Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Στέφανος Γεωργιάδης

Πρόεδρος Επιμελητηρίου Δράμας

 

Στη συνέντευξη της εβδομάδας φιλοξενούμε τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Δράμας Στέφανο Γεωργιάδη. Πάντα τεκμηριωμένος και άριστος γνώστης της αγοράς τονίζει ότι επαληθεύονται για ακόμη μια φορά δυστυχώς οι προβλέψεις ότι το 2016 θα είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά, με ελάχιστες προοπτικές για την Ελληνική οικονομία και κοινωνία. Αναφέρει ότι η άποψη πως τα μνημόνια διαλύουν κάθε τι παραγωγικό είναι η μισή αλήθεια, αφού η υπόλοιπη μισή αλήθεια είναι ότι όσοι κυβέρνησαν την χώρα την περίοδο των μνημονίων, δεν είχαν στρατηγική και εθνικό σχέδιο ουσιαστικής μεταρρύθμισης παρά μόνο στην φρασεολογία για επικοινωνιακούς λόγους και συντηρούσαν και συντηρούν τις λογικές του παρελθόντος. Δηλώνει ότι η επίλυση του ασφαλιστικού πρέπει να εμπεριέχει την φιλοσοφία της ανάπτυξης και όχι της εισπρακτικής εξόντωσης, ενώ η φοροεπιδρομή σκοτώνει τις επιχειρήσεις και τις θέσεις εργασίας. Αναλύει τις δράσεις του Επιμελητηρίου Δράμας και το έργο που παρήχθη το 2015 και καταλήγει λέγοντας ότι  η Δράμα χρειάζεται δράση, ρεαλισμός, μεθοδικότητα και τεκμηριωμένη διεκδίκηση.

 

-Πώς σχολιάζετε την κατάσταση που βιώνουμε αυτήν την περίοδο και τι βλέπετε να γίνεται τελικά;

Επαληθεύονται για ακόμη μια φορά δυστυχώς οι προβλέψεις ότι το 2016 θα είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά, με ελάχιστες προοπτικές για την Ελληνική οικονομία και κοινωνία. Στην αναγκαιότητα για επίλυση των βασικών ζητημάτων της οικονομίας μέσω ουσιαστικής μεταρρύθμισης και ώθησης στην ανάπτυξη, ήρθε πλέον να προστεθεί η αναγκαιότητα επίλυσης του προσφυγικού και η αστάθεια στην γειτονιά μας καθώς και η αναμενόμενη και πολύ πιθανή νέα παγκόσμια τραπεζική κρίση, αυτή την φορά μέσα από τον σκληρό πυρήνα της Ευρώπης, σε βαθμό που πλέον είναι πολύ πιθανό να ανατρέψει ότι σχεδιασμούς υπήρχαν σε επίπεδο ΕΕ και κατ’ επέκταση και της χώρας μας. Από το 2010 η χώρα έχει λάβει 330 δις ευρώ τα οποία ουσιαστικά δόθηκαν για την εξυπηρέτηση του χρέους και την στήριξη του τραπεζικού συστήματος, το οποίο όμως παρά την χρηματοδότηση και τις απανωτές ανακεφαλαιοποιήσεις, ουσιαστικά δεν υπάρχει, παρά τις όποιες αντίθετες επικοινωνιακές επίμονες φωνές οι οποίες όμως έχουν καταντήσει μη πιστευτές. Επιπλέον όλη αυτή η παράλογη πολιτική λιτότητας της ΕΕ και του ΔΝΤ, που στραγγαλίζει τις οικονομίες με συρρίκνωση του ΑΕΠ, ύφεση και ανεργία,  εξαθλιώνοντας τους πολίτες ιδιαίτερα του Νότου, δυστυχώς εξακολουθεί να εφαρμόζεται με περαιτέρω επιβαρύνσεις. Μέσα σε όλα που προανέφερα παραπάνω, το σημαντικότερο είναι ότι η Ελλάδα δεν διέθετε, ούτε διαθέτει στρατηγική για την ανάπτυξη ή στρατηγική γενικότερα, εξαιτίας της επίμονης  διατήρησης των νοσηρών χαρακτηριστικών, του πολιτικού συστήματος, της δημόσιας διοίκησης, των βασικών θεσμών γενικότερα,  αλλά αν θέλετε και μιας ολόκληρης κοινωνίας που τα συντηρεί παρά τις αντιδράσεις της. Επομένως οποιαδήποτε πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον, αν δεν υπάρξουν οι αναγκαίες πολιτικές για ουσιαστική μεταρρύθμιση ή αλλαγή της πολιτικής της ΕΕ και της χώρας μας, λαμβάνοντας υπόψη και τις επιπτώσεις από τις  γεωπολιτικές εξελίξεις στην γειτονιά μας, θα είναι δυσοίωνη. Δεν παύει όμως να αγωνιζόμαστε και να ελπίζουμε για ένα καλύτερο μέλλον.

 

-Τα μνημόνια διαλύουν κάθε τι παραγωγικό. Με δεδομένη την ύπαρξη μνημονίων για τα επόμενα χρόνια βλέπετε κάτι αισιόδοξο που να ανατρέπει την σημερινή πραγματικότητα ή είναι πλέον αργά;

Στην διαπίστωση σας που θέτετε στο ερώτημα σας, ότι τα μνημόνια διαλύουν κάθε τι παραγωγικό θα σας απαντήσω ότι αυτή είναι η μισή αλήθεια. Η υπόλοιπη μισή αλήθεια είναι ότι όσοι κυβέρνησαν την χώρα την περίοδο των μνημονίων, δεν είχαν στρατηγική και εθνικό σχέδιο ουσιαστικής μεταρρύθμισης παρά μόνο στην φρασεολογία για επικοινωνιακούς λόγους. Συντηρούσαν και συντηρούν τις λογικές του παρελθόντος. Πολλοί έχουν αναφερθεί στην ανικανότητα του πολιτικού συστήματος που κυβέρνησε την χώρα όλη αυτή την περίοδο, αλλά επιτρέψτε μου να πω ότι κυρίως είναι η ανυπαρξία πολιτικής βούλησης, με ταυτόχρονη διατήρηση της πελατειακής σχέσης των ψηφοφόρων και των συμφερόντων. Και φυσικά η σχέση αυτή και η ευθύνη είναι αμφίδρομη. Δεν αρκεί να θεωρούμε τον εαυτό μας εξαπατημένο από τις κυβερνήσεις απλά για να μεταθέσουμε και τις δικές μας ευθύνες. Δεν είναι λύση και δεν αρκεί απλά να γίνονται διαπιστώσεις, αλλά να υπάρξουν οι ανάλογες προτάσεις και δράσεις. Μπορούμε να αναφερθούμε με εκατοντάδες παραδείγματα σε αυτά που σας προανέφερα ειδικά δε για την πραγματική οικονομία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ένας τομέας που έχει πληγεί συνεχώς και σε πολλές περιπτώσεις ανεπανόρθωτα από αυτές τις πολιτικές πληρώνοντας το μεγαλύτερο τίμημα.

 

-Οι αγρότες αποτέλεσαν την αφετηρία με τις κινητοποιήσεις τους που συνεχίζονται. Εργάτες, επαγγελματίες, έμποροι, επιστήμονες και αγρότες σε κοινό μέτωπο;

Το ασφαλιστικό αποτέλεσε την έναρξη μαζικών αντιδράσεων και ήταν αναμενόμενο. Σε συνδυασμό με την πολιτική της υπερφορολόγησης της περιόδου 2010 και μέχρι σήμερα αποτελεί ουσιαστικά την χαριστική βολή σε ότι παραγωγικό έμεινε ή αγωνίζεται να μείνει. Βεβαίως τα Ταμεία έχουν υποστεί πολλά με την επιβολή του PSI και την απάτη των δομημένων ομολόγων, για τα οποία όπως θα διαπιστώσετε ελάχιστα αναφέρεται η πλειοψηφία του πολιτικού συστήματος που έχει και την ευθύνη. Το ασφαλιστικό δεν μπορεί να μεταρρυθμισθεί στην βάση της πρόσκαιρης είσπραξης εισφορών μόνο και μόνο για να καλύψει τις μαύρες τρύπες του παρελθόντος και του παρόντος. Γενικότερα το ασφαλιστικό σύστημα στην Ελλάδα νοσεί από τον χαρακτήρα του ως αναδιανεμητικό και εκεί είναι η προσωπική μου αντίρρηση, διότι δημιουργεί ελλείμματα που καλείτε να καλύψει το κράτος με ταυτόχρονη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών σε μια ανελεύθερη λογική και με δήθεν κοινωνική υποχρέωση, την στιγμή που οι παροχές του συστήματος έχουν εξανεμισθεί από την σκληρή πραγματικότητα. Αντίθετα το κεφαλαιουχικό σύστημα που επικρατεί στην Ευρώπη είναι βιώσιμο, σέβεται τις δυνατότητες επιλογής του ασφαλισμένου ανάλογα με την δυνατότητα καταβολής εισφοράς και αντίστοιχα είσπραξης παροχών. Ειδικότερα στον ΟΑΕΕ, η επαναλαμβανόμενη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και ειδικότερα από το 2009 και μετά εντός κρίσης, σε συνδυασμό με την απαράδεκτη διατήρηση των ασφαλιστικών κατηγοριών υποχρεωτικά αυξανόμενων ανά τριετία χωρίς να υπολογίζεται το πραγματικό εισόδημα του ασφαλισμένου, οδήγησε στην αύξηση των οφειλών σε ύψος 10δις, που σημαίνει κατάρρευση του Ταμείου. Αποτυχημένες ρυθμίσεις συνεχόμενες, που δεν λάμβαναν υπόψη την δυνατότητα του οφειλέτη, εξωπραγματικές προσαυξήσεις ακόμη και στην μη παρεχόμενη υγεία, ανελαστικές μέθοδοι διατήρησης των ρυθμίσεων χωρίς ευέλικτες επιλογές, αποτέλεσαν την αποτυχία της εφαρμοσμένης πολιτικής. Παρά τις προτάσεις των φορέων μας, Επιμελητηρίων και Επαγγελματικών οργανώσεων εντός της κρίσης, οι κυβερνήσεις και τα Υπουργεία ακολούθησαν τις δικές τους αποτυχημένες λογικές και για αυτό φθάσαμε πλέον σε αδιέξοδο και αντιδράσεις.

 

-Βλέπετε τελικά λύση για το ασφαλιστικό και το φορολογικό;

Το ασφαλιστικό για να επιλυθεί στην βάση της πρότασης της κυβέρνησης δεν γίνεται. Θα σας αναφέρω απλά ότι η λογική του ενός Ταμείου για όλους δεν ευσταθεί για τον απλούστατο λόγο ότι υπάρχουν δομικές διαφορές και χαρακτηριστικά μεταξύ Αγροτών, Επαγγελματιών, Επιστημόνων, Υπαλλήλων Δημοσίου και Εργαζομένων Ιδιωτικού τομέα. Βεβαίως και 40 ταμεία δεν μπορούν να παραμείνουν αν θέλουμε να μεταρρυθμίσουμε το σύστημα στην βάση της βιωσιμότητας. Επιμένω ότι το κεφαλαιουχικό σύστημα δίνει λύσεις τουλάχιστον για τον ΟΑΕΕ. Επίσης η πρόταση για σύνδεση εισφοράς με το εισόδημα που κατέθεσε η κυβέρνηση σε ποσοστό 20% για την σύνταξη και περίπου 7% για την υγεία μπορεί να ευνοεί όσους έχουν χαμηλό εισόδημα αλλά εξοντώνει όσους έχουν 17.000 ευρώ και άνω. Σε συνδυασμό με την υφιστάμενη φορολογία για 20.000 ευρώ εισοδήματος καλείτε ο επαγγελματίας να πληρώσει 22.400 φόρους και ασφάλιστρα. Το Υπουργείο μετά τις αντιδράσεις δεσμεύτηκε να τροποποιήσει την πρόταση του ευελπιστώντας ότι την κρίσιμη αυτή ώρα θα υιοθετήσει τις προτάσεις μας. Για το φορολογικό έχουμε πει εδώ και χρόνια ότι είναι  έξω από κάθε λογική πλέον. Η επίλυση του για μας πρωτίστως πρέπει να εμπεριέχει την φιλοσοφία της ανάπτυξης και όχι της εισπρακτικής εξόντωσης. Γνωρίζετε ότι οι προτάσεις μας -τις οποίες έχουμε δημοσιοποιήσει κατ’ επανάληψη- είναι στην βάση ενός απλουστευμένου, σταθερού και δίκαιου φορολογικού συστήματος που θα λαμβάνει υπόψη του και τον ανταγωνισμό από τις γείτονες χώρες. Που θα μειώνει την φοροδιαφυγή, μέσα από την καλλιέργεια φορολογικής συνείδησης και απλούστευσης του μηχανισμού εντοπισμού και είσπραξης. Ένα σύστημα σύγχρονο, απλό, δίκαιο, ευέλικτο που θα σέβεται τον πολίτη, την επιχείρηση και θα δημιουργεί σχέση εμπιστοσύνης με το κράτος. Καμία επένδυση δεν μπορεί να γίνει στην χώρα μας και καμία μικρή και μικρομεσαία επιχείρηση δεν θα μπορέσει να σταθεί βιώσιμη όσο εφαρμόζεται η φοροεπιδρομή. Οι φόροι σκοτώνουν τους φόρους και μοιραία τις επιχειρήσεις και τις θέσεις εργασίας. Θα σας πω όμως ότι γενικότερα αν θέλουμε να μεταρρυθμίσουμε πραγματικά την χώρα οφείλουμε πρώτον να δημιουργήσουμε νέα νομοθεσία ολιγοσέλιδη και ευέλικτη σε όλα τα επίπεδα και δεύτερον να αλλάξουμε και να εξορθολογίσουμε την λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. Βεβαίως προηγείται σίγουρα η μεταρρύθμιση του πολιτικού συστήματος και η ανάδειξη υγειών δυνάμεων και κυρίως από τους «νέους» που δυστυχώς φεύγουν από την Ελλάδα και αυτό πρέπει να σταματήσει. Κι όταν λέω «νέους» εννοώ όσους σκέφτονται και αισθάνονται «νέοι» για να μην περιορίσω την προσφορά σε ηλικιακό και μόνο επίπεδο.

 

-Πάμε και στα δικά σας. Ο προγραμματισμός του Επιμελητηρίου για το 2016 τι περιλαμβάνει;

Τα Επιμελητήρια από το 2014 και μετά βρίσκονται συνεχώς σε μια φάση αβεβαιότητας όσων αφορά τον τρόπο που η πολιτεία παρεμβαίνει με νομοθετικές ενέργειες, οι οποίες και δημιούργησαν ζητήματα στην λειτουργία και τον ρόλο τους. Ήμαστε σε φάση διαμόρφωσης για δεύτερη φορά σε δύο χρόνια νέας επιμελητηριακής νομοθεσίας και δυστυχώς δεν έχουν αποσαφηνισθεί ακόμη πολλά θέματα. Παρόλα αυτά η Κεντρική Ένωση έχει δουλέψει και έχει ενιαία πρόταση για τον νέο νόμο την οποία ευελπιστούμε να υιοθετήσει η πολιτική ηγεσία του αρμόδιου Υπουργείου. Μέσα σε όλα όμως αυτά τα αρνητικά ο φορέας μας προχωρά κανονικά τον προγραμματισμό του για το 2016 αλλά και για τα επόμενα τέσσερα τουλάχιστον χρόνια. Εντός του διμήνου Φεβρουαρίου-Μαρτίου  καταθέτουμε μια σειρά από προτάσεις στα προγράμματα εδαφικής συνεργασίας με εταίρους από την ΕΕ, με τον Δήμο Δράμας για το ΒΑΑ καθώς επίσης και με εταίρους από την Ελλάδα για προγράμματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα με έμφαση στην καινοτομία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Όπως γνωρίζετε έχουμε προχωρήσει τα θέματα καινοτομίας με τον επιταχυντή ιδεών για νέες και υφιστάμενες επιχειρήσεις και ήμαστε στην ευχάριστη θέση να θεωρούμαστε πανελλαδικά  ένα από τα πρώτα Επιμελητήρια στον τομέα. Βελτιώνουμε το portal για την πληροφόρηση των μελών μας καθώς επίσης δημιουργήσαμε και την ηλεκτρονική cloud υπηρεσία direct market για τα μέλη μας καθώς και το filoxeno.com  για τις επιχειρήσεις τουρισμού, εστίασης και αναψυχής που θα τεθεί σε εφαρμογή τέλη Μαρτίου. Επίσης θέτουμε σε εφαρμογή την mobile smart πληροφόρηση με εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα τον Απρίλιο. Συνεχίζουμε επίσης την υποστήριξη των μελών μας και των νέων στην πληροφόρηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Ελπίζουμε με την ολοκλήρωση της νέας Επιμελητηριακής νομοθεσίας μετά τον Απρίλιο να προχωρήσουμε στην υλοποίηση και των υπολοίπων δράσεων που αφορούν εκπαίδευση κατάρτιση, εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές. Βεβαίως η καθημερινότητα μας βρίσκει έτοιμους να παρέμβουμε στα κρίσιμα θέματα που απασχολούν τις επιχειρήσεις μέλη μας όπως κάνουμε πάντα, καθώς επίσης να συνεχίσουμε το μεγάλο έργο υποστήριξης και πληροφόρησης μέσω της νομικής μας υπηρεσίας. Η πύλη μας www.dramanet.gr δίνει μια εικόνα των δράσεων μας καθώς και τις υπηρεσίες μας. Εξάλλου η εφημερίδα σας είναι αποδέκτης των δράσεων μας τακτικά και έχετε γνώση την οποία με την σειρά σας την μεταδίδεται στους αναγνώστες σας και ευχαριστούμε γι αυτό.

 

-Ποιες οι προτεραιότητες για τον νομό Δράμας; Η συζήτηση για τους οδικούς άξονες σας προβληματίζει;

Θα σας υπενθυμίσω ότι συμμετείχαμε ενεργά, ουσιαστικά και αποτελεσματικά στην διαμόρφωση του νέου χωροταξικού πλαισίου της περιφέρειας ΑΜ-Θ, σε συνεργασία με τους φορείς όπως το ΤΕΕ και την ΠΕΔ. Παραδώσαμε ένα πλαίσιο που υιοθετήθηκε με συντριπτική πλειοψηφία από το περιφερειακό συμβούλιο. Ένα πλαίσιο που χαράσσει νέες προοπτικές και ελπίδες. Εκεί περιλαμβάνονται πλέον όλα τα ζητήματα των αναγκαίων υποδομών καθώς και αναπτυξιακές κατευθύνσεις στους οικονομικούς τομείς της ΠΕ Δράμας. Τόσο οι άξονες Ε61 (Καβάλα-Δράμα-Όρια Νομού Σερρών-Προμαχώνας) όσο και ο κλάδος για Αμφίπολη που ενώνεται με τον Ε61 έχουν ενταχθεί στο χωροταξικό πλαίσιο. Μένει η χρηματοδότηση τους την αμέσως επόμενη χρονική περίοδο και σημαντικό ρόλο παίζει η ετοιμότητα των μελετών που υπάρχει καθώς και η πολιτική βούληση. Ο προβληματισμός μου είναι κυρίως να μπορέσει η χώρα να σταθεί και να λειτουργήσει για την απορρόφηση των κονδυλίων, ώστε να προχωρήσουν τα έργα. Επίσης στους τομείς εντάξαμε την Δράμα ως κέντρο οινικού τουρισμού της Περιφέρειας, κάναμε παρέμβαση για την βελτίωση των διαδικασιών για τις εξορυκτικές δραστηριότητες, εντάξαμε την λογική της ίδρυσης ερευνητικού ινστιτούτου μαρμάρου και οίνου σε συνεργασία με το ΔΠΘ και το ΤΕΙ. Εντάξαμε τις κατευθύνσεις για την ΒΙΠΕ και ΒΙΟΠΑ, όπως επίσης και για τους πρωτογενή και τριτογενή τομέα, με προτάσεις που υιοθετήθηκαν τελικά στο σχέδιο. Κάναμε ουσιαστικές παρεμβάσεις. Από την μεριά τους οι δήμοι και η ΠΕΔ είχαν ουσιαστικές προτάσεις που εντάχθηκαν σχεδόν στο σύνολο τους και βοήθησαν και εμάς στην επιτροπή να ανατρέψουμε τις όποιες αστοχίες προϋπήρξαν στην αρχική πρόταση. Σχετικά με το σύνολο των παρεμβάσεων μας θα χρειασθεί από μόνη της μια συνέντευξη και σας παροτρύνω να ανατρέξετε το κείμενο της Β1’ φάσης του χωροταξικού σχεδιασμού. Βεβαίως να σας ενημερώσω ότι θα ήμαστε έτοιμοι και για τα ειδικά χωροταξικά της Βιομηχανίας και του Τουρισμού όταν θα κληθούμε από την πολιτεία να καταθέσουμε τις προτάσεις μας. Ξέρετε ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι ο μπούσουλας, το εργαλείο ανάπτυξης που μαζί με τις χρηματοδοτήσεις, οδηγούν σε επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Αν αλλάξει και το γενικότερο πλαίσιο πολιτικής τότε μπορούμε να πετύχουμε τα μέγιστα. Αυτός είναι φυσικά ο στόχος μας.

 

- Πολύς λόγος γίνεται σε καθημερινή βάση σε τοπικό επίπεδο για ανάπτυξη. Βλέπετε πως γίνονται συντονισμένες προσπάθειες για να επέλθει η ανατροπή της ύφεσης που ταλανίζει τον τόπο εδώ και πολλά χρόνια;

Το τοπικό επίπεδο είναι αναπόσπαστο κομμάτι μιας χώρας, μιας ολόκληρης Ευρώπης. Μόνο που εκτός από το γενικότερα προβλήματα της οικονομίας, αντιμετωπίζει ιδιαίτερα διαχρονικά σοβαρά ζητήματα. Διαπιστώσεις μπορούμε να κάνουμε συνεχώς και μάλιστα ως φορέας αποτυπώνουμε με δείκτες και στατιστικά διαχρονικά την κατάσταση. Δεν μένουμε σε διαπιστώσεις. Ούτε αρκούν προτάσεις για τις προτάσεις με στόχο την εσωτερική κατανάλωση. Χρειάζεται δράση, ρεαλισμός, μεθοδικότητα και τεκμηριωμένη διεκδίκηση. Η ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της οικονομίας του τόπου μπορεί να γίνει και να έχει αποτέλεσμα. Σας προανέφερα για τον μπούσουλα των κατευθύνσεων του χωροταξικού σχεδιασμού. Ας επιδιώξουμε όλοι μας να τον κάνουμε πράξη. Για μας εξωστρέφεια, παραγωγή, καινοτομία, στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων όλων των κλάδων, υποδομές, χρηματοδοτήσεις, θέσεις εργασίας είναι σε ένα πλαίσιο. Όραμα και Βούληση. Συνδυαστική σκέψη και εφαρμογή. Πρωτοτυπία και Γνώση. Ρεαλισμός. Σύνθεση και Τεχνογνωσία. Αισιοδοξία και εργασία. Συνεργασία και κατανόηση. Αυτά μπορούν να κάνουν την διαφορά.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ