Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Δημήτρης Κυριαζίδης

Πρόεδρος τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του ΤΕΕ- Μηχανολόγος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός

 

Στη συνέντευξη της εβδομάδας φιλοξενούμε τον Πρόεδρο του τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Δημήτρη Κυριαζίδη. Αναφέρεται στην τραγική κατάσταση που βιώνουν λόγω κρίσης οι μηχανικοί. Όπως ανέφερε στην επιβαρυμένη κατάσταση από τις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο τεχνικός κλάδος την τελευταία πενταετία ήρθαν να προστεθούν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι, το κλείσιμο των τραπεζών και το πάγωμα των περισσότερων οικονομικών δραστηριοτήτων. Υπογραμμίζει ότι οι νέοι μηχανικοί, επιλέγουν πλέον μαζικά την αναζήτηση αξιοπρεπούς εργασίας και αμοιβής εκτός της χώρας. Δηλώνει ότι ο κλάδος της οικοδομής και των κατασκευών θα μπορούσε ξανά και γρήγορα να προσφέρει εισόδημα, δουλειές και έσοδα, αν προχωρήσουμε γρήγορα με αναπτυξιακά μέτρα. Τέλος τονίζει ότι η εκκίνηση του νέου ΕΣΠΑ και του αναπτυξιακού πακέτου είναι η τελευταία ευκαιρία επιβίωσης των ενεργών επιχειρήσεων του κλάδου.

 

-Ως πρόεδρος του ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας αντιπροσωπεύετε τους διπλωματούχους μηχανικούς της Δράμας και Καβάλας. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζετε;

Είναι κοινός τόπος ότι ο τεχνικός κλάδος βιώνει και αυτός όπως και οι υπόλοιποι τις δραματικές συνέπειες των γεγονότων των τελευταίων εβδομάδων που αποτέλεσαν σοκ για την ελληνική οικονομία. Στην επιβαρυμένη κατάστασή του από τις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο τεχνικός κλάδος την τελευταία πενταετία ήρθαν να προστεθούν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι, το κλείσιμο των τραπεζών και το πάγωμα  των περισσότερων οικονομικών δραστηριοτήτων. Το αποτέλεσμα είναι τα εργοτάξια να κλείνουν με γεωμετρική πρόοδο, οι αιτήσεις διακοπής έργων να κατακλύζουν τις τεχνικές υπηρεσίες, οι εργοληπτικές και μελετητικές εταιρείες να αναστέλλουν την λειτουργία τους και χιλιάδες μηχανικών και τεχνιτών να μπαίνουν σε αναγκαστική αργία. Επίσης με την επιβολή των περιορισμών στις τραπεζικές συναλλαγές έχει πρακτικά ανασταλεί, παρά την σταδιακή αποκατάσταση των λειτουργιών των τραπεζικών ιδρυμάτων, κάθε διοικητική πράξη που αφορά σε χορήγηση ή θεώρηση άδειας δόμησης καθώς και άλλων εργασιών όπως η τακτοποίηση αυθαιρέτων.

Όλα αυτά σε ένα προϋπάρχον εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον όπου ο τεχνικός κόσμος έχει βιώσει στην περίοδο της κρίσης την δραματική συρρίκνωση του αντικειμένου των εργασιών του, τόσο στα ιδιωτικά όσο και στα δημόσια έργα, ενώ παράλληλα υφίσταται τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές και την υψηλή φορολογία. Το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει γενικότερα ο κλάδος από την έναρξη της κρίσης είναι η συνεχώς επιδεινούμενη έλλειψη αντικειμένου εργασιών και απασχόλησης, είναι η ανεργία που εμφανίζεται έντονα σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες και σε όλους τους τομείς απασχόλησης. Οι μηχανικοί είναι θύματα μιας ιδιότυπης ανεργίας που δεν αναγνωρίζεται, και είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και οι ουσιαστικά άνεργοι μηχανικοί υποχρεούνται να καταβάλουν το υπέρ ΟΑΕΔ τέλος ανεργίας. Το συνολικό ποσοστό του 50% στο οποίο αναφερόμασταν παλαιότερα ως ποσοστό ανεργίας του κλάδου έχει πλέον ξεπεραστεί, όπως έχει ξεπεραστεί και το 80% ως ποσοστό ανεργίας για τους νέους συναδέλφους. Οι νέοι συνάδελφοι, όπως και νέοι επιστήμονες άλλων κλάδων, επιλέγουν πλέον μαζικά την αναζήτηση αξιοπρεπούς εργασίας και αμοιβής εκτός της χώρας και αυτό είναι μία δραματική απώλεια γιατί χάνεται μάλλον χωρίς επιστροφή μία τεράστια επένδυση σε γνώση και σε ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο θα μπορούσε υπό άλλες συνθήκες να συμβάλει αποφασιστικά στην ανάκαμψη της χώρας. Μπροστά στο καταλυτικό θέμα της ανεργίας τα υπόλοιπα προβλήματα έρχονται σε δεύτερη μοίρα, όμως παραμένουν προς επίλυση δομικά προβλήματα στους κλάδους των τεχνικών επαγγελμάτων, όπως το πλαίσιο άσκησης των νομοθετικά ρυθμιζόμενων τεχνικών επαγγελμάτων, τα επαγγελματικά δικαιώματα, το ασφαλιστικό, το πλαίσιο αμοιβών και η φορολογία, ο αριθμός των αποφοίτων που είναι δυσανάλογα μεγάλος σε σχέση με τις ανάγκες της χώρας και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, και άλλα πολλά, που δεν θα πρέπει όπως επιχειρήθηκε στο παρελθόν να αντιμετωπισθούν με γενική απορρύθμιση μέσα στη δίνη της κρίσης, αλλά με σύνθεση βιώσιμων και αξιοκρατικών λύσεων. Ο κλάδος της οικοδομής και των κατασκευών θα μπορούσε ξανά και γρήγορα να προσφέρει εισόδημα, δουλειές και έσοδα, αν προχωρήσουμε γρήγορα με αναπτυξιακά μέτρα. Όμως χρειάζεται να εξορθολογιστεί η φορολογία των ακινήτων με ρυθμίσεις που θα αφορούν την άμεση αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των πραγματικών, εμπορικών αξιών των ακινήτων, με την άμεση αποκατάσταση της αδικίας να φορολογούνται ως ακίνητη περιουσία/ιδιοκτησία τα απούλητα ακίνητα των εργολαβικών και τεχνικών εταιρειών, με την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ τουλάχιστον στα οικιστικά ακίνητα.

 

-Ο κλάδος σας είναι ένα από τα θύματα της κρίσης. Έχουμε στοιχεία για το πόσοι μηχανικοί βρήκαν επαγγελματική διέξοδο στο εξωτερικό;

Επειδή η κατάσταση έχει γίνει πλέον αδιέξοδη και αβίωτη με την έλλειψη αντικειμένου απασχόλησης, τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές και την υψηλή φορολογία, όλο και περισσότεροι συνάδελφοί μας οδηγούνται στην αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό και ζητούν την διαγραφή τους από το ΤΕΕ. Αυτό είναι πλέον κοινή κατάσταση για τους νέους αποφοίτους των πολυτεχνικών σχολών για τους οποίους μειώνεται συνεχώς το ποσοστό που λαμβάνουν άδεια άσκησης επαγγέλματος από το ΤΕΕ, ενώ αντίστοιχα αυξάνεται το ποσοστό που αναζητούν απ’ ευθείας εργασία στο εξωτερικό, όπου οι Έλληνες μηχανικοί είναι περιζήτητοι αφού όλες οι πολυτεχνικές σχολές της Ελλάδας παράγουν μηχανικούς με πάρα πολύ καλή γνώση του αντικειμένου τους και αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι αρκετά περισσότεροι από 10.000 απόφοιτοι των ελληνικών πολυτεχνείων υπολογίζεται ότι εργάζονται σήμερα στο εξωτερικό. Όμως δεν έχουμε τα ακριβή στοιχεία.

 

-Όλοι οι μηχανικοί είστε υποχρεωτικά μέλη του ΤΣΜΕΔΕ. Με την κρίση δυσκολεύονται οι συνάδελφοί σας να καλύψουν τις ασφαλιστικές δαπάνες;

Οι ασφαλιστικές εισφορές των μηχανικών είναι υπέρογκα υψηλές, πρόσφατα μάλιστα εφαρμόστηκε αναδρομικά μία αύξηση κατά 30% που επιβλήθηκε από τον Ιούλιο του 2011. Οι συνάδελφοι αδυνατούν να καλύψουν τα ποσά που απαιτούνται για την ασφαλιστική τους κάλυψη και οι περισσότεροι εξ αυτών που το καταφέρνουν, εργάζονται ουσιαστικά μόνο για την κάλυψη της ασφάλισής τους και της υψηλής φορολογίας, προκειμένου να παραμείνουν στο επάγγελμα. Οι απαράδεκτα υψηλές ασφαλιστικές εισφορές, που επιπλέον δεν έχουν κανένα αντίκρισμα σε παροχές, οδηγούν τους μηχανικούς στην έξοδο από το επάγγελμα και για τους νέους συναδέλφους είναι ζήτημα που ενισχύει την απόφαση για μετανάστευση στο εξωτερικό. Ως προσωρινή ανακούφιση μπορεί να θεωρηθεί η πρόσφατη ρύθμιση που εντάχθηκε στον τελευταίο νόμο του Υπουργείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων, μετά βέβαια από μακροχρόνιες προσπάθειες του κλάδου, που επιτρέπει για δύο χρόνια και υπό προϋποθέσεις που είναι βέβαια δύσκολο να τηρηθούν, την επιλογή χαμηλότερης ασφαλιστικής κατηγορίας, στην ουσία δηλαδή δίνει την δυνατότητα επιστροφής για ένα σύντομο χρονικό διάστημα στις ασφαλιστικές εισφορές που ίσχυαν τον Ιούλιο του 2011. Μέσα στις δραματικές συνέπειες της κρίσης είναι η πρώτη φορά που μία ρύθμιση «βλέπει» την δραματική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος των μηχανικών.

-Κραυγή αγωνίας από τον Σύνδεσμο Εργοληπτών Δημοσίων Έργων Δράμας. Την ίδια ώρα η ΚΕΔΕ κάνει λόγο για έργα 1,2 δις που είναι στον αέρα. Πώς σχολιάζετε αυτήν την κατάσταση;

Η γενικότερη δραματική κατάσταση του κλάδου των τεχνικών επαγγελμάτων και των εργοληπτικών εταιρειών βρίσκει τους εργολήπτες της Δράμας σε ακόμη χειρότερη κατάσταση αφού ήδη το μερίδιο της Δράμας σε δημόσια τεχνικά έργα ήταν αναλογικά υπολειπόμενο των άλλων νομών της Περιφέρειας. Ο κίνδυνος απώλειας πόρων από χρηματοδοτικά προγράμματα είναι μία ακόμη δραματική πτυχή  της κατάστασης στην οποία έχει οδηγηθεί η ελληνική οικονομία. Θα πρέπει να καταβληθούν όλες οι προσπάθειες ώστε να μην χαθούν πόροι ευρωπαϊκών προγραμμάτων και βεβαίως να στηριχθεί και να επιβιώσει της κρίσης το εργοληπτικό δυναμικό της χώρας και της περιοχής μας που είναι κρίσιμος παράγοντας για την ανάπτυξη που ελπίζουμε ότι σύντομα θα προκύψει. Όμως πρέπει να επιλυθούν άμεσα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με τους κεφαλαιακούς ελέγχους και να γίνουν ρυθμίσεις για θεσμοθέτηση οικονομικού ορίου για ελεύθερη εισαγωγή προϊόντων υλικών και ανταλλακτικών από το εξωτερικό, ρύθμιση των προθεσμιών για την αποσυμφόρηση των επιταγών που συσσωρεύτηκαν και την ομαλή και απρόσκοπτη εξόφλησή τους, αύξηση του ορίου αναλήψεων των επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση των τρεχουσών υποχρεώσεών τους και διευκόλυνση των συναλλαγών τους. Η εκκίνηση του νέου ΕΣΠΑ και του αναπτυξιακού πακέτου είναι η τελευταία ευκαιρία επιβίωσης των ενεργών επιχειρήσεων του κλάδου και σε τοπικό επίπεδο και για τον λόγο αυτό περιμένουμε να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις.

 

-Επίσης εντύπωση προκάλεσε η ερώτηση του βουλευτή με το Ποτάμι κυρίου Χαρακίδη ότι με τον Τειρεσία απειλούνται εταιρείες που ανέλαβαν έργα ΕΣΠΑ στους δήμους για την προηγούμενη προγραμματική περίοδο

Με σημαντικές ανατροπές στη ροή των πληρωμών υλοποιούμενων ή εκτελεσμένων έργων και με καθεστώς κεφαλαιακών ελέγχων που δεν περιλαμβάνουν πρόνοιες για αντιμετώπιση ειδικών θεμάτων δεν είναι δύσκολο να προκύψουν χωρίς δική τους υπαιτιότητα δυσμενείς καταστάσεις για εργοληπτικές επιχειρήσεις. Συνεπώς πρόκειται για ένα σοβαρό ζήτημα το οποίο έπρεπε να τεθεί και για το οποίο πρέπει να ληφθεί πρόνοια.

 

-Κύριε Πρόεδρε ποιες οι εξελίξεις που έχουμε σχετικά με τον αγωγό ΤΑΡ;

Η εταιρεία προχωρά με τις ενέργειες της για την προετοιμασία της υλοποίησης του έργου και την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την εξασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων, εγκρίσεων και αδειών για την εγκατάσταση του αγωγού. Μεταξύ των εγκρίσεων περιλαμβάνονται και οι μικρές τροποποιήσεις στην όδευση του αγωγού που εγκρίθηκε με την απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων τον Σεπτέμβριο του 2014. Πρόκειται για τροποποιήσεις που έχουν γίνει αποδεκτές από την εταιρεία μετά από αιτήματα των τοπικών κοινωνιών και φορέων σε όλη την διαδρομή του αγωγού εντός του ελληνικού εδάφους, οι οποίες και θα ενταχθούν πλέον στον σχεδιασμό του έργου με την διαδικασία της πρώτης τροποποίησης της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Στην περιοχή μας οι τροποποιήσεις αυτές αφορούν την όδευση του αγωγού στο νομό Καβάλας και συγκεκριμένα στις περιοχές του Δήμου Νέστου και της Ν.Καρβάλης του Δήμου Καβάλας, που έγιναν μετά από συνεννοήσεις με τις τοπικές κοινωνίες προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν κατά το δυνατόν οι επιπτώσεις στις αγροτικές καλλιέργειες από την διέλευση του αγωγού στην περιοχή. Στην περίπτωση της Ν.Καρβάλης υιοθετήθηκε η διαδρομή που περιλαμβανόταν στην πρόταση του ΤΕΕ-ΑΜ. Παραμένει κρίσιμο ζήτημα προς επίλυση η όδευση του αγωγού δυτικότερα, από τα Τενάγη των Φιλίππων και τον κάμπο της Δράμας, ζήτημα για την επίλυση του οποίου θα πρέπει να επιληφθεί το αρμόδιο υπουργείο, αφού η δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ εταιρείας και φορέων των αγροτών έχει διαταραχτεί λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης.

 

-Είστε ικανοποιημένος από την επικοινωνία τόσο με την Εταιρεία αλλά και την συνεργασία των φορέων Δράμας και Καβάλας για το ζήτημα;

Το γεγονός ότι στην περιοχή μας υπάρχει ακόμη ως ζητούμενο το θέμα της συνεννόησης μεταξύ εταιρείας και τοπικών κοινωνιών δείχνει ότι δεν μπορεί να είναι κανείς ικανοποιημένος ούτε από την ποιότητα της διαβούλευσης που έγινε ούτε από τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των δύο πλευρών. Το βάρος της έλλειψης αυτής της επικοινωνίας εκθέτει κυρίως την πλευρά των διοικητικά ισχυρών στην υπόθεση (κράτος, εταιρεία) και όχι τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες έχουν κάθε λόγο να διεκδικούν να μην υποστούν καθόλου ή σε κάθε περίπτωση να υποστούν την λιγότερη δυνατή ζημιά από την κατασκευή του έργου.

 

-Τελικά πότε θα γνωρίζουμε τι τελικά θα γίνει;

Διοικητικά το θέμα φαίνεται πως έχει λυθεί ή ότι επιλύεται με τις εγκρίσεις που λαμβάνει η εταιρεία στα πλαίσια της υλοποίησης της εγκεκριμένης χάραξης, όμως υπάρχει η σταθερή έντονη αντίδραση του Αγροτικού Συλλόγου του Δήμου Καβάλας για την όδευση στην περιοχή των τεναγών των Φιλίππων και η αντίστοιχη αντίδραση από τον Δήμο Δοξάτου για την όδευση στην πεδιάδα της Δράμας στους οποίους συμπαρίστανται και όλοι οι τοπικοί φορείς, ενώ εκκρεμεί προς εκδίκαση σχετική αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ κατά της όδευσης του αγωγού στην περιοχή μας. Είναι προφανές ότι υπάρχει πολύ μεγάλη απόσταση για σύγκλιση στην εφαρμογή μιας τελικά κοινά αποδεκτής λύσης και αυτό οφείλεται στο προβληματικό τρόπο με τον οποίο διεξήχθη η όποια διαβούλευση μεταξύ της εταιρείας και των τοπικών φορέων αλλά και στην διακριτική απόσταση που κράτησε το αρμόδιο Υπουργείο παρά τις κατά καιρούς συσκέψεις που διεξάχθηκαν παρουσία και των Υπουργών.

 

-Το όλο σκηνικό που περιγράψατε δείχνει απόλυτο αδιέξοδο. Υπάρχει φως στο βάθος του τούνελ;

Σημαντικές είναι οι πρωτοβουλίες των τοπικών κυβερνητικών βουλευτών για να  εισακουστούν στο αρμόδιο Υπουργείο οι αγωνίες και οι αιτιάσεις των αγροτών της περιοχής προκειμένου να βελτιστοποιηθούν οι όροι διέλευσης του αγωγού στην πεδιάδα των Φιλίππων και Δράμας, σε κάθε δε περίπτωση για να αντισταθμιστούν πλήρως οι όποιες απώλειες προκύψουν για τους αγρότες από την διέλευση του αγωγού, χρειάζεται όμως ακόμη σημαντική πολιτική πίεση και προσπάθεια. Σ’ αυτή τη διαδικασία το ΤΕΕ-ΑΜ είναι διαθέσιμο να συμβάλει και να βοηθήσει όπου χρειαστεί.

 

-Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;

Η ελληνική οικονομία χρειάζεται τον τεχνικό κόσμο και οι Έλληνες μηχανικοί θα βρεθούν ξανά στην πρωτοπορία των προσπαθειών για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, που ελπίζουμε ότι σύντομα θα εκκινήσει, αρκεί το τεχνικό δυναμικό της χώρας να διατηρηθεί ενεργό και σε παραγωγική δυνατότητα με δίκαιες ρυθμίσεις και μέτρα που θα επιτρέπουν χωρίς απαγορευτικούς όρους την άσκηση του επαγγέλματος και την παραγωγή αναπτυξιακού έργου.

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ