Αρχική Σελίδα

Ψίθυροι | Εκδόσεις Περιοδικών - Εφημερίδων | Ηπείρου 2, 66100 Δράμα | Τηλ: 25210 36 700 | info@psithiri.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Απόστολος Παυλίδης

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Ανατολικής Μακεδονίας

4 σχόλια

«Έχουμε ξεκινήσει με μεγάλη αισιοδοξία και πολύ καλή διάθεση, στοιχεία που έχουν αποτυπωθεί και στις έως τώρα δύο συνεδριάσεις της Διοικούσας Επιτροπής, και επιδιώκουμε να συνεχίσουμε στο ίδιο πλαίσιο, με στόχο να παράγουμε έργο, με μέθοδο, οργάνωση και συνεργασία» αναφέρει ο νέος Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ανατολικής Μακεδονίας Απόστολος Παυλίδης. Τονίζει ότι σειρά μέτρων διαμορφώνουν θετικό κλίμα και μας δίνουν το δικαίωμα να είμαστε αισιόδοξοι για καλύτερες μέρες για τους μηχανικούς. Υπογραμμίζει ότι από το μητρώο του ΤΕΕ εκτιμάται ότι περισσότεροι από 14.000 μηχανικοί έχουν φύγει τα προηγούμενα χρόνια στο εξωτερικό αναζητώντας ευκαιρίες απασχόλησης. Τέλος καλεί τους Μηχανικούς στους Νομούς Δράμας και Καβάλας να μη διστάσουν, να τολμήσουν και να συμμετέχουν στη συγκρότηση των οργάνων του Τμήματος.

 

- Kύριε Παυλίδη, Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου με συναινετικές διαδικασίες σε μια κρίσιμη συγκυρία. Προηγήθηκαν φυσικά οι εκλογές στο ΤΕΕ με πολλές υποψηφιότητες και παρατάξεις.

- Οι εκλογές του ΤΕΕ για την ανάδειξη των μελών της Αντιπροσωπείας του Τμήματος της Ανατολικής Μακεδονίας πραγματοποιήθηκαν στις 3 Νοεμβρίου 2019 σε πολύ καλό κλίμα, με τη συμμετοχή 6 παρατάξεων. Η Δημοκρατική Κίνηση Μηχανικών (ΔΚΜ) αναδείχθηκε στην πρώτη θέση, αποτέλεσμα που μας ανέθεσε την πρωτοβουλία των κινήσεων για τη συγκρότηση της νέας Διοίκησης.

Συνεπείς με τις τοποθετήσεις μας πριν τις εκλογές, κινηθήκαμε αποφασιστικά, φιλοδοξώντας να διαμορφώσουμε μια ευρεία συνεργασία με στόχο να δρομολογήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις, συμβουλευτικά προς την Πολιτεία, προτάσεις και λύσεις που βελτιώνουν την καθημερινότητα των μηχανικών και καλλιεργούν προοπτικές ανάπτυξης για τον τόπο μας.

Έχουμε ξεκινήσει με μεγάλη αισιοδοξία και πολύ καλή διάθεση, στοιχεία που έχουν αποτυπωθεί και στις έως τώρα δύο συνεδριάσεις της Διοικούσας Επιτροπής, και επιδιώκουμε να συνεχίσουμε στο ίδιο πλαίσιο, με στόχο να παράγουμε έργο, με μέθοδο, οργάνωση και συνεργασία.

 

- Ανέφερα πριν κρίσιμη συγκυρία για τον κλάδο σας που έχει πληρώσει ακριβά την κρίση και τα μνημόνια. Πόσο επηρέασε τους Μηχανικούς η πολυετής κρίση;

- Η πολυετής, όπως σωστά επισημαίνετε, κρίση προκαλεί αιμορραγία στους μηχανικούς. Πολλές χιλιάδες μηχανικοί ζητούν τη διαγραφή τους από το Τεχνικό Επιμελητήριο, είτε γιατί λόγω της ανεργίας αδυνατούν ακόμα και να πληρώσουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές, είτε γιατί μεταναστεύουν για αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό.

Η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά και το κακό οικονομικό κλίμα που δεν καλλιεργεί αισιόδοξες προοπτικές, φοβίζουν τους περισσότερους και τους αναγκάζουν να περιορίζονται στα απολύτως βασικά για την επιβίωσή τους, αποτρέποντας τους από το σχεδιασμό και τη διάθεση πόρων σε οικοδομικές και άλλες συναφείς δραστηριότητες.

Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση δημοσίων επενδύσεων σε μεγάλα έργα υποδομών σε συνδυασμό με τη γραφειοκρατία των υπηρεσιών που παραμένει σε πολλές περιπτώσεις ανίκητη και λειτουργεί ως τροχοπέδη σε κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια, είναι οι βασικές και κυρίαρχες αιτίες για τα δεινά που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους οι μηχανικοί και έχουν συρρικνώσει δραματικά το οικονομικό αντικείμενό τους.

 

- Ως ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας αντιπροσωπεύετε τους διπλωματούχους μηχανικούς της Δράμας και Καβάλας. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζεται ως κλάδος;

- Οι μηχανικοί του Τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του ΤΕΕ δεν συνιστούν εξαίρεση σε όσα συμβαίνουν στην υπόλοιπη ελληνική επικράτεια, τουναντίον μάλιστα, βιώνουν τις επιπτώσεις της κρίσης στον υπέρτατο βαθμό, δεδομένου ότι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ανήκει στις οικονομικά ασθενέστερες της χώρας.

Η καθυστέρηση στην υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομών στην περιοχή μας στερεί από τους μηχανικούς την προοπτική συμμετοχής σε αναπτυξιακή πορεία που θα δώσει τις απαραίτητες οικονομικές ανάσες.

Το νομικό πλαίσιο που διέπει τη διαδικασία αδειοδοτήσεων για τεχνικά έργα, μικρά και μεγάλα, εξακολουθεί να έχει σε πολλά σημεία αγκυλώσεις που δυσχεραίνουν και δημιουργούν αξεπέραστα σε αρκετές περιπτώσεις εμπόδια στην υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων.

Η υποστελέχωση των Υπηρεσιών Δόμησης των Δήμων και η έλλειψη μηχανικών στις Τεχνικές Υπηρεσίες δεν δίνουν τη δυνατότητα σύνταξης των απαραίτητων μελετών και προετοιμασίας σχετικών φακέλων και τευχών δημοπράτησης ώστε να έχουμε ώριμα έργα προς ένταξη σε χρηματοδοτικά προγράμματα εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων.

 

- Χιλιάδες μηχανικοί έχουν μείνει άνεργοι, υποαπασχολούνται ή έχουν μεταναστεύσει. Έχει μέλλον το επάγγελμά σας και τι πρέπει να γίνει για «αναστηθεί» ξανά;

- Η πραγματική ανάπτυξη είναι αυτή που θα δρομολογήσει λύσεις στα προβλήματα του κλάδου και θα έρθει μόνο όταν θα γίνονται πολλές μικρές επενδύσεις.

Το e-adeies, το ηλεκτρονικό σύστημα έκδοσης οικοδομικών αδειών που έχει αναπτύξει το ΤΕΕ, είναι μία μεταρρύθμιση που καθυστέρησε πολύ να γίνει, ωστόσο έχει ξεκινήσει η λειτουργία του από τον Οκτώβριο του 2018 και έχει αρχίσει να παράγει θετικά αποτελέσματα στη μείωση της γραφειοκρατίας και τη βελτίωση των χρόνων έκδοσης οικοδομικών αδειών.

Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου που έχει εξαγγελθεί από την κυβέρνηση και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή μέσα στο 2020, μαζί με το ηλεκτρονικό σύστημα δήλωσης αυθαιρέτων και το e-adeies, θα δημιουργήσουν μία ολοκληρωμένη ηλεκτρονική βάση τεχνικών δεδομένων για όλο το κτιριακό απόθεμα της χώρας.

Η υλοποίηση του ενιαίου ψηφιακού χάρτη που έχει γίνει νόμος του κράτους τον περασμένο Οκτώβριο θα περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα γεωχωρικά δεδομένα (οικοδομικές γραμμές, όρια δασικών εκτάσεων, προστατευόμενες περιοχές, αρχαιολογικούς χώρους, γραμμές αιγιαλών και παραλιών) θα δίνει τη δυνατότητα με το πάτημα ενός κουμπιού στον υπολογιστή να εξασφαλίζεται έγκυρη ολοκληρωμένη πληροφορία με ισχύ διοικητικής πράξης για το τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται, με ποιους όρους και προϋποθέσεις.

Η αναστολή του ΦΠΑ για τρία χρόνια στις πωλήσεις των ακινήτων για όλες τις οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν από το 2006 και μετά, αφορά περίπου 100.000 νεόδμητα ακίνητα που έχουν μείνει απούλητα τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης δίνει ισχυρή ώθηση για την επανεκκίνηση του κατασκευαστικού κλάδου, ιδίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που ασχολούνται με την ανέγερση κατοικιών.

Η έκπτωση φόρου σε ποσοστό 40% για την πραγματοποίηση δαπανών ενεργειακής και λειτουργικής αναβάθμισης κτιρίων που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών όλων των τεχνικών επαγγελμάτων, σε συνδυασμό με το νέο κύκλο του προγράμματος «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον» πρόκειται επίσης να αναθερμάνει την οικονομία σε εθνικό αλλά και τοπικό επίπεδο.

Επιπρόσθετα, σχεδιάζεται η σύσταση Σώματος Μηχανικών με Μητρώο που θα δημιουργήσει το ΤΕΕ, οι οποίοι σε συνεργασία με την ΕΕΤΑΑ και την ΜΟΔ θα αναλάβουν την ωρίμανση των έργων για λογαριασμό των Δήμων που έχουν αδυναμία. Όλα αυτά διαμορφώνουν θετικό κλίμα και μας δίνουν το δικαίωμα να είμαστε αισιόδοξοι για καλύτερες μέρες για τους μηχανικούς.

 

- «Οι νέοι μηχανικοί, επιλέγουν πλέον μαζικά την αναζήτηση αξιοπρεπούς εργασίας και αμοιβής εκτός της χώρας». Έχουμε στοιχεία για τον αριθμό των μηχανικών που έφυγαν έξω;

- Με αναφορά στις αιτήσεις διαγραφής από το μητρώο του ΤΕΕ, εκτιμάται ότι περισσότεροι από 14.000 μηχανικοί έχουν φύγει τα προηγούμενα χρόνια στο εξωτερικό αναζητώντας ευκαιρίες απασχόλησης στο γνωστικό τους αντικείμενο.

Το ακριβές νούμερο δεν είναι εφικτό να προσδιοριστεί και είναι ενδεχόμενα μεγαλύτερο, καθώς αρκετοί από τους συναδέλφους που εργάζονται στο εξωτερικό εξακολουθούν να διατηρούν την ιδιότητα του μέλους του ΤΕΕ.

Τα πράγματα δεν αλλάζουν από τη μια στιγμή στην άλλη, ωστόσο επειδή έχει αρχίσει να διαφαίνεται πως βρισκόμαστε σε μία πορεία αναστροφής του κλίματος και με την προϋπόθεση πως θα συνεχιστούν οι πολιτικές στήριξης του τεχνικού κλάδου, αρκετοί μηχανικοί φέρονται να σκέφτονται τις προϋποθέσεις επιστροφής στην Ελλάδα.

 

- Την ίδια ώρα είδαμε με έκπληξη τα απογοητευτικά στοιχεία για την απορρόφηση του ΕΣΠΑ τόσο στη δική μας Περιφέρεια όσο και σε άλλες Περιφέρειες. Ποιοι παράγοντες συνετέλεσαν σε αυτό και τι προτείνετε ως ΤΕΕ για να ξεμπλοκάρουν οι διαδικασίες και να μην χαθούν χρήματα;

- Πράγματι το ποσοστό απορρόφησης δαπανών του ΕΣΠΑ κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα γύρω από το 25%, στερώντας από την αγορά της χώρας μας πολύτιμους πόρους.

Η αρνητική εικόνα οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, σε ορισμένους από τους οποίους έχω αναφερθεί σε προηγούμενη ερώτηση. Η γραφειοκρατία που διέπει τα κοινοτικά προγράμματα, το έλλειμμα συντονισμού μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων, το σύστημα δημοπράτησης των έργων, η μη ωρίμανση νέων έργων και η αδυναμία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να συνεισφέρουν τα ίδια κεφάλια που απαιτούνται για την ένταξή τους στα χρηματοδοτικά προγράμματα.

Η πιο αποτελεσματική λύση για την αύξηση της απορρόφησης των πόρων του ΕΣΠΑ είναι η μεταφορά πόρων από κωδικούς προγραμμάτων που παρουσιάζουν χαμηλή απορροφητικότητα σε κωδικούς που παρουσιάζουν ζήτηση και τρέχουν με μεγαλύτερη ταχύτητα.

Σε αυτό το πλαίσιο κινηθήκαμε τον περασμένο Οκτώβριο όταν σε συνεργασία με το ΤΕΕ Θράκης επισκεφθήκαμε την έδρα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και συζητήσαμε με τον Περιφερειάρχη κ. Χρήστο Μέτιο την αύξηση κατά 15 εκατομμυρίων ευρώ των πόρων για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ Κατ΄Οίκον» με μεταφορά πόρων από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας ΑΜΘ.

 

- Η εξαγγελία της Περιφέρειας για τον δρόμο Καβάλας - Δράμας (από Κρηνίδες έως Σταυρό) σας βρίσκει σύμφωνο;

- Ο αυτοκινητόδρομος Δράμα - Καβάλα αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού άξονα Ε61, μειώνει το χρόνο μετακίνησης μεταξύ των δύο πρωτευουσών των νομών και είναι αυτονόητο πως εξασφαλίζει σημαντικά οφέλη στην τοπική οικονομία, ευνοώντας τις αναπτυξιακές προοπτικές στον τομέα του εμπορίου και του τουρισμού.

Εντός του 2020 αναμένεται η δημοπράτηση του τμήματος Κρηνίδες - Σταυρός για το οποίο η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ανακοίνωσε πως διαθέτει πόρους ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ από το επιχειρησιακό της πρόγραμμα.

 

 

- Το τελευταίο χρονικό διάστημα κυριαρχεί και στη Δράμα το θέμα των οδικών αξόνων. Μπορούμε να αισιοδοξούμε κατά την άποψή σας μετά την εξαγγελία Μητσοτάκη για τον δρόμο Δράμας - Αμφίπολης στη ΔΕΘ;

Ο δρόμος Δράμας - Αμφίπολης συμπεριλαμβάνεται στις σημαντικές οδικές υποδομές κάθετων συνδέσεων της Εγνατίας Οδού και αποτελεί έργο εθνικής σημασίας στο οποίο, όπως επισημαίνετε στην ερώτησή σας, έχει αναφερθεί συγκεκριμένα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Οι πληροφορίες που έχουμε έως τώρα είναι πως οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί για το μεγαλύτερο τμήμα του δρόμου και εκτιμάται πως θα είναι εφικτή η δημοπράτησή του εντός του 2020.

 

- Θα αναζητήσετε συνεργασίες με τους φορείς των 2 νομών. Ήρθατε ήδη σε επικοινωνία με κάποιους από αυτούς;

- Η ανάπτυξη συνεργειών με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Περιφέρειας ΑΜΘ και των άλλων Επιμελητηρίων των δύο Νομών αποτελεί κεντρική κατεύθυνση της δράσης της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου.

Είμαστε σε επικοινωνία με τους εκπροσώπους των περισσότερων φορέων και προγραμματίζουμε την οργανωμένη και μεθοδική παρακολούθηση των τεχνικών ζητημάτων που απασχολούν τους φορείς των δύο Νομών μέσω της σύστασης σχετικών Μόνιμων Επιτροπών του Τμήματος.

Στην επόμενη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 28 Ιανουαρίου στη Δράμα, πρόκειται να συζητήσουμε, μεταξύ άλλων θεμάτων, τα αντικείμενα και τη διαδικασία συγκρότησης των Μόνιμων Επιτροπών και στη συνέχεια θα ακολουθήσει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους μηχανικούς του Τμήματος.

 

- Κλείνοντας, ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε στους συναδέλφους σας Μηχανικούς;

- Να είμαστε αισιόδοξοι! Δεν είναι φυσικά καθόλου εύκολο να ανταποκρινόμαστε με επιτυχία στις μάχες που δίνουμε όλοι μας καθημερινά, αντιμέτωποι με το τέρας της γραφειοκρατίας, με νομικά πλαίσια που σε αρκετές περιπτώσεις μας δένουν τα χέρια, με την οικονομική δυστοκία που καθυστερεί την είσπραξη των αμοιβών μας.

Τις επόμενες μέρες πρόκειται να δημοσιοποιήσουμε προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συγκρότηση των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής, των Συμβουλίων Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥΠΟΘΑ), του Μητρώου Πραγματογνωμόνων, των Μόνιμων Επιτροπών και των Ομάδων Εργασίας.

Θέλω να καλέσω τους συναδέλφους στους Νομούς Δράμας και Καβάλας να μη διστάσουν, να τολμήσουν και να συμμετέχουν στη συγκρότηση των οργάνων του Τμήματος. Πολλοί μαζί, δουλεύοντας με μέθοδο και οργάνωση, μπορούμε να πετύχουμε αυτό που δείχνει αρχικά ακατόρθωτο.

 


Σχόλια (4)

ΓΙΑΝΝΗΣ - Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2020 στις 16:49
ΘΕΤΙΚΟΣς ΚΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ - Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2020 στις 15:55
θετικη η προσέγγιση του Πρόεδρου του ΤΕΕ Δράμας Καβάλας...

ΦΑΚΟΣ - Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2020 στις 21:53
ΜΟΝΟ ΜΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ 2 Ν0ΟΜΩΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ..

ΜΑΚΗΣ - Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2020 στις 21:51
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ...

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ