Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Μανώλης Γλέζος

1 σχόλιο

Δεν είμαι ήρωας, δεν είμαι κάτι το διαφορετικό από όλον τον κόσμο

Στην Δράμα βρέθηκε πριν λίγες μέρες ένας μύθος της σύγχρονης Ελλάδας. Ο Μανώλης Γλέζος. Ο αντιστασιακός με την καθολική αναγνώριση σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη, ανέφερε ότι η Εθνική Αντίσταση ανήκει σ' όλους τους Έλληνες, αλλά δυστυχώς μέχρι τις μέρες μας δεν έχει αναγνωριστεί η συμβολή του ελληνικού λαού στην πτώση του Χίτλερ.
Δεν αναγνωρίζει τον μύθο των ηρώων αφού θεωρεί ότι το σύστημα κάνει επιλογή ηρώων.
Τέλος, υποστηρίζει ότι η Δράμα πρέπει να επιδείξει την ιστορία της και την πρώτη αντιστασιακή λαϊκή εξέγερση στην κατεχόμενη Ευρώπη που έγινε στην περιοχή μας τον Σεπτέμβριο του 1941.

-κ. Γλέζο, μετά από αρκετές δεκαετίες γράψατε ένα βιβλίο για την Εθνική Αντίσταση. Δικαιώνετε δηλαδή όσους πιστεύουν ότι η ιστορία γράφεται αντικειμενικά μετά την πάροδο αρκετών ετών...
-Δεν ξέρω αν δικαιώθηκε αλλά εξηγώ στον πρόλογο για ποιους λόγους καθυστέρησα να βγάλω το βιβλίο. Είναι λόγοι αντικειμενικοί και υποκειμενικοί. Εκείνο όμως που θέλω να σημειώσω είναι το γεγονός ότι η παρουσίαση αυτού του βιβλίου μου -γιατί έχω γράψει και άλλα βιβλία- δημιουργεί ιστορία.
Σε όποιο μέρος και αν γίνεται η παρουσίαση το γεγονός δεν είναι μόνο πολιτισμικό αλλά γίνεται η αφορμή να ανασυρθούν οι χαμένες μνήμες, και να ξαναζήσει ο τόπος όπου βρισκόμαστε την ιστορία του, η οποία δυστυχώς έχει καλυφθεί (επιπόλαια ή σκόπιμα) από όσους θέλουν να σβήσουν τα "τερτίπια" της μοίρας.
Πιο συγκεκριμένα εδώ για την περιοχή της Δράμας, από την υποδοχή που αντιμετώπισα, παρουσιάζεται το φαινόμενο να αγνοείται ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στην ιστορία του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου.

-Ποιο είναι αυτό κ. Γλέζο;
-Το γεγονός ότι στην περιοχή της Δράμας, δηλαδή στην Δράμα, στο Δοξάτο, στην Προσοτσάνη, στα Κύργια, στην Χωριστή, πραγματοποιήθηκε η 1η Ένοπλη Λαϊκή Εξέγερση στην κατεχόμενη Ευρώπη τον Σεπτέμβριο του 1941, ένα μήνα αφότου είχε κατακτηθεί η Ελλάδα από τους κατακτητές. Αυτό το γεγονός, ενώ είναι γνωστό στους Δραμινούς, παραμένει υποβαθμισμένο... Δεν εννοώ ότι έπρεπε να κοκορεύονται για το γεγονός. Αλλά πρέπει να νοιώθουν υπερηφάνεια γιατί ακριβώς υπήρξε η 1η Ένοπλη Αντίσταση στην Ελλάδα με χιλιάδες νεκρούς.

-Γιατί δεν προβλήθηκε αυτή η περίοδος;
-Εδώ, ειδικά στην Δράμα πρέπει να εξετασθεί γιατί υποβαθμίσθηκε. Μια περίπτωση είναι ότι επειδή η εντολή δεν δόθηκε από το κέντρο αλλά ήταν μια απόφαση της περιοχής, υποβαθμίσθηκε με την λογική ότι έγινε από τις τοπικές δυνάμεις.
Μια άλλη περίπτωση είναι ότι για να το υποβιβάσουν μερικοί, το θεωρούν ότι είναι προβοκάτσια των Βουλγάρων, δηλαδή το υποτίμησαν οι Βούλγαροι για να κάνουν τα αντίποινα.
Παρόλα αυτά εδώ έχουν γίνει εγκλήματα. Απ' όσο γνωρίζω, η Δράμα, η Χωριστή και το Δοξάτο έχουν αναγνωριστεί ως μαρτυρικές πόλεις. Είναι σίγουρα θετικό γιατί αναγνωρίζεται η θυσία των κατοίκων αυτού του τόπου. Δεν θα έπρεπε όμως να αναγνωρισθούν ως μαρτυρικές πόλεις η Προσοτσάνη και τα Κύργια; Δεν θα έπρεπε να γίνει "κτήμα" όλων των Δραμινών η ιστορία αυτής της περιόδου;

-Ήταν μεγάλη η συμβολή του Ελληνικού λαού στον αγώνα ενάντια στον κατακτητή. Η ιστορία έχει κάνει αντικειμενική καταγραφή των γεγονότων;
-Εκείνο που προσπαθώ εγώ να δω, είναι αν αντικειμενικά η ιστορία πρέπει να καταγράψει ένα γεγονός. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει. Το γεγονός είναι ότι ο Ελληνικός λαός με τον αγώνα και την πάλη του έδωσε το σύνθημα της πάλης εναντίον του κατακτητή, στην αντιμετώπιση της Χιτλερικής εισβολής, στην μάχη της Κρήτης και στην εποποιία της Εθνικής Αντίστασης.
Αυτά προσδιορίζουν το μέγεθος της συμβολής του Ελληνικού λαού για την λευτεριά της πατρίδος και την συνεισφορά του Ελληνικού λαού στην πτώση του Χίτλερ. Αυτά είναι δύο ανεκτίμητα πράγματα, υπάρχουν εξ αντικειμένου. Κανένας δεν μπορεί να τα αλλοιώσει.
Δυστυχώς δεν έχει αναγνωριστεί ούτε η συμβολή της Ελλάδας ούτε ότι εμείς λευτερώσαμε την Ελλάδα.

-Γιατί πιστεύετε;
-Θεωρείται ότι την Ελλάδα την απελευθέρωσαν οι Εγγλέζοι. Αυτό για να υποβαθμιστεί η συμβολή του Ελληνικού λαού. Μην ξεχνάτε ότι μετά τον πόλεμο η Ελλάδα δεν πήρε αυτά τα οποία δικαιούνταν. Οι Έλληνες αγωνίσθηκαν αλλά δεν φάνηκε η συμβολή τους στον αγώνα ενάντια στον Ναζισμό. Και γι' αυτό έχουν ευθύνη όλες οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου.
Αλλά και εδώ στην Δράμα. Επιδεικνύετε όλες τις φυσικές ομορφιές του τόπου. Γιατί δεν επιδεικνύετε και την ιστορία σας; Ότι έχετε δηλαδή την πρώτη λαϊκή εξέγερση στην Ευρώπη.
Προτείνω κάθε Σεπτέμβριο να γίνεται στην Δράμα ειδικό συνέδριο και να μελετά την ιστορική αυτή περίοδο.

-Να σας θέσω ένα προσωπικό ερώτημα: Είστε ένας άνθρωπος που και πολιτική ταυτότητα είχατε και πολιτικές θέσεις πρεσβεύατε. Σας αναγνωρίζει όλη η Ελλάδα. Πως αισθάνεστε;
-Όταν τα παιδιά στα σχολεία με λένε ήρωα τους αναφέρω και τους λέω το εξής: Ότι με το να λέτε κάποιον ήρωα δημιουργείτε δύο κακά...
Το πρώτο κακό είναι ότι αυτόν που ονομάζετε ήρωα θα καβαλήσει το καλάμι και αλίμονο στον λαό. Το δεύτερο κακό είναι ότι δημιουργώντας τον μύθο περί ηρώων, περιμένουμε από τους "ήρωες" να αντιδράσουν στις δύσκολες στιγμές. Δηλαδή ενώ θα έπρεπε να αντιδράσουμε όλοι αφήνουμε στους "ήρωες" να λύσουν τα προβλήματα και εμείς καθόμαστε ξαπλωμένοι και βολεμένοι.
Εξηγώ επίσης στα παιδιά, ότι το σύστημα κάνει επιλογή ηρώων. Φέρνω ένα παράδειγμα: "Οι 300 του Λεωνίδα", τέσσερις λέξεις, τέσσερα λάθη. Κατ' αρχάς δεν είναι 300. Είναι 299. Έχει ιδιαίτερη σημασία αυτό. Ο Λεωνίδας δεν συμπεριλαμβάνεται στους 300. Είναι κάτι το ξεχωριστό.
Ένα δεύτερο λάθος είναι η φράση "του Λεωνίδα". Είναι υποκείμενα του Λεωνίδα οι 299, είναι κτήματά του;
Ένα τρίτο λάθος. Μαζί με τους Σπαρτιάτες σκοτώθηκαν και 700 Θεσπιείς, που δεν αναφέρονται πουθενά.
Ένα τέταρτο λάθος είναι ότι ο κάθε Σπαρτιάτης συνοδεύονταν από 7 ύλωτες για τους οποίους αν και σκοτώθηκαν δεν έγινε κανένας λόγος.
Τέσσερα λάθη σε τέσσερις λέξεις. Όταν το πρωτοείπα στην Καλαμαριά, ύστερα από λίγους μήνες σε συγκέντρωση στην Αθήνα με πλησίασαν δύο κοπέλες και συζητήσαμε. Μετά από λίγο τις ρώτησα "ποιες είστε" και μου απάντησαν "είμαστε από τους 299".
Τέτοια δικαίωση αποδεικνύει ότι η νεολαία κατανοεί την ουσία του ιστορικού γίγνεσθαι και δεν γίνεται θύμα του πλυσίματος του εγκεφάλου που θέλει το σύστημα.

-Σήμερα που τα χρόνια πέρασαν αυτό που κάνατε στην Γερμανική κατοχή θα το ξανακάνατε;
-Δεν είμαι κάτι το διαφορετικό από όλον τον κόσμο. Και φυσικά θα έκανα πάντα το ίδιο πράγμα. Γιατί όχι;


Σχόλια (1)

Μ.ΧΑΤΖΗΠΕΤΡΟΣ - Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012 στις 13:30
Είναι μοναδικός,απλός ανιδιοτελής,ξεροκέφαλος,αγωνιστής και ενεργός πολίτης της οικουμένης. Ενας άνθρωπος να ξέρει οτι πεινάει, η κρυώνει θα είναι ανήσυχος και ξάγρυπνος. Αν ήταν γραμματέας του Κ.Κ.Ε η τ΄θχη της Ελλάδας και του κουμμουνιστικού κινήματος θα ήταν αλλιώς. Αν με ρωτήσετε να πω ΜΟΝΟ 3 Ελληνες που θα ήθελα ναφέρω πίσω στη ζωή-αν γινότανε- θα έλεγα Νίκος Μπελογιάννης,Γρηγόρης Λαμπράκης και Γιώργος Γεννηματάς.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ