9.8 C
Drama
Δευτέρα, 11 Νοεμβρίου, 2024

Πολύμνια Μπανά

«Το βιβλίο αποτελεί μία διαρκή σταθερά και η ανάγνωση είναι τρόπος ζωής»

Ποιήτρια – Πρόεδρος ΣΦΓΤ Δράμας – Δικηγόρος

Με αφορμή τα «Αίθρια Λογοτεχνικά Απογεύματα» που διοργανώνονται από το Φεστιβάλ Ταινιών μικρού Μήκους Δράμας, η υπεύθυνη των εκδηλώσεων Πολύμνια Μπανά, Ποιήτρια και Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών αναφέρθηκε στις εκδηλώσεις αλλά και σε θέματα που αφορούν την εγχώρια αγορά βιβλίου. Υπογραμμίζει ότι γράφει από εσωτερική ανάγκη και χαρακτηρίζει την ποίηση συμπυκνωμένη ουσία σκέψης, εμπειρίας και, εν τέλει, ζωής. Εκφράζει την συγκρατημένη αισιοδοξία της για την εγχώρια αγορά βιβλίου παρά την πανδημία και τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν. Αναφέρεται τέλος στα μελλοντικά της σχέδια που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και την έκδοση της νέας της ποιητικής συλλογής.

– Κυρία Μπανά σε εξέλιξη οι παράλληλες λογοτεχνικές εκδηλώσεις του ΦΤΜΜ Δράμας με γενικό τίτλο «Αίθρια Λογοτεχνικά Απογεύματα». Τι περιλαμβάνουν;
– Πράγματι, το καθημερινό πρόγραμμα των παράλληλων λογοτεχνικών εκδηλώσεων με γενικό τίτλο «Αίθρια λογοτεχνικά απογεύματα» του φετινού 44ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, το οποίο ξεκίνησε, αισίως, τη Δευτέρα που μας πέρασε και διαρκεί όλη την τρέχουσα εβδομάδα του Φεστιβάλ (δηλαδή, καθημερινά, από τη Δευτέρα, 13/09, έως και την Παρασκευή, 17/09), βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη. Προηγήθηκαν, μέχρι σήμερα, πέντε (5) συνολικά λογοτεχνικές παρουσιάσεις και πιο συγκεκριμένα:
Τη Δευτέρα, 13/09, έγινε η παρουσίαση του καλλιτεχνικού ημερολογίου με τίτλο «Ημερολόγιο Φωτογραφίας 2021» της Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων Ξάνθης «Ο Άγιος Βασίλειος». Μία έκδοση με ιδιαίτερη σημασία, η οποία έγκειται στο γεγονός ότι το εν λόγω ημερολόγιο περιέχει φωτογραφίες των ιδίων των ενοίκων του Ιδρύματος, οι οποίοι πόζαραν στο φακό της καλλιτεχνικής Ομάδας Φωτογραφίας του «Εργαστηρίου Φωτογραφίας», έτους 2019-2020, του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης Ξάνθης, με καλλιτεχνικές αξιώσεις και άρτιο αισθητικό αποτέλεσμα.
Επίσης, τη Δευτέρα, έγινε η παρουσίαση του νέου τεύχους του δραμινού περιοδικού λόγου & τέχνης «ΔΙΟΔΟΣ 66100», το οποίο συμπληρώνει αισίως, με το συγκεκριμένο τεύχος, τα είκοσι (20) συνολικά τεύχη του. Το περιοδικό, το οποίο διακρίνεται για την πολυσυλλεκτικότητα της ύλης του (λογοτεχνία, ιστορία, αρχιτεκτονική, ζωγραφική, φωτογραφία & βιβλιοκρισία), θεωρώ ότι πρέπει, όντας το μοναδικό λογοτεχνικό περιοδικό της πόλης, να έχει ένα μόνιμο βήμα προβολής στον εξ ορισμού σημαντικότερο πολιτιστικό θεσμό της πόλης, δηλαδή στο ίδιο το Φεστιβάλ, και δη στα «Αίθρια Λογοτεχνικά Απογεύματα» αυτού.
Περαιτέρω, την Τρίτη, 14/09, ακολούθησε η παρουσίαση του εξαμηνιαίου περιοδικού λογοτεχνίας και λογοτεχνικής κριτικής «ΘΕΥΘ – Οι δυο όψεις της γραφής», το οποίο εκδίδεται στη Θεσσαλονίκη (εκδόσεις Ρώμη), με συν-διευθύντριες τη Ζωή Σαμαρά, συγγραφέα και Ομότιμη Καθηγήτρια της Θεωρίας της Λογοτεχνίας και του Θεάτρου του Α.Π.Θ. και τη Μαρία Λιτσαρδάκη, συγγραφέα και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γαλλικής Λογοτεχνίας και Θεωρίας της Λογοτεχνίας του Α.Π.Θ.. Το περιοδικό, το οποίο αριθμεί συνολικά δεκατρία (13) τεύχη και έχει διαγράψει, μέχρι σήμερα, μία σταθερή και καθ’ όλα ευδιάκριτη πορεία στον ελληνικό λογοτεχνικό χώρο των περιοδικών εκδόσεων, ξεχωρίζει για την πάντα προσεγμένη ύλη του, η οποία καλύπτει, επιτυχώς, και τις δύο «όψεις» του περιοδικού (δηλαδή, τόσο αυτή της λογοτεχνικής γραφής όσο και αυτή της λογοτεχνικής κριτικής).
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να διευκρινίσω πως έχω την πεποίθηση ότι τα λογοτεχνικά περιοδικά, τα οποία συμβάλλουν τα μέγιστα στη διαμόρφωση του νεοελληνικού λογοτεχνικού τοπίου, πρέπει να έχουν μία μόνιμη θέση στο πρόγραμμα των «Αίθριων Λογοτεχνικών Απογευμάτων» του Φεστιβάλ. Αυτό, εξάλλου, εφάρμοσα και πέρσι, οπότε συμμετείχα, μαζί με τον καταξιωμένο συγγραφέα και δημοσιογράφο Παύλο Μεθενίτη, στην κατάστρωση του προγράμματος των λογοτεχνικών εκδηλώσεων καθώς και στην παρουσίασή τους, με την πρότασή μου και την ένταξη στο πρόγραμμα των περσινών λογοτεχνικών παρουσιάσεων, του εξ Αθήνας ορμώμενου λογοτεχνικού περιοδικού «Μανδραγόρας» και, ομοίως, αυτό συνέχισα, όπως προείπα, και φέτος.
Η δεύτερη κατά σειρά παρουσίαση της περασμένης Τρίτης, 14/09, ήταν αυτή του ιστορικού-φωτογραφικού λευκώματος με τίτλο «Η Δράμα των Προσφύγων – Αφιέρωμα Μνήμης» των φιλολόγων Γεωργίας Μπακάλη και Δημήτρη Ι. Σφακιανάκη (ιδιωτική έκδοση, Δράμα, 2019), το οποίο, όπως οι ίδιοι οι συγγραφείς αναφέρουν στο προλογικό του σημείωμα: «….Το Αφιέρωμα αυτό είναι ένα οδοιπορικό στον χώρο και τον χρόνο, σε πρόσωπα και πράγματα της τοπικής ιστορίας μας. Μία απόπειρα αποκωδικοποίησης της ταυτότητάς μας…».
Ακολούθως, την Τετάρτη, 15/09, έγινε η παρουσίαση της επετειακής έκθεσης με τίτλο “1821. Πριν και Μετά” καθώς και του ιδιαιτέρως σημαντικού καταλόγου που τη συνοδεύει. Η έκθεση αποτελεί συν-διοργάνωση του Μουσείου Μπενάκη και παρουσιάζεται στο σύνολο του κτιρίου του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς 138, από την 3η Μαρτίου έως την 7η Νοεμβρίου 2021. Περιλαμβάνει 1.200 σπάνια αντικείμενα (ζωγραφικά έργα, χάρτες, γλυπτά, προσωπικά αντικείμενα πρωταγωνιστών της Επανάστασης και ιστορικά κειμήλια, πλαισιωμένα από σπάνιο αρχειακό υλικό), τα οποία αναδεικνύουν την ιστορία των 100 πρώτων ετών του νεότερου ελληνισμού (1770-1870). Φιλοξενούμενοι της εκδήλωσης ήταν οι Υπεύθυνοι των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη και Επιμελητές της επετειακής έκθεσης, Τάσος Σακελλαρόπουλος και Μαρία Δημητριάδου, οι οποίοι μίλησαν για τη δημιουργία της έκθεσης: την επιλογή των αντικειμένων, τη διαδικασία αναζήτησης, εύρεσης και συγκέντρωσης τους, ενώ παράλληλα παρουσίασαν τους κρίσιμους σταθμούς της εκατονταετούς περιόδου 1770-1870, στην οποία αναφέρεται η έκθεση.
Περαιτέρω, σήμερα, Πέμπτη, 16/09, έχουμε την παρουσίαση της συλλογής αφηγημάτων με τίτλο «ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑΣ – Αληθινές ιστορίες για τις δυνάμεις που απορείς κι εσύ πού τις βρήκες ή πού τις έχασες» της δραμινής ψυχολόγου και συγγραφέα ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΜΠΑΝΤΑΗ (εκδόσεις Αρμός, Αθήνα, 2021). Πρόκειται για μία συλλογή με σύντομες, αληθινές ιστορίες, δοσμένες με μυθοπλαστικό τρόπο, τις οποίες αντιμετώπισε η συγγραφέας στην 25ετή επαγγελματική της διαδρομή ως ψυχολόγος, αρχικά στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Καβάλας και, στη συνέχεια και μέχρι σήμερα, στο Γενικό Νοσοκομείο Δράμας. Είναι ένα βιβλίο, το οποίο κινείται και ισορροπεί, επιτυχώς, μεταξύ της λογοτεχνικής αφήγησης, της μαρτυρίας και του εγχειριδίου ψυχολογίας.
Η δεύτερη κατά σειρά σημερινή παρουσίαση είναι αυτή της νουβέλας με τίτλο «Σπίτι παιδιού» του ποιητή και φωτογράφου ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΣΥΦΙΛΤΖΟΓΛΟΥ (εκδόσεις Αντίποδες, Αθήνα, 2019). Το βιβλίο είναι μία τρυφερή, αυτοβιογραφική νουβέλα, η οποία πραγματεύεται την επιστροφή στο «γενέθλιο τόπο» της παιδικής μνήμης και, ειδικότερα, μεταξύ άλλων, το αβίαστο «παιχνίδι» εξοικείωσης του μικρού αγοριού-αφηγητή του βιβλίου με το θάνατο, το οποίο οδηγεί στην αγαστή συνύπαρξη, και δη χωρίς απολύτως ευδιάκριτα όρια, μεταξύ αυτού και της ζωής και, εν τέλει, στην πλήρη ενσωμάτωσή του στον καθημερινό κύκλο της. Αξίζει να επισημανθεί ότι ήταν υποψήφιο για το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος-Νουβέλας 2019.
Τέλος, αύριο Παρασκευή, 17/09, θα γίνει η παρουσίαση της ιστορικής μελέτης με τίτλο «1821: Γυναίκες και ελληνική επανάσταση. Από τον οθωμανικό κόσμο στο ελεύθερο ελληνικό κράτος» της ιστορικού και συγγραφέα ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΛΑΖΟΥ (εκδόσεις Διόπτρα, Αθήνα, 2021). Στο βιβλίο εξετάζονται πολλαπλές όψεις της παρουσίας των γυναικών (και δη όχι μόνο των επώνυμων, αλλά και των ανώνυμων, καθημερινών γυναικών), από τον οθωμανικό κόσμο έως το πρώτο ελληνικό κράτος. Παρουσιάζεται δε, για πρώτη φορά, μία συνολική και τεκμηριωμένη εικόνα της ζωής των γυναικών κατά την Ελληνική Επανάσταση και τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας, η οποία, μέχρι σήμερα, παρέμενε άγνωστη στο ευρύ κοινό.
Όπως προκύπτει από όλα όσα προανέφερα, κατάρτισα το πρόγραμμα των «Αίθριων Λογοτεχνικών Απογευμάτων» του φετινού Φεστιβάλ, με κύριο γνώμονά μου το πολυσυλλεκτικό περιεχόμενο και το θεματικό πλουραλισμό. Έτσι, στο φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνονται εκδόσεις κοινωνικού προβληματισμού και ευαισθητοποίησης, λογοτεχνικά περιοδικά, βιβλία λογοτεχνίας, βιβλία που αφορούν σε άλλους, πέραν της λογοτεχνίας, τομείς και συγκεκριμένα στον τομέα της ιστορίας, εκδόσεις άλλων πολιτιστικών οργανισμών και φορέων καθώς και διαλέξεις και ομιλίες οι οποίες αφορούν στο θέμα των υπό παρουσίαση εκδόσεων.

«Προ πανδημίας ο συνολικός αριθμός των ετήσιων εκδηλώσεων που ο ΣΦΓΤ διοργάνωνε ανερχόταν σε 25 έως 30 εκδηλώσεις ανά έτος»

– Βλέπουμε ένα πολύ πυκνό πρόγραμμα με πολλές και σημαντικές παρουσιάσεις. Και όλα αυτά σε μια δύσκολη περίοδο όπου κυρίαρχη είναι και η πανδημία…
– Είναι αλήθεια πως το πρόγραμμα των «Αίθριων Λογοτεχνικών Απογευμάτων» θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί πυκνό, μιας και περιέχει οκτώ (8) συνολικά παρουσιάσεις μέσα σε πέντε ημέρες και, για την ακρίβεια, περιλαμβάνει δύο (2) διαδοχικές παρουσιάσεις καθημερινά, τις περισσότερες εξ αυτών. Ευελπισθώ δε, ότι είναι πράγματι σημαντικό το συνολικό περιεχόμενό του, όπως έκρινα κατά την κατάρτισή του και όπως εσείς επισημαίνετε και σας ευχαριστώ γι’ αυτό. Η κατάστρωση του προγράμματος, οφείλω να παραδεχθώ ότι δυσχεράνθηκε από τις υφιστάμενες συνθήκες της πανδημίας, δεδομένου ότι συγκεκριμένες από τις προτάσεις-προσκλήσεις μου δεν έγιναν αποδεκτές, ακριβώς λόγω της επιφύλαξης, και το θεωρώ εύλογο και αναμενόμενο, εξαιτίας της πανδημίας και των ενδεχόμενων έκτακτων εξελίξεων αυτής.

– Φυσικά μας είχατε συνηθίσει σε σημαντικές εκδηλώσεις βιβλιοπαρουσίασης που διοργανώνεται ως Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών. Το ευχάριστο είναι η μεγάλη συμμετοχή κόσμου κυρία Μπανά…
– Πράγματι, η προσέλευση και η συμμετοχή των δραμινών συμπολιτών μας είναι πολύ μεγάλη, όλα αυτά τα χρόνια, στις εκάστοτε εκδηλώσεις του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, ακόμη και σε αυτές που είναι έξω από τα καθιερωμένα και κινούνται σε πιο δύσκολα καλλιτεχνικώς ή/και σε πειραματικά μονοπάτια (ή, κατά πάσα πιθανότητα, ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, μιας και οι δραμινοί έχουμε αποδείξει ότι είμαστε δεκτικοί σε πρωτόγνωρα, καλλιτεχνικά πράγματα). Η μεγάλη αυτή ανταπόκριση είναι, εξάλλου, αυτό που μας κινητοποιεί και μας δίνει το ισχυρότερο κίνητρο για να συνεχίσουμε να διοργανώνουμε πολιτιστικές εκδηλώσεις και δράσεις στην πόλη μας, παρά τις κατά καιρούς δυσκολίες και αντιξοότητες. Αξίζει να σημειώσω ότι, προ πανδημίας, ο συνολικός αριθμός των ετήσιων εκδηλώσεων που ο Σύλλογος διοργάνωνε, ανερχόταν, κατά μέσο όρο, σε 25 έως 30 εκδηλώσεις ανά έτος.

«Η ποίηση είναι συμπυκνωμένη ουσία σκέψης, εμπειρίας και εν τέλει, ζωής»

– Άρα το βιβλίο αντέχει παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα…
– Το βιβλίο αποτελεί μία διαρκή σταθερά για εμάς τους βιβλιόφιλους και η ανάγνωση είναι τρόπος ζωής. Ως εκ τούτου, παρόλο που ο χώρος των εκδόσεων και, εν γένει, της εγχώριας αγοράς βιβλίου επλήγη σε υπερθετικό βαθμό, όπως και τόσοι άλλοι κλάδοι άλλωστε, από την πανδημία και τις συνθήκες που αυτή επέβαλε κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους 2020, παραμένω αισιόδοξη, έστω συγκρατημένα, για τις «αντοχές» του βιβλίου όπως το θέτετε, βασιζόμενη στην ελπιδοφόρα κινητικότητα που έχει σημειωθεί στον χώρο, κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους 2021.

– Είστε ένας άνθρωπος πολυπράγμων. Μεγάλη σας αγάπη η ποίηση. Να σας θέσω ένα δύσκολο ερώτημα. Τι σημαίνει για σας ποίηση;
– Συμπυκνωμένη ουσία σκέψης, εμπειρίας και, εν τέλει, ζωής.

– Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;
– Σήμερα, η ποίηση θεωρείται «αντιεμπορικό» λογοτεχνικό είδος, σύμφωνα πάντα με τα κριτήρια και τους όρους της εγχώριας αγοράς βιβλίου. Εκτιμώ ότι μία βάσιμη αιτία για την, εμπορική τουλάχιστον, αυτή «αντιδημοτικότητά» της, είναι ο τρόπος που αυτή προσεγγίζεται (και, για την ακρίβεια, δ ε ν προσεγγίζεται) κατά τη διάρκεια της σχολικής μας εκπαίδευσης. Για τη μελλοντική της πορεία, είμαι αισιόδοξη, χάρη στους νέους ανθρώπους που εμφανίζονται στα ποιητικά πράγματα (και λέγοντας «νέους», εννοώ τόσο με τη στενή, ηλικιακή έννοια, όσο και με την ευρύτερη έννοια της νέας εισόδου στον χώρο της ποίησης), οι οποίοι δημιουργούν, με τη σειρά τους, νέους αναγνώστες ποιήσεως.

«Γράφω από εσωτερική ανάγκη, όπως θέλω να πιστεύω ότι ισχύει στις πλείστες των περιπτώσεων»

– Γιατί γράφετε;
– Από εσωτερική ανάγκη, όπως θέλω να πιστεύω ότι ισχύει στις πλείστες των περιπτώσεων.

– Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;
– Συμμετέχω σε ένα συλλογικό τόμο με δοκίμια σχετικά με την καλλιτεχνική δημιουργία και την ψυχοπαθολογία, ο οποίος είναι υπό έκδοση. Επίσης, σε μία ανθολογία ποιημάτων που ετοιμάζεται να εκδοθεί. Σε ένα συλλογικό τόμο διηγημάτων με θέμα τη γενέθλια πόλη, ο οποίος θα εκδοθεί στις αρχές του 2022. Επίκειται δε, η έκδοση της νέας μου ποιητικής συλλογής, την οποία είχα επιφυλαχθεί να εκδώσω, μέχρι σήμερα, ακριβώς λόγω των συνθηκών της πανδημίας καθώς και μίας συλλογής διηγημάτων, η οποία θα είναι η πρώτη μου.

«Κατάρτισα το πρόγραμμα των «Αίθριων Λογοτεχνικών Απογευμάτων» Φεστιβάλ με γνώμονά το πολυσυλλεκτικό περιεχόμενο»

– Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;
– Θα ήθελα να κλείσω αυτή τη συνέντευξη, μαζί με τις θερμές ευχαριστίες μου για τη φιλοξενία της στην εφημερίδα σας, με αυτό που πιστεύω ακράδαντα σχετικά με τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο και τη μεταξύ τους διασύνδεση, γι’ αυτό, εξάλλου, και επέλεξα να αποτελεί την ακροτελεύτια παράγραφο, την κατακλείδα του προλόγου μου στο αναλυτικό πρόγραμμα των «Αίθριων Λογοτεχνικών Απογευμάτων» του φετινού Φεστιβάλ, το οποίο ετοίμασα και ήδη κυκλοφορεί ευρέως, όλες αυτές τις ημέρες, στην πόλη. Δηλαδή, ότι η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος, βασιζόμενοι αμφότεροι στην τέχνη της αφήγησης, αποτελούν, καλλιτεχνικώς, «συγκοινωνούντα δοχεία» και βρίσκονται σε μία σχέση γόνιμης και μόνιμης αλληλεπίδρασης. Κατά συνέπεια, οι εν λόγω συνύπαρξη και σύζευξη λογοτεχνίας και κινηματογράφου (και τούμπαλιν, κινηματογράφου και λογοτεχνίας), κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, χάρη στη διεξαγωγή των «Αίθριων Λογοτεχνικών Απογευμάτων», αντικατοπτρίζουν, με τον πλέον απτό τρόπο, τη διαρκή, εκλεκτική συγγένεια μεταξύ αυτών. Και, τέλος, εξυπακούεται πως περιμένουμε τους δραμινούς καθώς και τους φιλοξενούμενους του Φεστιβάλ, στις προγραμματισμένες λογοτεχνικές εκδηλώσεις σήμερα Πέμπτη, 16/09 καθώς και αύριο Παρασκευή, 17/09, στις 19.00 η ώρα, στον εξωτερικό χώρο του ιστορικού καφενείου «Ελευθερία».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

δεκατρία − ένα =

- Διαφήμιση -

Δημοφιλή Εβδομάδας