρος για ειλικρίνεια, οι ανεκπλήρωτες υποσχέσεις γίνονται αιτίες αγανάκτησης. Οι διαμαρτυρίες αυτές συνοδεύονται από ουτοπίες, πχ «όπως ότι η δραχμή θα επαναφέρει τη χαμένη ανταγωνιστικότητα ή ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται την οικονομική συμπαράσταση της ΕΕ, διότι η Ρωσία ή η Κίνα θα της προσφέρουν τα αναγκαία κεφάλαια, όπως πολλοί υποστήριζαν πριν το δημοψήφισμα, που έφερε πολλούς μήνες πίσω την χώρα, χωρίς λόγο και αιτία! Η αδυναμία των πολιτικών να ανταποκριθούν στα πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας, ο ξύλινος λόγος, οι στομφώδεις δηλώσεις και φυσικά οι δήθεν τηλεοπτικοί τσακωμοί, ωθούν δυστυχώς στην πλήρη απαξίωση όλου του πολιτικού συστήματος της χώρας, κάτι το οποίο δεν έχει επιστροφή.

 

- Έχετε μετανιώσει ή αναθεωρήσει για κάποια από τις πρωτοβουλίες του παρελθόντος;

- Φυσικά και έχει συμβεί αυτό. Και δημοσίως, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, έχουμε αναλάβει την ευθύνη του λάθους χειρισμού των πράξεων μας. Το οφείλουμε αυτό στους ανθρώπους μας, στο προσωπικό μας, στους συνεργάτες μας, στους πελάτες μας.

 

- Τί έχετε σπουδάσει;

- Είμαι αυτοδημιούργητος …κοινώς φοίτησα στο Πανεπιστήμιο της Ζωής. Καθηγητές μου υπήρξαν ο αγαπημένος θείος μου και ο αξιολάτρευτος πατέρας μου, όπου σε συνδυασμό με πολλή προσωπική και εντατική εργασία πέρασα όλα τα προαπαιτούμενα μαθήματα … φτάνοντας στο σήμερα και στα 20 καταστήματα της αλυσίδας «Σούπερ Μάρκετ Γουντσίδης». Νιώθω πολύ περήφανος και γεμάτος, διότι τελικά στη ζωή έλαβα άριστα και κατάφερα να διακριθώ κοινωνικά και επαγγελματικά.

 

- Δέχεστε την άποψη που λέει πως στις επιχειρήσεις χρειάζεται «ταλέντο»;

- Ταλέντο χρειάζεται παντού π.χ. στην τέχνη, στη ζωή, στην επικοινωνία και όχι μόνο στις επιχειρήσεις. Έχω δει ταλαντούχους ανθρώπους που ακούμπησαν μόνο σε αυτό και δεν το εξέλιξαν και έχω δει και ανθρώπους που πάλεψαν και προσπάθησαν μέσα στα χρόνια να επιβιώσουν και επιβίωσαν. Η δουλειά είναι αυτή που σε κάνει να ξεχωρίζεις και να εξελίσσεσαι. Αν υπάρχει και μία μικρή έφεση, ένα μικρό χάρισμα δεν είναι άσχημο. Αλλά η πορεία και η γνώση μέσα στα χρόνια είναι αυτή που σου προσφέρει τη σταθερότητα. Η προσπάθεια και η σκληρή δουλειά αργά ή γρήγορα ανταμείβονται. Οι αυτόφωτοι διαρκούν και κάνουν μεγαλύτερες διαδρομές και ο καθένας ξέρει ποιος είναι και τι έχει κάνει. Ατάλαντοι και ατάλαντες, ταλαντούχοι και ταλαντούχες ένα είναι το σίγουρο όσο κι αν κλέψεις στο τέλος η αλήθεια θα φανεί.

 

- Ο Χρήστος Γουντσίδης και η υπόλοιπη διοίκηση έχουν υιοθετήσει ένα χαμηλών τόνων προφίλ…

- Τόσο οι γονείς μας Δημήτριος & Ιωάννης Γουντσίδης, όσο και εμείς ως δεύτερη γενιά, είμαστε άνθρωποι χαμηλού προφίλ, αλλά με πείσμα και υψηλές απαιτήσεις...

 

- Πώς χαρακτηρίζει ο Χρήστος Γουντσίδης, τον Χρήστο με δυο λόγια…

- Αγωνιστή της ζωής!

 

- Πείτε μας μία φράση που να περιέχει τη φιλοσοφία σας για τη ζωή...

- Θα χρησιμοποιήσω το γνωμικό του Albert Einstein: «Υπάρχουν μόνο δύο τρόποι για να ζήσεις τη ζωή σου. Ο ένας είναι να ζεις λες και τίποτα δεν είναι ένα θαύμα. Ο άλλος είναι να ζεις λες και όλα είναι ένα θαύμα».  Και για μένα όλα είναι ένα θαύμα …το θαύμα της δημιουργίας, της γέννησης της ζωής!

 

- Ποιά είναι η φράση που λέτε συχνότερα;

- Δόξα σοι ο Θεός!

 

- Τί είναι φιλία για εσάς;

- Φιλία σημαίνει ζωή, σημαίνει να ζεις. Θεωρώ πως κανένας δεν θα επέλεγε να ζει δίχως φίλους, κι ας είχε όλα τα υπόλοιπα αγαθά. Άποψή μου είναι ότι δεν χρειάζεσαι να έχεις πολλούς φίλους για να μοιράζεσαι τα μεγάλα και μικρά μυστικά σου, τις αγωνίες σου, τις χαρές σου …ένας μοναδικός φίλος, ο κόσμος μου!

 

- Στις επιχειρήσεις ευδοκιμεί η φιλία ή η λυκοφιλία;

- Οι έννοιες της φιλίας, είτε της λυκοφιλίας ευδοκιμούν στην κοινωνία και όχι στις οικονομικές μονάδες. Συγκεκριμένα, πρέπει να είμαστε ανεπηρέαστοι και να δίνουμε σημασία στις ισορροπίες με όλους τους stakeholders και τους αρμόδιους που εμπλέκονται σε αυτές. Έπειτα μία επιχείρηση είναι μία οικονομική μονάδα που από την φύση της αποσκοπεί στο κέρδος και το όφελος, συνεπώς πώς αυτοί οι δύο παράγοντες μπορεί να οδηγήσουν σε φιλίες; Σε συμφέρον ίσως, σίγουρα όμως όχι σε φιλίες. Kακά τα ψέματα, στις επιχειρήσεις ευδοκιμεί το επιχειρείν και θα χρησιμοποιήσω το γνωμικό του πολύ γνωστού οικονομολόγου Milton Friedman: Τhe Βusiness of Βusiness is Βusiness!

 

- Ποιό πρόσωπο από το χώρο των επιχειρήσεων θαυμάζετε;

- Εάν υπάρχει μία εταιρεία που μπορεί να αποτελέσει benchmark στον χώρο μας, σίγουρα δεν είναι άλλη από την Σκαλβενίτης. Μία αντίστοιχα αμιγώς οικογενειακή επιχείρηση με πολλά κοινά στοιχεία με την δική μας αλυσίδα, και ένα πολύ καλό επιτυχημένο και δοκιμασμένο στο πέρασμα των ετών επιχειρηματικό μοντέλο.

Η αλυσίδα Σκλαβενίτης αποτελεί σημείο αναφοράς για όλους εμάς στον χώρο του λιανικού εμπορίου,  εταιρεία πολύ ευαισθητοποιημένη και ανθρωποκεντρική. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν, ότι δεν έχουν δει ποτέ τους εργαζομένους τους ως αναλώσιμους. Δεν έχουν χάσει ποτέ τον οικογενειακό χαρακτήρα τους, ούτε την ελληνικότητά τους. Δεν κάνουν διαφήμιση στην τηλεόραση ούτε προβάλουν τις προσφορές τους στα έντυπα. Δεν ανοίγουν τα καταστήματά τους τις Κυριακές όταν το επιτρέπει ο νόμος. Είναι άνθρωποι προσηλωμένοι σε αυτό που ξέρουν να κάνουν καλά: την δουλειά τους, στηριζόμενοι στο 3πτυχο: ικανοποιημένοι εργαζόμενοι, ικανοποιημένοι πελάτες, ικανοποιημένοι προμηθευτές. Η σχέση προσωπικού - διοίκησης είναι αμοιβαίας εκτίμησης και η διοίκηση σεβόμενη τις ανάγκες των εργαζομένων της, θυσίασε τζίρο, κέρδη και πιθανόν πελάτες με το να μην ανοίγει - όπως προαναφέρθηκε τα καταστήματα τις Κυριακές, την ώρα που η συγκεκριμένη ημέρα έχει γίνει η σανίδα σωτηρίας από τις περισσότερες ανταγωνιστικές αλυσίδες. Όπως αντιλαμβάνεστε στα πλαίσια αυτά κινούμαστε και εμείς, απλά τα μεγέθη είναι πολύ μικρότερα και πολύ τοπικά. Μάλιστα, μερικοί φίλοι μου από την Αθήνα πολλές φορές, χαριτολογώντας, με αποκαλούν Σκλαβενίτη της Δράμας, και δεν σας κρύβω ότι νιώθω πολύ περήφανος γι’ αυτό.

 

- Σας φοβίζει η αποτυχία;

- Προσωπικά όχι. Θεωρώ ότι ο φόβος της αποτυχίας είναι τόσο εξουθενωτικός που μπορεί να σε οδηγήσει σε ακραίες καταστάσεις και μερικές φορές και σε πλήρη απραξία, παραίτηση, με αποτέλεσμα να μην τολμάς ποτέ να χάνεις τον προσανατολισμό και τον λόγο ύπαρξής σου, να αρνείσαι έστω να δοκιμάσεις κάτι που θα σε οδηγήσει στην επιτυχία. Από τα νιάτα μου κυνηγούσα τα όνειρά μου, ρίσκαρα, δοκίμαζα και ευτυχώς η ζωή με έχει ανταμείψει επαρκώς, μου αρέσει να κάνω Ματ στην σκακιέρα της ενεργής δράσης, απεχθάνομαι την συνήθεια, μου αρέσουν οι αλλαγές και ό,τι συνεπάγονται αυτές, ο χρόνος περνάει και πρέπει να προχωρήσουμε.

Η αλλαγή κατεύθυνσης στη ζωή προϋποθέτει να ρισκάρεις να κάνεις λάθος, να αποτύχεις ή να χάσεις όσα έχεις ως τώρα για να αποκτήσεις αυτό που θες και να φτάσεις εκεί που ονειρεύεσαι. Το ρολόι της ζωής δε σταματάει και δεν υπάρχει κανένας λόγος να χάνουμε τον πολύτιμο χρόνο που μας έδωσε.

 

- Ανέχεστε την κριτική ακόμη κι αν τη θεωρείται άδικη;

- Φυσικά και την ανέχομαι, μάλιστα τις περισσότερες φορές την επιδιώκω. Για να υπάρξει φωτιά σημαίνει πως υπήρξε πριν καπνός. Συνεπώς, καλό είναι να ακούμε, να αφουγκραζόμαστε τους Ψίθυρους της αγοράς, των φίλων μας, της οικογένειάς μας, των συμπολιτών μας. Αυτή η διαδικασία σε εξελίσσει και σε βελτιώνει. Αυτό που δεν ανέχομαι είναι η κακόβουλη κριτική, γιατί συνήθως αυτή περιορίζεται μόνο σε πικρόχολα σχόλια, τα οποία θίγουν την τιμή και την υπόληψή μας. Δεν αντέχω και αντιδρώ σε όλους τους ετοιμοπόλεμους που προσπαθούν να βρουν χώρο να σε απαξιώσουν, να σε υποτιμήσουν και να σε υποβαθμίσουν, αποκαθηλώνοντας οποιαδήποτε προσπάθεια και ενέργεια σου. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι επιζητώ επαίνους, απλά αυτό που απαιτώ είναι από την κριτική να προκύπτουν προτάσεις εποικοδομητικές και όπως λέει και ο Σαίξπηρ: «Ευτυχισμένοι είναι αυτοί που μπορούν να ακούν τους επικριτές τους και μετά να κάθονται να διαλογίζονται.»

 

- Όταν παίρνετε αποφάσεις λειτουργεί το συναίσθημα ή η λογική;

Λογική και συναίσθημα συνυπάρχουν σε όλες μου τις αποφάσεις. Θεωρώ πως η πλήρης απουσία συναισθήματος δυνατόν να οδηγήσει σε ακραίες ενέργειες. Γιατί η λογική χωρίς το συναίσθημα υποβιβάζει τις ανθρώπινες σχέσεις. Ομολογώ ότι στην προσωπική μου ζωή είμαι αρκετά συναισθηματικός και παρορμητικός άνθρωπος. Θεωρώ ότι οι χαρές και οι συγκινήσεις, μικρές ή μεγάλες, δεν μας βρίσκουν μετά από σειρά λογικών συλλογισμών. Μας έρχονται όταν είμαστε έτοιμοι να τις δεχτούμε, όταν ελεύθερα εκφράζουμε τα συναισθήματά μας. Αν όμως λείπει η λογική και ο άνθρωπος είναι έρμαιο των συναισθημάτων του, τότε μπορεί να οδηγηθεί σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Εκείνο που γίνεται στην πράξη είναι ότι συνήθως με το συναίσθημα κάνει τις επιλογές του αλλά τον τελευταίο λόγο στις αποφάσεις τον έχει η λογική. Αν χαθεί η σωστή σχέση ανάμεσά τους τότε οδηγούμαστε σε καταστροφικές καταστάσεις.

 

- Τί σας αρέσει να κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας;

- Μου αρέσει πάρα πολύ να ταξιδεύω, να δοκιμάζω το καινούριο, να αντικρίζω το άγνωστο και να ζω με ένταση το «κάτι έξω από το δικό μου κόσμο». Αν υπάρχει κάτι καλύτερο από το να έχεις ζήσει χίλιες ζωές σε μία, αυτό είναι να έχεις κάνει χίλια ταξίδια σε μία ζωή. Για μένα κάθε ταξίδι είναι και μία ζωή και παλεύω καμιά φορά να τις χωρέσω όλες αυτές σε μία. Έπειτα, μέσα στην εβδομάδα μου θα αφιερώσω κάποιες ώρες για γυμναστική, φαγητό με φίλους σε κάποιο εστιατόριο και τον χειμώνα συνήθως προσπαθώ να ξεκλέβω μέρες και να κάνω Ski, το οποίο και λατρεύω, με αναζωογονεί και μου δίνει ενέργεια.

 

- Ποιό βιβλίο διαβάσατε τελευταία;

- Ομολογώ ότι δεν είμαι λάτρης των βιβλίων, όμως αν μπω στην διαδικασία επιλέγω Βest Sellers για επιχειρηματίες. Πρόσφατα, βρήκα πολύ ελκυστικό τον τίτλο ενός βιβλίου, του Πολ Άρντεν, και  χωρίς δεύτερη σκέψη το αγόρασα: Σημασία δεν έχει πόσο καλός είσαι, αλλά πόσο καλός θέλεις να γίνεις. Το βιβλίο αυτό σου προτείνει πώς να αξιοποιήσεις στο έπακρο τις δυνατότητες σου, να ξεπεράσεις τις αναστολές σου και απλά το απίθανο να γίνει πιθανό. Ο Πολ Άρντεν μοιράζεται ανατρεπτικές σκέψεις …«καμιά φορά είναι προτιμότερο να έχεις άδικο παρά δίκιο»… και δίνει πρωτότυπες και λογικές απαντήσεις σε θέματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες.

 

- Έχετε ταξιδέψει πολύ… τελικά τί κάνει άλλους λαούς να προοδεύουν κι εμείς ταλαιπωρούμαστε…

- Ίσως γιατί μας λείπει η αυτοπειθαρχία, οι υποδομές, η αξιοκρατία, ο αποτελεσματικός προγραμματισμός, οι μεταρρυθμίσεις, η άρνηση για περικοπές στον δημόσιο φορέα. Οι στατιστικές για την Ελλάδα, είναι το ίδιο αρνητικές με αυτές που παρατηρούνται σε μια χώρα η οποία είναι σε εμπόλεμη κατάσταση και αυτό είναι εντελώς απογοητευτικό για τον καθένα μας, και πόσο μάλλον για κάποιον που προσπαθεί να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά. Η Ελλάδα σήμερα «υποφέρει» από: την χαμηλή ανταγωνιστικότητα, την εξαιρετικά χαμηλή παραγωγικότητα του ιδιωτικού τομέα και το τεράστιο χρέος που είναι αμφίβολο ότι μπορεί να εξυπηρετηθεί παρά τα σκληρά μέτρα που επιβάλλονται από τους θεσμούς. Ο Έλληνας είναι μαθημένος στον παρεμβατισμό, στην διαφθορά, δύσκολα πειθαρχείται και ξεβολεύεται από τις συνήθειές του, όμως σήμερα αυτό αποτελεί επιτακτική ανάγκη αν επιθυμούμε την ανάπτυξη και την έξοδό μας από την κρίση. Υπάρχει διαφθορά παντού στις εφορίες, στις πολεοδομίες, στα δασαρχεία, σε αυτούς που χειρίζονται κοινοτικά προγράμματα, δημόσια έργα, εξοπλιστικά προγράμματα, παραγγελίες φαρμάκων και ιατρικού υλικού.Πρέπει να βρούμε άμεσα λύσεις. Για παράδειγμα, η οδός των αποκρατικοποιήσεων είναι η πρώτη και σίγουρη δίοδος εισόδου μεγάλων διεθνών επενδύσεων. Όλα τα κράτη που χρειάστηκαν χρήματα για να επανακάμψει η οικονομία τους, έκαναν ακριβώς το ίδιο, φτάνει να ενστερνιστούμε αυτό το μοντέλο. Τα ξένα κεφάλαια, όσο και αν δεν μας αρέσει να το ακούμε, είναι απαραίτητα και χωρίς αυτά η όποια ανάκαμψη θα είναι ανεπαρκής σε έκταση και δειλή σε διάρκεια.

 

- Δώστε ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για την πατρίδα μας:

- Κοιτάξτε τα μηνύματα αυτά τα δίνουν συνήθως οι πολιτικοί και εγώ δεν ανήκω σε αυτήν την ομάδα και ούτε θέλω να έχω κάποια σχέση. Πόσο μάλλον στις ημέρες μας που η χώρα μας και ο λαός μας περνά βαθειά κοινωνική και οικονομική κρίση και ταλαιπωρείται σε όλα τα επίπεδα. Για να μην μιλήσουμε για την ανθρωπιστική κρίση, την προερχόμενη από την προσφυγική τραγωδία. Μπροστά σ’ όλες αυτές τις μεγάλες σύγχρονες προκλήσεις οφείλουμε ν’ αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων, θέτοντας πάνω απ’ όλα τις αξίες του ανθρωπισμού, την Ελλάδα μας και το Έθνος μας. Ενός λαού, που η ιστορία, το πνεύμα, τα επιτεύγματα αλλά και οι θυσίες συνιστούν την ασφαλέστερη οδό εξέλιξης στην πορεία των ετών. Η Ελλάδα, παρά τα δικά της τεράστια οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, αντιμετωπίζει την προσφυγική τραγωδία όπως ταιριάζει στον Πολιτισμό της και την Ιστορία της με σεβασμό, αυτοθυσία, αξιοπρέπεια, πίστη και αγάπη στην αξία του Ανθρώπου. Ο ανθρωπισμός αποτελεί επιτακτική ανάγκη της εποχής μας, θα μας εφοδιάσει με αρετές, δημιουργώντας συνθήκες ατομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, ευημερίας και προόδου.

 

 

 

 


Σχόλια (1)

Olympia Xanthopoulou - Πέμπτη 27 Δεκεμβρίου 2018 στις 14:39
Τώρα ξέρω οτι ηταν σωστο να σε επιλεξω για φίλο μου!!!

Αφήστε το σχόλιό σας