Είναι γνωστό πως το μουσικό κοινό της Ελλάδας έχει μπει σε μια διαδικασία να ψάξει τις ρίζες του και να κάνει βήματα προς την παράδοση, με τον συνδυασμό των παραδοσιακών τραγουδιών με πιο σύγχρονες πινελιές, να προσπαθεί να γεμίσει όλο και περισσότερες μουσικές σκηνές.

Μια ακόμη απόδειξη αυτής της συνθήκης είναι και οι PAGAN, ένα σχήμα που η παραδοσιακή μουσική, η μυσταγωγική ατμόσφαιρα και το αποτέλεσμα του ήχου παντρεύτηκαν και έχουν αφήσει ήδη τους πρώτους τους απογόνους.

Άνθρωποι κάθε ηλικίας, βρέθηκαν στα μέσα του Δεκέμβρη στο Principal Club Theater της Θεσσαλονίκης και άφησαν τους PAGAN να τους ταξιδέψουν με ένα μουσικό όχημα που έρχεται από το παρελθόν, κάνει στάση στο παρόν και πολύ πιθανό να δείχνει τον δρόμο για το μέλλον της μουσικής.

Νταχαρέδες, γκάιντες και φωτιές στη Δράμα

Ο Σταύρος Τσουμάνης, παραγωγός και ιδρυτής του σχήματος,  μίλησε στη Voria.gr για εκείνη τη μέρα που βρέθηκε σε ένα διονυσιακό πανηγύρι στη Δράμα το 2019 και όταν άκουσε τη μουσική και κατάλαβε τι αντικρίζει ένιωσε ότι… ανακάλυψε την Αμερική. Έτσι, ξεκίνησε η ιδέα για τους PAGAN.

«Ήταν βράδυ και πηγαίναμε σε ένα χωριό, τον Ξηροπόταμο, σε ένα αντάμωμα. Όπως οδηγούσα, ακούω τους νταχαρέδες και τις γκάιντες, βλέπω αναμμένες φωτιές και τον κόσμο να παίζει μουσική. Εκείνη τη στιγμή είπα ότι όλο αυτό που βλέπω μπροστά μου πρέπει να το μάθει ο κόσμος».

Το συγκρότημα αποτελείται από επτά άτομα επί σκηνής και άλλα τόσα στην υπόλοιπη υποστήριξή του. Οι περισσότεροι μουσικοί είναι βορειοελλαδίτες, με καταγωγή από τη Δράμα, τις Σέρρες και τη Φλώρινα. Οι PAGAN είναι κάτοικοι Αθηνών, πέρα από τον Μάρκο, ο οποίος πήγε με τον Σταύρο στο αντάμωμα του Ξηροποτάμου και από τότε μέχρι και σήμερα δεν αφήνει τον τόπο του.

Το 2019, ο ιδρυτής των PAGAN, έχοντας μαζί του τα πρώτα μέλη του σχήματος, μπήκε στη διαδικασία να αναζητήσει τραγουδιστή και συγκεκριμένα άνδρα, μέχρι που ο πρώτος κιθαρίστας που είχε η μπάντα του πρότεινε να πάει σε μια παράσταση για να δει την Έβελυν Ασουάντ. «Δεν το πίστευα ότι μετά από τόσα χρόνια που ψάχνω, τη βρήκα» λέει χαρακτηριστικά, με τον ίδιο να μην κρύβει ούτε στιγμή το ταλέντο για τη γυναίκα που πλαισιώνει με τη φωνή και την θεατρικότητα της το μουσικό σχήμα.

«Η τέχνη είναι ευλογία»

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι PAGAN δούλεψαν πολύ και πειραματίστηκαν ακόμα περισσότερο. Για αυτούς, ο εγκλεισμός και οι περιορισμοί ήταν προς όφελός τους.

Λίγο καιρό αργότερα, η μουσική του σχήματος πλαισίωσε και μια διαφήμιση εταιρείας νερού, με πρωταγωνίστρια την Έβελυν. Πολύς κόσμος ρωτούσε τι είναι αυτό που ακούγεται, με την περιέργεια να έχει θετικό πρόσημο. Βέβαια, υπήρξαν και αντιδράσεις σχετικά με το όνομα του συγκροτήματος, γεγονός που «μας έκανε να χάσουμε το…τρένο, μιας και φαίνεται μόνο το όνομά μου».

Μια άλλη ιστορία, κάνει τον ιδρυτή των PAGAN να επιμένει ότι όλα είναι θέμα οπτικής και διάθεσης, με αφορμή εκείνες τις φορές όπου υπήρξαν αντιδράσεις από τρίτους για το όνομα του συγκροτήματος. Πριν από καιρό, ο Σταύρος βρέθηκε με μια παρέα σε ένα χωριό της Ηπείρου και έστησαν μια μικρή γιορτή. Από στόμα σε στόμα στα γύρω χωριά, στη γιορτή μαζεύτηκαν 500 άνθρωποι και το σκηνικό που δημιουργήθηκε ήταν κάτι που δεν περίμενε ούτε ο ίδιος. Μουσική χορός και τραγούδι και μέσα στο πλήθος ο Σταύρος βλέπει έναν ιερέα. Σταματάει τη μουσική και του λέει «Πάτερ, επειδή το όνομα μας είναι PAGAN, μας κατηγορούν για σατανιστές, παγανιστές και άλλα. Εσείς που ζείτε τόση ώρα αυτό που συμβαίνει, μας θεωρείται αιρετικούς;» τον ρωτάει. «Η τέχνη είναι ευλογία» του απάντησε ο ιερέας και ο κόσμος ζητωκραύγασε πριν συνεχίσει τον χορό και το τραγούδι.

Και τελικά, ο κόσμος γυρνάει στην παράδοση;

Όπως παραδέχεται ο Σταύρος, ανακαλούμε το παρελθόν και τις ρίζες μας, όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το αδιέξοδο. «Μουσικά έχουμε φτάσει σίγουρα σε τέλμα» σχολιάζει, με τον ίδιο να τονίζει ότι από το ξεκίνημα του σχήματος, οι PAGAN δεν θέλουν να αλλοιώσουν τον παραδοσιακό ήχο, αλλά μέσα από τους πειραματισμούς να γεννιέται μόνος του.

Φωτογραφίες: Νίκος Αραμπατζής/ Principal Club Theater