21.5 C
Drama
Κυριακή, 25 Σεπτεμβρίου, 2022

Σωτήρης Ζαφειρόπουλος

Ο νοσταλγός μιας ρομαντικής εποχής

Συλλέκτης μηχανοκίνητων οχημάτων

Ο φοροτεχνικός Σωτήρης Ζαφειρόφουλος βρήκε το δικό του τρόπο να ξεφεύγει από την άχαρη -όπως λέει- δουλειά του και να μπαίνει σε έναν κόσμο ρομαντικό λόγω εποχής, απλό και κατανοητό αναπαλαιώνοντας αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Δεν νοιώθει συλλέκτης αλλά απλά νοσταλγός μιας ρομαντικής εποχής η οποία έχει περάσει ανεπίστρεπτί.
Αν έχεις ρεύμα στο μπουζί και καύσιμο στο χώρο καύσης θα έχεις την επιθυμητή έκρηξη λέει χαρακτηριστικά και τονίζει ότι η φροντίδα των οχημάτων είναι μια ευχάριστη διαδικασία και δείχνει την εκτίμηση απέναντι στην χαρά και στην απόλαυση που σου προσφέρουν.

Συνέντευξη Βαγγέλης Ελευθεριάδης / Φωτογραφίες Βασίλης Κοβλακάς

– Πως ξεκίνησε η αγάπη σας για τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες η οποία εξελίχθηκε σε μία τόσο αξιόλογη συλλογή;
– Το επάγγελμα μου είναι άχαρο και δύσκολο. Έχω να κάνω μόνο με αριθμούς και υπουργικές αποφάσεις. Έτσι, όπως είναι λογικό, δέχομαι πίεση σε καθημερινή βάση. Όποτε για εμένα είναι μια διέξοδος σ’ έναν κόσμο ρομαντικό λόγω εποχής, απλό και κατανοητό. Γιατί αν έχεις ρεύμα στο μπουζί και καύσιμο στο χώρο καύσης θα έχεις την επιθυμητή έκρηξη. Κάπως έτσι ξεκίνησε η ενασχόληση μου με το κλασικό αυτοκίνητο και μοτοσυκλέτα.
– Ποιο ήταν το πρώτο όχημα στη συλλογή σας; Πως το αποκτήσατε;
– Ξεκίνησα με μια μοτοσυκλέτα BMW R25/2 του 1953. Την αγόρασα σε κομμάτια από έναν γέροντα πριν από 40 χρόνια περίπου.

– Ψάχνετε, βρίσκετε, αγοράζετε, επισκευάζετε ένα όχημα και το προσθέτετε στη συλλογή σας. Φαντάζει διαδικασία χρονοβόρα και επίπονη.
– Δεν γνωρίζεις ποτέ πώς και πότε θα βρεθείς μπροστά στο αντικείμενο του πόθου σου και αυτό έχει τη γοητεία του. Ξαφνικά εμφανίζεται από το πουθενά. Σ’ έναν περίπατο, μια εκδρομή. Πεταμένο, απαξιωμένο, παραμελημένο, άχρηστο. Κι εσένα σου κλείνει το μάτι. Είναι η στιγμή που ξεκινάει μια θυελλώδης σχέση. Η φαντασία σου ξεδιπλώνει αμέσως στο μυαλό σου με ταχύτητα φωτός όλο το story, για ένα ταξίδι ανεπανάληπτο, το οποίο θέλει το χρόνο του. Πολύ κόπο, γερμανοπολύγωνα, καστάνιες, αντισκωριακά και ψάξιμο στο διαδίκτυο. Τις περισσότερες φορές, καταλήγει σαν το ταξίδι του Οδυσσέα στην Ιθάκη του.

– Το να είσαι συλλέκτης δεν απαιτεί την οικονομική επιφάνεια που πολλοί νομίζουν. Συμφωνείτε ότι είναι κυρίως θέμα αγάπης;
– Καταρχάς, δεν μπορώ με τα δικά μου δεδομένα να θεωρήσω τον εαυτό μου συλλέκτη. Απλά είμαι νοσταλγός μιας ρομαντικής εποχής η οποία έχει περάσει ανεπίστρεπτί. Όσον αφορά το οικονομικό πρέπει να κινείσαι προσεκτικά και στα όρια των δυνατοτήτων σου.

«Η ενασχόληση με τα μηχανοκίνητα οχήματα για εμένα είναι μια διέξοδος σ’ έναν κόσμο ρομαντικό λόγω εποχής, απλό και κατανοητό»

– Αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε κάποιο ως αγαπημένο σας;
– Ότι έχω φτιάξει, το χαίρομαι το ίδιο. Όλα έχουν την ιστορία τους η οποία είναι μοναδική για εμένα.

– Τι είναι για εσάς η συλλογή παλιών οχημάτων;
– Είναι η δημιουργική απασχόληση μου. Η αναπαλαίωση ενός οχήματος έχει να κάνει με τον ελεύθερο χρόνο μου.

– Πότε χαρακτηρίζουμε ένα όχημα συλλεκτικό ή κλασικό;
– Κατά την άποψη μου είναι διαφορετικές έννοιες. Το συλλεκτικό θα μπορούσε να αναφέρεται και στην παρούσα εποχή. Έχει να κάνει με τα πόσα οχήματα είναι διαθέσιμα. Ενώ το κλασικό χαρακτηρίζεται από την εποχή του και τη διαχρονικότητα του.

«Δεν γνωρίζεις ποτέ πως και πότε θα βρεθείς μπροστά στο αντικείμενο του πόθου σου και αυτό έχει τη γοητεία του… σ’ έναν περίπατο, μια εκδρομή. Πεταμένο, απαξιωμένο, παραμελημένο, άχρηστο. Κι εσένα σου κλείνει το μάτι»

– Υπάρχουν μοντέλα αυτοκινήτων ή μηχανών που θεωρούνται θρυλικά για κάθε συλλέκτη και έχουν μεγάλη ζήτηση;
– Βεβαίως υπάρχουν και είναι πολλά. Δε θα μπορούσα να τα αναφέρω όλα. Κατά την άποψη μου κάποια απ’ αυτά είναι θρύλος. Mini Cooper, Citroen 2CV, Jaguar E-Type, Porsche 356-911, BMW 2002, VW Beetle, Triumph, VW Transporter T1-T2, Alfa Romeo Spider.

– Ποιο όχημα θα θέλατε να έχετε στη συλλογή σας;
– Μια Mercedes Benz 300 SL Gullwing του 1954.

– Σίγουρα τα οχήματα αυτά απαιτούν συντήρηση, ανταλλακτικά και φύλαξη τι γίνεται με αυτά τα δεδομένα;
– Η φροντίδα αυτών των οχημάτων είναι μια ευχάριστη διαδικασία για τους κατόχους τους. Διότι δείχνεις την εκτίμηση απέναντι στην χαρά και στην απόλαυση που σου προσφέρουν. Όσο για τη φύλαξη απαιτείται κλειστός χώρος.

«Ξεκίνησα με μια μοτοσυκλέτα BMW R25/2 του 1953. Την αγόρασα σε κομμάτια από έναν γέροντα πριν από 40 χρόνια περίπου»

– Απ’ ότι γνωρίζω υπάρχουν και πανελλαδικά σύλλογοι που ασχολούνται με το αντικείμενο αυτό. Υπάρχει το ανάλογο ενδιαφέρον στη χώρα μας όπως και στο εξωτερικό;
– Σύλλογοι υπάρχουν αλλά δεν λειτουργούν στα πρότυπα του εξωτερικού. Στην Ελλάδα ο καθένας προσπαθεί μόνος του. Στη Δράμα για παράδειγμα, υπάρχουν αρκετοί συμπολίτες μας που ασχολούνται και έχουν πολύ ωραία μοντέλα από μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα. Δεν υπάρχει όμως σύλλογος να μας οργανώσει κάτω από την ομπρέλα του ώστε να μοιραζόμαστε όλοι μαζί αυτό το ενδιαφέρον μας.
Θα μπορούσε να λειτουργήσει ένας σύλλογος όπου θα αλληλοβοηθιόμαστε. Να οργανώσει εκδηλώσεις, εκδρομές, σεμινάρια και τεχνική υποστήριξη. Γεγονός το οποίο θα μπορούσε να κινήσει το ενδιαφέρον και από άλλους νομούς όμορους και μη. Δημιουργώντας έναν πόλο αναπτυξιακής δυναμικής για τον νομό μας. Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο και συνοδεύεται από πάθος.

– Σε διάφορες γειτονιές υπάρχουν παρατημένα οχήματα, μπορεί να βρεθεί εκεί ένας «μικρός θησαυρός»;
– Είναι η ελπίδα και το όνειρο κάθε λάτρη του κλασικού να ανασύρει μέσα από αποθήκες υπόγεια και αχυρώνες έναν «μικρό θησαυρό».

– Από ότι γνωρίζω υπάρχουν και δημοπρασίες τέτοιων οχημάτων;
– Ναι, όντως υπάρχουν, είναι πολύ οργανωμένα στο εξωτερικό και το ενδιαφέρον είναι μεγάλο. Τα ποσά που διατίθενται είναι τεράστια. Το ακριβότερο αυτοκίνητο που πουλήθηκε ποτέ στον κόσμο ήταν κλασικό.

«Αν έχεις ρεύμα στο μπουζί και καύσιμο στο χώρο καύσης θα έχεις την επιθυμητή έκρηξη»

– Παλιά αυτοκίνητα ανακατασκευάζονται, συντηρούνται και πωλούνται σε δημοπρασίες, αλήθεια τι καθορίζει τις τιμές τους;
– Η σπανιότητα του μοντέλου, τα κομμάτια που παρήχθησαν αρχικώς και η γνησιότητα τους – αυθεντικότητα.

– Τι είναι τελικά αυτό που ωθεί συλλέκτες ειδικά στο εξωτερικό να δαπανούν τέτοια ποσά;
– Κατά την άποψη μου εφόσον υπάρχει οικονομική συναλλαγή υπάρχουν άνθρωποι που επενδύουν με σκοπό το κέρδος.

– Η συλλογή παλιών οχημάτων είναι μόνο χόμπι τελικά ή και μια οικονομική επένδυση;
– Για εμένα είναι ξεκάθαρα ρομαντική διάθεση και παιδικό όνειρο.

Δημοφιλή Εβδομάδας