Εκπαιδευτής Υποψηφίων
Οδηγών & Πρόεδρος του Σωματείου Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών «Ομόνοια»
– Ποιο ήταν το δικό σας ερέθισμα για να γίνεται εκπαιδευτής υποψιών οδηγών;
– Η μητέρα μου είχε σχολή οδηγών. Άρα από παλιά, υπήρχε το μικρόβιο…
– Από πότε ασκείται το επάγγελμα αυτό;
– Από το 2004. Βρίσκομαι αισίως στο 15ο χρόνο εξάσκησης.
– Αλήθεια θυμάστε ποιος ήταν ο δικός σας δάσκαλος για να βγάλατε δίπλωμα οδήγησης και κατά πόσο σας επηρέασε σαν μαθητή;
– Ήμουν ο πρώτος μαθητής της μητέρας μου. Ήταν δύσκολο και για τους δυο μας.
Από την μεριά της ήθελε όλα να γίνουν τέλεια.
Αντιθέτως εμένα με ενδιέφερε μόνο το δίπλωμα… όπως όλους τους δεκαοκτάχρονους.
– Σήμερα ποιο είναι το κόστος απόκτησης ενός διπλώματος οδήγησης;
– Θα μου επιτρέψετε να μην απαντήσω. Πιστεύω ότι στην συνέχεια θα καταλάβετε το γιατί.
– Ποια είναι η δουλειά του εκπαιδευτή υποψιών οδηγών;
– Η εκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική, υποψηφίων οδηγών όλων των κατηγοριών οδήγησης, η μετεκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική, των οδηγών και η κυκλοφοριακή αγωγή.
– Πώς γίνεται κάποιος εκπαιδευτής υποψηφίων οδηγών;
– Φοιτά σε ΙΕΚ για ένα έτος και στην συνέχεια δίνει εξετάσεις.
«Ο οδηγός είναι υπεύθυνος για το 99,9% των ατυχημάτων»
– Ποια είναι τα στοιχεία που πρέπει να κατέχει ο εκπαιδευτής υποψηφίων οδηγών;
– Θεωρώ ότι ο καθένας από εμάς πρέπει να διαθέτει το σύνολο των χαρακτηριστικών που πρέπει να έχει ο κάθε εκπαιδευτής.
Η διαφοροποίηση έγκειται μόνο στο αντικείμενο της εκπαίδευσης.
Επιπλέον ο εκπαιδευτής συνήθως είναι και ιδιοκτήτης σχολής οδήγησης οπότε οι ικανότητες και οι γνώσεις του δεν περιορίζονται μόνο στην εκπαίδευση.
– Θεωρείτε ότι ένα μέρος ευθύνης των τροχαίων δυστυχημάτων, προέρχεται και από την πιθανή ελλιπή εκπαίδευση των οδηγών;
– Ο οδηγός είναι υπεύθυνος για το 99,9% των ατυχημάτων.
Το σύστημα της εκπαίδευσης και εξέτασης παίζει σημαντικό ρόλο στην οδική ασφάλεια.
– Παίζει ανάλογο ρόλο και ο στόλος των αυτοκινήτων και του οδικού δικτύου της χώρας μας;
– Φυσικά. Ο άνθρωπος-οδηγός όμως είναι ο κατεξοχήν υπεύθυνος.
– Η πρώτη επαφή του υποψήφιου οδηγού με τον χώρο γίνεται φυσικά με το αυτοκίνητο του εκπαιδευτή. Σε ποιο επίπεδο είναι τα οχήματα που γίνονται και τα μαθήματα;
– Η πρώτη επαφή του υποψηφίου δεν γίνεται κατά ανάγκη στα δικά μας οχήματα.
Στην επαρχία τουλάχιστον μεγάλο ποσοστό νέων έχουν οδηγήσει πριν έρθουν σε εμάς. Για να απαντήσω στην ερώτησή σας τα οχήματα των σχολών είναι πάντα συντηρημένα και σε καλή κατάσταση.
Τα τελευταία χρόνια όμως λόγο της οικονομικής κρίσης, οι επιχειρήσεις μας δεν μπορούν να ανανεώνουν με την συχνότητα που θα ήθελαν τα οχήματά τους.
– Υπάρχει αυτοκινητιστική παιδεία στους νέους της χώρας μας;
– Όταν δεν υπάρχει στους μεγαλύτερους και στους υπεύθυνους κρατικούς λειτουργούς και νομοθέτες, θα έχουν τα παιδιά;
– Ανάλογη στους Έλληνες οδηγούς;
– Ο Έλληνας δεν διαφοροποιείται στην οδήγηση. Οδηγάει με τον ίδιο τρόπο που ψηφίζει.
– Πότε θεωρείτε ότι ένας υποψήφιος οδηγός είναι έτοιμος για εξετάσεις;
– Αναλόγως τις εξετάσεις. Οι εξετάσεις έλκουν πάντα την εκπαίδευση.
Οι σωστές εξετάσεις θα φέρουν σωστή εκπαίδευση. Αυτό είναι βέβαια και το πρόβλημα. Κανείς δεν θέλει να μάθει. Δίπλωμα θέλει.
«Στη Ελλάδα, δεν έχουμε το κατάλληλο περιβάλλον για να μειώσουμε την ηλικία των οδηγών»
– Υπάρχει διαφορά τελικά σε υποψήφιο οδηγό άντρα – γυναίκα;
– Φυσικά. Η διαφορά βέβαια υπάρχει γιατί στην πλειοψηφία τους οι άντρες έχουν επαφή με οχήματα ή συστήματα αυτών πριν τα 18 τους χρόνια.
Τιμονιέρες σε παιχνίδια, καρτ, οδήγηση στα πόδια του μπαμπά (ηλίθιο) είναι πράγματα που συνήθως κάνουν τα αγόρια.
– Αλήθεια σας ζητάνε κάτι περίεργο πριν της εξετάσεις;
– Γενικά οι οποιεσδήποτε εξετάσεις επιφέρουν άγχος. Ενίοτε υπερβολικό.
Εννοείται ότι ο υποψήφιος λόγο του άγχους μπορεί να πει ή να κάνει πράγματα «διαφορετικά».
– Το όριο ηλικίας για το δίπλωμα πρέπει να γίνει στα 17 χρόνια που ακούγεται έντονα τελευταία;
– Οι νομοθέτες κινούνται μεταξύ εγκλήματος και ηλιθιότητας. Υπάρχουν περιοχές στο εξωτερικό που η οδήγηση μπορεί να επιτραπεί και από τα 14 έτη.
Όχι όμως στην Ελλάδα. Δεν έχουμε το κατάλληλο περιβάλλον για να μειώσουμε την ηλικία των οδηγών. Ήδη χάνονται πολλά παιδιά.
– Κ. Δόβρο είστε και πρόεδρος του Συλλόγου εκπαιδευτών υποψιών οδηγών Ν. Δράμας «Ομόνοια». Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο χώρος σας;
– Όταν για μια υπουργική απόφαση χρειάζεται να βγουν 30 ερμηνευτικές εγκύκλιοι, όταν το σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης συνυπάρχει με τη διεφθαρμένη, δυσλειτουργική και απαρχαιωμένη δημόσια διοίκηση, δεν υπάρχουν «κυριότερα προβλήματα», καρκίνωμα υπάρχει.
– Εδώ και πολλά χρόνια η χώρα μας εξακολουθεί εφαρμόζει ένα απαρχαιωμένο σύστημα εξέτασης των υποψήφιων οδηγών. Παρά τις εξαγγελίες των αρμοδίων, όχι μόνο δεν άλλαξε το σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών, αλλά συνεχίζει να ταλαιπωρεί υποψηφίους και εκπαιδευτές. Για ποιο λόγο πιστεύεται;
– Εδώ και ενάμιση χρόνο περιμένουμε την κατάθεση νομοσχεδίου από τον αρμόδιο υπουργό. Πριν ενάμιση χρόνο ο υπουργός είπε ότι είναι θέμα ημερών.
Σήμερα δηλώνει ότι είναι θέμα ημερών. Έχουμε δηλαδή έναν υπουργό που λέει ψέματα στους πολίτες και προφανώς τους θεωρεί ηλίθιους, αφού συνεχίζει να τους κοροϊδεύει επί ενάμιση χρόνο. Υπάρχει πιθανότητα ο υπουργός αυτός να νομοθετήσει με γνώμονα το συμφέρον των ηλιθίων;
Το αντικείμενο που εξετάζουμε, η εκπαίδευση και η εξέταση των υποψηφίων οδηγών δεν διαφοροποιείται από οτιδήποτε άλλο στην χώρα μας.
– Πρόσφατα βρέθηκε στο επίκεντρο η αποχή των εξεταστών με αποτέλεσμα να μην γίνονται οι εξετάσεις για τα διπλώματα. Θεωρείται ότι θα βρεθεί η σωστή λύση;
– Δημόσιου υπάλληλοι που κάνουν αποχή και υπουργείο με υπουργό τον Σπίρτζη, τον στεναχωρημένο…
Υπάρχουν υποψήφιοι που περιμένουν να δώσουν εξετάσεις για επαγγελματικά διπλώματα για να φύγουν μετανάστες, με τις οικογένειές στους να έχουν φύγει ήδη στο εξωτερικό.
Με την αποχή των εξεταστών έχουν δημιουργηθεί σοβαρά κοινωνικά προβλήματα, εδώ και καιρό στους πολίτες και ταυτόχρονα οι σχολές οδήγησης αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης.
– Κατά διαστήματα στη πόλη μας δημιουργείται κυκλοφοριακό πρόβλημα, θεωρείται ότι πρέπει να γίνει νέα κυκλοφοριακή μελέτη ή αλλαγή κατευθύνσεων σε κάποιους δρόμους;
– Αυτό πάλι που σε μια πόλη με σχεδόν μηδενική οικονομική δραστηριότητα έχουμε και κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι Δραμινό επίτευγμα.
Δεν καταλαβαίνω πως αυτά που βλέπει ο απλός πολίτης δεν τα βλέπουν οι «επιστήμονες» και οι «αρμόδιοι». Με πλατεία που δεν πας γύρω-γύρω τι περιμένεις…
– Κ. Δόβρο το να είσαι εκπαιδευτής υποψιών οδηγών είναι επάγγελμα τελικά ή λειτούργημα;
– Είναι επάγγελμα ενώ θα έπρεπε να είναι λειτούργημα. Τα εκκλησάκια στους δρόμους το επιβεβαιώνουν…