Προέδρος Επιμελητήριου Δράμας – Μέλος Δ.Ε. Κ.Ε.Ε
«Ο Υπουργός Υποδομών αναφέρθηκε στην λύση εντός βουλής και συγκεκριμένα στην σύνδεση της υφιστάμενης γραμμής με την νέα χάραξη στο ύψος της Νέας Ζίχνης και ακολουθώντας την παλαιά γραμμή -σταμάτησε το 1969- μέχρι την Αμφίπολη (όπου περνά η νέα σιδηροδρομική Εγνατία), ζητήσαμε στην πρόταση μας το τμήμα αυτό να ενταχθεί τώρα στις μελέτες που ετοιμάζονται» αναφέρει σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας Στέφανος Γεωργιάδης. Τονίζει ότι αυτή η πρόταση αποτελεί λύση και αναφέρει ότι με κραυγές, διαπιστώσεις ή μιζέρια δεν μπορείς να είσαι μέρος της λύσης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Δηλώνει ότι τα συνεχόμενα lockdown και τα μέτρα δημιούργησαν ασφυκτικές καταστάσεις στην Οικονομία. Τέλος σχετικά με την πανδημία υπογραμμίζει ότι ο εμβολιασμός είναι αυτήν την ώρα μονόδρομος για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
– Επιστροφή στην κανονικότητα κύριε Γεωργιάδη μετά από μια πολύ δύσκολη περίοδο. Αισιοδοξείτε για την πορεία της πανδημίας;
– Η πανδημία και η διάρκεια της, ως ένα μοναδικό για την σύγχρονη εποχή μας παγκόσμιο φαινόμενο όπως γνωρίζουμε, έχει δράσει καταλυτικά για το σύνολο της κοινωνίας. Η ανθρωπότητα από το 2020 ίσως και λίγο νωρίτερα σε κάποιες περιοχές, έζησε τον φόβο του νέου ιού που δεν αντιμετωπίζετε, τον φόβο μιας υγειονομικής καταστροφής με την κατάρρευση ακόμη και των καλύτερων συστημάτων υγείας, όπως και συνέβη σε πολλές χώρες. Μοναδικός τρόπος αντιμετώπισης ήταν τα μέτρα της καραντίνας, μέχρι που η επιστήμη να βρει την λύση με τον εμβολιασμό και τα φάρμακα. Σήμερα μπορώ να πω για το 2021, ότι είμαι αισιόδοξος για το υγειονομικό ζήτημα λόγω των εμβολίων και της γνώσης που αποκτούμε από την εξέλιξη του φαινομένου. Για την οικονομία όμως και τις επιχειρήσεις έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας λόγω των επιπτώσεων που έχουν υποστεί και εκεί πρέπει να υπάρξουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο λύσεις διαφορετικές από τις συνηθισμένες, όπου θα εστιάσουν στην διαγραφή του χρέους που δημιουργήθηκε.
«Με κραυγές, διαπιστώσεις ή μιζέρια δεν μπορείς να είσαι μέρος της λύσης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας»
– Η κυβέρνηση θεωρεί λύση στο πρόβλημα της πανδημίας τους εμβολιασμούς. Σας ικανοποιεί η πορεία των εμβολιασμών;
– Είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο εμβολιασμός είναι μονόδρομος για την αντιμετώπιση της πανδημίας την συγκεκριμένη στιγμή. Η χώρα μας αποτελεί υπόδειγμα οργάνωσης της εμβολιαστικής διαδικασίας και μάλιστα αυτό είναι αντικείμενο θετικών δηλώσεων και αναφορών τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και διεθνώς. Η συμμετοχή των πολιτών στον εμβολιασμό, είναι καλή εκτός κάποιων περιοχών που εμφανίζουν χαμηλά ποσοστά. Πιστεύω ότι με την πάροδο του χρόνου θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο ο αριθμός αυτών που θέλουν να εμβολιαστούν, ώστε να αποφύγουμε την πιθανότητα να υποστούμε αρνητικές επιπτώσεις από ένα πιθανό τέταρτο κύμα της πανδημίας το προσεχές Φθινόπωρο. Να επισημάνω επίσης, ότι ο επιχειρηματικός κόσμος, οι επαγγελματίες, οι έμποροι συμμετέχουν μαζικά σε μεγάλα ποσοστά στον εμβολιασμό και δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό από αυτό. Αυτοί που έχουν υποστεί κυρίως τις οικονομικές επιπτώσεις της Πανδημίας, είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
– Όλο αυτό το διάστημα με επιστολές και παρεμβάσεις σας στους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης διατυπώσατε σειρά προτάσεων προς την Κυβέρνηση με στόχο την ουσιαστική στήριξη των επιχειρήσεων. Είχαν αποτέλεσμα οι παρεμβάσεις σας;
– Στις συντριπτική τους πλειοψηφία οι παρεμβάσεις των Επιμελητηρίων της χώρας είχαν αποδοχή. Η συνεργασία μας με τα Υπουργεία Ανάπτυξης & Οικονομικών ήταν συνεχής και υπήρχε άριστο κλίμα. Οι τηλεδιασκέψεις για πολλά ζητήματα ήταν συνεχείς και ουσιαστικές. Πολλά πράγματα διορθώθηκαν και είναι φυσιολογικό να υπάρχουν λάθη και αστοχίες, σε μια διαδικασία που δεν ήταν μόνο πρωτοφανής στο υγειονομικό πεδίο αλλά και στο οικονομικό. Τα συνεχόμενα lockdown και τα μέτρα δημιούργησαν ασφυκτικές καταστάσεις οι οποίες αντιμετωπίσθηκαν με την στήριξη που έχει δοθεί σε επιχειρήσεις και εργαζομένους. Σε γενικές γραμμές και συγκρινόμενοι με άλλες χώρες της ΕΕ και κατ’ αναλογία, υπήρξε μεγάλη οικονομική στήριξη, βεβαίως & με κάποιες αστοχίες που πιστεύω ότι θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Τα Επιμελητήρια συνεχίζουν και σήμερα να προτείνουν και να παρεμβαίνουν όποτε χρειαστεί. Αυτό που χρειάζεται όμως είναι η στήριξη να συνεχίσει όσο ακόμη διαρκεί η Πανδημία και η προσέγγιση μας έχει δύο άξονες. Πρώτα να υπάρχει διάρκεια, βάθος στήριξης με ελαφρύνσεις και χρηματοδοτήσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και Δεύτερο την διαγραφή του χρέους της Πανδημίας το οποίο ζητά το σύνολο των Ευρωπαϊκών Επιμελητηρίων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Τα συνεχόμενα lockdown και τα μέτρα δημιούργησαν ασφυκτικές καταστάσεις»
– Ως Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας συνομιλείτε με πολλούς επιχειρηματίες και στελέχη από την αγορά. Ποιο είναι το κλίμα που επικρατεί αυτήν την περίοδο;
– Από το αρχικό κλίμα αβεβαιότητας και προβληματισμού έχουμε μεταφερθεί σταδιακά σε μια μερική αισιοδοξία που αντικατοπτρίζει πρώτα ότι ναι με τον εμβολιασμό μπορούμε να κερδίσουμε την μάχη και να επανέλθει και η οικονομία. Αυτό που απασχολεί όμως ακόμη είναι κατά πόσο μπορεί μια μικρομεσαία επιχείρηση να ακολουθήσει τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στις συνήθειες του καταναλωτή, στην λειτουργία του κράτους, των ίδιων των επιχειρήσεων τους, στην ταχύτατη ψηφιακή αναβάθμιση της ζωής μας γενικώς. Επομένως θα έλεγα ότι αυτό που εισπράττω από τις επιχειρήσεις είναι μεν μια αισιοδοξία αλλά ταυτόχρονα και ένας προβληματισμός στην εξέλιξη της οικονομίας και της κοινωνίας που έχει συντελεστεί και συνεχίζει να συντελείται. Να επισημάνω ακόμη ότι πολλές επιχειρήσεις ειδικότερα μικρές και πολύ μικρές, σε κλάδους που έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες επιπτώσεις, νοιώθουν ότι κινδυνεύουν άμεσα. Για αυτό πρέπει να στηριχθούν τόσο με εργαλεία ρευστότητας όσο και στην μετεξέλιξη τους για μεγέθυνση, διότι αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής οικονομίας όπως εξάλλου ισχύει και στις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
– Σαν Επιμελητήριο έχετε έναν στρατηγικό σχεδιασμό για την επόμενη μέρα; Ποιος θεωρείτε πως πρέπει να είναι ο ρόλος των Επιμελητηρίων γενικά για τον σχεδιασμό του μέλλοντος;
– Τα Επιμελητήρια εξελίσσονται ταχύτατα με ψηφιακές υπηρεσίες. Η δημιουργία επιχειρήσεων στην ηλεκτρονική υπηρεσία μιας στάσης e-ΥΜΣ είναι γεγονός. Οι ψηφιακές υπογραφές που παρέχουμε στα μέλη μας αλλά και δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας μέσα από ανταποδοτικές υπηρεσίες έχουν προχωρήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Να μην ξεχνάμε ότι όπως και στις επιχειρήσεις έτσι και στα Επιμελητήρια οι επιπτώσεις και οι αλλαγές λόγω της Πανδημίας είναι εμφανείς. Ο ρόλος των Επιμελητηρίων ως συμβούλων της εκάστοτε κυβέρνησης και η υποστήριξη με υπηρεσίες στα μέλη τους, διαμορφώνεται ισχυρά σε ένα νέο πλαίσιο για το μέλλον όπου η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας είναι δεδομένη. Απλά θα πρέπει να γίνει αντιληπτό σε ορισμένους φορείς και κυρίως αυτούς της τοπικής αυτοδιοίκησης που εμμένουν στην κλασσική προσέγγιση ή στις αναχρονιστικές εμμονές τους, ότι τα Επιμελητήρια διαδραματίζουν τον κυρίαρχο ρόλο στην υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και της χάραξης των πολιτικών σε συνεργασία με τις εκάστοτε κυβερνήσεις.
«Ο εμβολιασμός είναι μονόδρομος για την αντιμετώπιση της πανδημίας»
– Γυρίζουμε σελίδα – Πολλές αντιδράσεις είχαμε τοπικά για τον αποκλεισμό της Δράμας από την χάραξη της νέας Σιδηροδρομικής γραμμής. Είδα πρόσφατη επιστολή σας στον Υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή, που προτείνετε εναλλακτική λύση…
– Δεν χρειάζεται να επαναλάβω για πολλοστή φορά ότι με κραυγές, διαπιστώσεις ή μιζέρια δεν μπορείς να είσαι μέρος της λύσης αλλά θα είσαι μέρος μόνο του προβλήματος. Επομένως πρέπει να μπεις στην λύση με πρόταση. Η συγκεκριμένη χάραξη έχει ανακοινωθεί πολλές δεκαετίες πριν. Η πρόταση του Επιμελητηρίου μας, όπως διαβάσατε στην επιστολή μας στον Υπουργό, μιλά για το αυτονόητο. Επειδή ο ίδιος ο Υπουργός Υποδομών αναφέρθηκε στην λύση εντός βουλής και συγκεκριμένα στην σύνδεση της υφιστάμενης γραμμής με την νέα χάραξη στο ύψος της Νέας Ζίχνης και ακολουθώντας την παλαιά γραμμή -σταμάτησε το 1969- μέχρι την Αμφίπολη (όπου περνά η νέα σιδηροδρομική Εγνατία), ζητήσαμε στην πρόταση μας το τμήμα αυτό να ενταχθεί τώρα στις μελέτες που ετοιμάζονται. Να επισημάνω ότι πριν από την κατασκευή της Σιδηροδρομικής Εγνατίας θα έχει κατά πάσα πιθανότητα προηγηθεί η αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Δράμα – Αλεξανδρούπολη με ηλεκτροκίνηση.
– Και από εδώ και πέρα τι πρέπει να κάνει το πολιτικό προσωπικό της ΠΕ Δράμας για αυτό το θέμα;
– Να στηρίξουν απλά την πρόταση μας διότι αποτελεί λύση & να ενταχθεί τώρα στις μελέτες, αυτό που έχει ήδη συζητηθεί στο υπουργείο και την ΤΡΕΝΟΣΕ.
– Κλείνοντας τι θα θέλατε να προσθέσετε;
– Να πω ότι είμαστε αισιόδοξοι για το επόμενο διάστημα, με την έξοδο από τα μεγάλα προβλήματα της Πανδημίας. Το Επιμελητήριο θα εξακολουθεί να στηρίζει την μικρομεσαία επιχείρηση, να καταθέτει τις προτάσεις του για τις λύσεις και στα μεγάλα και σε μικρότερα θέματα αλλά ταυτόχρονα να εξελίσσεται ψηφιακά σύμφωνα με τα νέα δεδομένα και τις απαιτήσεις τις εποχής. Εξάλλου με την Δομή Στήριξης νεοφυών επιχειρήσεων που δημιουργήσαμε δίνουμε έμπρακτα την απάντηση μας και την καινοτόμα στάση μας στις απαιτήσεις της νέας εποχής που ανοίγεται μπροστά μας.