Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΘΕΜΑΤΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ


Στέργιος Ηλιόπουλος

Δημοτικός Σύμβουλος Δράμας - Επικεφαλής Παράταξης «Αυτοδιοίκηση Πολιτών» #psithiri #me_pathos_gia_th_drama

Ο Στέργιος Ηλιόπουλος πιστεύει ότι τώρα η λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου είναι πολύ καλύτερη και αυτό οφείλεται κύρια στην καθιέρωση της απλής αναλογικής όπου έχουμε αποτυπωμένη σε συσχετισμούς την λαϊκή εντολή.

Τονίζει ότι οι διάφορες δημοτικές αρχές που πέρασαν τα τελευταία χρόνια δεν παρήγαγαν πολιτική αλλά διαχειρίστηκαν την μιζέρια. Δεν επιχείρησαν ούτε είχαν την διάθεση να εναντιωθούν, να διεκδικήσουν ή ακόμα να εφαρμόσουν κάτι περισσότερο ή κάτι διαφορετικό από αυτό που προέβλεπε ο νόμος.

Ο χώρος της Αριστεράς είναι αυτός που τον εμπνέει αφού πάντα είχε την επίγνωση της ταξικής του θέσης και αγαπημένη ερώτηση που κάνει στον εαυτό του είναι το «γιατί όχι;».

 

- Τελικά κ. Ηλιόπουλε η απλή αναλογική πηγαίνει βήματα μπροστά την τοπική αυτοδιοίκηση;

- Με την απλή αναλογική υπάρχει ισοτιμία της ψήφου που αποτυπώνει με ακρίβεια τους πολιτικούς συσχετισμούς. Η απλή αναλογική είναι το μέσο για σύνθετες απαντήσεις στα σύνθετα προβλήματα και τις προκλήσεις που αναδύονται. Μπορεί να ωθήσει σε προωθητικές συμμαχίες, συγκλίσεις και σε προγραμματικές συνεργασίες των δημοτικών παρατάξεων σε πλήρη αντιστοίχιση με τη λαϊκή εντολή.

 

- Απανωτές αλλαγές στην Αυτοδιοίκηση από τον υπουργό κύριο Θεοδωρικάκο με στόχο την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ. Πώς τις κρίνετε;

- Οι αλλαγές που επήλθαν στον Κλεισθένη είναι μια βαθιά αντιδημοκρατική, αντιλαϊκή και πολιτικά ανήθικη ενέργεια της κυβέρνησης της ΝΔ. Είναι μία απροσχημάτιστη αλλοίωση της εκλογικής καταγραφής, ενέργεια που μόνο στενό κομματικά συμφέροντα θα υπηρετήσει.

 

- Οι αλλαγές που διαβάζουμε για νέο εκλογικό νόμο, είναι πισωγύρισμα για την Αυτοδιοίκηση κύριε Ηλιόπουλε;

- Η απλή αναλογική θέτει τις προγραμματικές ταυτότητες στο προσκήνιο και είναι μια απόλυτη διαδικασία εμβάθυνσης και ποιοτικής αναβάθμισης της δημοκρατίας οπότε οποιoδήποτε άλλο εκλογικό σύστημα είναι πισωγύρισμα. Δεν είναι δημοκρατία..

 

- Για δεύτερη θητεία δημοτικός σύμβουλος στο δήμο Δράμας ως επικεφαλής της παράταξης Αυτοδιοίκηση Πολιτών. Πώς αποφασίζει ένας άνθρωπος να ασχοληθεί με τη πολιτική και συγκεκριμένα με τη τοπική αυτοδιοίκηση;

- Ο άνθρωπος κατά τον Αριστοτέλη είναι από τη φύση του πολιτικό ζώο, προορισμένο να ζει σε μια οργανωμένη πολιτική κοινωνία. Η γνωστή αυτή φράση δε σημαίνει ότι ο άνθρωπος από τη φύση του δραστηριοποιείται πολιτικά, αλλά ότι ασχολείται φυσικά με την πολιτική δραστηριότητα, ότι δηλαδή η φύση του ανθρώπου είναι τέτοια, ώστε μόνο σε μια πόλη να μπορεί να επιτύχει την ολοκλήρωσή του.Ήταν οπότε φυσικό για μένα να ασχοληθώ με τα κοινά από μικρή ηλικία πρώτα ως φοιτητής όπου διαμόρφωσα και τις πολιτικές μου απόψεις ως μέλος της Πανσπουδαστικής.

Έπειτα συνέχισα την ενασχόληση μου είτε ως Πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του 3ου Γυμνασίου, πρόεδρος της ΕΕΤΕΜ (Επαγγελματικής & Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών), πρόεδρος του συλλόγου υπαλλήλων της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας, μέλος του Δ.Σ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Περιφερειών Ελλάδος.

Γενικά πάντα είχα συμμετοχή στα δρώμενα και στα κινήματα της πόλης μας.

Τα τελευταία χρόνια ως υπάλληλος της Περιφέρειας βίωσα τα προβλήματα που δημιούργησε ο Καλλικράτης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που σε συνδυασμό με την πολιτική των μνημονίων, δημιούργησαν εκρηκτικά προβλήματα στην κοινωνία.

Όλα τα παραπάνω αλλά και η πείρα που έχω από τη θητεία μου στον ιδιωτικό τομέα με παρακίνησε ώστε να ασχοληθώ με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τον πιο άμεσο θεσμό εκπροσώπησης των πολιτών.

- Η παράταξή σας συμμετέχει στο νέο δημοτικό συμβούλιο με δύο εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους ενώ συμμετέχετε στο διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΥΑΔ μετά την απόφαση της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου. Η συνεργασία με τις αντιπολιτεύσεις θα συνεχισθεί; Πώς λειτουργείτε στο Δημοτικό Συμβούλιο;

- Εμείς αποδείξαμε πως δε φοβόμαστε τη συνεργασία στο Δημοτικό Συμβούλιο αλλά και τη σύγκρουση όποτε χρειάστηκε. Αποδείξαμε πως δεν ήμασταν δέσμιοι του πολιτικού κόστους εκείνες τις στιγμές που έπρεπε να αποφασίσουμε με ποιους θα πάμε. Θα συνεργαστούμε με προτάσεις και διάλογο για το πως μπορεί να αλλάξει η πόλη και τα χωριά μας, για τον πολιτισμό, για τα πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα, για την οικολογία, τα δικαιώματα των ζώων, για τη δημιουργία αντιφασιστικού μετώπου και τη θωράκιση της δημοκρατίας.

Θα συνεργασθούμε με τις δυνάμεις και τους αιρετούς που θέλουν να αντισταθούν στις αντιδημοκρατικές ρυθμίσεις, αλλά και στις προϋποθέσεις που επιχειρούν να διαμορφώσουν για την ευκολότερη εφαρμογή της νεοφιλελεύθερης, αντιδραστικής πολιτικής που ετοιμάζει η κυβέρνηση.

 

- Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε να κλείσει η ΔΕΚΠΟΤΑ μετά από μια μαραθώνια συνεδρίαση. Και τώρα τι θα γίνει από εδώ και πέρα με πολιτιστικές ή άλλες εκδηλώσεις;

- Σε μία συνέντευξη που είχα δώσει στην εφημερίδα σας το 2017 μου είχατε κάνει την εξής ερώτηση «Προκάλεσε αίσθηση η τοποθέτησή σας για την λειτουργία των δημοτικών επιχειρήσεων, όπου ουσιαστικά τάσσεστε υπέρ της κατάργησής τους. Με ποιο σκεπτικό;». Η απάντηση που είχα δώσει τότε ισχύει και σήμερα απόλυτα…

Μίλησα ειδικά για τη ΔΕΚΠΟΤΑ η οποία «…έχει συνδέσει το όνομά της με την εξυπηρέτηση ημετέρων και για να δημιουργεί εκλογική πελατεία στην εκάστοτε δημοτική αρχή.

Οι δημοτικές επιχειρήσεις από τη φύση τους σχεδιάστηκαν ως μια παρακαμπτήριος οδός για την εξυπηρέτηση όχι των αναγκών των δημοτών αλλά αναγκών της εκάστοτε διοίκησης.

Τα παρατράγουδα φάνηκαν από τις αρχές της λειτουργίας τους και φυσικά όσο περνούσε ο καιρός τόσο πιο προβληματική ήταν η λειτουργία τους, από τον τρόπο που στελεχώθηκαν, μέχρι το πώς γίνεται η οικονομική διαχείριση και ο έλεγχος.

Δεν υπάρχει καμία αρμοδιότητα των Δημοτικών Επιχειρήσεων που να μην μπορεί να γίνει από τις υπηρεσίες του Δήμου, τόσο σε θεσμικό όσο και σε οργανωτικό επίπεδο».

Και να συμπληρώσω σήμερα για όσους αντιτίθενται στο κλείσιμο της ΔΕΚΠΟΤΑ μιλώντας για «ευελιξία» ότι ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρό στα πεδία της διαφάνειας, της νομιμότητας, της λογοδοσίας, της οργάνωσης, της προετοιμασίας, του σχεδιασμού και ναι …του ελεύθερου ανταγωνισμού.

 

- Ποια είναι η άποψή σας για το νόμο 4674/11-3-2020 που ανατρέπει την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για λύση της ΔΕΚΠΟΤΑ θέτοντας ως απαραίτητη και την σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου.

- H συγκεκριμένη τροποποίηση του Ν. 4674/11-3-2020 είναι μία πραξικοπηματική πράξη που έρχεται να καταργήσει αναδρομικά μία δημοκρατική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

Είναι ένα προϊόν συναλλαγής μεταξύ του Δημάρχου και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για να ανατρέψουν από κοινού την απόφαση, λειτουργώντας με τρόπο αντισυνταγματικό.

Ξέχασαν όμως να καταργήσουν την διάταξη από το Νόμο του Καλλικράτη που ισχύει και αναφέρει:

«Ειδικότερα, ο δήμαρχος… εκτελεί τις αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου, της οικονομικής και της επιτροπής ποιότητας ζωής. H μη εκτέλεση των αποφάσεων αυτών συνιστά σοβαρή πειθαρχική παράβαση καθήκοντος».

Είναι ένα σοβαρό θέμα δημοκρατίας το οποίο δεν θα το αφήσουμε να περάσει έτσι…

Θα διαμορφώσουμε συμμαχίες για την ανατροπή του γιατί πάνω από όλα αποτελεί μία μάχη δικαίου που έχει ξεπεράσει τα στενά όρια μιας πολιτικής αντιπαράθεσης δημοτικών παρατάξεων.

 

- Κομβικά ζητήματα που θα αναδείξετε το επόμενο διάστημα στο δημοτικό συμβούλιο; Ποια θεωρείτε ως κορυφαία ζητήματα αυτής της περιόδου για τον δήμο;

- Ο Δήμος μας έχει ανάγκη από έργα ουσίας, έργα υποδομών που θα προσφέρουν καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες. Τα τελευταία χρόνια έχουν χαθεί χρηματοδοτικές ευκαιρίες και πολλές από τις υποδομές βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση.

Χρειάζεται άμεση παρέμβαση στο υπάρχον κολυμβητήριο αλλά ταυτόχρονα να ξεκινήσουμε τις διαδικασίες για την κατασκευή ενός σύγχρονου κολυμβητηρίου. Οι παλιές κερκίδες του δημοτικού σταδίου να καθαιρεθούν και να κατασκευαστούν καινούργιες που θα χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα ως κλειστός χώρος εκγύμνασης των αθλητών μας.

Η κατασκευή δημοτικού θεάτρου είναι για εμάς ψηλά στην ιεραρχία δημιουργίας υποδομών μετά από την μεγάλη ανάγκη που υπάρχει στην πόλη μας για ένα χώρο πολιτισμού. Είμαστε η μοναδική πόλη στην Περιφέρεια που δεν έχει τέτοιο χώρο. Με την κατασκευή του θα λύσουμε επίσης ζητήματα που έχουν προκύψει με το Ωδείο αλλά θα βοηθήσει επικουρικά και το Φεστιβάλ κινηματογράφου.

Η ανάπλαση της Αγίας Βαρβάρας μετά και την έγκριση της διαχειριστικής μελέτης από το προηγούμενο Δ.Σ είναι επίσης ένα έργο ανάγκης γιατί εδώ και χρόνια δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση.

Η δημιουργία νέων κοιμητηρίων που έχει κολλήσει αλλά και η δημιουργία αποτεφρωτηρίου νεκρών.

Η δημιουργία πράσινων σημείων και των κέντρων ανακύκλωσης και εκπαίδευσης στην πηγή.

Η αύξηση της ανακύκλωσης ώστε να μειωθούν τα τέλη που πληρώνουν οι συμπολίτες μας.

Πολλά ακόμη μπορούμε να αναφέρουμε αλλά το κυριότερο από όλα είναι «να ανοίξουμε την πόρτα στους πολίτες» ώστε να αποφασίζουν αυτοί για τα μεγάλα και μικρά που τους αφορούν.

Να αυξήσουμε την συμμετοχικότητα μέσω των λαϊκών συνελεύσεων γειτονιάς, κοινότητας και του ελέγχου.

Να χρησιμοποιήσουμε το «όπλο» των τοπικών δημοψηφισμάτων. Στις δύσκολες εποχές που ζούμε πρέπει να αυξήσουμε την δημοκρατία.

- Πώς κρίνετε την λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου; Γίνονται συζητήσεις για τα μεγάλα θέματα που απασχολούν τον τόπο;

- Εξαρτάται από τις προσδοκίες και το πόσο ψηλά βάζει κανείς τον πήχη. Η προηγούμενη δημοτική περίοδος ήταν μια σύναξη που τα πάντα ήταν προαποφασισμένα και απλά καταγράφονταν οι αντιρρήσεις. Δεν λειτουργούσε δημοκρατικά, δεν υπήρχε πραγματική λογοδοσία, είχε καθιερωθεί ένας προσχηματικός απολογισμός, χωρίς να μπαίνουμε στην ουσία. Και φυσικά ως επακόλουθο δεν υφίστατο κοινωνικός έλεγχος.

Όλα αυτά ήταν νομότυπα, καθώς το εκλογικό σύστημα ανέδειξε μία δημοτική αρχή με ποσοστό ψήφων 26% που κατείχε το 60% των εδρών και επομένως δεν υπήρχε δυνατότητα συνθέσεων.

Η λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου σε σχέση με την προηγούμενη δημοτική περίοδο είναι πολύ καλύτερη και αυτό οφείλεται κύρια στην καθιέρωση της απλής αναλογικής όπου έχουμε αποτυπωμένη σε συσχετισμούς την λαϊκή εντολή.

Στην νέα δημοτική περίοδο στο Δήμο Δράμας δημιουργείται μια κουλτούρα κοινής δράσης σε ζητήματα που οι απόψεις εφάπτονται.

Αποδείχθηκε πως η δημοκρατία δεν έχει αδιέξοδα και ότι υπάρχει κυβερνησιμότητα. Η αναλογική και δίκαιη εκπροσώπηση της κάθε παράταξης στο Δημοτικό Συμβούλιο δημιούργησε ακόμα καλύτερες προϋποθέσεις για συνεργασίες επί της ουσίας.

Είναι φυσικά στην ευθύνη της κάθε παράταξης αυτό να γίνεται με όρους πολιτικούς και όχι με όρους μικροπολιτικής και μικρο-παραταξιακών συμφερόντων. Είμαστε όμως ακόμη στην αρχή και πρέπει να βρούμε τον βηματισμό μας

 

- Και στη ΔΕΥΑΔ ποια θέματα θεωρείτε ότι πρέπει να συζητηθούν και να ληφθούν αποφάσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο;

- Η πρώτη μας παρέμβαση θα αφορά τα ανείσπρακτα που φτάνουν τα 10 εκ. €. Θα ζητήσουμε μία ανάλυση των ποσών, από που προέρχονται, και θα απαιτήσουμε την είσπραξη των ποσών από τους μπαταχτσήδες που εκμεταλλεύονται εμπορικά αυτό το αγαθό. Με αυτό τον τρόπο η ΔΕΥΑΔ θα μπορέσει να μειώσει τα τέλη προς τους πολίτες του Δήμου μας.

Ταυτόχρονα θα προτείνουμε ένα νέο τρόπο κατανομής των τελών που θα ανακουφίσει τα λαϊκά στρώματα και αυτούς που έχουν πραγματικά ανάγκη βοήθειας.

Μεγάλη σημασία έχει για εμάς και η στελέχωση της ΔΕΥΑΔ με το απαραίτητο προσωπικό και η ενίσχυση της με τα απαραίτητα μηχανήματα ώστε να υπάρχουν καλύτερες και φθηνότερες υπηρεσίες προς τους πολίτες.

 

- Όλοι βιώνουμε τις δυσκολίες που επέφερε η οικονομική κρίση. Πως είναι τα πράγματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση;

- Η ψήφιση τριών μνημονίων με τους εφαρμοστικούς τους νόμους πέρα από την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των Ελλήνων μέσω της μεγάλης μείωσης μισθών, τη μείωση της παραγωγής και κατανάλωσης, την εκρηκτική αύξηση της ανεργίας και τη δημιουργία κοινωνικών ανισοτήτων και αναταραχών έχει άμεση επίπτωση και στους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού οι οποίοι προσπαθούν να προσαρμοστούν τα τελευταία χρόνια στα νέα δεδομένα. Επίσης η μεταφορά ολοένα και περισσοτέρων αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση από την Κεντρική Κυβέρνηση χωρίς την ανάλογη χρηματοδότηση έχει δημιουργήσει συνθήκες οικονομικής ασφυξίας στους Δήμους όλης της χώρας.

 

- Η Δράμα επί δεκαετίες είναι αδικημένη. Το έχουν αναφέρει υπουργοί, αρχηγοί κομμάτων και πρωθυπουργοί. Τι φταίει κατά την άποψή σας που οδηγηθήκαμε σε αυτό το σημείο;

- Η πορεία του Δήμου Δράμας είναι δυστυχώς κατώτερη όχι μόνο των ονείρων αλλά και των αναγκών των πολιτών αυτού του τόπου. Οι διάφορες δημοτικές αρχές που πέρασαν τα τελευταία χρόνια ακολούθησαν στην ουσία τις ίδιες πολιτικές με μικροδιαφορές στον τρόπο διαχείρισης της «εξουσίας». Δεν παρήγαγαν πολιτική αλλά διαχειρίστηκαν την μιζέρια. Δεν επιχείρησαν ούτε είχαν την διάθεση να εναντιωθούν, να διεκδικήσουν ή ακόμα να εφαρμόσουν κάτι περισσότερο ή κάτι διαφορετικό από αυτό που προέβλεπε ο νόμος γιατί απλά κάτω από το πλαίσιο του βολεύτηκαν σε μία κλειστή, αντιδημοκρατική λειτουργία όπου ο πολίτης δεν μπορεί να έχει καμία συμμετοχή. Δεν πρόβαλαν καμία αντίσταση αλλά ούτε καν μπήκαν στην διαδικασία να μεταβιβάσουν τα αιτήματα, τις διεκδικήσεις τα αδιέξοδα των πολιτών, στους συνομιλητές τους στην κεντρική εξουσία, ώστε να διαπραγματευτούν ή να πιέσουν για μία άλλη εξέλιξη των πραγμάτων, έστω και σε τοπικό επίπεδο. Διοίκησαν και πολιτεύτηκαν ως επιχειρησιακοί παράγοντες του Δήμου Δράμας καλυπτόμενοι πάντα πίσω από ένα στενό νομικό αντιλαϊκό πλαίσιο των καιρών.

Δήλωναν και δηλώνουν επιτυχείς και χαρούμενοι για το έργο τους όταν η πόλη αυτή πεθαίνει, όταν γύρω της κυκλοφορούν ζωντανοί νεκροί, άνεργοι, ανασφάλιστοι, άνθρωποι σε απόγνωση ενώ μερικοί χρησιμοποίησαν τον Δήμο ως εφαλτήριο για πολιτικές καριέρες.

Όμως το κλαψούρισμα για τη Δράμα δεν βοηθάει κανέναν. Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η προκοπή ενός τόπου δεν μπορεί να είναι αυτόνομη, αποκομμένη από το σύνολο και θα πρέπει να εντάσσεται σε ένα γενικότερο εθνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο. Δεν είναι το κράτος των Αθηνών, η Κομοτηνή ή άλλα μεταφυσικά που καθορίζουν τις ζωές μας, αλλά αντιλήψεις και πολιτικές που μας έφεραν εδώ που βρισκόμαστε. Με τη συμμετοχή μας στα κοινά και ιδιαίτερα στην Τ.Α. δεν μπορούμε να αλλάξουμε το παρόν και να χτίσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τον τόπο που ζούμε χωρίς αυτό να γίνεται σε ένα ευρύτερο πολιτικό πλαίσιο.

Η κοντόφθαλμη και άτολμη αντιμετώπιση διατηρούν τα πράγματα όπως έχουν.

 

- Σε τι περιβάλλον μεγαλώσατε. Πείτε μας λίγα λόγια για την οικογένεια σας.

- Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην πόλη της Δράμας την οποία άφησα μόνο κατά την διάρκεια των σπουδών μου και της στρατιωτικής μου θητείας.

Την αγάπη και την ζεστασιά που ένοιωσα από τους ανθρώπους αυτής της πόλης θέλησα να την περάσω και στην οικογένεια που δημιούργησα και γι’ αυτό ήταν συνειδητή μου επιλογή να μείνω στον τόπο μου αν και οι επαγγελματικές προοπτικές που είχα σε άλλους τόπους έμοιαζαν καλύτερες. Δεν το μετάνιωσα ούτε στιγμή…

 

- Είστε Μηχανολόγος Μηχανικός τ.ε. Αυτό θέλατε να σπουδάσετε από μικρός ή προέκυψε;

- Την συγκεκριμένη χρονική περίοδο η επιλογή μου ήταν σωστή γιατί ήθελα να έχω άμεση επαγγελματική αποκατάσταση. Η ενασχόληση του πατέρα μου με την κατασκευή κατοικιών μου έδινε αυτή την προοπτική. Αργότερα σε μεγαλύτερη ηλικία προσπάθησα να «διορθώσω» την εφηβική μου επιλογή τελειώνοντας την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και να διδάξω στα Επαγγελματικά - Τεχνικά Λύκεια.

Η ζωή και η ανάγκη για επιβίωση πολλές φορές μας κάνει να διαλέγουμε δρόμους που δεν είναι οι πρώτες μας επιλογές. Πάντως δεν είμαι δυσαρεστημένος με την επιλογή μου

 

- Αυτό που τελικώς θα κάνουμε στη ζωή μας το καθορίζουν περισσότερο οι επιλογές ή οι επιρροές μας;

- A priori ελεύθερη ή μη βούληση, στη σπινοζική φιλοσοφία δεν υπάρχει. Είναι προφανές ότι όσο πιο νέος είσαι σε καθορίζουν οι επιρροές σου και όσο μεγαλώνεις οι επιλογές σου. Μάλιστα όσο μεγαλώνεις πολλές επιλογές σου αναιρούν τις επιρροές σου. Παράδειγμα οι πολιτικές μου επιλογές οι οποίες είναι διαφορετικές με αυτές που υπήρχαν στο οικογενειακό μου περιβάλλον.

 

- Λέγεται ότι ανεξάρτητα από τις εμπειρίες που ζούμε, υπάρχουν κάποια πράγματα τα οποία τα φέρουμε μέσα μας, ένας «κώδικας» με τον οποίο γεννιόμαστε; Εσάς τι γράφει δικός σας;

- Είμαι της άποψης ότι εγγενής κώδικας δεν υπάρχει και ότι γεννιόμαστε Tabula Rasa (άγραφος πίνακας). Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται με τον ίδιο «κώδικα». Από ‘κεί και πέρα, το περιβάλλον μας διαμορφώνει. Διαμορφώνει τις αξίες, τις συμπεριφορές, τα πιστεύω, τις επιλογές μας.

 

- Υπάρχει κάποιο πρόσωπο που επηρέασε τον τρόπο που σκέφτεστε;

- Πολλά είναι τα πρόσωπα που έχουν επηρεάσει τον τρόπο της σκέψης μου είτε ως πρότυπα είτε ως αντιπρότυπα. Δεν μιλάω για γνωστούς διανοητές, αθλητές, ζωγράφους, ποιητές κτλ. αλλά κυρίως για ανθρώπους που ζουν γύρω μου. Αυτοί που με επηρέασαν θετικά είναι αυτοί που και σήμερα αποτελούν το κύκλο των φίλων μου...

- Ιδεολογικά που τοποθετείτε τον εαυτό σας;

- «Θά ‘ρθουν καιροί, καιροί ευτυχισμένοι

σκλάβοι δε θα ‘ναι τότε οι λαοί

θα ζούμε τότε πια αδελφωμένοι

σε μια ελεύθερη ειρηνική ζωή.»

Αυτό το τραγούδι κόπηκε στην μέση αλλά να είστε σίγουροι πως κάποια στιγμή θα ειπωθεί ολόκληρο! Γιατί το όραμα μιας δημοκρατικής και ανθρωποκεντρικής κοινωνίας πάντα θα εμπνέει και θα συγκινεί ειδικά τη νέα γενιά.

Επομένως ιδεολογικά τοποθετούμαι στο κέντρο αυτού του στίχου που δεν έχει καμία σχέση με την σημερινή κυρίαρχη πολιτικοοικονομική κατάσταση. Το όραμα του σοσιαλισμού δεν είναι μόνο ένα διαφορετικό κοινωνικό και πολιτικό μοντέλο αλλά ένας διαφορετικός τρόπος ζωής και σκέψης. Πάντα είχα επίγνωση της ταξικής μου θέσης οπότε ο χώρος της Αριστεράς ήταν και είναι αυτός που με εμπνέει.

 

- κ. Ηλιόπουλε είστε ενεργός πολίτης με πλούσια δράση στα κινήματα και τον συνδικαλισμό. Δύσκολος δρόμος! Ποια είναι η μεγαλύτερη ικανοποίηση που έχετε νιώσει στους «δρόμους»;

- Δύσκολος δρόμος αλλά όμορφος και «επικίνδυνος» για την εξουσία. Μέσω του κοινωνικού κινήματος και του συνδικαλισμού που είναι κομμάτι του, οι άνθρωποι μπορούν να παρέμβουν στη διαδικασία της κοινωνικής αλλαγής. Οι άνθρωποι παύουν να είναι παθητικοί θεατές της ζωής και των προβλημάτων της και προσπαθούν ενεργά να αλλάξουν την πορεία της ιστορίας. Μεγάλη σημασία έχει επίσης το στοιχείο της ανάληψης συλλογικής δράσης. Τα άτομα συνεργάζονται συνειδητά και νιώθουν ότι μετέχουν σε ένα κοινό εγχείρημα, αποκτούν γνώσεις, ξεχωρίζουν το δίκιο από το άδικο, διαμορφώνονται ως πολίτες, μαθαίνουν να μοιράζονται να υπερβαίνουν τον εαυτό τους, νοιώθουν την έννοια της αλληλεγγύης… Η μεγαλύτερη ικανοποίηση λοιπόν είναι ότι έφυγα από το «εγώ» και συνάντησα το «εμείς».

 

- Η ενασχόληση με τα κοινά απωθεί τους νέους. Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό και ποιο είναι το κίνητρο, που θα τους φέρει κοντά σε αυτά;

- Όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια διατυπώνεται ως κοινός τόπος ότι νεολαία και πολιτική ακολουθούν πορείες ασύμπτωτες.

Είναι γεγονός ότι οι νέοι έχουν σε μεγάλο βαθμό απορρίψει τα παραδοσιακά πολιτικά σχήματα, τόσο σε επίπεδο λόγου όσο και σε επίπεδο πρακτικών. Οι πολιτικές νεολαίες δεν έχουν τη δυναμική προηγούμενων δεκαετιών και αδυνατούν να συσπειρώσουν τις πραγματικά νεαρές ηλικίες, στην πλειονότητά τους οι νέοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τα κλασικά κείμενα πολιτικού στοχασμού και απέχουν σε μεγάλο ποσοστό από τις εκλογικές διαδικασίες.

Παρόλα αυτά, οι τελευταίες κινητοποιήσεις των εφήβων που συσπειρώνονται γύρω από το αίτημα της αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης, αλλά και προηγούμενες κινητοποιήσεις, όπως ο Δεκέμβρης του 2008, είναι ενδεικτικές του ότι πιθανόν η εκτίμησή μας να είναι εσφαλμένη, ότι στους κόλπους της νεολαίας αναπτύσσεται ένας πολιτικός προβληματισμός, που όμως, με τον τρόπο που εκφέρεται, δεν έχουμε συνηθίσει να διαβάζουμε.

Ο πολιτικός λόγος των σημερινών νέων συμπυκνώνεται γύρω από την προσπάθεια αποτροπής του κακού: καταστροφή του πλανήτη, κρατική καταστολή, καταπίεση της διαφορετικότητας. Και το κάνουν καλά, αφού είναι μεγάλο το ποσοστό που διάγουν το βίο τους με βάση της επιλογές τους. Αυτό όμως που δεν έχουν είναι η ελπίδα ότι μπορεί ο κόσμος να αλλάξει ριζικά, η προσδοκία σε αυτό που φαντάζει αδύνατο.

Αυτή όμως η έλλειψη ελπίδας δεν μπορεί να χρεωθεί στους νέους. Εμείς αποδυναμώνουμε οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά τους νεότερους κάθε φορά απαξιώνουμε και τον λόγο τους, βρίσκοντάς τον από αντιδραστικό έως χαριτωμένο, πάντως όχι ισότιμο συνομιλητή στην πολιτική αρένα.

Ας το ξανασκεφτούμε όμως, ιδιαίτερα στο πλαίσιο μιας σύγχρονης αριστεράς. Σε πολλά σημεία και από αρκετές απόψεις, ο λόγος των σημερινών νέων είναι ό,τι πιο ελπιδοφόρο έχουμε, όχι μόνο για να κάνουμε διορθωτικές κινήσεις, αλλά για να αλλάξουμε ριζικά μια πορεία που έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί κατευθείαν στον γκρεμό.

 

- Τι είναι αυτό που δημιουργεί τη διαφορά; Πότε, ας πούμε, εσείς λέτε για κάποιον ότι είναι καλός πολιτικός;

- Θα σας απαντήσω με ένα κομμάτι της ομιλίας μου από την παρουσίαση των υποψηφίων της παράταξης μας. «Οι άνθρωποι, που καλείστε να ψηφίσετε έχουν επιλεγεί και συμμετέχουν στα κοινά, δηλαδή στα δημόσια αξιώματα και στην πολιτική πράξη, «απ’ αρετής» και όχι «από μέρους». Είναι άνθρωποι με δημοκρατικό ήθος, με παρουσία σε επαγγελματικούς και συνδικαλιστικούς αγώνες, καταξιωμένοι στη δουλειά τους, με επιθυμία για προσφορά. Άνθρωποι που, χωρίς να έχουν πολιτικά αξιώματα, συμμετέχουν, ενεργοποιούνται, δεν είναι παραιτημένοι.

Είναι πολίτες με την πλήρη έννοια του όρου.

* Άνθρωποι που δεν έχουν κομματικές αγκυλώσεις, οικογενειακή ή κομματική πολιτική παράδοση. Δεν έχουν οικονομικές εξαρτήσεις και δεσμεύσεις. Δεν έχουν μόνιμη παρουσία στα πράγματα του δήμου, εδώ και δεκαετίες, όπως πολλοί άλλοι.

* Εμείς δεν έχουμε χορηγούς, σπόνσορες, χρηματοδότες. Δεν έχουμε ισχυρούς οικονομικούς παράγοντες ή πολιτικούς πάτρωνες.

* Εμείς δεν έχουμε μεταγραφές, μετακινήσεις, αποκλεισμούς, καταγγελίες μελών ή υποψηφίων. Δεν έχουμε προσωπικές συγκρούσεις, δεν έχουμε «ριγμένους» επαγγελματίες της μικροπολιτικής, που αναζητούν «παρηγοριά» σε άλλες παρατάξεις, κατηγορώντας τις προηγούμενες.

* Εμείς δεν έχουμε κουράσει τους συμπολίτες μας, με την πολυετή, αποτυχημένη, εν πολλοίς, παρουσία μας στα πράγματα του δήμου».

 

- Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι ακόμη και ανίκανοι πολιτικοί σήμερα κάνουν καριέρα;

- Δεν συμφωνώ ότι είναι ανίκανοι! Έχουν φτιαχτεί έτσι από το σύστημα για να το υπηρετούν. Γνωρίζουν πολύ καλά τις τεχνικές χειραγώγησης της κοινής γνώμης. Ο χαρακτηρισμός τους ως «ανίκανους» τους αθωώνει. Δεν είναι αθώοι όμως.

- Ορισμένοι πιστεύουν ότι «Πραγματικός νικητής είναι πάντα αυτός που έχει ήδη βιώσει την αίσθηση της ήττας». Συμφωνείτε;

- Αρκεί να μην του γίνει η ήττα συνήθεια... και όπως είπε η Maya Angelou «Θα γνωρίσεις πολλές ήττες στη ζωή σου, αλλά ποτέ μην επιτρέψεις στον εαυτό σου να νικηθεί»

 

- Πιστεύετε ότι τα λάθη είναι πηγή γνώσης;

- H βασική πηγή γνώσης αρκεί να έχεις την δύναμη να τα αναγνωρίσεις, να μην φοβηθείς, να ξαναπροσπαθήσεις και να δοκιμάσεις κάτι καινούργιο.

 

- Πολλοί λένε ότι η εξουσία χαλάει τους ανθρώπους. Εσείς συμφωνείτε με αυτό;

- «Από τη στιγμή που οι πολιτικοί ανεβαίνουν τα σκαλοπάτια της εξουσίας, ξαφνικά γίνονται βασιλιάδες. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς συμβαίνει αυτό, αλλά αυτό που ξέρω στα σίγουρα, είναι ότι «δημοκράτες» ήρθαν σε αυτόν τον κόσμο για να εξασφαλίσουν ότι δεν υπάρχει κανείς σαν αυτούς. Θέλουν ένα παλάτι, ένα κόκκινο χαλί και πολλούς ανθρώπους από πίσω να λένε «Μάλιστα, κύριε». Νομίζω ότι όλο αυτό είναι απαίσιο».

Χοσέ Μουχίκα, πρώην Πρόεδρος της Ουρουγουάης

 

Αρχή άνδρα δείκνυσι. (Η εξουσία αποκαλύπτει τον χαρακτήρα.)

Για αυτό και οι δημοκρατικές κοινωνίες οφείλουν να δημιουργούν θεσμικές δικλείδες ασφαλείας απέναντι στη φθορά που προκαλεί η εξουσία.

- Πείτε μου τότε ποιο είναι για σας το βασικό ζητούμενο στη ζωή. Για ποιο πράγμα θα λέγατε ότι άξιζε που ζήσατε;

- Πιστεύω πως τις όμορφες μέρες τις ζω καθημερινά, μέσα από τα πιο απλά και ανεκτίμητα πράματα: την οικογένεια μου, τους φίλους, τους δρόμους που διάβηκα.

 

- Πιστεύετε στον Θεό; Πολλοί είναι αυτοί που λένε ότι ο Θεός δεν υπάρχει και ότι είναι μια επινόηση των ανθρώπων.

- Ναι πιστεύω, με τον προσωπικό μου τρόπο και η πίστη μου, όσο και να μοιάζει περίεργο ήταν βασικό στοιχείο για να διαμορφώσω την πολιτική μου άποψη...

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι συντάσσομαι και επικροτώ τις αποφάσεις, την πρακτική και την ηθική της κοσμικής εξουσίας της Εκκλησίας στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα. Άλλωστε πάντοτε ήμουν της άποψης «Πίστευε και μη, ερεύνα».

 

- Τελικώς τι είναι πιο σημαντικό για τη ζωή μας; Να θέτουμε ερωτήσεις ή να δίνουμε απαντήσεις;

- Είναι αυτονόητο ότι για να δοθεί απάντηση πρέπει να τεθεί το ερώτημα. Η δική μου αγαπημένη ερώτηση που κάνω πολλές φορές και στον εαυτό μου είναι «γιατί όχι;». Σε κάνει να βλέπεις τα πράγματα όπως θα ήθελες να είναι…

- Ποιο βιβλίο διαβάσατε τελευταία.

- Διαβάζω το βιβλίο «Ανεκπλήρωτη δημοκρατία» του Αλάα Αλ-Ασουάνι αφορά την επανάσταση που σημάδεψε την Αίγυπτο. Ο Ασουάνι δε διστάζει να ξεσκεπάσει την ανείπωτη θηριωδία και τις απάνθρωπες πρακτικές μιας «δήθεν δημοκρατίας», που καταπατά με τον χειρότερο τρόπο τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ίδια την αξία της ζωής.

 

- Ποια είναι τα χόμπι σας, τι κάνετε στον ελεύθερο σας χρόνο;

- Κυρίως η συναναστροφή και οι συζητήσεις με φίλους. Διάβασμα, σινεμά, περπάτημα, μικρές αποδράσεις. Γενικά σε κάθε τι που κάνω στον ελεύθερο μου χρόνο θέλω είμαι με τους ανθρώπους που αγαπώ και με αυτούς που μου βγάζουν τον καλύτερο μου εαυτό.

 

Αφήστε το σχόλιό σας