Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Αντώνης Παπαδόπουλος

Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

 

Στη συνέντευξη της εβδομάδας φιλοξενούμε τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Αντώνη Παπαδόπουλο. Τονίζει ότι το Φεστιβάλ καταξιώθηκε με δουλειά μυρμηγκιού, προτάσσοντας το νέο σκηνοθέτη, τον νέο κινηματογραφιστή και όχι τους stars. Επισημαίνει ότι παρά την κρίση έχουμε μια ιδιαίτερα αυξημένη παραγωγή ταινιών τα τελευταία 2 χρόνια, ενώ έχει μηδενιστεί η κρατική παραγωγή. Υπογραμμίζει την συμβολή του δήμου Δράμας χωρίς την οποία το Φεστιβάλ δεν θα ήταν δυνατόν να επιβιώσει και του Υπουργείου Πολιτισμού που εξακολουθεί να συμπαρίσταται στο θεσμό. Τέλος αναφέρει ότι το κτηριακό είναι ένα πρόβλημα που ξεπερνάει τις δυνατότητες όχι μόνο του φεστιβάλ αλλά και του δήμου Δράμας. Όπως τόνισε «Άπτεται της Κεντρικής διοίκησης και αν δεν λυθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια, θα αποτελεί τροχοπέδη για την εξέλιξη αυτού του τεράστιου θεσμού, που αναγνωρίζεται από Έλληνες και Ευρωπαίους κινηματογραφιστές».

-Το 36ο Φεστιβάλ ξεκίνησε για ακόμη μια φορά. Πώς κατάφερε να αποκτήσει την φήμη και την αξιοπιστία ως κορυφαίο Φεστιβάλ για ταινίες μικρού μήκους;

Θεωρώ και είναι κάτι που έλεγα πριν 20 χρόνια, με δουλειά μυρμηγκιού τα κατάφερε. Ήταν πάγια άποψή μου ότι στο κέντρο ενδιαφέροντος πρέπει να είναι πάντα ο νέος κινηματογραφιστής. Θα μπορούσαμε και εμείς να φέρουμε πχ την Κατρίν Ντενέβ, ξοδεύοντας λίγα λεφτά παραπάνω, αλλά αυτό δεν το επιδιώξαμε.Και το μεγαλύτερο όνομα που έχει  έρθει στην πόλη μας και στο Φεστιβάλ μας, ο Τέρρυ Γκίλιαν επιδιώξαμε να τον φέρουμε για να παραλάβει το  βραβείο του. Ήταν ενταγμένος δηλαδή ως διαγωνιζόμενος στην φεστιβαλική διαδικασία.Εξ αρχής η πρόθεσή μας ήταν πρωτίστως η προαγωγή της κινηματογραφικής τέχνης, η προβολή της πόλης και κυρίως να καταστήσουμε τους νέους κινηματογραφιστές το κέντρο ενδιαφέροντος. Αποφύγαμε τους stars, γιατί ενώ μεν προσφέρουν στην γενική προβολή, θέτουν σε δεύτερη μοίρα τους νέους κινηματογραφιστές.

- Δηλαδή το Φεστιβάλ κέρδισε την διεθνή αναγνώριση;

36 χρόνια Εθνικού και 19 Διεθνούς φεστιβάλ κατέδειξαν ότι η Δράμα κέρδισε την αξιοπρέπεια, τη φερεγγυότητα, τη διεθνή  αναγνώριση. Απέδειξαν ότι σ’ αυτήν την εξαιρετικά φιλόξενη περιφερειακή πόλη μπορεί να δημιουργείται πολιτιστικό γεγονός διεθνούς εμβέλειας και, αναμφίβολα, ένα από τα δύο -τρία κορυφαία πολιτιστικά γεγονότα της χώρας. Επίσης θα ήθελα να επισημάνω ότι με το Διεθνές τμήμα ποτέ δεν είχαμε πρόβλημα επιλογής, διότι έχουμε να αλιεύσουμε ταινίες από μια τεράστια διεθνή δεξαμενή. Να σας δώσω ένα στοιχείο. Εφέτος υποβλήθηκαν 1200 ταινίες εκ των οποίων 55 διαγωνίζονται. Στο ελληνικό τμήμα παρατηρώ μια ιδιαίτερα αυξημένη παραγωγή τα τελευταία 2 χρόνια, πράγμα περίεργο για τους δύσκολους καιρούς που περνάμε να αυξηθεί ο αριθμός των ταινιών ενώ έχει μηδενιστεί η κρατική παραγωγή. Αυτό σημαίνει ότι σε δύσκολους καιρούς ενεργοποιούνται οι καλλιτέχνες και εκφράζουν την αγωνία τους. Οι φετινές ταινίες που διαγωνίζονται, είναι ανεξάρτητες στην πλειονότητά τους παραγωγές: μόνο τέσσερις από τις ελληνικές συμμετοχές αποτελούν παραγωγή του προγράμματος ΜΙΚΡΟΦΙΛΜ της ΕΡΤ και μόλις μία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.  Η θεματολογία του 1/3 των ταινιών αφορά αμέσως ή εμμέσως τη κρίση. Ακόμη και στις διαπροσωπικές σχέσεις υπεισέρχεται το θέμα της κρίσης.

-Τι περιλαμβάνει το φετινό πρόγραμμα;

Το φετινό πρόγραμμα είναι εξαιρετικά πλούσιο. Περιλαμβάνει κάτι παραπάνω από 200 ταινίες, εκ των οποίων οι 39 διαγωνίζονται στο ελληνικό πρόγραμμα, οι 55 στο διεθνές διαγωνιστικό, επιλεγμένες ταινίες και από τις 5 Ηπείρους και οι υπόλοιπες προβάλλονται στα παράλληλα αφιερώματα. Κυρίαρχο φέτος είναι το αφιέρωμα στη Γερμανική ταινία μικρού μήκους από τα Διεθνή Φεστιβάλ Δρέσδης και Ρεγκενσμπουργκ. Είχαν παρουσιάσει αφιερώματα σε επιλεγμένες ταινίες του Φεστιβάλ Δράμας. Ανταποδίδουμε την τιμή που μας έκαναν και παρουσιάζουμε ταινίες βραβευμένες στα Φεστιβάλ τους. Ένα άλλο σπουδαίο αφιέρωμα είναι ο 3ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ψηφιακού Βίντεο με τίτλο «Ένας πλανήτης - μια ευκαιρία». Διοργανώνεται από το Υπουργείο Παιδείας, από την Δημόσια Τηλεόραση και από το Φεστιβάλ Δράμας. Αυτό αποδεικνύει το μεγάλο κύρος που έχει το Φεστιβάλ και γίνεται αποδεκτό και από άλλα υπουργεία, εκτός του Υπουργείου Πολιτισμού. Το Φεστιβάλ της Δράμας εδώ και χρόνια - εφόσον κατέκτησε ένα υψηλό επίπεδο οργάνωσης και έχει μια ποιοτική επάρκεια στις ταινίες που προβάλει- κάνει προσπάθειες για την διασύνδεσή του με την τοπική κοινωνία και με διάφορες ομάδες όπως ΕΨΥΚΑ, μαθητές από πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Θα σας υπενθυμίσω ότι εκτός από τις προβολές , είναι το μοναδικό Φεστιβάλ που λειτουργεί ραδιοφωνικά στούντιος, όπου τα παιδάκια μπαίνουν στα στούντιος, κάνουν την δική τους εκπομπούλα και παίρνουν ένα CD αναμνηστικό με την δική τους εκπομπή. Να μην παραλείψω να αναφέρω και τα αίθρια λογοτεχνικά μεσημέρια, όπου παρουσιάζουμε συγγραφείς και τα βιβλία τους. Φέτος κορυφαία στιγμή, η παρουσία μεταξύ των άλλων σπουδαίων λογοτεχνών του Γιώργου Γραμματικάκη, πρώην πρύτανη και γνωστός για το πλούσιο επιστημονικό και συγγραφικό του έργο. Το επίσημο πρόγραμμα πλαισιώνουν επίσης και άλλες παράλληλες εκδηλώσεις. -4ο Σπουδαστικό Πανόραμα. -Ειδικό πρόγραμμα με τις υποψήφιες ταινίες για τα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2012 ( ΕFA). -Εκθέσεις εικαστικών σε συνεργασία με ανεξάρτητους καλλιτέχνες. -Παρουσίαση της αυτοβιογραφίας του Ντίνου Κατσουρίδη.

-Η οικονομική κρίση επηρεάζει την λειτουργία του Φεστιβάλ;

Επηρεάζει ευτυχώς ελάχιστα. Οφείλω να τονίσω για πολλοστή φορά τη συμβολή του Δήμου Δράμας, χωρίς την οποία το Φεστιβάλ δεν θα ήταν δυνατόν να επιβιώσει και του υπουργείου Πολιτισμού που εξακολουθεί να συμπαρίσταται στον θεσμό, αναγνωρίζοντας την τεράστια συμβολή στον πολιτισμό της χώρας. Αξιοσημείωτο πάντως είναι ότι η οικονομική δυσπραγία δεν επηρέασε αλλά αντιθέτως ενίσχυσε ή και ενέπνευσε την καλλιτεχνική δημιουργία  με αποτέλεσμα την δημιουργική «έκρηξη» ταινιών που προανέφερα.

-Το κτηριακό πόσο επηρεάζει την λειτουργία του φεστιβάλ;

Είναι ένα πρόβλημα που ξεπερνάει τις δυνατότητες όχι μόνο του Φεστιβάλ αλλά και του Δήμου. Άπτεται της Κεντρικής διοίκησης και αν δεν λυθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια, θα αποτελεί τροχοπέδη για την εξέλιξη αυτού του τεράστιου θεσμού, που αναγνωρίζεται από Έλληνες και Ευρωπαίους κινηματογραφιστές.

-Οι εξελίξεις στην ΕΡΤ επηρέασαν την φετινή διοργάνωση;

Ελάχιστα. Θα  μας λείψει η χορηγία της ΕΡΤ σε χρήματα που έδινε εδώ και 20 χρόνια. Παρ’ όλα αυτά όμως η διάδοχη κατάσταση που είναι η Δημόσια Τηλεόραση, εξακολουθεί να είναι χορηγός επικοινωνίας του Φεστιβάλ μας και εξακολουθεί να χορηγεί τα 2 μεγάλα βραβεία.

-Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;

Θεωρώ μεγάλη μου τιμή ότι αυτή η πόλη τιμάει τον κινηματογράφο και τον θεσμό του Φεστιβάλ, όσο καμία άλλη πόλη στην Ελλάδα. Το δηλώνω επισήμως και το υπογράφω. Άκουγα τον δήμαρχο κύριο Χαρακίδη στην έναρξη, να λέει πόσο εκτιμά το Φεστιβάλ και πόσο δεν θα το αφήσει στη μοίρα του… ότι και να γίνει, γιατί είμαστε σε δύσκολους καιρούς. Εμείς, παρ’ όλους τους δύστοκους καιρούς, κάνουμε ένα Φεστιβάλ, όπως το κάναμε πάντα. Με τις ίδιες ανάγκες, με τις ίδιες παροχές. Αξιοπρεπέστατο… Με τις ίδιες και περισσότερες προσκλήσεις ξένων, και είναι τιμή για εμάς, για την πόλη μας, για τον θεσμό μας. Έχουμε σχεδόν διπλάσιους ξένους φέτος. Θέλω να πω ότι προτεραιότητά μας ήταν εδώ και χρόνια ο σκηνοθέτης, ο νέος κινηματογραφιστής, να είναι στο κέντρο του ενδιαφέροντος. Αυτό για εμάς είναι το κυριότερο. Οι νέοι κινηματογραφιστές. Γιατί αυτοί είναι η πεμπτουσία ενός κινηματογραφικού Φεστιβάλ Εμείς δεν είμαστε ούτε Βενετία ούτε Κάννες. Όπως εξάλλου ορθά ισχυρίζεται ο γνωστός σκηνοθέτης και φίλος μου Ανδρέας Πάντζης, αυτή η πόλη, έχει καταγραφεί στον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη ως Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Ευχαριστώ ιδιαίτερα τα μέλη των δύο Κριτικών Επιτροπών και τους grand temoin οι οποίοι μας τιμάνε με την παρουσία τους και ιδιαίτερα ευχαριστώ το Δήμο για την απεριόριστη συνεισφορά σε αυτό που λέγεται Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, τον οποίο εγώ ονομάζω «αιμοδοσία»… Γιατί χωρίς τον Δήμο, δεν θα υπήρχε Φεστιβάλ… Υπήρξαν τρία χρόνια που δεν θα γινόταν το Φεστιβάλ, εάν δεν υπήρχε ο Δήμος… Και είναι  προς τιμή της πόλης, που παρ’ όλο οι δημοτικές αρχές αλλάζουν κατά καιρούς, η αντιμετώπιση είναι σταθερή…

 


ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ