Του Χάρη Φλουδόπουλου
Τις τελευταίες ημέρες οι οδηγοί παρατηρούν να έχει συμβεί μια αλλαγή στα δεδομένα γύρω από τα καύσιμα κίνησης.
Συγκεκριμένα το παραδοσιακά φθηνότερο έως και 30% πετρέλαιο κίνησης, είναι πλέον ακριβότερο από τη βενζίνη στα πρατήρια καυσίμων.
Για ποιο λόγο λοιπόν φτάσαμε σε αυτήν την ανατροπή και το πετρέλαιο κίνησης είναι πλέον πιο ακριβό από τη βενζίνη;
Όπως εξηγούν στο Capital.gr πηγές της αγοράς καυσίμων, πίσω από την εξέλιξη αυτή βρίσκονται τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς.
Συγκεκριμένα το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για diesel σε αντίθεση με τη ζήτηση στη βενζίνη η οποία παραμένει υποτονική.
Ένας από τους κυριότερους λόγους είναι το γεγονός ότι εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, πολλές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούσαν ως καύσιμο το φυσικό αέριο, έχουν γυρίσει στο ντίζελ (όσες έχουν αυτή τη δυνατότητα) εκτινάσσοντας στα ύψη τη ζήτηση για πετρέλαιο.
Η εξέλιξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα τα διεθνή περιθώρια για το diesel να πιέζονται προς τα πάνω επηρεάζοντας τις τιμές. Στον αντίποδα η ζήτηση για βενζίνες παραμένει υποτονική και όπως παρατηρούν οι ίδιες πηγές, εάν ο ΟΠΕΚ δεν είχε προχωρήσει στη μείωση της παραγωγής του, τότε τα διεθνή περιθώρια της βενζίνης θα είχαν καταρρεύσει.
Εκτός όμως από το συσχετισμό βενζίνης ντίζελ, ανατροπή έχουμε και στη σύγκριση των δύο κυριότερων καυσίμων για τη θέρμανση, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Έτσι παρά τις αυξήσεις που σημειώθηκαν τον τελευταίο χρόνο στο κόστος του φυσικού αερίου, το καύσιμο φαίνεται ότι παραμένει το πιο συμφέρον στην κούρσα της φετινής σεζόν για θέρμανση.
Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, η τελική τιμή για το φυσικό αέριο κυμαίνεται (περιλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης στην τιμή) στο 1,1 ευρώ/MWh (0,90 ευρώ/MWh κόστος αερίου και 0,2 ευρώ/MWh τέλη δικτύου και λοιπές χρεώσεις).
Την ίδια στιγμή το πετρέλαιο θέρμανσης κυμαίνεται στο 1,45 ευρώ το λίτρο, που σημαίνει (λαμβανομένων υπόψη των παραμέτρων για τα δύο καύσιμα) ότι το φυσικό αέριο είναι κατά περίπου 19% οικονομικότερο σε σύγκριση με το πετρέλαιο θέρμανσης.