Η επιχείρηση «Papoudas» μετρά 28 χρόνια και δύο γενιές Υγιεινολόγων. Εκατοντάδες επιχειρήσεις πίστεψαν στις ικανότητές της στην προστασία της δημόσιας υγείας και συνεργάστηκαν μαζί της λαμβάνοντας υπηρεσίες υψηλής ποιότητας.
Σήμερα βρίσκεται σε νέο ανανεωμένο χώρο στη διεύθυνση Αγίων Αναργύρων 2 στη Δράμα. Με βασικούς άξονες τη συμβουλευτική και διεκπεραίωση της διαδικασίας ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, τη διενέργεια εφαρμογών απολυμάνσεων, απεντομώσεων και μυοκτονιών και την εκπαίδευση του προσωπικού των επιχειρήσεων στην παραγωγή και προσφορά ασφαλών και υγιεινών τροφίμων.
Για την «Papoudas» ο άνθρωπος, συνεργάτης, πελάτης έχει κεντρική θέση. Ο Βαγγέλης και η Λίνα κατανοούν τις υπάρχουσες ανάγκες και σε συνδυασμό με τη γνώση και την εμπειρία «χτίζουν» την εμπιστοσύνη και δημιουργούν μακροπρόθεσμες σχέσεις συνεργασίας.
Συνέντευξη Βαγγέλης Ελευθεριάδης / Φωτογραφίες Βασίλης Κοβλακάς
– Πόσα χρόνια βρίσκεται η επιχείρηση σας στο χώρο της προστασίας της Δημόσιας Υγείας;
– Βαγγέλης: Η επιχείρηση μας δραστηριοποιείται από το 1996 στην Δράμα, με τον τότε διακριτικό τίτλο «Υγειοπροστασία», όπου δύο νέες γυναίκες της οικογένειας με την ειδικότητα του Επόπτη Δημόσιας Υγείας / Υγιεινολόγου, αποφάσισαν και τόλμησαν, ως οι μοναδικές στο επάγγελμα γυναίκες στην Βόρεια Ελλάδα, να ιδρύσουν την επιχείρηση παροχής υπηρεσιών δημόσιας υγείας (απολυμάνσεις, απεντομώσεις, μυοκτονίες) με σκοπό την προάσπιση της Δημόσιας Υγείας και του Περιβάλλοντος.
– Πότε αναλάβατε την διεύθυνση της επιχείρησης;
– Βαγγέλης: Ανέλαβα τα ηνία της διεύθυνσης της επιχείρησης το 2004. Το βασικό αντικείμενο στον οποίο δραστηριοποιούμουν ενεργά πριν, ήταν ο κλάδος της συμβουλευτικής των επιχειρήσεων στην κατεύθυνση του marketing και της διαφήμισης. Έτσι, όταν οι συνθήκες το απαίτησαν, προσθέσαμε την υπηρεσία της συμβουλευτικής στον τομέα των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος και παροχής υπηρεσιών δημόσιας υγιεινής, όπου μέχρι σήμερα φτάσαμε αισίως τα 28 χρόνια λειτουργίας της εταιρείας μας, με συνεταίρο, πλέον, την κόρη μου ως Υγιεινολόγο, επιστημονικά υπεύθυνη της επιχείρησης.
– Το σήμερα πως βρίσκει την επιχείρηση σας;
– Λίνα: Το σήμερα μας βρίσκει στο νέο, ανανεωμένο μας γραφείο, στη διεύθυνση Αγίων Αναργύρων 2 στη Δράμα, όπου μπορούμε να σας υποδεχτούμε και να σας προσφέρουμε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας όπως πραγματοποιούμε όλα αυτά τα χρόνια, έχοντας μάλιστα επεκτείνει τα είδη των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Ανανεώσαμε και το τίτλο μας, απλοποιώντας τον στην επωνυμία Papoudas, εφόσον το όνομα μας πια είναι συνυφασμένο με την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στον τομέα των δραστηριοτήτων μας.
Η Λίνα Παπούδα – Τσακιρίδου είναι απόφοιτη της σχολή Δημόσια Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο στις «Τεχνολογίες Περιβάλλοντος στην Περιβαλλοντική Νομοθεσία» της Πολυτεχνικής Σχολής Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΠΘ, είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Ενηλίκων από τον ΕΟΠΠΕΠ καθώς και εκπαιδεύτρια του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ)
– Ποιες είναι οι υπηρεσίες της επιχείρηση σας.
– Βαγγέλης: Οι υπηρεσίες που παρέχουμε διακρίνονται σε τρεις βασικούς άξονες:
* Τη συμβουλευτική και διεκπεραίωση της διαδικασίας ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων (όλες οι κατηγορίες υγειονομικού ενδιαφέροντος όπως ξενοδοχεία, γυμναστήρια, φροντιστήρια, ΚΔΒΜ, ΚΔΑΠ, ινστιτούτα αισθητικής, κομμωτήρια, ποδολογικά κέντρα, φυσικοθεραπευτήρια – διαιτολογικά γραφεία, επαγγελματικά εργαστήρια κ.α.).
* Τη διενέργεια εφαρμογών απολυμάνσεων, απεντομώσεων και μυοκτονιών σε επαγγελματικούς χώρους. βιομηχανικούς, κατοικίες, σχολεία, παιδικούς σταθμούς, ιδρύματα, νοσοκομεία κ.α.
*Την εκπαίδευση του προσωπικού των επιχειρήσεων στην παραγωγή και προσφορά ασφαλών και υγιεινών τροφίμων, η οποία είναι υποχρεωτική και βάση νόμου.
– Η δική σας εταιρεία χρειάζεται κάποια άδεια για να παρέχει αυτές τις υπηρεσίες στο κοινό;
– Λίνα: Φυσικά, η εταιρεία Papoudas κατέχει την απαραίτητη άδεια εκτέλεσης για την καταπολέμηση εντόμων και τρωκτικών σε κατοικημένους και επαγγελματικούς χώρους από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την υγειονομική νομοθεσία και την άδεια άσκησης επαγγέλματος του Υγιεινολόγου από την Περιφέρεια, την οποία κατέχω, αναλαμβάνουμε υπεύθυνα τα διαγράμματα ροής και τις υγειονομικές μελέτες των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθώς και την εκπαίδευση του προσωπικού.
Βαγγέλης: Επίσης η εταιρία μας είναι πιστοποιημένη με τα πρότυπα ISO 9001:2015 σύστημα διαχείρισης ποιότητας, ISO 14001:2015 σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης και ISO 45001:2018 σύστημα διαχείρισης υγείας και ασφάλειας στην εργασία.
– Θα μας πείτε τι δηλώνει το κάθε ένα πρότυπο για την επιχείρηση σας;
– Βαγγέλης: Το ISO 9001 Σύστημα Διαχείρισης της Ποιότητας. Δηλώνει, πως η επιχείρησή μας ικανοποιεί τις απαιτήσεις των πελατών και εφαρμόζει τις κανονιστικές διατάξεις ενώ, ταυτόχρονα, αυξάνει την ικανοποίηση πελατών και εργαζομένων και διασφαλίζει τη συνεχή βελτίωση των επιδόσεών της.
Το ISO 14001 Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης. Δηλώνει, πως η επιχείρησή μας ικανοποιεί τις απαιτήσεις της νομοθεσίας, εφαρμόζει τις κανονιστικές διατάξεις ενώ, ταυτόχρονα, ενδιαφέρεται για το περιβάλλον και διασφαλίζει τη συνεχή εξοικονόμηση των φυσικών πόρων.
Το ISO 45001:2018 Σύστημα Διαχείρισης Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία. Δηλώνει πως η επιχείρησή μας στοχεύει στην έμπρακτη απόδειξη του ενδιαφέροντός της για την ασφάλεια των εργαζομένων της, αλλά και όλων των ατόμων που εμπλέκονται στην λειτουργία της (πελάτες, επισκέπτες) κτλ.
«Συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι η εμπειρία μας, η τεχνογνωσία μας, η αμεσότητα, η επικοινωνία και η πίστη στις αρχές μας, προάγοντας και προστατεύοντας το ύψιστο αγαθό της υγείας»
– Επέλεξες το επάγγελμα του Υγιεινολόγου λόγω της οικογενειακής επιχείρησης;
– Λίνα: Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον με μεγάλη οικειότητα προς το επάγγελμα του Υγιεινολόγου και με βάση την οικογενειακή επιχείρηση ένιωθα μια επαγγελματική εξασφάλιση μετά την ολοκλήρωση των σπουδών μου στο βασικό πτυχίο. Με ενθουσιάζει η ευρύτητα του αντικείμενου και οι δυνατότητες που έχει αυτό το επάγγελμα σε συνδυασμό με την υπάρχουσα επιχείρηση. Αποτέλεσαν το έναυσμα για να το ακολουθήσω, κι ας είχα και άλλη επιλογή, λίγο πιο καλλιτεχνική.
– Είναι ευρέως γνωστή η επιχείρηση σας και το όνομα του πατέρα σας συνδεδεμένο σε αυτό τον κλάδο, διαπιστώνω όμως από την συζήτηση μας ότι ως Υγιεινολόγος έχεις ένα πλούσιο βιογραφικό. Μίλησε μας για αυτό.
– Λίνα: Είμαι απόφοιτη του τμήματος Δημόσιας Υγιεινής, που πλέον είναι η σχολή Δημόσια Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Ολοκλήρωσα στην Πολυτεχνική Σχολή των Μηχανικών Περιβάλλοντος στην Ξάνθη, το μεταπτυχιακό μου στις «Τεχνολογίες Περιβάλλοντος στην Περιβαλλοντική Νομοθεσία». Είμαι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Ενηλίκων από τον ΕΟΠΠΕΠ, όπου έχω την δυνατότητα να εκπαιδεύω σε ΙΕΚ και σε Κέντρα Δια Βίου Μάθησης τα αντίστοιχα επιστημονικά πεδία. Παράλληλα ως εκπαιδεύτρια του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), εκπαιδεύω πανελληνίως στην υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων. Εξειδικεύομαι συνέχεια σε ευρωπαϊκούς φορείς καθώς και σε ελληνικά πανεπιστήμια στην Υγιεινή και Ασφάλεια Τροφίμων, στην Υγιεινή και Ασφάλεια εργαζομένων και στον τομέα των απεντομώσεων και μυοκτονιών. Μαζί με ερευνητικές ομάδες και καθηγητές πανεπιστημίων, έχω συγγράψει και δημοσιεύσει εργασίες και οδηγούς σε συνέδρια και επιμελητήρια, με το τελευταίο απόκτημα, η αποφοίτηση μου από την ΑΣΠΑΙΤΕ, με Ειδίκευση στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό.
– Ποια είναι η συμβολή ενός Υγιεινολόγου σε μια επιχείρηση που θα λειτουργήσει;
– Λίνα: Σύμφωνα με την υγειονομική διάταξη Υ1γ/Γ.Π/οικ.47829/2017 οι Υγιεινολόγοι έχουν έναν σημαντικό συμβουλευτικό ρόλο στη διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Πλέον, δεν αποτελεί προϋπόθεση ο υγειονομικός έλεγχος των υγειονομικών επιθεωρητών για την απόκτηση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ενός καταστήματος.
Αλλά με την διαδικασία της γνωστοποίησης οικονομικής δραστηριότητας και μετά την υποβολή της, ξεκινά άμεσα η εγκατάσταση και λειτουργία της επιχείρησης.
Προϋποθέτει όμως να πληρούνται όλες οι χωροταξικές, τεχνικές και υγειονομικές απαιτήσεις που προβλέπει η σχετική νομοθεσία, πριν από κάθε έλεγχο των αρχών και με το σύνολο των απαραίτητων αρχείων τεκμηρίωσης ορθά και με αποδεκτό τρόπο συμπληρωμένα.
Τα οποία μελετάμε, προετοιμάζουμε, παρέχουμε και διεκπεραιώνουμε στην συνεργαζόμενη επιχείρηση που θα αναλάβουμε την υπόθεση αδειοδότησής της.
«Οι εφαρμογές των απεντομώσεων και των μυοκτονιών προγραμματίζονται και διεξάφονται όλο το χρόνο, πλέον όχι μόνο κατασταλτικά αλλά προληπτικά»
– Εξηγείστε μας, τι είναι τα αρχεία τεκμηρίωσης διαδικασιών;
– Λίνα: Όλες οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών, υποχρεούνται να τηρούν τα κατάλληλα αρχεία τεκμηρίωσης διαδικασιών βάσει των αρχών HACCP, σύμφωνα με Ευρωπαϊκό Κανονισμό και την Υγειονομική Διάταξη. Η συμβολή του Υγιεινολόγου είναι απαραίτητη για την εκπόνηση και σύνταξη των διαγραμμάτων ροής και των μελετών HACCP και των αρχείων, ώστε οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων να παρακολουθούν και να καταγράφουν με σκοπό τον αυτοέλεγχο της επιχείρησης τους, διασφαλίζοντας την υγιεινή και ασφάλεια των παραγομένων τροφίμων και την διασφάλιση της υγείας των καταναλωτών, εφαρμόζοντας παράλληλα στις επιχειρήσεις και πρόγραμμα καταπολέμησης εντόμων και τρωκτικών.
– Η εκπαίδευση του προσωπικού εστίασης είναι απαραίτητη σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας;
– Λίνα: Η εκπαίδευση στην υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων και ποτών, των χειριστών τροφίμων είναι υποχρεωτική σύμφωνα με την νομοθεσία. Ως Υγιεινολόγος, είμαι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενήλικων και εκπαιδεύτρια ΕΦΕΤ, είτε τα πραγματοποιούμε εσωτερικά στις ίδιες επιχειρήσεις είτε οργανωμένα από εκπαιδευτικούς φορείς.
– Όπως μου προαναφέρατε, ο βασικότερος πυλώνας της εταιρείας σας, είναι οι εφαρμογές απεντόμωσης, μυοκτονίας απολύμανσης. Με ποια συχνότητα γίνονται και σε ποιους χώρους;
– Βαγγέλης: Οι εφαρμογές καταπολέμησης εντόμων και τρωκτικών πραγματοποιούνται σε κατοικίες, σε όλους τους επαγγελματικούς χώρους, νοσοκομεία, στρατόπεδα, ανάλογα με το μέγεθος και την φύση του προβλήματος κατά την διάρκεια όλου του χρόνου.
Με την άνοδο της θερμοκρασίας την άνοιξη, ευνοείται η αναπαραγωγή και εμφάνιση των εντόμων ανάλογα πάντα με το είδος τους (έρποντα, ιπτάμενα κ.α.).
Ένα ενδεικτικό πρόγραμμα των κατοικιών – πολυκατοικιών καταλληλότερης περιόδου για απεντόμωση είναι γύρω στα μέσα Μαρτίου έως και τα τέλη Ιουνίου με δεδομένο ότι η δράση των φαρμάκων δεν διαρκεί για πάντα, χρειάζεται να γίνεται μία δεύτερη εφαρμογή από τα μέσα περίπου τον Σεπτέμβρη μέχρι τα μέσα Νοέμβρη.
Ωστόσο, με αυτή την κλιματική αστάθεια, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια οι εφαρμογές σε κατοικίες προγραμματίζονται και διεξάγονται όλο το χρόνο, δίχως πλέον συγκεκριμένη εποχή.
«Οι Υγιεινολόγοι έχουν έναν σημαντικό συμβουλευτικό ρόλο στη διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος»
– Και σε σχέση με τους επαγγελματικούς χώρους;
– Βαγγέλης: Στους επαγγελματικούς χώρους σχεδιάζουμε και εφαρμόζουμε Προγράμματα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης εντόμων και τρωκτικών λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις ανάγκες κάθε επιχείρησης σύμφωνα με τις απαιτήσεις των Συστημάτων Ποιότητας (HACCP/ISO) και της ισχύουσας νομοθεσίας. Οι εφαρμογές σε επαγγελματικούς χώρους είναι υποχρεωτικές βάση της νομοθεσίας να εκτελούνται και να πιστοποιούνται από εξειδικευμένες εταιρείες, όπως την δική μας.
Λίνα: Το νόημα πίσω από αυτές τις υπηρεσίες, δεν είναι η κατασταλτική δράση του προβλήματος, αλλά η προληπτική. Να προλάβουμε να διαφυλάξουμε την υγεία των εργαζομένων σε αυτούς τους χώρους, των δικών τους πελατών καθώς και των καταναλωτών. Από απλές αντιαισθητικές καταστάσεις που θα δημιουργηθούν από την εμφάνιση εντόμων, τρωκτικών ή παρασίτων μέχρι την μετάδοση ασθενειών.
– Ποιο πιστεύετε είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της εταιρείας σας;
– Λίνα: Η εμπειρία μας, η τεχνογνωσία μας, η αμεσότητα, η επικοινωνία και η πίστη στις αρχές μας, προάγοντας και προστατεύοντας το ύψιστο αγαθό της υγείας!
Βαγγέλης: Για την εταιρεία μας, ο άνθρωπος, συνεργάτης, πελάτης μας, έχει κεντρική θέση, κατανοούμε τις ανάγκες του, τον ικανοποιούμε και σε συνδυασμό με γνώση και εμπειρία «χτίζουμε» την εμπιστοσύνη μεταξύ μας και δημιουργούμε μακροπρόθεσμες σχέσεις συνεργασίας.
Πολλές φορές δεν «κουμπώνει» η επιθυμία του πελάτη με αυτά που θα του συστήσουμε προκειμένου να υλοποιήσει το σχέδιο του, αλλά αυτή η διαφορετική τοποθέτηση οδηγεί στο τέλος σε μια επιτυχημένη συνεργασία.
Δική μας επιχειρηματική πρόκληση αλλά και επιτυχία είναι ότι προσπαθούμε να παρέχουμε πάντα, αυτό που έχουμε συμφωνήσει με τον πελάτη δημιουργώντας ένα σταθερό μήνυμα το οποίο χτίζουμε με το πέρασμα του χρόνου και αυτό είναι μονάχα μία λέξη, συνέπεια.
– Τι θα θέλατε να προσθέσετε πριν ολοκληρώσουμε.
– Βαγγέλης – Λίνα: Σήμερα μπορούμε να μιλάμε για την επιχείρηση μας, που μετρά 28 χρόνια, γιατί κάποιοι πίστεψαν στις ικανότητές μας και μας έδωσαν την ευκαιρία να συνεργαστούμε με κοινό στόχο. Αυτούς όλους τους πελάτες μας και τους συνεργάτες μας, τους ευχαριστούμε πολύ γιατί μας έκαναν καλύτερους!