Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Κωνσταντίνος Παράσχου

Μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας - Πρόεδρος Ν.Ε. Δράμας ΤΕΕ

1 σχόλιο

 

«Καλούμε του συναδέλφους μας να συμμετέχουν και να ψηφίσουν «Μηχανικούς Δράμας» στις εκλογές στις 20 Νοεμβρίου, για να διεκδικήσουμε μαζί ένα ενωτικό και σύγχρονο ΤΕΕ, με ουσιαστική παρέμβαση στους Μηχανικούς και την Κοινωνία. Πιστεύουμε ότι η ενεργή συμμετοχή όλων αποτελεί βασική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων μας. Όλοι μαζί μπορούμε!» αναφέρει ο Κωνσταντίνος Παράσχου , μέλος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ  Ανατολικής Μακεδονίας και Πρόεδρος της Ν.Ε. Δράμας του ΤΕΕ. Αναφέρει ότι η εκμηδένιση της οικοδομικής δραστηριότητας έχει οδηγήσει σε δραματική αύξηση της ανεργίας, που σε συνδυασμό με τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές και τους υψηλούς συντελεστές φορολογίας έχει δημιουργήσει πλέον σοβαρά θέματα επιβίωσης τ ων μηχανικών. Τονίζει ότι ο διευρωπαϊκός άξονας Ε61 με τους συνδετήριους άξονες του αποτελεί ενιαίο αναπτυξιακό εργαλείο για τον νομό Δράμας. Τέλος θεωρεί  πολύ σημαντική την εξέλιξη της συζήτησης που ξεκίνησε με το χωροταξικό σχεδιασμό, όπου επετεύχθη η συναντίληψη μεταξύ των νομών Καβάλας και Δράμας (δίπολο Καβάλα-Δράμα) για το αναπτυξιακό όραμα της περιοχής.

 

-Ως πρόεδρος του ΤΕΕ Δράμας αντιπροσωπεύετε τους διπλωματούχους μηχανικούς της Δράμας. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζετε;

Ο κλάδος μας τα τελευταία χρόνια περνάει ένα σημείο καμπής, καθοριστικό για το μέλλον του. Η εκμηδένιση της οικοδομικής δραστηριότητας έχει οδηγήσει σε δραματική αύξηση της ανεργίας, που σε συνδυασμό με τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές και τους υψηλούς συντελεστές φορολογίας έχει δημιουργήσει πλέον σοβαρά θέματα επιβίωσης των συναδέλφων. Η κατάσταση αυτή στους νέους μηχανικούς είναι ακόμα χειρότερη και οδηγεί σε μαζικές διαγραφές από τα μητρώα του ΤΕΕ και αναζήτηση εργασίας σε χώρες του εξωτερικού.

 

-Χιλιάδες μηχανικοί έχουν μείνει άνεργοι, υποαπασχολούνται ή έχουν μεταναστεύσει. Έχει μέλλον το επάγγελμά σας και τι πρέπει να γίνει για «αναστηθεί» ξανά;

Θεωρώ ότι οι εποχές της μεγάλης ανοικοδόμησης της χώρας έχουν παρέλθει προ πολλού. Δυστυχώς η πλειοψηφία των μηχανικών υποαπασχολείται ή είναι άνεργοι. Στο σημείο που είμαστε σήμερα μόνο μέσω της επανεκκίνησης της οικονομίας μπορούμε να ελπίζουμε στην αλλαγή του τοπίου. Για να γίνει αυτό απαιτείται μια σειρά Δημόσιων και Ιδιωτικών επενδύσεων που θα τονώσουν την οικονομία και θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και στο επάγγελμα του μηχανικού. Υπάρχουν μεγάλα έργα που πρέπει να γίνουν στη χώρα, ενώ αντικείμενα όπως το φυσικό αέριο και η εξοικονόμηση ενέργειας θα απασχολήσουν τον κλάδο αρκετά στο μέλλον. Βασικό στοιχείο για να βελτιωθεί η κατάσταση είναι η μείωση της φορολογίας των ακινήτων και φυσικά να ανοίξει η στρόφιγγα της χρηματοδότησης από τις τράπεζες και για αγορά ακινήτων.

 

-«Οι νέοι μηχανικοί, επιλέγουν πλέον μαζικά την αναζήτηση αξιοπρεπούς εργασίας και αμοιβής εκτός της χώρας». Έχουμε στοιχεία για τον αριθμό των μηχανικών που έφυγαν έξω;

Δεδομένου του υψηλού μορφωτικού επιπέδου των αποφοίτων των ελληνικών πολυτεχνείων και των επιπλέον εφοδίων που διαθέτουν (μεταπτυχιακά, διδακτορικά) οι Έλληνες μηχανικοί μαζί με τους υπόλοιπους επιστήμονες δυστυχώς αποτελούν το μεγαλύτερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας. Όλο και περισσότεροι είναι οι συνάδελφοι μας που αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον σε χώρες του εξωτερικού, με τον αριθμό να προσεγγίζει τους 4000 μηχανικούς το χρόνο, φυσικά με αυξανόμενους ρυθμούς. Τα στοιχεία μεταβάλλονται διαρκώς και δεν είναι ακριβώς γνωστά. Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι επιστημονικό προσωπικό εκπαιδευμένο με χρήματα του ελληνικού κράτους διαρρέει προς ξένες χώρες για να προσφέρει τις υπηρεσίες του, δυστυχώς χωρίς καμία προσπάθεια ακόμη από πλευράς της Πολιτείας να ανακοπεί η ροή αυτή.

 

-Το ασφαλιστικό, υποστηρίζετε, οδηγεί σε αφανισμό τους μηχανικούς; Τώρα που εφαρμόζεται το νέο καθεστώς επιμένετε στην κριτική σας; Ικανοποιημένος από τον τρόπο που αντέδρασε το ΤΕΕ;

Εδώ και χρόνια όπως γνωρίζετε παλεύουμε για το ασφαλιστικό, ένα αγκάθι για το επάγγελμα του μηχανικού, μιας και οι ασφαλιστικές εισφορές είναι πολύ υψηλές οδηγώντας τους συναδέλφους εκτός επαγγέλματος. Το νέο ασφαλιστικό φαίνεται να επιδεινώνει την κατάσταση αφού πλέον οι εισφορές ανέρχονται στο 38,5 % του εισοδήματος και σε συνδυασμό με την υψηλή φορολογία, την προκαταβολή φόρου, το τέλος επιτηδεύματος, την εισφορά αλληλεγγύης και του λοιπούς έμμεσους φόρους λειτουργεί σαν ταφόπλακα στο επάγγελμα μας. Να τονίσουμε ότι δεν ξέρουμε ακόμη την τελική κατάληξη του νόμου, δεδομένου ότι θα πρέπει να εκδοθούν περί των 70 Υπουργικών αποφάσεων και Προεδρικών Διαταγμάτων προκειμένου να τεθεί σε λειτουργία. Το ΤΕΕ την περίοδο που μας πέρασε οργάνωσε ίσως από τις πιο μαζικές κινητοποιήσεις στην ιστορία του σε όλη την Ελλάδα, κάτι το οποίο πραγματοποιήθηκε εξίσου επιτυχημένα και στο Περιφερειακό τμήμα Ανατολικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με τους υπόλοιπους επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς. Δεδομένης της αδιαλλαξίας της κυβέρνησης κάναμε το καλύτερο δυνατό, και θα επιδιώξουμε με τον καιρό να πετύχουμε ακόμα περισσότερα.

 

-Και με την Τράπεζα την Attica Bank που είναι μέτοχος το ΤΣΜΕΔΕ τι γίνεται;

Μέχρι αυτή την στιγμή που μιλάμε το ΤΣΜΕΔΕ έχει επενδύσει πάρα πολλά χρήματα από τα αποθεματικά των ασφαλισμένων του στην τράπεζα, σε επάλληλες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, το ποσό αυτό ανέρχεται περίπου στα 800 εκ. ευρώ τα τελευταία χρόνια. Αυτό έχει δημιουργήσει πολλές αμφιβολίες και ενστάσεις για την επένδυση και το μέγεθος του ρίσκου που παίρνει το ταμείο. Ειδικότερα μετά και τα τελευταία δημοσιεύματα που αφορούν την εγγυοδοσία συγκεκριμένων προσώπων μέσω της Τράπεζας Αττικής, δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά για τον τρόπο διαχείριση της. Το ΤΕΕ κεντρικά έχει ζητήσει τον πλήρη έλεγχο των πεπραγμένων, ώστε να γνωρίζουν οι μηχανικοί τι έγινε επιτέλους με τα χρήματα τους και να προχωρήσει ο καταλογισμός ευθυνών. Υπήρχαν φορείς μέσα στο ΤΕΕ που αντέδρασαν στην συγκεκριμένη τοποθέτηση και τώρα δικαιώνονται. Αυτό που θα είχε σημασία να συζητηθεί είναι αν τα χρήματα που δόθηκαν στην τράπεζα θα μπορούσαν να είχαν αξιοποιηθεί σε άλλους τομείς, γιατί όχι και στην μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των ίδιων των ασφαλισμένων.

 

-H οικονομία βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Τι περιμένετε από το πολιτικό σύστημα ώστε να επιστρέψει η χώρα σε ανάπτυξη;

Η κατάσταση δυστυχώς φαίνεται να χειροτερεύει και δεν είναι ευοίωνα τα σημάδια για την οικονομία. Το πολιτικό σύστημα πρέπει να αναζητήσει ένα επιτυχημένο συνδυασμό δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων για την επανεκκίνηση της οικονομίας, με πρωταρχικό στόχο τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την μείωση της ανεργίας. Ταυτόχρονα να επιλύσει χρόνια προβλήματα πολυνομίας και  γραφειοκρατίας και να εφαρμόσει σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα όπου θα μεταφερθούν όλα τα διαθέσιμα δεδομένα δόμησης, χρήσεων γης και θεσμικών γραμμών (δασικά δεδομένα, αρχαιολογικοί χώροι, αιγιαλός κτλ), ώστε να μειωθεί ο απαιτούμενος χρόνος αδειοδοτήσεων και να διευκολυνθούν οι μελλοντικές επενδύσεις στη χώρα. Απαιτείται για αυτό συνεχής συνεργασία της Κυβέρνησης με τους αναπτυξιακούς φορείς και τα επιμελητήρια στον κοινό στόχο της εξόδου της χώρας από την σημερινή δύσκολη κατάσταση.

 

-Η εκκίνηση του νέου ΕΣΠΑ και του αναπτυξιακού πακέτου είναι η τελευταία ευκαιρία επιβίωσης των ενεργών επιχειρήσεων του κλάδου. Τρέχει ή κόλλησε το νέο ΕΣΠΑ;

Δυστυχώς το τελευταίο χρονικό διάστημα μόνο ακούμε για το νέο ΕΣΠΑ χωρίς να προκηρύσσονται νέες δράσεις ή τουλάχιστον με τον ρυθμό που θα έπρεπε. Μέσω του νέου προγράμματος μπορεί να ενισχυθεί πληθώρα επιχειρηματικών δραστηριοτήτων υφιστάμενων και νέων, που θα ενσωματώνουν την καινοτομία και την έξυπνη εξειδίκευση στο αντικείμενο της επένδυσης τους. Στο κομμάτι αυτό οι μηχανικοί μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις συμβουλευτικά να ενσωματώσουν τις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία στις επιχειρηματικές τους δράσεις.

 

-Συμπληρώσατε τρία χρόνια στην Προεδρία του ΤΕΕ Δράμας ενώ συμμετέχετε στην Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ. Ποιος είναι ο απολογισμός που κάνετε όσον αφορά το έργο και τις πρωτοβουλίες σας;

Το έργο της τριετίας αυτής είναι αποτέλεσμα μιας συλλογικής προσπάθειας πολλών συναδέλφων που ξεκίνησε βέβαια το 2006. Πετύχαμε την αναμόρφωση της Νομαρχιακής επιτροπής Δράμας, ενεργοποιώντας τις Μόνιμες Επιτροπές και συστήνοντας Ομάδες Εργασίας που ασχολήθηκαν με θέματα του νομού μας. Διατηρήσαμε και ενισχύσαμε το γραφείο της Δράμας με καθημερινή υποστήριξη των συναδέλφων, κόντρα στις φωνές που μιλούσαν ακόμα και για κλείσιμο του λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Αγωνιστήκαμε και πετύχαμε την ισοτιμία στα όργανα άσκησης διοίκησης του Τμήματος, αλλά και στην διανομή των πόρων σε Δράμα και Καβάλα. Φέραμε τους μηχανικούς πιο κοντά στην Νομαρχιακή Επιτροπή, δηλαδή πιο κοντά στο Τμήμα ενεργοποιώντας το 40% του δυναμικού των Μηχανικών στην Ανατολική Μακεδονία. Συμμετείχαμε στις αγωνιστικές κινητοποιήσεις για το ασφαλιστικό με μαζική συμμετοχή συναδέλφων. Συνεργαστήκαμε και κινητοποιήσαμε τους τοπικούς φορείς για τη διαμόρφωση των προτάσεων για την περιοχή μας, ώστε να ενσωματωθούν στον περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό όλες οι αναπτυξιακές δυνατότητες και προοπτικές και να καταγραφούν τα απαιτούμενα μεγάλα και μικρά έργα υποδομής. Μεγάλο βάρος δόθηκε να ανατρέψουμε την πρόταση της μελέτης που άφηνε την Δράμα έξω από την χάραξη του διευρωπαϊκού άξονα Ε61. Τελικά καταφέραμε με την συμμετοχή του προέδρου του Τμήματος του Δημήτρη Κυριαζίδη στην ειδική επιτροπή που συνέστησε ο Περιφερειάρχης για την σύνθεση της εισήγησης προς το Περιφερειακό Συμβούλιο, να συμπεριληφθούν όλα τα απαιτούμενα έργα για την Δράμα και την Καβάλα.

 

-Το τελευταίο χρονικό διάστημα κυριαρχεί σε τοπικό επίπεδο το θέμα των οδικών αξόνων. Πόσο σας προβληματίζει η εξέλιξη; Μπορούμε να αισιοδοξούμε;

Θεωρούμε πολύ σημαντική την εξέλιξη της συζήτησης που ξεκίνησε με το χωροταξικό σχεδιασμό, όπου επετεύχθη η συναντίληψη μεταξύ των νομών Καβάλας και Δράμας (δίπολο Καβάλα-Δράμα) για το αναπτυξιακό όραμα της περιοχής. Στο όραμα αυτό περιλαμβάνονται και όλα τα μεγάλα έργα οδικών αξόνων τα οποία μας αφορούν. Ειδικότερα μπορούμε να αναφέρουμε τα σημαντικότερα συγκοινωνιακά  έργα, όπως ακριβώς συμπεριλαμβάνονται στην απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για το χωροταξικό σχεδιασμό και αφορούν την περιοχή μας: α) ο διευρωπαϊκός άξονας Ε61 που συνδέει τον Προμαχώνα με το λιμάνι της Καβάλας, β) η σιδηροδρομική σύνδεση Τοξότες-Λιμάνι Καβάλας, γ) η σύνδεση του Ε61 με την Εγνατία οδό στην Αμφίπολη, δ) η Περιμετρική της Καβάλας και ε) η βελτίωση του άξονα Δράμα-Εξοχή. Ως  σημαντικότερο έργο εξ’ αυτών θεωρούμε τον Ε61 ο οποίος συνδέοντας το λιμάνι της Καβάλας με τους διευρωπαϊκούς άξονες, δημιουργεί προοπτικές για εμπορικές και τουριστικές ροές προς την περιοχή μας. Το έργο αυτό διαιρείτε σε τρία τμήματα, το Καβάλα-Δράμα, το Δράμα-Ν. Μπάφρα και το Ν. Μπάφρα-Σέρρες. Το πιο ώριμο μελετητικά αυτήν την στιγμή είναι το τμήμα Καβάλα-Δράμα, το οποίο έχει ιδιαίτερη σημασία για την δυναμική του διπόλου Καβάλα-Δράμα. Το πρόβλημα στην ολοκλήρωση της μελέτης στο τελευταίο τμήμα της στην περιοχή του Σταυρού Καβάλας είναι πολύ αρνητική εξέλιξη για την παράδοση μιας ολοκληρωμένης μελέτης. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί το μεγαλύτερο σχεδιαζόμενο έργο στην Περιφέρεια μας, το οποίο δεν είναι ενταγμένο σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης, εννοώντας το Τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου το οποίο είναι και το μόνο που μπορεί να το χρηματοδοτήσει. Ο στόχος μας είναι να υπάρχει ώριμη και ολοκληρωμένη μελέτη, ώστε στην εξέλιξη του νέου ΕΣΠΑ να πιέσει τόσο η τοπική κοινωνία (Δράμα-Καβάλα) όσο και ολόκληρη η Περιφέρεια για την ένταξη του, θεωρώντας το βασικό αναπτυξιακό διάδρομο. Δυστυχώς υπάρχουν φωνές που μάλλον δεν θέλουν την ολοκλήρωση της μελέτης.

 

-Τελικά ποια είναι η θέση του ΤΕΕ για τους άξονες; Ποιο δρόμο θεωρείται ως προτεραιότητα;

Η δική μας θέση σαν Τεχνικό Επιμελητήριο είναι ότι ο διευρωπαϊκός άξονας Ε61 με τους συνδετήριους άξονες του αποτελεί ενιαίο αναπτυξιακό εργαλείο, του οποίου η δυναμική μειώνεται ή εξαλείφεται στην περίπτωση της τμηματικής θεώρησης του. Επομένως το οποιοδήποτε δίλλημα, αποτελεί ακύρωση της περιφερειακής ολοκλήρωσης και διατήρηση των υφιστάμενων οικονομικών, αναπτυξιακών και κοινωνικών αποκλεισμών. Προτεραιότητα αποτελεί η ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων μελετών του παραπάνω έργου με ταυτόχρονη πίεση των φορέων για ανεύρεση χρηματοδότησης και δημοπράτηση του βάσει μελετητικής ωριμότητας.

 

-Η συνεργασία σας με τους φορείς σας ικανοποιεί;

Το περασμένο χρονικό διάστημα έγινε μεγάλη προσπάθεια και τελικά πρόοδος, για την συνεργασία με τους τοπικούς φορείς. Σταθμό στην συνεργασία αυτή αποτελεί η διαμόρφωση κοινών θέσεων για τον χωροταξικό σχεδιασμό στην περιοχή μας. Η επιτυχία αυτή δημιουργεί ασφαλή αφετηρία για την επίτευξη μεγαλύτερων στόχων για την περιοχή μας. Κανένας δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα, τις όποιες δυσκολίες η δυναμική της κοινής συνεργασίας θα τις αφήσει πίσω. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε όλοι στην κατεύθυνση της κοινής δράσης, γιατί θεωρώ ότι όλοι μαζί μπορούμε μετά από ουσιαστικό και ειλικρινή διάλογο να άρουμε χρόνιες υστερήσεις.

 

-Και με την κεντρική κυβέρνηση; Λαμβάνονται υπόψη οι θέσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου;

Αν και το Τεχνικό Επιμελητήριο αποτελεί τον τεχνικό σύμβουλο της πολιτείας, και θα έπρεπε να εμπιστεύεται τις εισηγήσεις του για θέματα που αφορούν την παραγωγή του τεχνικού έργου και την ανάπτυξη, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα κυρίως κατά την περίοδο κυβερνητικών αλλαγών. Εδώ χάνεται πολύτιμος χρόνος προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη και η συνεργασία. Το ΤΕΕ είναι εδώ για να προσφέρει και θα προσφέρει στην εκάστοτε κυβέρνηση την τεχνογνωσία που διαθέτει, για την ολοκλήρωση του έργου της.

 

-Κύριε Πρόεδρε ποιες οι εξελίξεις που έχουμε σχετικά με τον αγωγό ΤΑΡ;

Ο ΤΑΡ αποτελεί ένα πολύ σημαντικό, στρατηγικής σημασίας ενεργειακό έργο, που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας στην δύσκολη αυτή οικονομική συγκυρία για τον τόπο. Βρισκόμαστε στη φάση της υλοποίησης του έργου και υπάρχουν κάποια προβλήματα στην περιοχή μας, κυρίως όσον αφορά την διέλευση του αγωγού από την περιοχή Ζυγού-Φιλίππων και στον σταθμό συμπίεσης στις Σέρρες. Τα όποια προβλήματα ευελπιστούμε να ξεπεραστούν σύντομα και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

 

-Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;

Βρισκόμαστε στην πιο δύσκολη περίοδο για τον κλάδο μας, με τους μηχανικούς να αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης. Ενδεχομένως πολλοί συνάδελφοι μας να θεωρούν ότι ο φορέας δεν τους στήριξε επαρκώς σε αυτήν την δύσκολη φάση και οδηγούνται σε αποχή από τις επερχόμενες εκλογικές διαδικασίες. Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι ότι οι εκλογές αποτελούν ευκαιρία για ανανέωση των εκπροσωπήσεων, επιλογή των καλύτερων προσώπων και παρατάξεων, για την επίλυση των μικρότερων ή μεγαλύτερων προβλημάτων. Έχουμε πετύχει στην Δράμα την ενότητα και την συνεργασία, η οποία μας βοηθάει να διεκδικούμε την ισοτιμία στην παρουσία στο τμήμα Ανατολικής Μακεδονίας προς όφελος των Μηχανικών της Δράμας προς όφελος των Μηχανικών της Αν. Μακεδονίας. Καλούμε του συναδέλφους μας να συμμετέχουν και να ψηφίσουν «Μηχανικούς Δράμας» στις εκλογές στις 20 Νοεμβρίου, για να διεκδικήσουμε μαζί ένα ενωτικό και σύγχρονο ΤΕΕ, με ουσιαστική παρέμβαση στους Μηχανικούς και την Κοινωνία. Πιστεύουμε ότι η ενεργή συμμετοχή όλων αποτελεί βασική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων μας. Όλοι μαζί μπορούμε!

 

 


Σχόλια (1)

νικος - Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016 στις 10:18
kaλη επιτυχια στις εκλογες...

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ