Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Δρ. Αλέξανδρος Νικήτας

Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Huddersfield - Αγγλίας

1 σχόλιο

Σύντομο Βιογραφικό Δρ. Αλέξανδρου Νικήτα:

Ο Δρ. Αλέξανδρος Νικήτας είναι Επίκουρος Καθηγητής Μεταφορών στο Business School του Πανεπιστημίου του Huddersfield στην Μεγάλη Βρετανία. Η επιστημονική του ειδίκευση και το ακαδημαϊκό του έργο πραγματεύεται τους τομείς της Αστικής Βιώσιμης Κινητικότητας και τις Μεταφορές του Μέλλοντος. Έχει πάνω από 60 δημοσιεύσεις σε περιοδικά και συνέδρια παγκόσμιας εμβέλειας και είναι δυο φορές βραβευμένος σε διεθνές επίπεδο για την πρωτοποριακή έρευνα του. Είναι ακόμη εν ενεργεία μέλος του Εditorial Board διεθνούς επιστημονικού περιοδικού στον τομέα της Πολιτικής των Μεταφορών και διατέλεσε για τρία χρόνια (2016-2019) εκλεγμένο μέλος της διοικούσας επιτροπής που εκπροσωπεί τα πανεπιστημιακά κέντρα Μεταφορών και Συγκοινωνιών σε Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία. Έχει συνδράμει σε μεγάλα Ευρωπαϊκά Προγράμματα Έρευνας και Καινοτομίας (ανάλογα του Horizon 2020) και έχει διδάξει σε Ελλάδα, Αγγλία, Σουηδία και Κίνα. Το διάστημα 2012 με 2015 υπήρξε Ειδικός Σύμβουλος Αστικού Σχεδιασμού, Ανάπτυξης και Μεταφορών του Mistra Urban Futures της Σουηδικής Κυβέρνησης και ερευνητής του πανεπιστημίου Chalmers στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Τέλος έχει υπηρετήσει την πόλη της Δράμας από το μετερίζι του Δημοτικού Συμβούλου με θητεία από το 2011 μέχρι το 2014. Με μεγάλη συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της εκπαιδευτικής δράσης «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία», στο δημαρχείο της Δράμας.

 

- Τι ακριβώς είναι τα πεζοπόρα σχολικά λεωφορεία κύριε Νικήτα;

- Τα Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία ή αγγλιστί Walking School Buses είναι μια εναλλακτική πρόταση βιώσιμης σχολικής μεταφοράς. Αυτά προϋποθέτουν την ομαδική μετακίνηση πεζών μαθητών από τα σπίτια τους υπό την επιτήρηση ενηλίκων συνοδών, που λειτουργούν «σαν οδηγοί του λεωφορείου» και είναι συνήθως γονείς ή εκπαιδευτικοί, με οριοθετημένους κανόνες ασφαλείας που θα διδάσκουν υπευθυνότητα, ανεξαρτησία και συναδελφικότητα με έναν τρόπο που θα θυμίζει μαθησιακό παιγνίδι. Θα υπάρχουν νοητές στάσεις λεωφορείου σε γειτονιές κοντά στο σχολείο (τα προκαθορισμένα σημεία συνάντησης) και εικονικά εισιτήρια για τις κινούμενες ανθρώπινες αλυσίδες των μικρών μαθητών μας. Ελπίζουμε ότι η πρακτική αυτή θα μειώσει το κυκλοφοριακό φόρτο σε ώρες αιχμής κοντά στον ευαίσθητο τόπο των σχολικών μας συγκροτημάτων και θα εισάγει ένα νέο ήθος στο πεδίο των μετακινήσεων για μικρούς και μεγάλους που θα συνάδει με τα βέλτιστα πρότυπα αστικής βιώσιμης κινητικότητας. Τα Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία θα τα εισάγουμε πρώτοι εμείς σε οργανωμένη μορφή για καθημερινή χρήση στο Ελληνικό Δημοτικό Σχολείο, πιλοτικά για αρχή και διαμορφωμένα έτσι ώστε να ταιριάζουν στην ιδιοσυγκρασία των μικρών Δραμινών. Σε πολύ λίγο θα κάνουν την εμφάνιση τους στους δρόμους μας.

 

- Χαρακτηρίσατε την δράση, νέα, ριζοσπαστική και πρωτοπόρα. Ποιες οι καινοτομίες της;

- Πρώτη μεγάλη καινοτομία της δράσης αυτής είναι η σύμπραξη της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας με το Πανεπιστημιακό Ίδρυμα που εκπροσωπώ (University of Huddersfield) και η αγαστή μας συνεργασία με το Δήμο Δράμας και την Περιφερειακή Ενότητα Δράμας που θα στηρίξουν την προσπάθεια μας ενεργά μέσω των δομών τους. Είναι σπάνιο για τα Ελληνικά δεδομένα τοπικοί φορείς να συστρατεύονται τόσο γρήγορα και ουσιαστικά με ένα διεθνές πανεπιστήμιο και ένα Δραμινό ακαδημαϊκό του εξωτερικού που θέλει να προσφέρει στον τόπο του για να βάλουν μπροστά σε ελάχιστο χρόνο κάτι που δεν έχει ξαναδοκιμαστεί στην Ελλάδα.

Για να περάσω και στο προκείμενο τα Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία θα είναι μια παρέμβαση που θα δώσει χρώμα και ζωή στην πόλη με μηδενικό κόστος και θα προσπαθήσει να αλλάξει κάποιες κακές συνήθειες μας που έχουν να κάνουν με τον μονοσήμαντο αυτοκίνητό-κρατούμενο τρόπο με τον οποίο κινούμαστε εντός της πόλης. Θα κάνουμε χρήση βέλτιστων πρακτικών από το εξωτερικό και επαναπροσδιορισμό τους με ένα Δραμινό μανδύα που θα ταιριάζει στο ύφος, ήθος και ιδιοσυγκρασία των μικρών συμπολιτών μας. Κάποιες από τις καινοτομίες της δράσης μας θα έχουν να κάνουν με:

- Χρήση κινήτρων για μαθητές και ενήλικους συμμετέχοντες.

- Προώθηση του εγχειρήματος έξω αλλά και μέσα στην σχολική αίθουσα.

- Εικονικά εισιτήρια (ιδιότυπο απουσιολόγιο θετικού πρόσημου).

- Την ενεργητική αυτοπροβολή του εγχειρήματος εντός των τειχών της πόλης. Θα δώσουμε πολύχρωμα γιλεκάκια στα παιδιά και στον οδηγό, κάθε σχολείο και άλλο χρώμα. Επίσης θα μοιράσουμε χάρτινα STOP στα παιδάκια για να εξοικειώνονται με την κίνηση και ενδεχομένως, στο μέλλον, να δημιουργήσουμε εικονικές λεωφορειολωρίδες.

- Ιδιαίτερες διαδρομές από και προς το σχολείο (αμάλγαμα ποικιλίας και συνήθειας).

- Συνδυασμός με τις πολυδιάστατες δράσεις βιωσιμότητας της ΔΙ.ΠΕ., του Δήμου και της Περιφέρειας.

- Εισαγωγή εκπαιδευτικής διάστασης στο τοπικό ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμής Αστικής Κινητικότητας).

- Διεθνή αναγνωσιμότητα για το πρόγραμμα (πρώτο στην Ελλάδα).

 

- Το πρόγραμμα έχει δοκιμαστεί και στο εξωτερικό;

- Ναι, έχει δοκιμαστεί σε πολλά σχολεία της Μεγάλης Βρετανίας, Νέας Ζηλανδίας, Ιαπωνίας, Καναδά, Γερμανίας, Αυστραλίας και ΗΠΑ μεταξύ άλλων. Είναι μια δράση εγνωσμένης αξίας θα έλεγα που θα προσαρμόσουμε στα δικά μας πλαίσια και θα την κάνουμε παράδειγμα προς μίμηση.

 

- Και ποια τα οφέλη για τους μαθητές και την πολιτεία;

- Τα οφέλη πολλά και σημαντικά για όλους. Τα Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία θα προσφέρουν στους μικρούς συμμετέχοντες: ευκαιρίες για άσκηση, καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία, σεβασμό για τη φύση και το περιβάλλον, ενίσχυση του ομαδικού πνεύματος, κοινωνικοποίηση, αυτονόμηση, αυτοεκπαίδευση, υπευθυνότητα, συνέπεια, μάθηση κανόνων κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας καθώς και νέες μαθησιακές ευκαιρίες. Το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο θα ωφεληθεί από: τη δραστηριοποίηση των αρμοδίων για έργα που θα προσφέρουν καλύτερες συνθήκες για πεζούς, την ευαισθητοποίηση των οδηγών, την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση και τα ευεργετικά της αποτελέσματα για το περιβάλλον και τον άνθρωπο, την προστιθέμενη ευελιξία για τους γονείς που δεν έχουν χρόνο να περπατούν καθημερινά με τα παιδιά τους στο σχολείο, την εισαγωγή νέων ηθών βιώσιμης κινητικότητας. Είναι ένα μικρό αλλά σημαντικό λιθαράκι προς την σωστή κατεύθυνση ευελπιστώ.

 

- Βλέπουμε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τους φορείς. Θα υπάρξουν και άλλες δράσεις από κοινού;

- Να μου επιτρέψετε σ’ αυτό το σημείο να μιλήσω για τα εξαιρετικά αντανακλαστικά που επέδειξαν οι φορείς μας στην αρχική μου πρόταση. Οφείλω να δώσω τα εύσημα στο Διευθυντή της ΔΙ.ΠΕ. Δράμας κ. Ανδρέα Σαλπιγγίδη που αγκάλιασε αυτή την ιδέα από την πρώτη στιγμή και στους Δήμαρχο Δράμας κ. Χριστόδουλο Μαμσάκο και Αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Γιώργο Παπαδόπουλο που έγιναν αμέσως και με μεγάλη θέρμη υποστηρικτές και συνοδοιπόροι μας. Κυρίως όμως να ευχαριστήσω τον έτερο θεμέλιο λίθο και συνδημιουργό της δράσης αυτής τον Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων της ΔΙ.ΠΕ. Δράμας κ. Σάββα Δημητριάδη που δουλεύει ακούραστα πολλές φορές πέραν και εκτός ωραρίου για να πάρει αυτό το πρόγραμμα σάρκα και οστά τις επόμενες βδομάδες. Ήδη έχουν εκδηλώσει αρκετά σχολικά συγκροτήματα το ενδιαφέρον τους να αποτελέσουν τους πρώτους πυλώνες της δράσης μας και ευχαριστώ τους Διευθυντές και εκπαιδευτικούς αυτών των σχολείων όπως και τους αντίστοιχους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων. Χωρίς αυτούς δεν μπορούμε να καταφέρουμε τίποτα.

Με τη ΔΙ.ΠΕ Δράμας αυτή δράση ήταν μόνο η αρχή θα δείτε πολλά ακόμη στο μέλλον. Ο Δήμος Δράμας και το Δημοτικό μας Συμβούλιο θα με έχει κοντά του όποτε με χρειαστεί σε ότι έχει να κάνει με το ΣΒΑΚ αλλά και ευρύτερα με την Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη του τόπου μας. Βάλαμε κάποιες βάσεις με τον καλό συνάδελφο πανεπιστημιακό και πρώην Αντιδήμαρχο Δράμας κ. Δημήτρη Καραμπατζάκη τα προηγούμενα έτη και θα συνεχίσουμε. Κοινός στόχος μας είναι μεταξύ άλλων να εισάγουμε και ένα πρόγραμμα για Κοινόχρηστα Ποδήλατα τα επόμενα χρόνια. Ήδη το διερευνούμε σχολαστικά με το Δήμαρχο που είναι εξαιρετικά συνεργάσιμος και αποφασισμένος να αφήσει το στίγμα του στον τομέα της «έξυπνης πόλης» και τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο κ. Μιχάλη Τάσσου. Θα είμαι κοντά και στη Περιφερειακή μας Ενότητα σε παρόμοια θέματα. Μου έκανε εξαιρετική εντύπωση πως όλοι οι Σύμβουλοι της συμπολίτευσης έδωσαν το παρών στην ημερίδα μας με πρώτο και καλύτερο τον Αντιπεριφερειάρχη που χαίρει της εκτίμησης μου για το δυναμισμό και το όραμα του για το αύριο του τόπου μας. Προτεραιότητα όλων μας για αρχή είναι να φέρουμε σε πέρας αυτή την πρώτη κοινή αποστολή μας και να εγκαθιδρύσουμε εκτενέστερα το πρόγραμμα σε όλο το νομό μετά την πιλοτική του εφαρμογή φέτος σε περιορισμένο αριθμό σχολείων.

 

- Σας προβληματίζει το γεγονός ότι πολλοί νέοι Έλληνες επιστήμονες βρίσκουν διέξοδο σε χώρες του εξωτερικού για να εργαστούν;

- Δυστυχώς η χώρα μας φυλλοροεί. Χάνει μέρα με την μέρα το ζωτικότερο της κεφάλαιο: το επιστημονικό της δυναμικό. Αποψιλώνεται από εκείνα τα κύτταρα του κοινωνικού ιστού της που μπορούν εν δυνάμει να σηκώσουν το βάρος των στοχευμένων ανατροπών που θα βάλουν ξανά την χώρα μας σε ρότα ανάπτυξης και προόδου. Πρέπει να βρούμε τρόπο να αγκαλιάσουμε αυτούς τους ανθρώπους και να τους αξιοποιήσουμε για το καλό της χώρας και των ιδιαιτέρων πατρίδων τους. Η παρουσία τους στο εξωτερικό τους δίνει τεχνογνωσία και παραστάσεις που θα ήταν αδύνατον να συλλέξουν στη χώρα μας τη δεδομένη στιγμή, οπότε εάν τους επαναπατρίσουμε δημιουργώντας θέσεις εργασίας γι’ αυτούς μέσα από έναν συγκεκριμένο ανά τόπο στρατηγικό σχεδιασμό ή αν έστω τους αξιοποιήσουμε σε συμβουλευτικό ρόλο και χτίσουμε συμμαχίες με τα ιδρύματα που εκπροσωπούν θα μπορέσουμε να έχουμε άμεσο και εξαιρετικό κέρδος. Αν καταφέρουμε όμως αντί αυτού να επικαιροποιήσουμε το «ουδείς προφήτης στον τόπο του» και τους κρατήσουμε εξοστρακισμένους από τον αγώνα επιβίωσης που δίνει η χώρα μας, δυστυχώς θα έχουμε διαπράξει ένα ασυγχώρητο έγκλημα.

 

- Τι προγραμματίζετε το επόμενο διάστημα;

- Να είμαι όσο το δυνατόν πιο κοντά σε αυτό μας το εγχείρημα για να το βοηθήσω να πετύχει και να γιγαντωθεί. Θα τρέξουμε ερευνητικά προγράμματα που θα σκιαγραφήσουν επιστημονικά την προσπάθειά μας και θα κάνουν τη Δράμα πόλη-πρότυπο σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας. Ήδη στο Πανεπιστήμιο μου προωθούμε εμφατικά αυτή τη συνεργασία με τη Δράμα και τη διαφημίζουμε διεθνώς. Στο εγγύς μέλλον, περίπου στις αρχές του καλοκαιριού υπολογίζω, θα συνδιοργανώσουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς μια ημερίδα αποτίμησης της δράσης των Πεζοπόρων Σχολικών Λεωφορείων και θα δωρίσουμε στο παιδάκι με τα περισσότερα «δρομολόγια» ένα ipad δωρεά του Huddersfield Business School.

 

- Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;

- Ευχαριστώ όσους μας τίμησαν παρευρισκόμενοι στην εκδήλωση μας. Η έξυπνη και βιώσιμη πόλη ξεκινάει από την παιδεία και την εκπαίδευση. Από τη διάθεση μας να κάνουμε μικρές ανέξοδες αλλαγές στις καθημερινές μας μετακινήσεις και συνήθειες και σε αυτές των παιδιών μας που αποτελούν το αύριο αυτού του σπουδαίου τόπου. Σας θέλουμε όλους, μικρούς και μεγάλους μαζί μας, κοινωνούς και συμμέτοχους σε αυτό τον ωραίο αγώνα για μια πιο ανθρώπινή και προσβάσιμη Δράμα.

 


Σχόλια (1)

ΑΝΤΩΝΗΣ Β - Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2019 στις 19:33
εξαιρετικη συνεντευξη αλεξανδρε

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ