Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr


Με την Πένα μου...

Γράφει η Ρένα Τριανταφυλλίδου

 

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την επέτειο των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Δράμας, έχουν προγραμματιστεί από τη Δημοτική Αρχή οι παρουσιάσεις συνολικά επτά μελετών ή προμελετών, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν, είτε από το Δήμο της Δράμας, είτε από ιδιωτικούς φορείς και αφορούν την αξιοποίηση μνημείων της πόλης ή περιοχών, με ιδιαίτερη κυκλοφοριακή σημασία.

Η πρώτη από τις δύο αυτές εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου και αφορούσε τη παρουσίαση: 1.της προμελέτης Ανακατασκευής της οδού 19ης Μαΐου 2.της προμελέτης Ανακατασκευής της Καπναποθήκης στην οδό Περδίκα και 3.της μελέτης ανακατασκευής της Καπναποθήκης Αυστροελληνικής και η διαμόρφωσής της σε ξενοδοχείο.

Η προμελέτη της ανακατασκευής της οδού 19ης Μαΐου χρηματοδοτήθηκε από τη Δραμινή επιχείρηση RAYCAP και αφορά την αξιοποίηση του χειμάρρου Μοναστηρακίου, ο οποίος σήμερα είναι πλακοσκεπής και διέρχεται μέσα από την πόλη καταλήγοντας στις πηγές της Αγίας Βαρβάρας. Η προμελέτη περιλαμβάνει ένα πρωτοποριακό και άκρος οικολογικό σχέδιο, που στόχο έχει την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου της πόλης και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.

Η προμελέτη που παρουσιάστηκε από μια ομάδα αρχιτεκτόνων και Μηχανικών, στοχεύει επίσης στη σύνδεση των αλσυλλίων του θεραπευτηρίου ΧΠΘ και της Αγίας Βαρβάρας, μετατρέποντας ουσιαστικά έναν πολυσύχναστο δρόμο όπως αυτόν της 19ης Μαΐου, σένα πεζόδρομο τον οποίο θα διασχίζει ο ξηροχείμαρρος, ενώ οι δυο πλευρές της πόλης θα ενώνονται με γέφυρες. Δεξιά και αριστερά του υπέργειου πλέον ξηροχειμάρρου, θα υπάρχουν πλέον των πεζοδρόμων και ποδηλατόδρομοι, ενώ στα πρανή του ξηροχειμάρρου, ο οποίος θα είναι επιστρωμένος με κροκάλες, μέσα από τις οποίες θα διέρχεται το νερό και θα αποστραγγίζει, θα αναπτυχθεί ένας βιότοπος.

Σήμερα ο δρόμος της 19ης Μαΐου είναι υποβαθμισμένος, με έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά και επιβαρυμένο μικροκλίμα. Αν τελικώς υλοποιηθεί η μελέτη αυτή, οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι θα αλλάξει άρδην η όψη της πόλης, θα αναδειχθεί το ιστορικό κέντρο, θα αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής και γενικώς η περιοχή θα αποτελεί πόλο έλξης τόσο για τους επισκέπτες, όσο και για τους κατοίκους της Δράμας.

Μάλιστα η REYCAP ζήτησε από τον διεθνούς φήμης γλύπτη Κώστα Βαρώτσο να κάνει τη δική του αισθητική πρόταση για την ανάδειξη του πύργου του παλαιού ωρολογίου. Έτσι ο κ. Βαρώτσος πρότεινε όπως τοποθετηθεί στην οροφή του γκρεμισμένου πύργου ένα υαλοπέτασμα, το οποίο θα επιτρέπει το φως να εισέρχεται στο εσωτερικό του πύργου, αλλά θα το προστατεύει και από τις βροχές, ενώ πάνω στο υλοπέτασμα θα τοποθετηθεί φωτοβολταϊκή μεμβράνη η οποία και το βράδυ θα εκπέμπει φωτισμό.

Αν και επί χάρτου η παρουσίαση της προμελέτης αυτής φαντάζει αρμονική και άκρως οικολογική, για την υλοποίησή της πέρα από το τεράστιο κόστος, θα πρέπει πρωτίστως να λυθούν μια σειρά από άλλα ζητήματα, όπως το κυκλοφοριακό, αλλά και η στάθμευση των οχημάτων. Κι αυτό γιατί δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι ο δρόμος της 19ης Μαΐου είναι ο πλέον πολυσύχναστος, με πολλά καταστήματα, Σούπερ Μάρκετ, οικοδομές, υπηρεσίες, ενώ είναι και ο μοναδικός δρόμος που ενώνει το Βόρειο τμήμα της πόλης με το κέντρο. Όλοι οι υπόλοιποι δρόμοι γύρω από το κέντρο είναι δρόμοι εξόδου από το κέντρο προς το Βόρειο, Ανατολικό ή Δυτικό τμήμα της πόλης.

Επίσης, η δημιουργία πολυώροφων χώρων στάθμευσης οχημάτων στην περιοχή δεν είναι εφικτός, λόγω σαθρότητας του εδάφους, ενώ ένα πολύ σημαντικό ερώτημα είναι με ποιόν τρόπο θα γίνεται η τροφοδοσία όλων αυτών των καταστημάτων που βρίσκονται κατά μήκος της 19ης Μαΐου;

Απ’ την άλλη, είναι πολύ ρομαντικό να θέλει κάποιος να παντρέψει δυο αιώνες δημιουργώντας ένα σύγχρονο έργο, το οποίο όμως θα έχει τις ρίζες του στο παρελθόν. Πόσο όμως μπορεί αυτό να είναι εφικτό, καθώς τον αιώνα που αφήσαμε πίσω μας, μια ραγδαία αναπτυσσόμενη εποχή, διαμορφώσαμε συνειδητά ή μη, ένα περιβάλλον όχι και τόσο φιλικό, για τον άνθρωπο και το περιβάλλον;

Όπως και να έχει, η ανακατασκευή της οδού 19ης Μαΐου είναι αναγκαία με τον άλφα ή τον βήτα τρόπο. Τα όποια εμπόδια πρέπει να υπερπηδηθούν, χωρίς όμως να φτάσουμε από το ένα άκρο στο άλλο! Ο Έλληνας διακρίνεται για τις υπερβολές του, κι εμείς οι Δραμινοί, ως γνήσιοι Έλληνες, δεν μπορούμε να διαφέρουμε. Πριν από δεκαετίες χαρακτηρίσαμε την επικάλυψη του ξηροχειμάρρου Μοναστηρακίου, «έργο πνοής» και σήμερα …αναζητούμε ένα άλλο «έργο, πνοής», επίσης!

 

Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι ήδη η Δράμα διαθέτει ένα ποτάμι με συνεχή ροή καθαρού νερού, αυτό της Αγίας Βαρβάρας, το οποίο παραμένει αναξιοποίητο. Γιατί άραγε; Λέτε να μας είναι ποιο αναγκαίος ένας ξηροχείμαρρος;

 


ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ