Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Δημήτρης Κυριαζίδης

Πρόεδρος ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας

«Τα τελευταία χρόνια της κρίσης, 2014-2016, περίπου τέσσερεις χιλιάδες μηχανικοί το χρόνο ξενιτεύονται προκειμένου να αναζητήσουν την επαγγελματική τους ανάπτυξη στο εξωτερικό», αναφέρει ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας Δημήτρης Κυριαζίδης. Όπως τονίζει συγκυρία είναι σίγουρα η δυσκολότερη για τον κλάδο, αφού η κατάσταση  συνεχώς επιδεινώνεται ως αποτέλεσμα της οικονομικής ύφεσης στην οποία βυθίζεται η χώρα. Τέλος υπογραμμίζει ότι η νέα διοίκηση του ΤΕΕ -ΑΜ, που προέκυψε σε συνέχεια της εκλογικής διαδικασίας της 20ης Νοεμβρίου 2016, με νέα και παλαιά πρόσωπα, με ανανεωμένες δεσμεύσεις και δυνάμεις, θα εργαστεί  εντατικά, προκειμένου να ανταποκριθεί στην ευθύνη που ανέλαβε.

- Ξεκίνησε η δεύτερη θητεία σας στην Προεδρία του ΤΕΕ Τμήμα Ανατολικής Μακεδονίας. Σίγουρα η συγκυρία είναι πολύ δύσκολη και τα προβλήματα πάρα πολλά....

Μου δίνετε αμέσως με το ερώτημά σας την ευκαιρία να ευχαριστήσω ξανά τους συναδέλφους  μηχανικούς που στις γενικές εκλογές του ΤΕΕ της 20ης Νοεμβρίου στήριξαν την παράταξή μας «ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΔΡΑΜΑΣ» για το Τμήμα Ανατολικής Μακεδονίας και τους συναδέλφους της παράταξής μας και της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ-ΑΜ που με εξέλεξαν ξανά στην Προεδρεία του Τμήματος. Η εμπιστοσύνη αυτή είναι για μένα και τους άλλους συναδέλφους που εκλέχτηκαν στην Διοικούσα Επιτροπή μεγάλη τιμή, που την αναλαμβάνουμε ως ευθύνη για να εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις για συμβολή προς την κατεύθυνση επίλυσης προβλημάτων του κλάδου τοπικά και γενικά και για να υπηρετήσουμε με επάρκεια στην περιοχή μας τον θεσμικό ρόλο του ΤΕΕ, δηλαδή αυτόν του τεχνικού συμβούλου της πολιτείας. Η συγκυρία είναι σίγουρα η δυσκολότερη για τον κλάδο, μία αναφορά που επαναλαμβάνουμε συνέχεια τα τελευταία χρόνια, αφού η κατάσταση του κλάδου συνεχώς επιδεινώνεται ως αποτέλεσμα της οικονομικής ύφεσης στην οποία βυθίζεται η χώρα.

-Ως πρόεδρος του ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας αντιπροσωπεύετε τους διπλωματούχους μηχανικούς της Δράμας και Καβάλας. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζεται ως κλάδος;

Το μεγάλο πρόβλημα συνολικά για τον κλάδο μας είναι η έλλειψη αντικειμένου απασχόλησης και η ανεργία, μια ιδιότυπη ανεργία που δεν αναγνωρίζεται και πλήττει τους μηχανικούς βαρύτατα από την αρχή της κρίσης. Βρισκόμαστε σε μία κατάσταση όπου η συρρίκνωση του αντικειμένου εργασίας συνδυαζόμενο με τις υψηλές φορολογικές και ασφαλιστικές επιβαρύνσεις θέτει εκτός επαγγέλματος όλο και μεγαλύτερο αριθμό συναδέλφων. Με την τρέχουσα κατάσταση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων η κανονική άσκηση του επαγγέλματος για τον ελεύθερο επαγγελματία μηχανικό και επιχειρηματία γενικότερα γίνεται αντικίνητρο.

 

-Χιλιάδες μηχανικοί έχουν μείνει άνεργοι, υποαπασχολούνται ή έχουν μεταναστεύσει. Έχει μέλλον το επάγγελμά σας και τι πρέπει να γίνει για «αναστηθεί» ξανά;

Το επάγγελμα του μηχανικού είναι άμεσα συνδεδεμένο με την οικονομική ανάπτυξη και τις επενδύσεις, δημόσιες και ιδιωτικές. Ο κλάδος θα επανέλθει ξανά σε παραγωγική κατάσταση με την επάνοδο της χώρας στην κανονικότητα και στην ανάπτυξη και με την έλευση επενδύσεων, που εξ’ αντικειμένου απαιτούν τεχνικό έργο σε μελέτες, σε κατασκευές, σε επιβλέψεις, σε ελέγχους, σε αδειοδοτήσεις, στην έρευνα και την λειτουργία. Όμως και μέσα στην κρίση πολλά θα μπορούσαν να γίνουν για διευκόλυνση των διαδικασιών και την δραστική μείωση της γραφειοκρατίας και κατά συνέπεια του κόστους που αυτή επιφέρει, με την όλο και μεγαλύτερη εισαγωγή ηλεκτρονικών διαδικασιών στις αδειοδοτήσεις και με την ανάπτυξη και μεταφορά σε ψηφιακό υπόβαθρο όλων των δεδομένων δόμησης χρήσεων γης και λοιπών θεσμικών γραμμών. Δεν θα επεκταθώ αναλυτικά, όμως  όλες οι προτάσεις μας έχουν κατατεθεί επανειλημμένα στις κυβερνήσεις.

-«Οι νέοι μηχανικοί, επιλέγουν πλέον μαζικά την αναζήτηση αξιοπρεπούς εργασίας και αμοιβής εκτός της χώρας». Έχουμε στοιχεία για τον αριθμό των μηχανικών που έφυγαν έξω;

Τα τελευταία χρόνια της κρίσης, 2014-2016, περίπου τέσσερεις χιλιάδες μηχανικοί το χρόνο ξενιτεύονται προκειμένου να αναζητήσουν την επαγγελματική τους ανάπτυξη στο εξωτερικό. Αν προσθέσουμε και τις τρείς περίπου χιλιάδες που είχαν φύγει από την Ελλάδα μέχρι το 2013 ξεπερνάμε τις δεκαπέντε χιλιάδες μηχανικούς. Είναι μεγάλη απώλεια δημιουργικής δύναμης για μια χώρα που αναμένει την ανάπτυξη. Οι συνάδελφοι, περιζήτητοι κατά κανόνα και άριστα εκπαιδευμένοι από τις Ελληνικές Πολυτεχνικές Σχολές θα προσφέρουν τις γνώσεις τους και τη δημιουργική τους ικανότητα για την ανάπτυξη άλλων χωρών. Είναι μεγάλη και ίσως μη αναστρέψιμη αιμορραγία.

-Το ασφαλιστικό, υποστηρίζετε, οδηγεί σε αφανισμό τους μηχανικούς; Τώρα που εφαρμόζεται το νέο καθεστώς επιμένετε στην κριτική σας; Ικανοποιημένος από τον τρόπο που αντέδρασε το ΤΕΕ;

Την εποχή της κρίσης το ασφαλιστικό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον κλάδο μας μετά την ανεργία. Ήδη με το παλαιό καθεστώς, το ασφαλιστικό ήταν μόνιμο θέμα διεκδικήσεων για πάρα πολλά χρόνια από τις Κυβερνήσεις, για μείωση των υψηλών εισφορών, για γενναίες διευκολύνσεις αποπληρωμής οφειλομένων, για αναγνώριση της ανεργίας και για προνοιακές παροχές, δεδομένου ότι είχαμε ένα  υγιές σε όλους σχεδόν τις παραμέτρους Ταμείο, το ΤΣΜΕΔΕ, το οποίο είχε όλες τις δυνατότητες αλλά και τις θεσμικές προβλέψεις για να τις παράσχει.Αντί αυτού και οι τότε ασφαλιστικές  υποχρεώσεις με τη αδυναμία αποπληρωμής τους και την επακόλουθη έλλειψη ασφαλιστικής ενημερότητας έθεταν εκτός επαγγέλματος  ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό συνάδελφων.Σήμερα η κατάσταση συνεχίζει να είναι δραματική και χειροτερεύει, οι ασφαλιστικές εισφορές των μηχανικών εξίσου υψηλές και με φορολογική πλέον λογική και προσαυξημένες με τα αναδρομικά του Ν.3986/2011, έχουν χάσει την ανταποδοτικότητά τους, και προστιθέμενες στις αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις κάνουν την κανονική άσκηση του επαγγέλματος αντικίνητρο και ευνοούν την εισφοροαποφυγή και φοροδιαφυγή και στην έξοδο τελικά από το επάγγελμα  ή τη χώρα.Το ασφαλιστικό-φορολογικό συνεχίζει να εξοντώνει την δημιουργικότητα και την παραγωγική διαδικασία και μέσα στα μεγάλα θύματα αυτής της κατάστασης είναι και ο κλάδος των μηχανικών.

Επιπλέον η αδυναμία εύκολης και ομαλής οργανωτικής μετάβασης στην νέα κατάσταση του Ν.4387/2016 επιτείνει σοβαρά τα προβλήματα.Το ΤΜΕΔΕ ο διάδοχος φορέας του ΤΣΜΕΔΕ στον τομέα εγγυοδοσίας-πιστοδοσίας των μηχανικών και εργοληπτών δημοσίων έργων δεν έχει επιχορηγηθεί από το ασφαλιστικό σύστημα με τους αναγκαίους πόρους, παρόλο που το ΤΣΜΕΔΕ εισέφερε στον ΕΦΚΑ, τα 2,5 δις ευρώ των αποθεματικών του, αλλά δεν έχει ακόμη και την οργανωτική δυνατότητα να παρέχει τις υπηρεσίες και τον σκοπό που προβλέπεται να υπηρετήσει, αδυνατεί δε να χορηγεί αυτή τη στιγμή εγγυητικές επιστολές.Το ΤΕΕ, όπως και οι άλλοι επαγγελματική κλάδοι του ΕΤΑΑ, δεδομένων των συνθηκών έκανε ότι μπορούσε αντιδρώντας στην απορρόφηση και διάλυση του ΤΣΜΕΔΕ, με κινητοποιήσεις του κλάδου, συμμετέχοντας ενεργά και πρωτοστατώντας σε όλες τις κοινωνικές και συλλογικές διαμαρτυρίες, κεντρικά και τοπικά, με παραστάσεις και με υπομνήματα περιγράφοντας τις συνέπειες για τον κλάδο και την οικονομία και από το νέο ασφαλιστικό, αλλά όπως και όλοι οι αντιδρώντες κλάδοι εργαζομένων και επαγγελματιών δεν εισακούστηκε.

-Και με την Τράπεζα την Attica Bank που είναι μέτοχος το ΤΣΜΕΔΕ τι γίνεται;

Η συμμετοχή του ΤΣΜΕΔΕ στην Attica Bank απορρόφησε τεράστιους πόρους, περίπου 800 εκ. ευρώ από τις εισφορές των μηχανικών και από το ασφαλιστικό μας σύστημα, χωρίς να προσφέρει ουσιαστικά στον κλάδο, την ίδια εποχή που η καθημερινότητα του επαγγέλματος και οι ασφαλιστικές υποχρεώσεις γινόταν αβίωτες για τους συναδέλφους. Το ΤΕΕ που πλειοψηφικά είχε ταχθεί υπέρ αυτής της συμμετοχής προσβλέποντας στον αναπτυξιακό ρόλο της Τράπεζας, έχει ζητήσει τώρα τον πλήρη διαχειριστικό έλεγχο, να λάβει γνώση του ελέγχου αυτού και την απόδοση ευθυνών εάν υπάρχει κακοδιαχείριση.Εάν η Attica Bank θα συμβάλει στην αναπτυξιακή διαδικασία ή θα βοηθήσει τον κλάδο μας με τους πόρους του οποίου συγκρότησε κατά πλειοψηφία το μετοχικό της κεφάλαιο αναμένεται να το δούμε.

-H οικονομία βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Τι περιμένετε από το πολιτικό σύστημα ώστε να επιστρέψει η χώρα σε ανάπτυξη;

Να αφουγκραστεί την κοινωνία, να συνεργαστεί σε εθνικούς στόχους συμπεριλαμβανομένης της εξόδου από την οικονομική κρίση, να ακούσει τους παραγωγικούς φορείς και τις προτάσεις τους, να δημιουργήσει ευνοϊκό επενδυτικό κλίμα με σταθερούς όρους, διαφάνεια και αξιοκρατία. Να επενδύσει στη γνώση και την καινοτομία και να πάψει να καταπιέζει την δημιουργικότητα με την γραφειοκρατία.

-Η εκκίνηση του νέου ΕΣΠΑ και του αναπτυξιακού πακέτου είναι η τελευταία ευκαιρία επιβίωσης των ενεργών επιχειρήσεων του κλάδου. Τρέχει ή κόλλησε το νέο ΕΣΠΑ;

Οι πόροι, τα έργα και οι δράσεις του νέου ΕΣΠΑ θα δώσουν επαγγελματικό αντικείμενο σε πολλούς κλάδους μεταξύ των οποίων και στους μηχανικούς, θα υλοποιήσουν αναγκαία έργα, θα αναδείξουν πλεονεκτήματα των περιοχών μας, θα βοηθήσουν δράσεις καινοτομίας, τη λειτουργία και επέκταση ή επανασχεδιασμό επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων, θα καλύψουν ανάγκες απασχόλησης, θα υποστηρίξουν κοινωνικές ανάγκες, κλπ, και θα κινήσουν την οικονομία με τη σωστή επιλογή και μόχλευση, αλλά δεν φτάνουν για την επενδυτική αλλαγή που χρειάζεται η χώρα και η περιοχή μας. Πρέπει να συμπληρωθεί  μετά τις θυσίες και με το αναγκαίο επενδυτικό κλίμα.Η εμπειρία ότι κάθε πρόγραμμα καθυστερεί στο ξεκίνημα δεν έχει ανατραπεί. Στην προκειμένη περίπτωση με τις αιρεσιμότητες σε διάφορες μακροχρόνιες ή τρέχουσες θεσμικές υστερήσεις, μπορεί να υπάρχει μεγαλύτερη καθυστέρηση, αλλά τα προγράμματα θα τρέξουν και θα συμβάλλουν κατά το αναμενόμενο.

-Το τελευταίο χρονικό διάστημα κυριαρχεί σε τοπικό επίπεδο το θέμα των οδικών αξόνων. Πόσο σας προβληματίζει η εξέλιξη; Μπορούμε να αισιοδοξούμε; Ποιο δρόμο θεωρείται ως προτεραιότητα;

Η θέση μας για τους οδικούς άξονες καταγράφηκε στην πρότασή μας για το χωροταξικό της Περιφέρειας ΑΜΘ, πρόταση που έγινε τελικά και πρόταση της Περιφέρειας.Ο κάθετος οδικός άξονας Ε61 που ανήκει στο αναλυτικό διευρωπαϊκό δίκτυο, αναγνωρίζεται ως βασικός αναπτυξιακός άξονας της Περιφέρειάς μας, συνδέοντας το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας Φίλιππος Β’, την Καβάλα και την Δράμα με τις Σέρρες και τον κύριο διευρωπαϊκό διάδρομο  ΙV (East-East Med), και μέσω αυτού με την ενδοχώρα της Βαλκανικής και την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Κατά συνέπεια για εμάς ως φορέα το σύνολο του οδικού άξονα Ε61 από τον κόμβο του Αγίου Σίλα της Εγνατίας Οδού μέχρι τον νέο κόμβο του Λευκώνα του άξονα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνα είναι προτεραιότητα. Μια προτεραιότητα που στηρίζεται από τους φορείς των δύο νομών  και την Περιφέρεια. Δεν έχει περάσει όμως στον Εθνικό Προγραμματισμό μέσω του  οποίου μπορεί να χρηματοδοτηθεί, ούτε στον προγραμματισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, παρά το γεγονός ότι μεγάλα τμήματά του  έχουν σημαντική μελετητική ωριμότητα. Εδώ πρέπει να γίνει δουλειά σε κυβερνητικό επίπεδο και με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αφού η πορεία έστω και προς την τμηματική υλοποίηση απαιτεί  την ένταξή του έργου στο εθνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.Άμεσα συνδεδεμένος με τον Ε61 είναι ο άξονας Δράμα-Αμφίπολη, που συνδέει την Δράμα με την Εγνατία Οδό, αφού το πρώτο τμήμα του (Δράμα – Ν.Μπάφρα) συμπίπτει με τον Ε61, ενώ το δεύτερο τμήμα του (αυτό που έχει και την μεγαλύτερη μελετητική ωριμότητα) προβλέπεται ως σημαντική επιδίωξη μεταξύ των οδικών έργων της Περιφέρειας, αφού συνδέει τον Ε61 με την Εγνατία Οδό, την Δράμα με την Εγνατία Οδό προς Θεσσαλονίκη και ολοκληρώνει το δίκτυο των οδικών συνδέσεων στην Ανατολική Μακεδονία.Δεν έχουμε ξεχάσει τον κάθετο άξονα Δράμα-Εξοχή για τον οποίο ζητήσαμε την αναβάθμισή του και την ένταξη του στο αναλυτικό διευρωπαϊκό δίκτυο, όπως και την ανάγκη αναβάθμισης και βελτίωσης του άξονα Δράμα-Παρανέστι-Ξάνθη.Η αισιοδοξία συνδέεται με την δράση και τις ενέργειες προς την σωστή κατεύθυνση και τροφοδοτείται από αυτές.Τα υπόλοιπα του τρέχοντος ΕΣΠΑ και ειδικότερα του Τομεακού  Προγράμματος ΕΠ Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη, πρέπει να είναι ο άμεσος στόχος μας, αφού πρώτα επιτύχουμε την μελετητική ωριμότητα.Η στόχευση και επιδίωξη των μεγάλων έργων δεν πρέπει να μας αποτρέπει να παρεμβαίνουμε αποτελεσματικά και στην τρέχουσα πραγματικότητα και στην αναγκαία λειτουργικότητα των οδικών δικτύων της περιοχής μας.

-Η συνεργασία σας με τους φορείς σας ικανοποιεί;

Με τα  άλλα Επιμελητήρια, τους επιστημονικούς και κλαδικούς συλλόγους οι σχέσεις μας είναι άριστες. Οι σχέσεις μας με την τοπική αυτοδιοίκηση μπορούν να δεχθούν μεγάλη βελτίωση και από τις δύο πλευρές. Υπάρχει εδώ πολύ καλή και αμοιβαία διάθεση, αλλά και ανάγκη για συνεργασία, υπάρχει όμως διαφορά φάσης που δημιουργείται από την τρέχουσα πραγματικότητα και τις ιδιαίτερες συνθήκες και υποχρεώσεις των φορέων μας. Προσπαθούμε πάντα για την βελτίωση της συνεργασίας.

-Και με την κεντρική κυβέρνηση; Λαμβάνονται υπόψη οι θέσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου;

Είναι μία σχέση με πολλές διακυμάνσεις, συνήθως όχι δημιουργική, με διαφορά φάσης, που κατευθύνεται κυρίως από την αναγκαιότητα. Στα δύσκολα που αφορούν τον τομέα μας (υποδομές, ανάπτυξη, περιβάλλον, επαγγελματικά) καλείται και τότε είναι ευπρόσδεκτο να συμβάλει το Τεχνικό Επιμελητήριο.

-Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;

Η νέα Διοίκηση του ΤΕΕ-ΑΜ, που προέκυψε σε συνέχεια της  εκλογικής διαδικασίας της 20ης Νοεμβρίου 2016, με νέα και παλαιά πρόσωπα, με ανανεωμένες δεσμεύσεις και δυνάμεις, θα εργαστεί  εντατικά, καλλιεργώντας την συλλογικότητα και τη συνεργασία, είτε μέσα στα πλαίσια του φορέα  είτε με τους άλλους φορείς, προκειμένου να ανταποκριθεί στην ευθύνη που ανέλαβε για την υπηρέτηση του επαγγέλματος, των συναδέλφων και του θεσμικού ρόλου του ΤΕΕ.

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ