Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΘΕΜΑΤΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ


Νίκου Γιάννης

Ο Ζωγράφος του Μαγικού Ρεαλισμού Αστείρευτος δημιουργεί από το ατελιέ του στο λεκανοπέδιο Νευροκοπίου

 

Ο Γιάννης Νίκου, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου σπούδασε ζωγραφική στην Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, από το 1965 ως το 1970, με δασκάλους τους Γ. Μαυροειδή, Ν. Νικολάου, και Γ. Μόραλη στη ζωγραφική και την Έλλη Βοΐλα στο ψηφιδωτό. Εκείνη την περίοδο σπούδασε παράλληλα υποκριτική και σκηνογραφία στη Σχολή Θεάτρου και Κινηματογράφου Αθηνών, καθώς και κλασσική κιθάρα. Ασχολήθηκε επίσης με την τοιχογραφία κι έκανε σκηνογραφίες και κοστούμια για θεατρικές παραστάσεις.

 

Το 1982, κατόπιν διαγωνισμού, επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην έκθεση της ΕΟΚ «150 νέοι ζωγράφοι της Κοινότητας». Το 1984, ο Δημήτρης Αρβανίτης παρουσίασε το έργο του Γ. Νίκου στην ταινία «Ο σουρρεαλισμός στην Ελληνική ζωγραφική», που πήρε το α΄ βραβείο ταινίας μικρού μήκους στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Το 1985, όταν πια ζει στην Ιταλία, η Νομαρχία της Umbria και το υπουργείο Τουρισμού, τον βραβεύουν για την δουλειά του, και το 1987 η Διεθνής Επιτροπή Τέχνης του Lugano του απονέμει τον τίτλο του magister και περιλαμβάνει το έργο του στην ειδική έκδοση «Πρωταγωνιστές της Ιταλικής Τέχνης». Το 1988 συμμετέχει στην VII Ευρωπαϊκή Biennale στην Ρώμη, όπου του απονέμεται και το βραβείο σχεδίου. Τον ίδιο χρόνο, βραβεύεται στην Γένοβα με ειδικό βραβείο από την UNICEF. Έχει παρουσιάσει ως τώρα το έργο του σε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βρυξέλλες, Μιλάνο, Μπρέσια, Γένοβα, Ρώμη, Τορόντο. Συμμετείχε επίσης σε ομαδικές στην Βασιλεία, Παρίσι, Σπολέττο, Τόντι, Ρώμη, Τορίνο, Σαβόνα, Μάλτα, Ν. Υόρκη, Τορόντο, Αμβέρσα και Λευκωσία. Εκτενείς αναλύσεις και αναφορές για το έργο του γίνονται σε λεξικά και βιβλία τέχνης, ενώ πίνακές του υπάρχουν σε Μουσεία και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Από την Ιταλία επέστρεψε για να πραγματοποιήσει ένα παλιό του όνειρο, αν και άνθρωπος της μεγαλούπολης: Τη δημιουργία ενός δικού του χώρου μέσα στην φύση, όπου ζει και ζωγραφίζει μέσα σε ιδανικές συνθήκες.

 

- Πότε αρχίσατε να ζωγραφίζετε;

- Άρχισα να ζωγραφίζω από πολύ - πολύ νωρίς, γύρω στην ηλικία των δώδεκα, τελείωνα δηλαδή το δημοτικό όταν άρχισα τα πρώτα μου έργα με λάδι. Είχα βέβαια και την τύχη να είναι η μητέρα μου ζωγράφος και να γεννηθώ μεσ’ την παλέτα και τα χρώματα… Τα είχα όλα μπροστά μου για να αρχίσω να παίζω και να πειραματίζομαι πάνω στην ζωγραφική.

 

- Παράλληλα με τη ζωγραφική σπουδάσατε υποκριτική, σκηνογραφία και Κλασσική Μουσική. Σας κέρδισε η όμως ζωγραφική…

- Οι σπουδές μου ήταν ποικίλες. Παράλληλα με τις σπουδές  Ζωγραφικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, σπούδασα Υποκριτική, σκηνογραφία, κλασσική κιθάρα, ψηφιδωτό… Ήμουν έτοιμος για κονσέρτο στην κιθάρα, είχα παίξει και στο θέατρο με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Στο τέλος όμως με κέρδισε η ζωγραφική, ήταν το πεπρωμένο μου…

 

- Εσείς υπήρξε στιγμή που νιώσατε ότι γεννηθήκατε με κάποιο χάρισμα;

- Αν κάνεις κάτι σωστά, με ιδανικό αποτέλεσμα σημαίνει πως γεννήθηκες με χάρισμα.

 

- Στη ζωή πιστεύετε ότι πιο σημαντικές είναι οι επιρροές ή οι επιλογές;

- Οι επιλογές σε καθορίζουν, μακάρι να μην είναι λάθος…

 

- Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται;

- Καλλιτέχνης, ξεκάθαρα, γεννιέσαι. Δεν υπάρχει εκ των υστέρων επιφοίτηση.

 

- Τί είναι το ταλέντο για σας.

- Ταλέντο είναι η δύναμη που έχεις στο να κάνεις με μοναδικό τρόπο, με υπέροχο τρόπο το έργο σου.

 

- Ποιές είναι οι προθέσεις σας όταν ζωγραφίζετε;

- Να ξεπεράσω τον πήχη που ήδη τον έχω βάλει πολύ ψηλά στο έργο που έχω μπροστά μου.

 

- Τί σημαίνει για σας «έμπνευση»;

- Έμπνευση είναι όταν πιάνω κάτι στον αέρα που πλανάται γύρω μου και θέλει να υλοποιηθεί.

 

- Μέσα από την ιστοσελίδα σας βλέπουμε πως αποδέχεστε τον τίτλο του ζωγράφου του «Μαγικού ρεαλισμού». Τί είναι «μαγικός ρεαλισμός»;

- Πολύ απλά, ο «μαγικός ρεαλισμός» είναι μία εξειδίκευση του «ρομαντικού ρεαλισμού» και γενικότερα της ζωγραφικής του φανταστικού.

 

- Νιώσατε ποτέ τον πειρασμό ή την ανάγκη να εκφραστείτε μέσα από άλλα στιλ ζωγραφικής.

- Όχι, δεν προσπάθησα να εκφραστώ διαφορετικά, ο κόσμος της φαντασίας είναι άπειρος και περιμένει ακόμα πολλά από εμένα…

 

- Υπάρχει κάποιο θέμα που θα θέλατε να ζωγραφίσετε και δεν το έχετε κάνει μέχρι σήμερα;

- Ναι, υπάρχουν ακόμα πολλά θέματα που θα ήθελα να ζωγραφίσω κυρίως εκεί όπου ο μύθος μπλέκεται με την πραγματικότητα, την Ελληνική Μυθολογία αλλά και από την Ιστορία τόσα ανέγγιχτα θέματα. Αλλά και από τον κόσμο του Φανταστικού, είναι  άπειρα είναι τα θέματα στην αίθουσα αναμονής.

 

- Έχετε αναφέρει πως ελέγχεται πάντοτε το έργο που δημιουργείται, θεωρείτε πως αυτή η κατάσταση είναι «παράδεισος» για τον δημιουργό;

- Θέλω και πρέπει να ελέγχω τον πίνακα. Το τυχαίο στην Τέχνη είναι ανεξέλεγκτο και το αποφεύγω. Παρ’ ότι η ζωγραφική μου είναι του Φανταστικού, είναι εγκεφαλικό έργο. Όταν λοιπόν το αποτέλεσμα είναι αυτό που θέλω απόλυτα είναι «παράδεισος»!

 

- Όταν δημιουργείται ένα έργο, έχετε στο μυαλό σας τον άνθρωπο που θα το δει;

- Όταν δημιουργώ ένα έργο ξέρω πως κάπου είναι ο άνθρωπος που θα αποκτήσει το έργο, εκτός απ’ αυτούς που θα το δουν προηγουμένως.

 

- Υπάρχει ένα έργο που αν έλειπε από την ιστορία της ζωγραφικής δεν θα ήταν η ίδια;

- Υπάρχουν έργα που είναι η ταυτότητα του Παγκόσμιου Πολιτισμού. Θα αναφέρω ενδεικτικά την Καπέλα Σιξτίνα, τις «4 εποχές του Μποτιτσέλλι», την «Τζιοκόντα», τον Κήπο των ηδονών του Ιερώνυμου Μπος και τόσα ακόμη έργα που χωρίς αυτά η ιστορία της Τέχνης δεν θα ήταν ίδια.

 

- Η τέχνη πλήττεται στις μέρες μας;

- Φυσικά και πλήττεται η Τέχνη, αφού και στην πραγματικότητα είναι είδος πολυτελείας, τη στιγμή που έχει πληγεί η βάση, που είναι ο απλός κόσμος.

 

- Πού θα τοποθετούσατε σήμερα την ελληνική τέχνη μέσα στο παγκόσμιο εικαστικό τοπίο;

- Η ελληνική Τέχνη από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα δεν παύει να παράγει και μάλιστα σε εξαιρετική ποιότητα. Η θέση μας είναι στην κορυφή της παγκόσμιας κλίμακας…

 

- Ποιοί καλλιτέχνες παλιοί ή σύγχρονοι σας έχουν εμπνεύσει και είναι σημαντικοί για σας;

- Μια και μιλάμε για Τέχνη γενικότερα σκεφτείτε  ένα κόσμο χωρίς την 9η του Μπετόβεν, την «Ποιμενική» του, χωρίς την «Pieta» του Μιχαήλ Άγγελου, ή  την «Τραβιάτα», τον «Ριγκολέττο» του Βέρντι. Για ποιό κόσμο θα μιλούσαμε. Η Μεγάλη Τέχνη ύψωσε τον Άνθρωπο, τον έκανε ημίθεο, αν όχι Θεό. Απλώνεται διαχρονικά σαν ηχητικά κύματα και διαμορφώνει αισθητική και γνώσεις, ώστε μπορεί ακόμα και άνθρωποι που δεν έχουν σχέση με την Τέχνη να έχουν ωφεληθεί. Η Τέχνη βοηθάει τον Άνθρωπο να μην νοιώσει τον απόλυτο εξευτελισμό από την ένδεια που προσφέρει πλουσιοπάροχα το Σύστημα.

 

- Πίνακες άλλων ζωγράφων κοσμούν το σπίτι σας;

- Στο σπίτι, υπάρχουν και πίνακες της Χριστιάνας, την γυναίκας μου, σημειωτέον ότι γνωριστήκαμε σε δική της έκθεση, είναι εξαιρετική ζωγράφος.

 

- Τί ζωγραφίζεται αυτή την περίοδο.

- Αυτή την εποχή ζωγραφίζω πίνακες που ανήκουν περισσότερο στον «ρομαντικό κύκλο» της δουλειάς μου.

 

- Θεωρείτε πως το κοινό σας αποτελείται μόνο από μυημένους θεατές;

- Το κοινό μου είναι από όλες τις τάξεις της κοινωνίας και αυτό με γεμίζει χαρά.

 

- Ποιά είναι η αγαπημένη σας φράση.

- Η αγαπημένη φράση μου: «Πάντα μπροστά μην κοιτάς πίσω, έχε πίστη».

 

- Πού μπορεί να θαυμάσει κανείς τα έργα σας;

- Τα έργα μου μπορεί να τα δει κανείς στις εκθέσεις που κάνω, στον χώρο μου, στο Μουσείο Βορρέ, στο  Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Θεσσαλονίκης, σε Πινακοθήκες Δήμων, σε συλλογές, όπως στο facebook και στο site μου. Ο χώρος μου είναι πάντα ανοικτός για τους φίλους, αφού έρθουν σ’ επαφή μαζί μου.

 

 

 

Αφήστε το σχόλιό σας