Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Δημήτρης Κυριαζίδης

Πρόεδρος τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του ΤΕΕ- Μηχανολόγος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός

 

Στη συνέντευξη της εβδομάδας φιλοξενούμε τον Πρόεδρο του τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του ΤΕΕ Δημήτρη Κυριαζίδη. Αναφέρθηκε στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του αγωγού ΤΑΡ και στις εύλογες ανησυχίες των αγροτών που διεκδικούν ουσιαστικές βελτιώσεις. Τονίζει ότι πολλά είναι τα προβλήματα του κλάδου που εκπροσωπεί με κορυφαίο την ανεργία. Αναφέρει ότι περίπου 10.000 απόφοιτοι των ελληνικών πολυτεχνείων υπολογίζεται ότι εργάζονται σήμερα στο εξωτερικό. Τέλος υπογραμμίζει ότι τοπικοί φορείς σέβονται τον θεσμικό ρόλο του ΤΕΕ, επιζητούν την συμβολή του και οι προτάσεις τους- που κατατίθενται εγκαίρως και είναι καλά τεκμηριωμένες- λαμβάνονται υπ’ όψη.

-Κύριε Πρόεδρε ποιες οι εξελίξεις που έχουμε σχετικά με τον αγωγό ΤΑΡ;

Θα μπορούσε η  τελευταία εξέλιξη σχετικά με τον ΤΑΡ στην περιοχή μας να είναι η έκδοση την Παρασκευή 12-9-2014 της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για την κατασκευή και λειτουργία του έργου με τίτλο «Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου Υψηλής Πίεσης (ΤΑΡ) & Συνοδευτικές Εγκαταστάσεις-Ελληνικό Τμήμα», αν είχε προηγηθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία η δέουσα ενημέρωση και διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και των αγροτών ιδιαίτερα, σχετικά με όλες τις παραμέτρους του πολύ σημαντικού για την χώρα μας έργου. Όμως οι αγρότες της περιοχής μας είναι τελικά ανενημέρωτοι και οι εύλογες έντονες ανησυχίες τους για πλήγμα  στην αγροτική παραγωγή λόγω της διέλευσης του αγωγού από τις καλλιέργειές τους σε γη υψηλής παραγωγικότητας, δεν έχουν απαντηθεί και τα ερωτήματα προκαλούν δικαιολογημένες αντιδράσεις. Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων με την οποία εγκρίνεται συγχρόνως και η  όδευση του αγωγού, η οποία παρά την αποφυγή των Τεναγών  κατά το μεγαλύτερο μέρος και τις βελτιώσεις της χάραξης ώστε ο αγωγός να διέρχεται παράλληλα με αγροτικούς δρόμους ή κανάλια στα όρια των αγροτεμαχίων, βρίσκει αντίθετους τους αγρότες των Δήμων Καβάλας και Δοξάτου στους οποίους βεβαίως συμπαραστέκονται όλοι οι φορείς προκειμένου παρά τις εξελίξεις να διεκδικηθεί με κάθε δυνατό τρόπο, ένδικο και κινηματικό, μία σημαντικά καλύτερη όδευση.

 

-Θα θέλατε να σχολιάσετε την αντίδραση του δημάρχου Δοξάτου που δήλωσε πως αγνοούνταν ο δήμος στην συζήτηση για την νέα χάραξη;

Είναι γεγονός ότι ο Δήμος Δοξάτου δεν κλήθηκε στις συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν στις 24-7-2014, 7-8-2014 και 30-8-2014 στην Καβάλα κατά τις οποίες παρουσιάστηκαν από την εταιρεία οι προτάσεις της, για την εναλλακτική βόρεια χάραξη της όδευσης του αγωγού, η οποία και εγκρίθηκε τελικά από το Υπουργείο ΠΕΚΑ. Αυτό είναι πρόβλημα που εκθέτει την μη ολοκληρωμένη διαδικασία της διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε για το έργο. Όμως η προηγηθείσα των συσκέψεων αυτών τελευταία επαφή που πραγματοποιήθηκε με την εταιρεία και όλους τους φορείς της Ανατολικής Μακεδονίας, ήταν αυτή της σύσκεψης της 14-2-2014 στην Καβάλα. Μέχρι τότε ο Δήμος Δοξάτου συμμετείχε κανονικά στην διαβούλευση μαζί με τους άλλους φορείς, διεκδικώντας το βασικότερο αίτημα που ετίθετο και ήταν  η μη διέλευση του αγωγού από την περιοχή των Τεναγών των Φιλίππων, κάτι που κατά το μέγιστο βαθμό τελικά επετεύχθη. Τότε όμως φαινόταν δυνατόν ότι μπορούσε να γίνει αποδεκτή η εναλλακτική νότια  χάραξη από το Σύμβολο Όρος που είχε προταθεί από ΤΕΕ-ΑΜ και ΓΕΩΤΕΕ-ΑΜ. Η μαξιμαλιστική αυτή πρόταση που ουσιαστικά απορρίφθηκε από την εταιρεία ήδη με την από 23-1-2014 επιστολή της προς το ΤΕΕ-ΑΜ, παρέμεινε για τους φορείς της περιοχής μας στο τραπέζι της διαβούλευσης, δημιουργώντας την προσδοκία ότι αυτό με το οποίο είμαστε αντιμέτωποι σήμερα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Στην σύσκεψη της 24-7-2014 στην οποία δεν κλήθηκε ο Δήμος Δοξάτου, η εταιρεία παρουσίασε την απόρριψη της πρότασης όδευσης  από το Σύμβολο Όρος, τους λόγους μη υιοθέτησης της παράλληλης όδευσης με τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ και την πρόταση της εναλλακτικής βόρειας όδευσης δυτικά του οδικού άξονα Δράμας - Καβάλας, ενώ μόλις στις 5-8-2014 κατέθεσε την ολοκληρωμένη έγγραφη τεκμηρίωσή της για την απόρριψη της πρότασης όδευσης από το Σύμβολο Όρος. Στην σύσκεψη της 30-8-2014 παρουσιάστηκαν και οι βελτιώσεις της χάραξης ανατολικά του οδικού άξονα Δράμας- Καβάλας.

 

-Τελικά πότε θα γνωρίζουμε τι τελικά θα γίνει;

Όπως ανέφερα προηγουμένως έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι και η χάραξη της όδευσης του αγωγού, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα έχει εγκριθεί το σύνολο των μελετών για την κατασκευή του έργου, η κατασκευή του οποίου προβλέπεται να αρχίσει σε δύο περίπου χρόνια. Βέβαια όπως αποφασίστηκε την προηγούμενη Κυριακή στις Κρηνίδες στην μεγάλη ανοικτή συγκέντρωση που κάλεσε ο Αγροτικός Σύλλογος Καβάλας και στην οποία συμμετείχαν όλοι οι φορείς της περιοχής μας αποφασίστηκε η συντονισμένη κοινή αντίδραση κατά της έγκρισης της όδευσης του αγωγού στην Ανατολική Μακεδονία με επικεφαλείς τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και η διεκδίκηση με κάθε δυνατό τρόπο ουσιαστικών βελτιώσεων.

 

-Ως πρόεδρος του ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας αντιπροσωπεύετε τους διπλωματούχους μηχανικούς της Δράμας και Καβάλας. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζετε;

Πολλά είναι τα προβλήματα του κλάδου με κορυφαίο την ανεργία μετά την πλήρη  καθίζηση της οικοδομής και του κλάδου των κατασκευών γενικότερα. Στο προ κρίσης περιβάλλον όταν υπήρχε αντικείμενο εργασίας και απόκτησης εισοδήματος, τα δομικά προβλήματα στους κλάδους των τεχνικών επαγγελμάτων μπορούσαν να παραμένουν στην άκρη και υπάρχει βέβαια μεγάλη ευθύνη και στο ΤΕΕ για το θέμα αυτό. Στην εποχή όμως της κρίσης, παράλληλα με την ανεργία, όλα τα άλυτα θέματα έχουν αναδυθεί στο προσκήνιο. Ενδεικτικά, αναφέρω το πλαίσιο άσκησης των νομοθετικά ρυθμιζόμενων τεχνικών επαγγελμάτων, τα επαγγελματικά δικαιώματα, το ασφαλιστικό, το πλαίσιο αμοιβών, τον αριθμό των αποφοίτων (δυσανάλογος μεγάλος σε σχέση με τις ανάγκες της χώρας και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο) και άλλα πολλά, που επιχειρείται να αντιμετωπισθούν με γενική απορρύθμιση, αφού οι πολιτικές που εφαρμόζονται μέσα στη δίνη της κρίσης αντί συνθέτουν βιώσιμες και αξιοκρατικές λύσεις, οδηγούν στην ισοπέδωση, την απαξίωση της επιστημονικής γνώσης και την ριζική απομείωση των ελευθέρων επαγγελματιών και στην δημιουργία στη χώρα ενός επιστημονικού δυναμικού φθηνά αμειβόμενου για να καλύψει εύκολα τις ανάγκες των λίγων μεγάλων επιχειρήσεων, που θα μείνουν ή θα έλθουν. Ή για να οδηγήσουν τους επιστήμονες σε αναζήτηση αξιοπρεπούς εργασίας και αμοιβής εκτός της χώρας. Πρόσφατο παράδειγμα η κατάργηση των κατωτάτων ορίων για την ανάληψη έργων από τις εργοληπτικές επιχειρήσεις που θα οδηγήσει στην εξαφάνιση των μικρών τοπικής εμβέλειας εργοληπτικών επιχειρήσεων και θα ανοίξει το δρόμο για την είσοδο των μεγάλων και στα μικρά τοπικά έργα.

 

-Από τα λεγόμενά σας φαίνεται ότι σαν κλάδος είστε από τα θύματα της κρίσης. Έχουμε στοιχεία για το πόσοι μηχανικοί βρήκαν επαγγελματική διέξοδο στο εξωτερικό;

Επειδή η κατάσταση γίνεται πλέον αδιέξοδη και αβίωτη με την έλλειψη αντικειμένου απασχόλησης, τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές και την υψηλή φορολογία, όλο και περισσότεροι συνάδελφοι μας οδηγούνται στην αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό και ζητούν την διαγραφή τους από το ΤΕΕ. Αυτό είναι πλέον κοινή κατάσταση για τους νέους αποφοίτους των πολυτεχνικών σχολών για τους οποίους μειώνεται συνεχώς το ποσοστό που λαμβάνουν άδεια άσκησης επαγγέλματος από το ΤΕΕ, ενώ αντίστοιχα αυξάνεται το ποσοστό που αναζητούν απ’ ευθείας εργασία στο εξωτερικό, όπου οι Έλληνες μηχανικοί είναι περιζήτητοι αφού όλες οι πολυτεχνικές σχολές της Ελλάδας παράγουν μηχανικούς με πάρα πολύ καλή γνώση του αντικειμένου τους και αυτό επιβεβαιώνεται  από το γεγονός ότι περίπου 10.000 απόφοιτοι των ελληνικών πολυτεχνείων υπολογίζεται ότι εργάζονται σήμερα στο εξωτερικό.

 

-Όλοι οι μηχανικοί είστε υποχρεωτικά μέλη του ΤΣΜΕΔΕ. Με την κρίση δυσκολεύονται οι συνάδελφοί σας να καλύψουν τις ασφαλιστικές δαπάνες;

Οι ασφαλιστικές εισφορές των μηχανικών είναι υπέρογκα υψηλές, πρόσφατα μάλιστα εφαρμόστηκε αναδρομικά μία αύξηση κατά 30% που επιβλήθηκε από τον Ιούλιο του 2011. Οι συνάδελφοι αδυνατούν να καλύψουν τα ποσά που απαιτούνται για την ασφαλιστική τους κάλυψη και οι περισσότεροι εξ αυτών που το καταφέρνουν, εργάζονται ουσιαστικά μόνο για την κάλυψη της ασφάλισής τους και της υψηλής φορολογίας, προκειμένου να παραμείνουν στο επάγγελμα. Οι απαράδεκτα υψηλές ασφαλιστικές εισφορές, που επιπλέον δεν έχουν κανένα  αντίκρισμα σε παροχές, οδηγούν τους μηχανικούς στην έξοδο από το επάγγελμα.

 

-Είχατε αναφέρει σε παλιότερη συνέντευξή σας ότι «Η συνολική ανεργία των μηχανικών φτάνει στο 50%!!». Παρ’ όλα αυτά από όσο γνωρίζω οι άνεργοι συνάδελφοί σας δεν εμφανίζονται στα ποσοστά ανεργίας γιατί δεν είναι ανασφάλιστοι…

Οι μηχανικοί είναι θύματα μιας ιδιότυπης ανεργίας που δεν αναγνωρίζεται. Επιπλέον ακόμη και οι ουσιαστικά άνεργοι καταβάλουν υπέρ ΟΑΕΔ τέλος ανεργίας. Το συνολικό ποσοστό του 50% που αναφερθήκαμε παλαιότερα προφανώς και έχει ξεπεραστεί, όπως έχει ξεπεραστεί και το 80% για τους νέους συναδέλφους.

 

-Το ΕΣΠΑ αποτελεί για τον κλάδο σας εργαλείο και διέξοδο απασχόλησης;

Κάθε χρηματοδοτικό πρόγραμμα που οδηγεί χρηματοδοτήσεις σε τεχνικό αντικείμενο αποτελεί διέξοδο απασχόλησης για τους μηχανικούς. Όμως το τρέχον πρόγραμμα κλείνει ενώ μέχρι την παραγωγή δράσεων από το νέο ΕΣΠΑ υπάρχει ένα σημαντικό χρονικό διάστημα κρίσιμο για την επιβίωση των τεχνικών επιχειρήσεων μέσα στο γενικότερο περιβάλλον της κρίσης και των προβλημάτων.

 

-Οι τοπικοί φορείς αφουγκράζονται τις απόψεις του τεχνικού κόσμου για τις προτεραιότητες και τα έργα ανάπτυξης που προτείνετε;

Οι τοπικοί φορείς σέβονται τον θεσμικό ρόλο του ΤΕΕ, επιζητούν την συμβολή του και οι προτάσεις μας που κατατίθενται εγκαίρως και είναι καλά τεκμηριωμένες λαμβάνονται υπ’ όψη, αφού ο σκοπός είναι κοινός, η πρόοδος και η ανάπτυξη του τόπου.

 

-Σχετικά με τους οδικούς άξονες είστε αισιόδοξος για την ένταξη του δρόμου Δράμας-Καβάλας;

Το έργο αποκτά μελετητική ωριμότητα και όσο ωριμάζει επίσης η σημασία του ως προτεραιότητα της Περιφέρειας, βρισκόμαστε πιο κοντά μέσω της πίεσης προς το αρμόδιο Υπουργείο, έστω και στην τμηματική χρηματοδότηση και υλοποίησή του.  Όμως δεν πρέπει να χάσουμε τον μεγαλύτερο στόχο που είναι ο οδικός άξονας Ε61 συνδεόμενος με το μεθοριακό σταθμό Εξοχής και την Αμφίπολη, κατεύθυνση που αποκτά επίσης μελετητική ωριμότητα και ανανεωμένο ενδιαφέρον μετά τις αρχαιολογικές ανασκαφές στον Τύμβο Καστά.

 

-Είχατε κάποια συνάντηση με τον νέο Aντιπεριφερειάρχη κύριο Πατακάκη αλλά και με τους Δημάρχους του νομού;

Έχουμε συναντηθεί και με τον κ. Αντιπεριφερειάρχη και με τους περισσότερους Δημάρχους ενώπιον ανοικτών θεμάτων, όμως θα πραγματοποιήσουμε επισκέψεις σε όλους για τον προγραμματισμό της συνεργασίας μας. Το Τεχνικό Επιμελητήριο με τις δυνάμεις που μπορεί να αντλήσει από τους μηχανικούς μέλη του, έχει τη δυνατότητα να συμβάλει θετικά στην αναπτυξιακή προοπτική του τόπου με την κατάθεση θέσεων και προτάσεων και αυτή η συμβολή είναι καλοδεχούμενη.

 

-Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;

 

Σχετικά με τον κλάδο μας το χειρότερο είναι ότι αυτή η κατάσταση που γενικά περιέγραψα δεν πρόκειται να αλλάξει στο άμεσο μέλλον και αυτό να επαναλάβω ότι δεν σχετίζεται μόνο με τη συγκυρία αλλά και με τις κυβερνητικές επιλογές. Εφέτος είχαμε αύξηση του αριθμού των εισακτέων στις πολυτεχνικές σχολές, ενώ στην πραγματικότητα χρειαζόμασταν μια μείωση της τάξεως του 50% ώστε σε προοπτική δεκαπενταετίας η αναλογία των μηχανικών να προσεγγίσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ