Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Δημήτρης Κυριαζίδης

Πρόεδρος ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας

Η ισότιμη με τις άλλες πόλεις, της Περιφέρειας και της Βόρειας Ελλάδας, οδική σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό και το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, είναι βασική αναπτυξιακή και λειτουργική ανάγκη και αντίστοιχη μακρόχρονη διεκδίκηση της Δράμας και ταυτόχρονα αποτελεί, όπως και για κάθε αντίστοιχο αστικό κέντρο, υποχρέωση της Πολιτείας» υπογραμμίζει ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας Δημήτρης Κυριαζίδης. Αναφέρεται στις ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν από εδώ και πέρα για την τμηματική έστω υλοποίηση του έργου. Τέλος αναφέρεται στα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μηχανικοί και τους οδήγησε σε αναζήτηση δουλειάς (πάνω από 20 χιλιάδες) στο εξωτερικό.

 

- Κύριε Κυριαζίδη να ξεκινήσουμε με τα θέματα τοπικού ενδιαφέροντος. Προκάλεσε αίσθηση η εξαγγελία του δρόμου Δράμας- Αμφίπολης από τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη. Τι κατά την άποψή σας άλλαξε το τελευταίο πεντάμηνο και είχαμε αυτήν την εξαγγελία;

- Η εξαγγελία του έργου από τον Πρωθυπουργό στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας στις 28 Μαρτίου 2018 στη Θεσσαλονίκη, έρχεται σε συνέχεια της αντίστοιχης εξαγγελίας του έργου, πριν από περίπου πέντε μήνες, στις 13 Νοεμβρίου 2017 από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών στη σχετική θεματική συνεδρία στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης στη Κομοτηνή. Για να φθάσουμε στην εξαγγελία προηγήθηκε προφανώς εντατική προσπάθεια, προκειμένου να γίνει πλήρως κατανοητή σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο η ουσία της ανάγκης υλοποίησης του έργου και βεβαίως να εκτιμηθεί, με βάση τις υπηρεσιακές αναφορές, το πλαίσιο της δυνατότητας πλήρους ωρίμανσής του σε σύντομο χρονικό διάστημα. Δεδομένου ότι ο οδικός άξονας Δράμα-Αμφίπολη, βρίσκεται χωροταξικά, κατά το μεγαλύτερο τμήμα του, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και επειδή αντίστοιχα καταγράφεται με αναφορά στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στον εθνικό κατάλογο των προτεινόμενων έργων του Στρατηγικού Πλαισίου Επενδύσεων Μεταφορών/ΣΠΕΜ 2014-2025 (*) (που αποτελεί τη βίβλο των έργων μεταφορικών υποδομών της χώρας που μπορούν να επιλεγούν για χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Προγράμματα), η εξαγγελία του έργου από τον Πρωθυπουργό κ. Τσίπρα από το βήμα του Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κεντρικής Μακεδονίας, προκάλεσε μεν θετική αίσθηση αλλά δεν ήταν έκπληξη.

Η ισότιμη με τις άλλες πόλεις, της Περιφέρειας και της Βόρειας Ελλάδας, οδική σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό και το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, είναι βασική αναπτυξιακή και λειτουργική ανάγκη και αντίστοιχη μακρόχρονη διεκδίκηση της Δράμας και ταυτόχρονα αποτελεί, όπως και για κάθε αντίστοιχο αστικό κέντρο, υποχρέωση της Πολιτείας σύμφωνα με τα εθνικά θεσμικά, αναπτυξιακά και χωροταξικά, σχέδια. Η εξαγγελία του έργου έρχεται σε συνέχεια πρόσφατων ενεργειών, σε συνέχεια ενεργειών της τελευταίας τριετίας από πολλές πλευρές των τοπικών φορέων, καθώς και σε συνέχεια των προσπαθειών και ενεργειών των τοπικών Αρχών που έγιναν από βάθους χρόνου τουλάχιστον εικοσαετίας και είχαν ως αποτέλεσμα να αναγνωρίζεται σήμερα ότι το υπάρχον επίπεδο ωριμότητας μελετών και διαδικασιών μπορεί να ολοκληρωθεί, αν και με εντατική επιπλέον προσπάθεια, μέχρι το τέλος του 2018, ώστε να είναι δυνατή στη συνέχεια η χρηματοδότηση για την τμηματική υλοποίηση.

(*)Το ΣΠΕΜ 2014-2025 εγκρίθηκε με την απόφαση με αριθμ. πρωτ. 2031/ Φ.97/28.11.2014 (ΑΔΑ:ΒΖΗΑ1-ΧΔΖ) του Γενικού Γραμματέα Υπ.Υ.Με.Δι

 

- Είχε προηγηθεί η επίσκεψη των 13 φορέων στον υπουργό κύριο Σπίρτζη. Συμμετείχατε στην συνάντηση κύριε Πρόεδρε. Τι σας είπε ο κύριος Σπίρτζης;

- Ως μία ακόμη συμβολή, που ήρθε να προστεθεί σε μία κρίσιμη χρονικά στιγμή, στην προσπάθεια κοινού ενδιαφέροντος των τοπικών φορέων, πρέπει να αναφερθεί και η ανεξάρτητη πρωτοβουλία της «Συνεργασίας Επιχειρηματικών, Επαγγελματικών και Επιστημονικών Φορέων για την Προώθηση Αναπτυξιακών Θεμάτων για τη Δράμα», με την διοργάνωση της ημερίδας με την «Εγνατία Οδός ΑΕ» στη Δράμα στις 4 Μαρτίου 2018 και με την συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζη στην Θεσσαλονίκη στις 19 Μαρτίου 2018, με αντικείμενο την αναγκαιότητα και την ωριμότητα του έργου. Με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζη, παρουσία του Προέδρου της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» κ. Αντωνούδη, έγινε μια αρκετά ευρεία και πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση. Ο Υπουργός επιβεβαίωσε την πολιτική βούληση για την υλοποίηση του έργου που θα γίνει τμηματικά με αναζήτηση χρηματοδότησης από κοινοτικά και εθνικά κονδύλια και βεβαίως για τον προγραμματισμό ωρίμανσης των μελετών και ολοκλήρωσης των αναγκαίων διαδικασιών συμπεριλαμβανομένης της έναρξης της διαδικασίας απαλλοτριώσεων με το άρθρο 7Α του κώδικα αναγκαστικών απαλλοτριώσεων εντός του 2018 για τα δύο τμήματα του έργου, δηλαδή το τμήμα «Παλαιοκώμη-Μαυρολεύκη» και το τμήμα «Μαυρολεύκη-Περιμετρική Δράμας». Για το τρίτο τμήμα «Παλαιοκώμη-Αμφίπολη» αναφέρθηκε ότι λόγω των δεσμεύσεων που προκύπτουν από τον αρχαιολογικό χώρο θα εξεταστεί σε μεταγενέστερο χρόνο η δυνατότητα βελτίωσης-αναβάθμισης.

 

- Πολλοί είναι αυτοί που βλέπουν ότι πολύ δύσκολα θα έχουμε κάποια θετική εξέλιξη, γιατί είναι πολύπλοκη η χρηματοδότηση του έργου. Συμμερίζεστε αυτήν την επιφυλακτικότητα;

- Σε πρώτη φάση ενδιαφέρει η απόκτηση της ωριμότητας των μελετών και της έκδοσης των λοιπών αναγκαίων πράξεων της διαδικασίας, όπως αναφέρθηκε, επειδή η ωριμότητα αυτή αποτελεί την πρώτη βασική προϋπόθεση, για την τμηματική έστω υλοποίηση του έργου. Είναι σαφές ότι πρέπει να τρέξουν ταχύτατα οι απαιτούμενες υπηρεσιακές ενέργειες, είτε από τις Υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών που έχει την ευθύνη για την ολοκλήρωση των μελετών του τμήματος «Παλαιοκώμη-Μαυρολεύκη» μήκους περίπου 30 χλμ., είτε από την «Εγνατία Οδός ΑΕ» που έχει την ευθύνη για την ολοκλήρωση των μελετών του τμήματος «Μαυρολεύκη-Περιμετρική Δράμας» μήκους περίπου 9 χλμ. Το δύσκολο λοιπόν στο θέμα της επίτευξης πλήρους ωριμότητας μελετών και διαδικασιών δεν βρίσκεται στην χρηματοδότηση, διότι πρόκειται για μικρά σχετικά ποσά, ούτε σε αυτό καθ’ αυτό το υπολειπόμενο μελετητικό αντικείμενο, αλλά κυρίως στην εξασφάλιση της αναγκαίας ταχύτητας των απαραίτητων υπηρεσιακών ενεργειών. Στην παρούσα φάση, ληφθείσης της πολιτικής δέσμευσης στο ανώτερο δυνατό επίπεδο και δεδομένης της κινητικότητας που βλέπουμε περί το έργο είμαστε σαφώς τοποθετημένοι στην αισιόδοξη πλευρά.

 

- Πρακτικά μπορεί να ξεκινήσει το έργο το 2019 ή το βλέπετε δύσκολο;

- Εφόσον επιτευχθεί η ολοκλήρωση της ωρίμανσης του έργου μέσα στα γενικά πλαίσια του τεθέντος χρονοδιαγράμματος, δηλαδή ως το τέλος του 2018 και κατατεθείσης της πολιτικής βούλησης, είναι δυνατόν να έχουμε την αναγκαία χρηματοδότηση για τμηματική υλοποίηση του έργου και έναρξη των διαδικασιών δημοπράτησης εντός του 2019.

 

- Με το θέμα του Ε61 τι γίνεται; Δεν αποτελούσε την βασική διεκδίκηση της Δράμας;

- Η βασική διεκδίκηση της Δράμας όσον αφορά τα δίκτυα οδικών υποδομών από τότε που οριστικοποιήθηκε η χάραξη της Εγνατίας Οδού νοτίως του Παγγαίου Όρους, ήταν και είναι, η ισότιμη σύνδεσή της με την Εγνατία Οδό και με το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και αυτό όπως είναι προφανές γίνεται στην Αμφίπολη με τον άξονα Δράμα-Αμφίπολη. Ο ενταγμένος στο αναλυτικό διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, οδικός άξονας «Ε61 (Καβάλα- Δράμα-(Μπάφρα)-Σέρρες)», από την άποψη της Δράμας αποτελεί μία διευρυμένη διεκδίκηση, που αφορά την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και της Περιφέρειας ΑΜΘ, καθόσον συνδέει μέσω της Εγνατίας Οδού και του άξονα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, δύο πύλες εισόδου-εξόδου της χώρας, δηλαδή τον Εμπορικό Λιμένα της Καβάλας Φίλιππος Β΄ με το Μεθοριακό Σταθμό του Προμαχώνα, επεκτείνοντας την δυνατότητα εμπορευματικών μεταφορών και διακίνησης επισκεπτών από και προς την Βαλκανική και την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Ταυτόχρονα, με την σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό στην Αμφίπολη, ο «Ε61» ολοκληρώνει και τις αναγκαίες οδικές συνδέσεις μεταξύ των αστικών κέντρων της ιστορικής Ανατολικής Μακεδονίας και της Θεσσαλονίκης. Ο οδικός άξονας «Ε61» έχει την ευρύτερη αναπτυξιακή του αξία μόνον θεωρούμενος στο σύνολό του και όχι τμηματικά. Αν εξετάσουμε τον «Ε61» τμηματικά εκεί δηλαδή όπου υπάρχει σχετική ωριμότητα σχεδιασμού, βλέπουμε μόνον τον άξονα «Δράμα-Καβάλα» και το βόρειο τμήμα του άξονα «Δράμα-Αμφίπολη». Ο οδικός άξονας «Ε61» δεν αξιολογήθηκε με τη σχετική πολυκριτηριακή ανάλυση ως έργο με δυνατότητα υλοποίησης (χρηματοδότησης) στον εθνικό κατάλογο έργων ΣΠΕΜ 2014-2025 που αναφέρθηκε προηγουμένως (σε αντίθεση με τους οδικούς άξονες «Δράμα-Αμφίπολη» και «Δράμα-Καβάλα») και επομένως η διεκδίκηση υλοποίησής του παραπέμπει σε βάθος χρόνου, αν λάβουμε επίσης υπόψη ότι είναι πλήρως ανώριμος μελετητικά στο τμήμα «Μπάφρα-Σέρρες» μήκους περίπου 45χλμ. και ότι επίσης το αναλυτικό διευρωπαϊκό δίκτυο οδικών μεταφορών, όπου ανήκει, έχει τυπικό ορίζοντα υλοποίησης το 2050. Ο οδικός άξονας «Ε61» καταγράφεται όμως με ιδιαίτερη έμφαση, για την εκτιμώμενη αναπτυξιακή του αξία για την Περιφέρεια ΑΜΘ και ειδικότερα για την Ανατολική Μακεδονία, για την ανάδειξη της οποίας το ΤΕΕ-ΑΜ κατέβαλε σημαντική προσπάθεια, στα περιφερειακά θεσμικά κείμενα (αποφάσεις Περιφερειακού Συμβουλίου, Σχέδιο Στρατηγικού Σχεδιασμού ΠΑΜΘ, αποφάσεις ΠΕΔ, κλπ) πάντοτε όμως συνοδευόμενος με την αναφορά και στο συμπληρωματικό έργο σύνδεσής του με την Εγνατία Οδό στην Αμφίπολη, ως «οδικός άξονας «Ε61» και «κλάδος προς Αμφίπολη». Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση διεκδίκησης μεταξύ του οδικού άξονα «Δράμα-Αμφίπολη» και του οδικού άξονα «Ε61» παρά το γεγονός ότι έχουν ένα κοινό τμήμα, το τμήμα «Περιμετρική Δράμας-Μπάφρα», αφού ο οδικός άξονας «Ε61» είναι ένας μακράς πνοής σημαντικός αναπτυξιακός σχεδιασμός της Περιφέρειας ΑΜΘ, που συμπεριλαμβάνεται στο αναλυτικό διευρωπαϊκό δίκτυο, με μεγάλο όμως χρονικό ορίζοντα υλοποίησης όπως αναφέρθηκε, ενώ ο οδικός άξονας «Δράμα-Αμφίπολη» αποτελεί άμεση αναπτυξιακή προτεραιότητα για την Δράμα. Και τα δύο έργα (που έχουν ως κοινό τμήμα, το τμήμα «Περιμετρική Δράμας-Μπάφρα» μήκους περίπου 19,5 χλμ.), συμπεριλαμβάνονται σύμφωνα με αποφάσεις των Περιφερειακών οργάνων στον στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας ΑΜΘ, κάτω από τον ενιαίο τίτλο «οδικός άξονας «Ε61» και «κλάδος προς Αμφίπολη» και πρέπει να διεκδικούνται λαμβάνοντας υπόψη και σε συσχέτιση με τον εθνικό σχεδιασμό.

 

- Ως πρόεδρος του ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας αντιπροσωπεύετε και τους διπλωματούχους μηχανικούς της Δράμας. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζετε;

- Η κατάρρευση των κατασκευών τόσο σε ιδιωτικό όσο και σε δημόσιο τομέα και η μεγάλη συρρίκνωση των ιδιωτικών επενδύσεων στους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας με την είσοδο στην κρίση, άφησε στην ουσία τον κλάδο χωρίς αντικείμενο απασχόλησης και αυτό είναι το βασικό μας πρόβλημα. Δεν μπορεί ο κλάδος γενικά να επιβιώσει μόνον στο πλαίσιο υλοποίησης θεσμικών λειτουργιών και διαδικασιών (π.χ. διαδικασίες αυθαιρέτων, ελεγκτικές διαδικασίες, επιθεωρήσεις, κλπ) ή ως τμήμα του μηχανισμού είσπραξης εσόδων για το ελληνικό δημόσιο. Το άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι το δυσβάστακτο ύψος του συνόλου ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων που πλησιάζει το 80% του εισοδήματος και καθιστά αντικίνητρο, υπό κανονικούς όρους, την άσκηση του επαγγέλματος. Αν συμπεριλάβουμε την γραφειοκρατία, την μεγάλη καθυστέρηση στις διαδικασίες υλοποίησης αναγκαίων και αυτονόητων ρυθμίσεων και μεταρρυθμίσεων και την απουσία εργαλείων και δυνατοτήτων εύκολης αξιοποίησης και πρόσβασης σε χρηματοδότηση, καθίστανται προφανή και το γενικότερο αδιέξοδο του κλάδου και η μεγάλη δυσκολία ανάπτυξης δημιουργικών πρωτοβουλιών.

 

- Χιλιάδες μηχανικοί έχουν μείνει άνεργοι, υποαπασχολούνται ή έχουν μεταναστεύσει. Έχει μέλλον το επάγγελμά σας και τι πρέπει να γίνει για «αναστηθεί» ξανά;

- Για την σταδιακή επαναφορά του επαγγέλματος σε κανονικές συνθήκες αναμένονται δημόσιες επενδύσεις σε έργα υποδομής και ρυθμίσεις και μεταρρυθμίσεις που θα ελκύσουν ιδιωτικές επενδύσεις στους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας και θα φέρουν θέσεις εργασίες και ευκαιρίες και αντικείμενο απασχόλησης σε επιστημονικό τεχνικό προσωπικό. Έχοντας υπόψη και την πρόσφατη εμπειρία της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων στο Πρόγραμμα Εξοικονόμηση κατ Οίκον ΙΙ, μπορούμε να αναφέρουμε ότι δύο τομείς ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, για την απασχόληση των μηχανικών και των τεχνικών επαγγελμάτων γενικότερα, για την βελτίωση της ασφάλειας και της ποιότητας ζωής των πολιτών και παράλληλα για την εθνική οικονομία, είναι η ενεργειακή αναβάθμιση και η βελτίωση της στατικής ικανότητας του κτιριακού αποθέματος της χώρας, όπου θα μπορούσαν να δίδονται σημαντικά και μόνιμα κίνητρα για παρεμβάσεις και επενδύσεις. Χρειάζεται γενικότερα μία μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, που θα ευνοεί την ποιοτική επιχειρηματικότητα, με αιχμές την καινοτομία, την εξωστρέφεια και την αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας. Ένα τέτοιο περιβάλλον, όπου το επιστημονικό τεχνικό προσωπικό θα επαναπροσδιορίσει το ρόλο του και, αξιοποιώντας τις γνώσεις του και τις δεξιότητές του, θα μπορέσει να λειτουργήσει ως μέρος του επιχειρηματικού γίγνεσθαι της χώρας, θα προσφέρει μία σημαντική διέξοδο στην αντιμετώπιση των προκλήσεων του μέλλοντος και την επαναφορά του κλάδου σε δημιουργική τροχιά.

 

- «Οι νέοι μηχανικοί, επιλέγουν πλέον μαζικά την αναζήτηση αξιοπρεπούς εργασίας και αμοιβής εκτός της χώρας». Έχουμε στοιχεία για τον αριθμό των μηχανικών που έφυγαν έξω;

- Εκτιμάται ότι το μεγαλύτερο ποσοστό, πάνω από 15%, των επιστημόνων που επιλέγουν την μετανάστευση είναι μηχανικοί. Το ποσοστό αυτό εφαρμοζόμενο στον αριθμό των επιστημόνων που έφυγαν από τη χώρα μετά την υπογραφή του πρώτου μνημονίου το 2010, που σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ανέρχεται περίπου στους 140.000 πτυχιούχους, μας δίνει έναν αριθμό μηχανικών που έχουν επιλέξει την μετανάστευση μεγαλύτερο των 20.000. Το φαινόμενο του «brain drain», με την φυγή των νέων επιστημόνων της χώρας μας στο εξωτερικό, προς αναζήτηση μιας αξιοπρεπούς εργασίας και ενός ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος, έχει προσλάβει πλέον διαστάσεις εθνικής αιμορραγίας.

 

- Η συνεργασία σας με τους φορείς σας ικανοποιεί;

- Η συνεργασία μας με τους φορείς της περιοχής μας βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο και είναι τις περισσότερες φορές ευπρόσδεκτη η συμβολή μας. Απαιτείται όμως, με δική μας κυρίως ευθύνη και πρωτοβουλία, να επιδιώξουμε την ποιοτική αναβάθμιση.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ