Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΘΕΜΑΤΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ


Ζαΐμης Άγγελος

Έμπορος υγρών καυσίμων Επίτιμος Πρόεδρος βενζινοπωλών Δράμας

-κ. Ζαΐμη το τελευταίο διάστημα γίνεται πολύς λόγος για τα καύσιμα, αυτό τελικά οφείλεται μόνο στις τιμές που έχουν πάρει ανοδική πορεία;
-Τα καύσιμα είτε το θέλουμε, είτε όχι, είναι η κινητήριος δύναμη σε όλες τις μετακινήσεις μας, από τις προσωπικές έως και τις επαγγελματικές. Το κόστος των καυσίμων μας επηρεάζει καθημερινά και η άνοδος τους το τελευταίο διάστημα, είναι λογικό να μας προβληματίζει και να γίνεται για αυτά πολλής λόγος. Δεν είναι τελικά τυχαίο, που το ελληνικό κράτος θεωρεί την φορολογία των καυσίμων, ραχοκοκαλιά της οικονομίας του και των εσόδων του.

-Η αμόλυβδη αυξήθηκε από την αρχή του χρόνου κατά 40%. Φταίει μόνο ο ειδικός φόρος κατανάλωσης για αυτό;
-Όχι, φυσικά. Φταίει γενικά η λανθασμένη πολιτική φορολογίας των καυσίμων. Χαρακτηριστικά θα σας αναφέρω, ότι έχουμε τις ακριβότερες προ φόρων τιμές στην Ευρώπη, αλλά και στο φόρο που είναι περίπου 65% σε κάθε λίτρο, προστίθεται στην συνέχεια ο Φ.Π.Α, πάνω στο φόρο κάτι που είναι απαράδεκτο. Με αποτέλεσμα τα καύσιμα στην ουσία να έχουν διπλή φορολογία και αναμενόμενα μεγάλη τελική τιμή.

-Μετά το Πάσχα η τιμή της αμόλυβδης εκτινάχθηκε σε αρκετές περιοχές της χώρας ξεπερνώντας ακόμα και το πλαφόν, γιατί;
-Κάποτε τα καύσιμα από την Κρήτη μέχρι την Ορεστιάδα είχαν ίδια τιμή, υπήρχε μια ασφάλεια για τις τιμές τους, και μια σιγουριά στον καταναλωτή. Από τότε που εφαρμόστηκε η απελευθέρωση τους, επί εποχής Ανδιανόπουλου, μοιραία υπάρχουν μεγάλες διαφορές στις τιμές, από περιοχή σε περιοχή και από πρατήριο σε πρατήριο.
Αυτό που συμβαίνει σήμερα, και ειδικά στις εθνικές οδούς, με υπερβολικά αυξημένες τιμές μια και η διαμόρφωση είναι ελεύθερη, είναι απαράδεκτο.

-Θεωρείτε ότι το μέτρο του πλαφόν φέρνει αποτέλεσμα;
-Το πλαφόν σήμερα εφαρμόζεται μόνο σε μερικές περιοχές της χώρας μας, και εκεί οι τιμές αγγίζουν πάντα τις ανώτερες προβλεπόμενες. Είναι πάντως ένα μέτρο, που αν εφαρμοστεί και στην βάση, δηλαδή τα διυλιστήρια θα έχει πολύ καλά αποτελέσματα και πρακτικά χαμηλότερες τιμές προς τον τελικό καταναλωτή.

-Γιατί υπάρχουν αποκλίσεις τιμών μεταξύ πρατηρίων της ίδιας εταιρείας ακόμα και στην ίδια περιοχή;
-Πράγματι υπάρχουν αποκλίσεις στις τιμές στην ίδια περιοχή αλλά και σε ίδιες εταιρείες. Αυτό οφείλεται αρχικά στην απελευθέρωση των τιμών, με αποτέλεσμα ο κάθε πρατηριούχος να βάζει επιπλέων το κέρδος που θέλει, αλλά και στην διαφορετική χρέωση από τις εταιρείες σε κάθε πρατηριούχο. Έτσι όποιος αγοράζει πιο ακριβά έχει και μεγαλύτερες τελικές τιμές, ακόμη και στην ίδια περιοχή αλλά και στην ίδια εταιρεία.
-Επηρεάζουν τα κόμιστρα των βυτιοφόρων στη διαμόρφωση των τιμών;
Βέβαια, γιατί είναι επιπρόσθετο κόστος στην τελική τιμή. Μάλιστα όταν ένας νομός, όπως ο δικός μας, είναι μακριά από τα διυλιστήρια έχει μεγαλύτερο κόστος μεταφοράς, από έναν πιο κοντινό. Αλλά ακόμη και στο κόστος μεταφοράς των καυσίμων, οι εταιρείες προσπαθούν να αποκομίσουν τα μέγιστα. Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα, αν εγώ σας πρατηριούχος μετέφερα τα καύσιμα από το διυλιστήριο, στην πόλη μας με δικό μου βυτίο, θα είχα τουλάχιστον 5 λεπτά το λίτρο φθηνότερες τελικές τιμές προς τον καταναλωτή. Οπότε καταλάβετε τον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών, που είναι μάλιστα και οι περισσότερες πολυεθνικές.

-Ποιος ευθύνεται για την καθυστέρηση στη μείωση των τιμών, όταν η τιμή του αργού πετρελαίου πέφτει διεθνώς;
-Ευθύνονται συγκεκριμένα συμφέροντα. Ασχέτως αν πέφτει η τιμή διεθνώς του αργού πετρελαίου, τα κρατικά διυλιστήρια έχουν αποθέματα, όπως και οι εταιρείες, έτσι περιμένουν να διατεθούν αυτά και στην συνέχεια μειώνουν την τιμή, Όλη αυτή η διαδικασία απαιτεί κάποιες μέρες και έτσι έχουμε την καθυστέρηση της μείωσης των τιμών.

-Γιατί οι αυξήσεις περνούν αυτόματα στις λιανικές τιμές, ενώ δεν συμβαίνει κάτι αντίστοιχο και στην πτώση;
-Αυτό δεν υφίσταται, μια και συμβαίνει κάτι ανάλογο με τις αυξήσεις. Έτσι αν ένας πρατηριούχος, έχει προμηθευτεί το λίτρο π.χ. με 1,45 και στην συνεχεία πέσει η τιμή κατά 5 λεπτά στην επόμενη του αγορά, αν είσαι σωστός επαγγελματίας, θα υπολογίσει και θα πουλά αυτός σύμφωνα με το μέσο όρο των δύο αγορών που έχει κάνει.

-Η υποχρεωτική τοποθέτηση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια έχει εφαρμοστεί στον νομό μας; Τελικά θα βοηθήσει στην εξαλείψει όποιων αρνητικών φαινόμενων έχουν παρατηρεί κατά καιρούς;
-Πράγματι, οι ταμειακές μηχανές έχουν μπει και στον νομό μας από 1 Ιουλίου, όπως και σε όλη την Ελλάδα. Οι πρατηριούχοι είναι υποχρεωμένοι να δίνουν αποδείξεις κάτι που κάνουν σχεδόν όλοι, στις οποίες αναφέρεται μόνο το πόσο της τιμής. Βέβαια για την όποια εξάλειψη αρνητικών φαινόμενων, θα έπρεπε να αναφέρουν την ποσότητα σε λίτρα αλλά και την τιμή του λίτρου, κάτι που σίγουρα θα βοηθούσε και θα απομάκρινε οποιοδήποτε αρνητικό φαινόμενο.

-Ποια είναι η γνώμη σας για την νοθεία στα καύσιμα που κατά καιρούς έχει παρατηρηθεί;
-Νοθεία με την πραγματική έννοια δεν υπάρχει, υπάρχει όμως κατά καιρούς λαθρεμπόριο. Το αποτέλεσμα φυσικά είναι το κράτος να χάνει τεράστια ποσά από τους διαφυγόντες φόρους, που υπολογίζονται κατά έτος σε ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Οι τομείς που παρατηρείται το λαθρεμπόριο είναι κυρίως το πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά και το ναυτιλίας.

-Τελευταία οι βενζινοπώλες του νομού, ανάρτησαν στα πρατήρια τους, μια αφίσα που δείχνει πως διαμορφώνεται το ποσοστό κέρδους, κάθε κρίκου που διαμορφώνει την τελική τιμή, με μηδαμινά ποσοστά των πρατηριούχων. κ. Ζαΐμη με αυτά τα ποσοστά κέρδους, ποιο είναι το μέλλον του κλάδου σας;
-Είναι γνωστό σε όλους ότι το μεγαλύτερο ποσοστό στην τιμή των καυσίμων είναι φόροι που εισπράττει το κράτος. Ένας πρατηριούχος που πουλά 5.000 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης προς 1,50 ευρώ το λίτρο, θα εισπράξει 7.500 ευρώ, από τα οποία ο ίδιος θα πάρει 150 ευρώ στα οποία συμπεριλαμβάνονται το κέρδος του και η εφορία του, δηλαδή 30 ευρώ το χίλια λίτρα. Τώρα αν δώσει π.χ. 1.000 λίτρα με πίστωση, κάτι που συμβαίνει συχνά στην πόλη μας, απλά είναι... τελειωμένος. Τα ποσοστά μας είναι μηδαμινά, στην ουσία είμαστε φοροεισπράκτορες του κράτους, και βέβαια το μέλλον μας δεν είναι σίγουρο.

-Στην πόλη της Δράμας, τελευταία παρατηρήσαμε και κλείσιμο πρατηρίων, που οφείλεται;
-Πράγματι στην πόλη μας το τελευταίο διάστημα, παρατηρήθηκαν φαινόμενα κλεισίματος πρατηρίων, κάτι που με λυπεί αφάνταστα. Η μείωση της κατανάλωσης, το τελευταίο διάστημα που παρατηρείται, έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην βιωσιμότητα των πρατηρίων, οπότε τους λόγους που κλείνουν πρατήρια στην πόλη μας τους καταλαβαίνεται.

-Αλήθεια, ποια είναι τα βασικότερα προβλήματα της αγοράς του κλάδου σας;
-Το βασικότερο πρόβλημα μας, είναι η βιωσιμότητα μας. Με τον τζίρο μας να έχει υποχωρήσει, το τελευταίο διάστημα κατά 60%, και με τα πενιχρά ποσοστά κέρδους που έχουμε, δεν μπορούμε πλέον να καλύψουμε τα λειτουργικά μας έξοδα.

-Τελικά έχει περιοριστεί η κατανάλωση καυσίμων;
-Φυσικά και έχει περιοριστεί, όπως σας είπα και πριν, εγώ την υπολογίζω γύρο στο 60%.

-Στην Δράμα υπάρχει το φαινόμενο του τεφτεριού;
-Φυσικά και υπάρχει και μάλιστα αυτός είναι και ένας λόγος, που συντέλεσε στο να κλείσουν πρατήρια στην πόλη μας. Κάποιους πρατηριούχους τους έφυγε το κεφάλαιο στο βερεσέ. Οι εταιρείες από την μεριά τους, δεν τροφοδοτούν βερεσέ, και το κακό αποτέλεσμα είναι να αναπόφευκτο.

-Ο ανταγωνισμός στον χώρο των καυσίμων είναι τελικά υγιής;
-Ο ανταγωνισμός στον τομέα των καυσίμων είναι τεράστιος, αλλά και αθέμιτος. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που συμβαίνει και στην πόλη μας. Υπάρχει μία πολυεθνική, η οποία πουλά όσο αγοράζει, αφού βέβαια τα έχει πάρει από το κοινό από άλλα προϊόντα. Το αποτέλεσμα του αθέμιτου ανταγωνισμού είναι να μην προστατεύεται ο παραδοσιακός βενζινάς, όπως και ο κρεοπώλης, ο μανάβης ο μπακάλης, φούρναρης της γειτονιά που σίγουρα, ήταν πιο κοντά στον καταναλωτή, πάντα με καλύτερα προϊόντα.

-Τα τελευταία χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες, παρουσιάζουν οχήματα με εναλλακτικές πηγές ενέργειας, όπως την ηλεκτρική, το υδρογόνο, αλλά και το υγραέριο, που μάλιστα έχει και τεράστια ζήτηση λόγω χαμηλής τιμής, είναι τελικά το μέλλον, στα καύσιμα;
-Το μέλλον στα καύσιμα είναι οι εναλλακτικές λύσεις. Όπως π.χ. ενεργειακά φυτά για βιοντίζελ αλλά και υγραεριοκίνηση. Στόχος είναι μέχρι το 2020, στο 20% των επαγγελματικών μετακινήσεων που γίνονται, τα καύσιμα να προέρχονται από βιοντίζελ. Προσωπικά μάλιστα σαν ευαισθητοποιημένος επιχειρηματίας, δημιούργησα μια εταιρεία πριν από 4 χρόνια με άδεια από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε, που συλλέγει τιγαελαία, από καταστήματα εστίασης, τα οποία μετά από ανακύκλωση και κατάλληλη επεξεργασία γίνονται βιοντίζελ. Το ενθαρρυντικό είναι ότι εκτός από την παραγωγή του βιοντίζελ, έχουμε και τεράστια περιβαλλοντολογικά οφέλη. Αρκεί να σας πω ότι από τότε που εφαρμόζεται αυτή η διαδικασία δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τους υπονόμους του δήμου Δράμας, κάτι που στο παρελθόν ήταν συχνό φαινόμενο.

Όσο για το υγραέριο, σίγουρα είναι το μέλλον στο χώρο του αυτοκινήτου. Δεν ρυπαίνει, έχει μεγάλο βαθμό ενέργειας και το βασικότερο είναι πολύ φθηνότερο. Στην γειτονική μας Ιταλία ένα όχημα, αν δεν είναι με υγραέριο δεν μπορεί να εισέλθει σε κανένα δακτύλιο πόλης. Στην χώρα μας από το 2004, επιτράπηκε η χρήση του υγραερίου στα αυτοκίνητα, κάτι που με οδήγησε να ενεργήσω, άμεσα στην δημιουργία πρατηρίου με υγραέριο, αν και με ταλαιπώρησε αφάνταστα η ελληνική γραφειοκρατία.

-Είστε μάλιστα και ο μοναδικός, πρατηριούχος που εφοδιάζει οχήματα με υγραέριο στον νομό μας, ποια είναι η ανταπόκριση, προς το παρών;
-Πράγματι είμαι ο μοναδικός πρατηριούχος, που εφοδιάζω οχήματα με υγραέριο κίνησης στην περιοχή μας. Η ανταπόκριση είναι μεγάλη, μια που ο καταναλωτής ψάχνει το χαμηλό κόστος μετακίνησης. Η Διαφορά με την τιμή της αμόλυβδης είναι τεράστια, σήμερα το υγραέριο κοστίζει 0,67 ευρώ/ λίτρο, έτσι με 25 ευρώ, σε ένα αυτοκίνητο με υγραέριο μπορείς να διανύσεις 500 χιλιόμετρα. Επίσης κάτι που πρέπει να σας αναφέρω είναι ότι το υγραέριο είναι απολύτως ασφαλές σε ένα όχημα, μια και έχει μόνο 8% επικινδυνότητα, ενώ η αμόλυβδη 50%. Ακόμη καλύτερη τιμή εκτιμάται ότι θα έχει και το φυσικό αέριο κίνησης, που από του χρόνου, θα υπάρχει στην πόλη μας.

-Είναι αλήθεια ότι τα συνεργεία της πόλης μας, κάνουν χρυσές δουλειές, στις μετατροπές των οχημάτων για να καταναλώνουν υγραέριο;
-Πράγματι στην πόλη μας 5-6 συνεργεία τοποθετούν κιτ υγραερίου, σε αυτοκίνητα με μεγάλη επιτυχία. Υπάρχει όντως μεγάλη ανταπόκριση από τους οδηγούς και μάλιστα και κάποιος χρόνος προτεραιότητας από τα συνεργεία αυτά. Άλλωστε σε αυτό έχει παίξει σημαντικό ρόλο, ότι υπάρχει πρατήριο στην πόλη μας. Το άμεσο διάστημα μάλιστα, θα διατίθενται και εργοστασιακά οχήματα που θα καταναλώνουν υγραέριο κάτι που π.χ. στην γειτονική μας Βουλγαρία γίνεται εδώ και 25 χρόνια.

-Αισιοδοξείτε τελικά για το μέλλον του κλάδου σας, αν λάβουμε υπ' όψη, ότι υπάρχουν και εναλλακτικές μορφές καυσίμων εκτός από τις κλασσικές;
Ο Κλάδος μας περνάει μεγάλη κρίση, όσον αφορά τα υγρά καύσιμα, τα μικρά ποσοστά κέρδους, όπως σας έχω προαναφέρει, αλλά και η σημαντική μείωση της κατανάλωσης, είναι οι λόγοι που μας κάνουν να μην αισιοδοξούμε για το μέλλον και την βιωσιμότητα μας. Δεν γνωρίζω αν, με την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών ενέργειας, έρθουν καλλίτερες μέρες για τον κλάδο μας.

 

Αφήστε το σχόλιό σας