Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Τάσος Μωυσιάδης

Πρόεδρος Ένωσης Καταναλωτών Δράμας

Δυστυχώς, παρόλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει καθημερινά ο Έλληνας πολίτης, βλέποντας τα δικαιώματά του να καταπατούνται, δεν αντιδρά και πολύ περισσότερο δεν ενισχύει τη δύναμη των Ενώσεων με την ενεργή του συμμετοχή σε αυτές» τονίζει ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Δράμας Τάσος Μωυσιάδης. Τονίζει ότι ο ρόλος των Ενώσεων είναι καθαρά συμβουλευτικός προς τους καταναλωτές και ταυτόχρονα διεκδικητικός απέναντι στην κυβέρνηση. Δηλώνει ότι η κοινωνία εκπαιδεύεται και αποκτά καταναλωτική συνείδηση σε πολλές χώρες από το σχολείο ακόμα. Τέλος αναφέρεται στα κυριότερα προβλήματα που θέτουν οι πολίτες και αφορούν την παροχή υπηρεσιών και λιγότερο με την αγορά ειδών διατροφής, ένδυσης, υπόδησης. Στην κορυφή της λίστας βρίσκονται η κινητή τηλεφωνία, οι τηλεοπτικές αγορές και βέβαια ο νόμος Κατσέλη όπου η Ένωση βοήθησε πολλούς συμπολίτες μας ουσιαστικά να βρούνε λύση.

 

-Κύριε Μωυσιάδη είστε Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Δράμας. Από πότε λειτουργεί και ποιες οι αρμοδιότητές της;

- Η Ένωση Καταναλωτών Δράμας έχει ιδρυθεί το 1999. Είναι αναγνωρισμένη και πιστοποιημένη Ένωση από την Γενική Γραμματεία του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν. 2251/1994, όπως αυτός έχει τροποποιηθεί και ισχύει, ενώσεις καταναλωτών είναι σωματεία που έχουν αποκλειστικό σκοπό την προστασία των συμφερόντων του καταναλωτικού κοινού. Εκπροσωπούν τους καταναλωτές στα όργανα στα οποία προβλέπεται η εκπροσώπηση καταναλωτών, ενημερώνουν και συμβουλεύουν τους καταναλωτές, τους αντιπροσωπεύουν δικαστικά και εξώδικα και ασκούν συλλογικές αγωγές σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου.

 

- Η κοινωνία ενδιαφέρεται, είναι ενεργή;

- Δυστυχώς, παρόλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει καθημερινά ο Έλληνας πολίτης, βλέποντας τα δικαιώματά του να καταπατούνται, δεν αντιδρά και πολύ περισσότερο δεν ενισχύει τη δύναμη των Ενώσεων με την ενεργή του συμμετοχή σε αυτές.

 

- Στο εξωτερικό από όσο ξέρω το καταναλωτικό κίνημα είναι πολύ ανεπτυγμένο…..

- Πράγματι οι Ενώσεις Καταναλωτών του εξωτερικού, επειδή ακριβώς υπάρχει μεγάλη συμμετοχή των πολιτών σε αυτές, διαθέτουν και πολύ μεγάλη δυναμική στην προστασία των καταναλωτών. Πρέπει να πούμε όμως πως η ενίσχυση των καταναλωτικών ενώσεων στο εξωτερικό αποτελεί βασική στρατηγική των κυβερνήσεων σε επίπεδο λειτουργίας της δημοκρατίας και του κοινωνικού ελέγχου που πρέπει να υπάρχει στην αγορά υπηρεσιών και όλων των καταναλωτικών ειδών.Η κοινωνία εκπαιδεύεται και αποκτά καταναλωτική συνείδηση σε πολλές χώρες από το σχολείο ακόμα.

 

- Ποιες είναι οι συνηθέστερες υποθέσεις στις οποίες καλείστε να επιληφθείτε;

-Οι υποθέσεις για τις οποίες κυρίως καλούμαστε να βοηθήσουμε έχουν σχέση με την παροχή υπηρεσιών και λιγότερο με την αγορά ειδών διατροφής, ένδυσης, υπόδησης. Στην κορυφή της λίστας βρίσκονται η κινητή τηλεφωνία, οι τηλεοπτικές αγορές και βέβαια ο νόμος Κατσέλη όπου η Ένωση μας βοήθησε πολλούς συμπολίτες μας ουσιαστικά να βρούνε λύση.

 

- Κόκκινα Δάνεια: Μια «νάρκη» για τις Τράπεζες και την Εθνική Οικονομία, ένας εφιάλτης για εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και εκατομμύρια νοικοκυριά. Ποιος ο  ρόλος σας  στο κεφαλαιώδες αυτό πρόβλημα;

- Ο ρόλος μας είναι καθαρά συμβουλευτικός προς τους καταναλωτές και ταυτόχρονα διεκδικητικός απέναντι στην κυβέρνηση που ακόμα δεν έχει μια ξεκάθαρη θέση για τα  «κόκκινα» δάνεια. Θέση που θα διευκόλυνε και θα έβγαζε από το αδιέξοδο χιλιάδες συμπολίτες μας δίνοντας ταυτόχρονα ώθηση στην Ελληνική οικονομία. Να διαγραφούν αυτά που δεν μπορούν να εισπραχθούν από εταιρείες και ιδιώτες πλέον φαντάσματα, να πάρουν από αυτούς που έχουν και δεν πληρώνουν με αναγκαστική πρακτική και τέλος να γίνει γενναία ρύθμιση για αυτούς τους λίγους που από ανάγκη τα δάνειά τους «κοκκίνισαν».

 

- Κόκκινα Δάνεια: Πόσο επηρεάζουν, με βάση την εμπειρία σας, οι καθυστερήσεις στην θέσπιση, όσο το δυνατόν, κοινά αποδεκτών κανόνων; Πώς βλέπετε τόσο τα όρια αντοχής της Οικονομίας, όσο και της Κοινωνίας στο «Γόρδιο» αυτό δεσμό;

- Θα έπρεπε να αναρωτηθούμε γιατί δεν προχωρεί η κυβέρνηση σε θέσπιση κανόνων, παρά αφήνει ένα τόσο σημαντικό για την οικονομία, για την κοινωνία για την ανάπτυξη της χώρας ζήτημα να βαλτώνει. Προτάσεις υπάρχουν πολλές που θα λύσουν το πρόβλημα. Πιστεύω όμως πως πίσω από τόσο μεγάλα ποσά κρύβονται και εξίσου μεγάλα οικονομικά συμφέροντα που για άλλη μια φορά κοιτάζουν πως θα έχουν οφέλη αυτοί και λίγο τους ενδιαφέρει αν η χώρα κινδυνεύει να καταρρεύσει οικονομικά ή αν χιλιάδες συμπολίτες μας είναι έρμαια πολιτικών και οικονομικών, κυρίως ξένων, εταιρειών.

 

-Εισπρακτικές εταιρείες: ποιες είναι οι κυριότερες κακοτοπιές τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ο πολίτης; Ποια είναι τα πιο τακτικά-συστηματικά παράπονα των καταναλωτών απέναντι στις εισπρακτικές και στις τράπεζες;

- Με τον ν. 3758/2009 καθορίστηκε για πρώτη φορά το πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις («εισπρακτικές εταιρείες»).

Το πλαίσιο αυτό βελτιώθηκε με το άρθρο 36 του ν. 4038/2012 (ΦΕΚ 14/Α/2.2.2012) με το οποίο θεσπίζονται περιορισμοί και μηχανισμοί ελέγχου για την προστασία της ιδιωτικής σφαίρας και της προσωπικότητας των πολιτών από αθέμιτες εισπρακτικές μεθοδεύσεις. Θα μας έπαιρνε πολύ χρόνο να απαριθμούσα τώρα το τι και πως πρέπει να κάνει μια «εισπρακτική» εταιρεία και ποια η αντίδραση του καταναλωτή. Ενδεικτικά αναφέρω τις πιο κοινές ερωτήσεις που θέτουν οι καταναλωτές και τις απαντήσεις για αυτές

 

- Έχει δικαίωμα ο δανειστής να μεταβιβάσει τα προσωπικά μου δεδομένα σε Εταιρεία Ενημέρωσης προκειμένου να με καλέσει για ληξιπρόθεσμη οφειλή μου;

- Πριν από κάθε ενέργεια ενημέρωσής σας για ληξιπρόθεσμη οφειλή ο δανειστής υποχρεούται να επιβεβαιώσει μαζί σας τις οφειλές σας με κάθε διαθέσιμο τρόπο, να ταυτοποιήσει τα στοιχεία σας και να σας ενημερώσει για τη  διαβίβαση των δεδομένων σας σε Εταιρεία Ενημέρωσης.

Επιτρέπεται να με καλούν οι Εταιρείες Ενημέρωσης από απόρρητο αριθμό τηλεφώνου;

Όχι. Οι Εταιρείες Ενημέρωσης οφείλουν να έχουν εμφανή τον αριθμό προέλευσης κλήσης.

Ποια είναι η σύμφωνη με το νόμο διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται από τις Εταιρείες Ενημέρωσης και πότε θεωρείται ολοκληρωμένη η επικοινωνία;

Οι υπάλληλοι των εταιρειών ενημέρωσης οφείλουν να κάνουν ταυτοποίηση των στοιχείων του οφειλέτη κι εφόσον αυτή πραγματοποιείται να ενημερώνουν για την ιδιότητά τους, το ονοματεπώνυμό τους, τον αριθμό μητρώου της εταιρείας, την καταγραφή των συνομιλιών καθώς και την παραμονή τους για δώδεκα μήνες στα αρχεία της εταιρείας. Στη συνέχεια μπορούν να προβούν σε οποιαδήποτε ενημέρωση σχετικά με την οφειλή. Πόσο συχνά μπορούν να επικοινωνούν μαζί μου οι Εταιρείες Ενημέρωσης; Η ενημέρωση μπορεί να αρχίσει δέκα μέρες (10) αφού καταστεί ληξιπρόθεσμη η οφειλή και όχι νωρίτερα. Οι Εταιρείες Ενημέρωσης οφειλετών αλλά και οι ίδιοι οι δανειστές  επιτρέπεται να επικοινωνούν μαζί σας μόνο τις εργάσιμες ημέρες, από τις 09:00 έως τις 20:00 κι εφόσον έχει πραγματοποιηθεί ενημέρωση η συχνότητα των κλήσεων να είναι μία φορά ανά δεύτερη ημέρα. Επιτρέπεται οι Εταιρείες Ενημέρωσης να συνομιλούν με τρίτα πρόσωπα σχετικά με ληξιπρόθεσμες οφειλές μου; Δεν επιτρέπεται στις Εταιρείες Ενημέρωσης οφειλετών να ενημερώνουν τους οικείους σας ή τρίτους σχετικά με τις οφειλές σας εκτός εάν είναι συνοφειλέτες ή εγγυητές. Μπορούν οι Εταιρείες Ενημέρωσης να με καλούν στον εργασιακό μου χώρο; Μόνο σε περίπτωση που έχετε δηλώσει το τηλέφωνο εργασίας ως το μοναδικό αριθμό επικοινωνίας. Όποιος χρειάζεται περισσότερη ενημέρωση μπορεί να επικοινωνεί μαζί μου.

 

- Δεν γνωρίζουν οι εισπρακτικές εταιρείες ποιες οικογένειες έχουν υπαχθεί στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και ποιες όχι;

- Οφείλει να το γνωρίζει

 

- Πόσο καλά αρθρωμένο είναι το πλαίσιο συνεργασίας Πολιτείας και Θεσμών, ώστε ο Καταναλωτής να προσβλέπει ότι δεν θα χαθεί στη διαδρομή;

- Είναι σε καλό επίπεδο, σε ότι αφορά τις ανεξάρτητες αρχές, όπως ο συνήγορος του Καταναλωτή και ο συνήγορος του πολίτη. Είναι δύο πολύ καλοί θεσμοί, ανεξάρτητες αρχές, που οι παρεμβάσεις τους μετά από καταγγελίες Ενώσεων αλλά και απλών πολιτών λύνουν προβλήματα.

 

-Τι γίνεται με τις τιμές των καταναλωτικών αγαθών κύριε Μωυσιάδη; Τραβούν την ανηφόρα; Έχουμε φαινόμενα αισχροκέρδειας;

- Οι τιμές αυξάνονται από την στιγμή που η Ελληνική πολιτεία θεωρεί ότι η φορολόγηση είναι ο μόνος τρόπος να φτιάξει πλεονάσματα και να ικανοποιήσει τους δανειστές μας και παραβλέπει το γεγονός πως αυτή η υπερφορολόγηση παντού και κυρίως στα καύσιμα δεν βοηθά να φτιάξουμε φορολογική συνείδηση. Αποτέλεσμα, «θα κλέψουμε όσο μπορούμε γιατί αλλιώς δεν βγαίνουν τα πάγια μας έξοδα». Πόσες φορές το έχετε ακούσει αυτό κύριε Φυλακτέ;

 

- Πρόσφατα παρουσιάστηκε έρευνα που αφορά το χώρο του Ηλεκτρονικού Εμπορίου, με τίτλο «Η Προστασία του Καταναλωτή στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο». Ποια τα κυριότερα συμπεράσματα από την έρευνα;

- Είναι τα παρακάτω:

1: 5% αύξηση της έντασης online αγορών χωρίς όμως σημαντικές αλλαγές στις δημοφιλείς κατηγορίες

2: Το 10% των online αγοραστών ξεκίνησε το 2016, 3/10 είναι πλέον μεθοδικοί/ώριμοι online αγοραστές, ενώ υπάρχει αύξηση των αγορών απο Ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα

3: Στο κυνήγι των προσφορών/τιμών με μικρό όμως % επαναλαμβανόμενων online αγορών

3/10 αγόρασαν από ένα eshop και δεν επέστρεψαν ξανά = χαμηλή εμπιστοσύνη

4: Αύξηση της χρεωστικής κάρτας για online πληρωμές και γενικά της ηλ. Τραπεζικής

5: Σοβαρή Πολυκαναλική συμπεριφορά και επίδραση των ψηφιακών μέσων στο 1/3 των συνολικών φυσικών αγορών.

Ψάχνουν Online - Αγοράζουν Offline 1/3 των συνολικών φυσικών αγορών

Ψάχνουν offline- Αγοράζουν online  1/6 των συνολικών Online αγορών

6: 1/3 online καταναλωτές χρησιμοποιούν συχνά online συστήματα πιστότητας αλλά με επιφύλαξη/προβληματισμό.

30%των Internet users επιλέγει e-shops που προσφέρουν πόντους επιβράβευσης

4/10των Internet users θεωρεί ότι δεν τους προσδίδει μεγάλη αξία

 

Όμως

26%των Internet users εξαργυρώνουν συχνά τους πόντους

3/10των Internet users δεν έχουν εξαργυρώσει ποτε πόντους

Τρόποι εξαργύρωσης 6/10 έκπτωση σε επόμενη αγορά 4/10 εξαργύρωση σε συνεργαζόμενα καταστήματα

7: Χρήση του κινητού πλέον σε σημαντικές ψηφιακές συναλλαγές.

1/4 το χρησιμοποιεί καθημερινά/συχνά για online banking

1/5 για αναζήτηση προσφορών

1/5 για χρήση mobile εφαρμογών των εταιριών (προμηθευτών ή λιανεμπόρων)

1/6 για αναζήτησή τιμών ενώ βρίσκονται ήδη σε φυσικό κατάστημα.

 

- Πόση σημασία έχει όταν προστρέχει σε σας ένας απελπισμένος πολίτης, να γνωρίζει με ακρίβεια και πώς να «μεταφέρει» την αγωνία του, αλλά και τι να περιμένει από  εσάς;

-Η Ένωση Καταναλωτών Δράμας υπάρχει για να βοηθά τους συμπολίτες μας ώστε να μην αισθάνονται ανήμποροι και φοβισμένοι απέναντι σε αθέμιτες πρακτικές εταιρειών, υπηρεσιών και κακόβουλων πρακτικών στις καθημερινές τους συναλλαγές. Υπάρχει το νομικό πλαίσιο που προστατεύει τον καταναλωτή και του δίνει τη δυνατότητα να διεκδικεί αποτελεσματικά το συμφέρον του.

 

- Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;

 

- Με όλα τα παραπάνω που είπαμε κύριε Φυλακτέ γίνεται φανερό πόσο σημαντικός και καταλυτικός είναι ο ρόλος της ένωσης Καταναλωτών στην προστασία των συμφερόντων του Καταναλωτή. Παρόλα αυτά η ανταπόκριση των συμπολιτών μας στο κάλεσμα μας για συμμετοχή στην Ένωση είναι ελάχιστη. Μια δυνατή Ένωση, πρέπει να καταλάβουμε, πως διασφαλίζει τα δικαιώματα και τα συμφέροντά μας. Ενισχύει τη δύναμή μας και μπορούμε να επιβάλλουμε, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη, κανόνες λειτουργίας της αγοράς και των υπηρεσιών φιλικές προς τους Καταναλωτές. Ιδίως την περίοδο αυτή είναι μεγαλύτερη η ανάγκη μέσα από οργανωμένες ομάδες πολιτών, που λειτουργούμε εθελοντικά, να σταματήσουμε τον κατήφορο της αισχροκέρδειας και της άδικης φορολόγησης που όλοι μας δεχόμαστε.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ